Okkultismi ja pahuus

Parapsykologia, PSI, rajatieto, kummitukset, salaliitot.
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

debbie kirjoitti: Minusta olisi kauhea sanoa, että kaikki paha on ihmisessä itsessään,
Tähän asiaan on pakko kommentoida, että olen juuri päinvastaista mieltä: ihmisestä löytyy kaikki paha, mitä koko universumissa on, ja vielä enemmänkin.

Lisäksi haluaisin esittää kysymyksen uskovaisille henkilöille: kuinka olette ratkaisseet mielessänne sen ongelman, että jos Jumala on kaikkivaltias, miksi hän sallii pahan olemassaolon? Miksi syyttömät joutuvat kärsimään?
Every ship must sail a world.
raven
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja raven »

ABC kirjoitti:
debbie kirjoitti: Minusta olisi kauhea sanoa, että kaikki paha on ihmisessä itsessään,
Tähän asiaan on pakko kommentoida, että olen juuri päinvastaista mieltä: ihmisestä löytyy kaikki paha, mitä koko universumissa on, ja vielä enemmänkin.
Ihminen on paha.
ABC kirjoitti: Lisäksi haluaisin esittää kysymyksen uskovaisille henkilöille: kuinka olette ratkaisseet mielessänne sen ongelman, että jos Jumala on kaikkivaltias, miksi hän sallii pahan olemassaolon? Miksi syyttömät joutuvat kärsimään?
Uskovaisetkin ovat varmaan tuota miettineet ja joskus aikoinaan Job varsinkin.

Oli näköjään pakko kirjoittaa, vaikka sanottavaa ei ollut paljon.
wretch
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja wretch »

raven kirjoitti:Uskovaisetkin ovat varmaan tuota miettineet ja joskus aikoinaan Job varsinkin.
Job tuli kai tähän tulokseen (mikä on nimenomaan yksi syy miksi en oikein perusta juutalaisista/kristityistä/yleensä uskonnosta)
20.Silloin Job nousi ja repäisi viittansa. Hän ajoi päänsä paljaaksi, kumartui maahan ja sanoi:
Alastomana minä tulin äitini kohdusta, alastomana palaan täältä. Herra antoi, Herra otti, kiitetty olkoon Herran nimi!
Agathon
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Agathon »

debbie kirjoitti: Minusta olisi kauhea sanoa, että kaikki paha on ihmisessä itsessään, tai kaikki yliluonnollinen on ihmisen mielikuvitusta. Ei ole.
Voisin moneen muuhunkin kohtaan puuttua tuossa kirjoituksessasi, mutta tämä nyt vaivaa ehkä eniten. Mun mielestä tuo juuri hyvin kuvaa sitä uskovaisten ajattelumallia; Voidaan verhoutua jonkin taakse, kun ei sitä itse pystytä käsittelemään. Eli ihminen ei ole paha vaan Saatana, joka hänet siihen pakottaa. Ihminen ei kuole; on olemassa taivas ja Helvetti jne. Käsittämätöntä.

Tottakai on yliluonnollista, tai siis riippuen mikä siksi määritellään. Ei ihminen tiedä oikeastaan juuri mitään mistään, mutta vastauksia saa kyllä etsiä ihan muualta kuin jostain jumalista tai Saatanoista.

Kielläppä vielä evoluutioteoria, niin todistat, että ollaan taas tekemisissä todellisen sekopään kanssa. Kiitos.
EuroJR
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

On hieman hankalaa määritellä, mikä on "pahaa". Onko sitä tappaminen? Sodassa tappaminen ei ole yleisesti mielletty pahaksi, varsinkaan jos sitä katsoo "oikealta" puolelta. Kiduttaminen? Entäs jos uhri halusi sitä? Kansanmurha tilanteessa, jossa vain joka toiselle riittää ruokaa... jne. Legendaarinen Humen giljotiinihan estää meitä tekemästä arvopäätelmiä siitä, miten asiat näyttävät olevan.

Varmasti kuitenkin lähtökohdaksi otetaan täällä enemmän ja/tai vähemmän kristilliset näkökulmat siitä kehittyneine lakeineen.

Onko sitten ulkopuolista "oliota", pahuutta, joka valtaa sille antautuneen mielen? Siinäpä mielenkiintoinen asia pohdittavaksi. Debbie tuntuisi olevan sen puolella, joskin reunaehdoin, joka määrittelisi kohteen olleen otollisella päällä ts. antaneen pahan tulolle mahdollisuuden. Näinollen eräänlainen valinta olisi toteutunut tuolloinkin.

Tämä kysymys absoluuttisen pahan olemassaolosta näyttää korreloivan vastaajan uskonnollisuuden kanssa.
Agathon
Harjunpää

EuroJR kirjoitti: Tämä kysymys absoluuttisen pahan olemassaolosta näyttää korreloivan vastaajan uskonnollisuuden kanssa.
Näin näyttäisi olevan. Mä itse epäilen vahvasti absuluuttisen pahan tai hyvän olemassaoloa. Mun mielestä ilman toista ei voi olla toista, joten absoluuttisen jomman kumman olemassaolo tuntuu kyllä aika oudolta. Mitä sitten kun toinen tuhottaisiin (kuten mun käsittääkseni joillakin tahoilla on pyrkimys)? Esim. paha. Olisiko sitten pelkästään absoluuttista hyvää? Millaista se on?
EuroJR
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Agathon kirjoitti:
EuroJR kirjoitti: Tämä kysymys absoluuttisen pahan olemassaolosta näyttää korreloivan vastaajan uskonnollisuuden kanssa.
Näin näyttäisi olevan. Mä itse epäilen vahvasti absuluuttisen pahan tai hyvän olemassaoloa. Mun mielestä ilman toista ei voi olla toista, joten absoluuttisen jomman kumman olemassaolo tuntuu kyllä aika oudolta. Mitä sitten kun toinen tuhottaisiin (kuten mun käsittääkseni joillakin tahoilla on pyrkimys)? Esim. paha. Olisiko sitten pelkästään absoluuttista hyvää? Millaista se on?
Eikös Jeesuksen pitänyt olla aika lailla sitä?

Eräs lastentarhassa työskennellyt kertoi minulle alkaneensa uskoa, että jotkut pienokaiset ovat syntyneet pahoiksi ja että on 100% varma heistä, ketkä ovat tulevaisuuden rikollisia. Mielenkiintoista, etten sanoisi... :roll:
Loka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Loka »

ABC kirjoitti: Lisäksi haluaisin esittää kysymyksen uskovaisille henkilöille: kuinka olette ratkaisseet mielessänne sen ongelman, että jos Jumala on kaikkivaltias, miksi hän sallii pahan olemassaolon? Miksi syyttömät joutuvat kärsimään?
Jumala antoi ihmiselle vapaan tahdon jota käyttää. Lyhyesti sanottuna. Siinä syy pahuuteen maailmassa. En siis ole kiihkouskovainen mutta raamatun olen lukenut kannesta kanteen.
wretch
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja wretch »

Loka kirjoitti:Jumala antoi ihmiselle vapaan tahdon jota käyttää. Lyhyesti sanottuna. Siinä syy pahuuteen maailmassa. En siis ole kiihkouskovainen mutta raamatun olen lukenut kannesta kanteen.
Mielestäni kyseenalainen käsitys vapaasta tahdosta sillä

Koodi: Valitse kaikki

ENSIMMÄINEN MOOSEKSEN KIRJA, GENESIS 3
1. Mutta käärme oli kavalin kaikista kedon eläimistä, jotka Herra Jumala
oli tehnyt; ja se sanoi vaimolle: "Onko Jumala todellakin sanonut: 'Älkää syökö kaikista paratiisin puista'?"
2. Niin vaimo vastasi käärmeelle: "Me saamme syödä muiden puiden hedelmiä paratiisissa,
3. mutta sen puun hedelmästä, joka on keskellä paratiisia, on Jumala sanonut: 'Älkää syökö siitä älkääkä koskeko siihen, ettette kuolisi'."
4. Niin käärme sanoi vaimolle: "Ette suinkaan kuole;
5. vaan Jumala tietää, että sinä päivänä, jona te siitä syötte, aukenevat teidän silmänne, ja te tulette niinkuin Jumala tietämään hyvän ja pahan".
6. Ja vaimo näki, että siitä puusta oli hyvä syödä ja että se oli ihana katsella ja suloinen puu antamaan ymmärrystä; ja hän otti sen hedelmästä ja söi ja antoi myös miehellensä, joka oli hänen kanssansa, ja hänkin söi.
7. Silloin aukenivat heidän molempain silmät, ja he huomasivat olevansa alasti; ja he sitoivat yhteen viikunapuun lehtiä ja tekivät itselleen vyöverhot.
8. Ja he kuulivat, kuinka Herra Jumala käyskenteli paratiisissa illan viileydessä. Ja mies vaimoineen lymysi Herran Jumalan kasvojen edestä paratiisin puiden sekaan.
9. Mutta Herra Jumala huusi miestä ja sanoi hänelle: "Missä olet?"
10. Hän vastasi: "Minä kuulin sinun askeleesi paratiisissa ja pelkäsin, sillä minä olen alasti, ja sentähden minä lymysin".
11. Ja hän sanoi: "Kuka sinulle ilmoitti, että olet alasti? Etkö syönyt siitä puusta, josta minä kielsin sinua syömästä?"
12. Mies vastasi: "Vaimo, jonka annoit olemaan minun kanssani, antoi minulle siitä puusta, ja minä söin".
13. Niin Herra Jumala sanoi vaimolle: "Mitäs olet tehnyt?" Vaimo vastasi: "Käärme petti minut, ja minä söin".
14. Ja Herra Jumala sanoi käärmeelle: "Koska tämän teit, kirottu ole sinä kaikkien karjaeläinten ja kaikkien metsän eläinten joukossa. Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän koko elinaikasi.
15. Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."
16. Ja vaimolle hän sanoi: "Minä teen suuriksi sinun raskautesi vaivat, kivulla sinun pitää synnyttämän lapsia; mutta mieheesi on sinun halusi oleva, ja hän on sinua vallitseva".
17. Ja Aadamille hän sanoi: "Koska kuulit vaimoasi ja söit puusta, josta minä kielsin sinua sanoen: 'Älä syö siitä', niin kirottu olkoon maa sinun tähtesi. Vaivaa nähden sinun pitää elättämän itseäsi siitä koko elinaikasi;
18. orjantappuroita ja ohdakkeita se on kasvava sinulle, ja kedon ruohoja sinun on syötävä.
19. Otsasi hiessä sinun pitää syömän leipäsi, kunnes tulet maaksi jälleen, sillä siitä sinä olet otettu. Sillä maasta sinä olet, ja maaksi pitää sinun jälleen tuleman."
20. Ja mies antoi vaimolleen nimen Eeva, sillä hänestä tuli kaiken elävän äiti.
21. Ja Herra Jumala teki Aadamille ja hänen vaimollensa puvut nahasta ja puki ne heidän yllensä.
22. Ja Herra Jumala sanoi: "Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan. Kun ei hän nyt vain ojentaisi kättänsä ja ottaisi myös elämän puusta ja söisi ja eläisi iankaikkisesti!"
23. Niin Herra Jumala ajoi hänet pois Eedenin paratiisista viljelemään maata, josta hän oli otettu.
24. Ja hän karkoitti ihmisen ja asetti Eedenin paratiisin itäpuolelle kerubit ynnä välkkyvän, leimuavan miekan vartioitsemaan elämän puun tietä.[quote]

Varsinainen lahja oman mielipiteeni mukaan[/quote]
Agathon
Harjunpää

EuroJR kirjoitti: Eikös Jeesuksen pitänyt olla aika lailla sitä?
Piti, piti, mutta oliko? Jos, oli, niin aika outoa, että absoluuttinen hyvyys tuottaa niin paljon ns. pahuutta (vrt. esim .uskonsodat).
Loka
Alibin Kestotilaaja

^^Ei tuossa ole mun mielestä mitään kyseenalaistettavaa vaan kaksi täysin eri asiaa.
Agathon
Harjunpää

Kuinka niin?
Loka
Alibin Kestotilaaja

Agathon kirjoitti:Kuinka niin?
Vapaa tahto annettiin. Tuossa sammakon tekstissä puhutaan syntiinlankeemuksesta.
Merope
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Merope »

Minusta maailmasta ei voida löytää absoluuttista hyvää tai absoluuttista pahaa, vaan jotain siltä väliltä. Harmaan eri sävyjä. Kristinuskoon tai muuhunkaan varsinaiseen uskontoon liittymättä olen muodostanut myös oman käsitykseni siitä, miksi maailmassa on myös pahaa; ei toista ilman toista, jne. Miltä tuntuisi hyvä, jos ei olisi pahaa, mihin sitä verrata?
So I took the shotgun off the wall and I fired two warning shots...
into his head.
Agathon
Harjunpää

Lokalle:

Mutta siis puhuttiin mun käsittääkseni, siitä, että onko absoluuttista hyvää tai pahaa olemassa vai onko se kumpikin (paha ja hyvä) ihmisessä itsessään, ilman minkään henkiolennon vaikutusta. Jos esim. uskonsodat johtuvat ihmisestä itsestään, niin se todistaa mun mielestäni sen, että se ns. pahuus kumpuaa hänestä itsestään. Vai onko se niin, että esim. ristiretket olivat vain Saatanan outo juoni levittää vastustajansa (siis absoluuttisen hyvän, eli jeesuksen) sanomaa. Mitä hyötyä Saatanalle olisi tästä ollut, siis absoluuttisen pahan näkökannalta?
Vastaa Viestiin