Aili Sarpio katosi sairaalasta Heinolassa 1988

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
skoone
Ainesta Watsoniksi

Re: Aili Sarpio katosi sairaalasta Heinolassa 1988

Viesti Kirjoittaja skoone »

ANDYROM kirjoitti:On selvää, että tieto lääkkeiden haittavaikutusten määrästä lisääntyy tilastollisesti ajan myötä. Se varmasti tiedettiin jo 80-luvulla, että Imovane puolintuu elimistössä melko nopeasti.
S oli valittanut, että nukkui huonosti ensimmäisenä yönä. Eräs tavallinen syy on naapurin kuorsaaminen. Ehkä kävi niin, että heräsi Imovanesta huolimatta juuri tähän. Ties vaikka olisivat jutelleet asiasta ja S yritti nukahtaa ensin. Vaan heräsi ja lähti, varmaankin ensimmäiseksi WC:hen, mutta ehkä muuten vaan jalottelemaan. On todennäköistä,että yritti väärään huoneeseen/ tai olisi mennyt sellaiseen huoneeseen, jossa kukaan ei kuorsannut
( hypoteesi). Ehkä nukahti uudestaan. Ties vaikka silloin olisi sattunut ne kohtalokkaat yhteensattumat: väärät lääkkeet, kuollut, viety pois, hävitetty ( peitelty mokaa)?
Tämä ylläoleva olisi kyllä ihan todennäköistä, mutta jos siellä toisessa huoneessa oli siis tyhjä vuode, ei kai sinne lääkkeitä olisi sitten jaettu?

Kuitenkin uskon, että sairaala kyllä on peitellyt jotain. Sekin, että asioiden informointi omaisille kesti tuhottoman kauan, puoltaisi tätä olettamaa. Oliko peräti vuodesta kysymys?

Itselläni ei ole kokemusta sairaaloista sen pahemmin, mutta äitini vanhainkodissa saama hoito (tai hoitamattomuus) oli todella ala-arvoista...
Muista lähdekritiikki!
elli72
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja elli72 »

Minä taas hoitoalan ihmisenä olen sitä mieltä että hoitajat tekevät parhaansa, mutta kun miehitys on mitä on, ja jatkuva kiire koko ajan, kaikkeen ei vaan yksinkertaisesti ole aikaa. Yhdessäkään sellaisessa vanhainkodissa en ole ollut töissä jossa potilaiden/asukkaiden hoito olisi hoitajien välinpitämättömyyden takia huono. Ja en yhäkään pysty uskomaan siihen että hoitajat alkavat omin päin kadottamaan ruumiita. Siinä olisi jo sellainen kiinnijäämiseriski, että paljon järkevämpää olisi vaan sanoa että nyt potilas sai väärät lääkkeet. Ja todella harvat lääkkeet on sellaisia että potilas tuosta noin vaan kuolee niitä saadessaan, varsinkin kun nyt oltiin jossain reumasairaalassa.
Ailar
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ailar »

skoone kirjoitti:Kuitenkin uskon, että sairaala kyllä on peitellyt jotain. Sekin, että asioiden informointi omaisille kesti tuhottoman kauan, puoltaisi tätä olettamaa. Oliko peräti vuodesta kysymys?
Omaiset pyysivät jo viikon kuluttua katoamisesta KRP:ltä apua, jotta nämä tutkisivat sairaalan henkilökunnan toimet. Mitään laiminlyöntiä ei löytynyt.
1991 perhe kääntyi Mikkelin lääninhallituksen puoleen, mutta vasta v.2000 omaiset saivat Ailin hoitotiedot käyttöönsä. Eli 9 pitkää vuotta... :(
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

elli72 kirjoitti:Minä taas hoitoalan ihmisenä olen sitä mieltä että hoitajat tekevät parhaansa, mutta kun miehitys on mitä on, ja jatkuva kiire koko ajan, kaikkeen ei vaan yksinkertaisesti ole aikaa. Yhdessäkään sellaisessa vanhainkodissa en ole ollut töissä jossa potilaiden/asukkaiden hoito olisi hoitajien välinpitämättömyyden takia huono. Ja en yhäkään pysty uskomaan siihen että hoitajat alkavat omin päin kadottamaan ruumiita. Siinä olisi jo sellainen kiinnijäämiseriski, että paljon järkevämpää olisi vaan sanoa että nyt potilas sai väärät lääkkeet. Ja todella harvat lääkkeet on sellaisia että potilas tuosta noin vaan kuolee niitä saadessaan, varsinkin kun nyt oltiin jossain reumasairaalassa.
Menee vähän ot:ksi, mutta sinun kokemuksesi vanhainkodeista ei (eikä elämästä muutenkaan yleensä;)) ehkä ole ihan koko maata kattava. Vaikuttaa kuitenkin siltä, että olen joka alan asiantuntija...

Monissa paikoin on öisin epäpätevää porukkaa päivystämässä (on kyllä kokemusta epäpätevistä päivätyöntekijöistäkin). Tällöin virheellisen hoidon mahdollisuus voi kasvaa hyvästä tahdosta riippumatta.

En usko silti sitä, että Sarpiota olisi kätketty tai muuta, mutta esimerkiksi on voinut käydä niin, että yöhoitaja on mennyt tupakalle jonnekin ja potilas on lähtenyt häntä etsimään ja joutunut ulos rakennuksesta eikä päässyt sisälle. Hädissään on potilas voinut yrittää lähteä kotiin ja oikaissut jotain kautta. Menehtynyt sinne. Onhan lähiaikoina ollut paljonkin tapauksia, että kadonnutta ei ole löydetty vaikka ihan lähelläkin on ollut.
Muista lähdekritiikki!
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Nyt en muista enkä pikaisella selauksella löytänyt että oliko tuo varjoainekuvaus jo ehditty Sarpiolle tehdä ja oliko hänelle tarkoitus tehdä jotain muitakin tutkimuksia sairaalassa?
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
ANDYROM
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja ANDYROM »

"Tämä ylläoleva olisi kyllä ihan todennäköistä, mutta jos siellä toisessa huoneessa oli siis tyhjä vuode, ei kai sinne lääkkeitä olisi sitten jaettu?"

Niinhän sitä voisi luulla. Sanoinkin, että tässä, että voisi olla onnettomien yhteensattumien summa.

Reumasiraalassa varmaan jaetaan kaikki potilaan tarvitsemat MUUTKIN lääkkeet. Oletetaan nyt, että tyhjässä vuoteessa on ollut juuri joku. Nyt siinä onkin S. Samaan huoneeseen tulee lääke A ja lääke B, joiden annostukset ovat 100 ja 400 mg. Lääkkeiden annostus on mennyt sekaisin siten, että 400 mg:n annostus väärässä lääkkeessä on kuolettava. Olen kuuluut tällaisesta virheestä. Miksi Sarpio olisi ottanut lääkkeen, on toinen juttu.
Kuolleet nyt joka tapauksessa viedään omaan osastoonsa sairaalassa.

Omakohtainen kokemus: oli tarkoitus tutkia sairaalassa, olisiko vatsakipuni johtunut umpisuolesta. Nuori naislääkäri tuli sitten ja alkoi puhua aivan toisen potilaan tutkimustuloksista.
No tämä juttu ei kestänyt kuin illan, ja pääsin säikähdyksellä; esimerkkinä vaan asioiden sekoittumisesta.

Vanha sanonta: jos asiat voivat mennä todella pieleen, niin ne menevät mahdollisimaan hankalasti.
dmm
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja dmm »

ANDYROM kirjoitti:"Tämä ylläoleva olisi kyllä ihan todennäköistä, mutta jos siellä toisessa huoneessa oli siis tyhjä vuode, ei kai sinne lääkkeitä olisi sitten jaettu?"

Niinhän sitä voisi luulla. Sanoinkin, että tässä, että voisi olla onnettomien yhteensattumien summa.

Reumasiraalassa varmaan jaetaan kaikki potilaan tarvitsemat MUUTKIN lääkkeet. Oletetaan nyt, että tyhjässä vuoteessa on ollut juuri joku. Nyt siinä onkin S. Samaan huoneeseen tulee lääke A ja lääke B, joiden annostukset ovat 100 ja 400 mg. Lääkkeiden annostus on mennyt sekaisin siten, että 400 mg:n annostus väärässä lääkkeessä on kuolettava. Olen kuuluut tällaisesta virheestä. Miksi Sarpio olisi ottanut lääkkeen, on toinen juttu.
Ottamatta sen enempää kantaa tarinaan, mitä lääkkeitä potilaille olisi illalla tuotu? Uneen ja mielialaan liittyviä toki, kenties särkyyn liittyviä... aikamoisia määriä saisi näitä antaa, että henki lähtisi.
"Kyllä me muuten oltaisiin tultu osoittamaan mieltä ja näyttämään kaapin paikka mutta kun satoi ja oli kylmä, ja äidin leipomat pullat oli juuri uunissa"
elli72
Vic Mackey

Ei kyllä ihan heti tule sellaista lääkettä mieleen. Erehdyksisä totta kai sattuu, sitä en kiistä. Mutta sen kiistän kyllä että tuollaisia erehdyksiä aletaan salailemaan. Eri sairaaloilla on muuten eroa sen suhteen että kuinka helposti antavat paperit näytille, vaikka asiaan ei liittyisikään mitään erikoista.
jarmo.janis
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

ANDYROM kirjoitti:"Tämä ylläoleva olisi kyllä ihan todennäköistä, mutta jos siellä toisessa huoneessa oli siis tyhjä vuode, ei kai sinne lääkkeitä olisi sitten jaettu?"

Omakohtainen kokemus: oli tarkoitus tutkia sairaalassa, olisiko vatsakipuni johtunut umpisuolesta. Nuori naislääkäri tuli sitten ja alkoi puhua aivan toisen potilaan tutkimustuloksista.
No tämä juttu ei kestänyt kuin illan, ja pääsin säikähdyksellä; esimerkkinä vaan asioiden sekoittumisesta.

Vanha sanonta: jos asiat voivat mennä todella pieleen, niin ne menevät mahdollisimaan hankalasti.
Mä pidän jonkin sorttista potilaiden tunnistamisvirhettä ainakin jossain määrin mahdollisena, jos A. Sarpio on ohjattu esimerkiksi väärään huoneeseen (iso paino sanalla jos) jossa toisen potilaan lääkkeet. Ei siten että sen osaston hoitajat, jolla A. Sarpio on ollut, olisivat töpeksineet vaan siten, että toiselle osastolle eksynyttä Aili Sarpioota on luultu toiseksi Ailiksi luultavimmin hyvää tarkoittavan toisen potilaan toimesta ja siten tullut väärään huoneeseen ohjatuksi. Jos A. Sarpio olisi mennyt väärälle osastolle, olisi hoitajat (jos huomasivat hänet )tajunneet ettei ole heidän osastonsa potilas. Ja sitten vielä. Minä olen joutunut 1990 luvulla näkemään tilanteen jossa uusi laborantti, tietämättä että oli kaksi saman etunimen potilasta, verikokeita varten tunnisti potilaan pelkällä etunimellä, no soppahan siitä syntyi.

Ainakin pari kertaa hoitaja on viimehetkellä estänyt minua ottamasta väärin jaetut lääkkeet, ainakin yhdestä kerrasta minulle tuli vaikutelma että huonosti olisi minulle käynyt jos olisin ne lääkkeet ehtinyt ottaa.
dmm
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja dmm »

jarmo.janis kirjoitti:Mä pidän jonkin sorttista potilaiden tunnistamisvirhettä ainakin jossain määrin mahdollisena, jos A. Sarpio on ohjattu esimerkiksi väärään huoneeseen (iso paino sanalla jos) jossa toisen potilaan lääkkeet. Ei siten että sen osaston hoitajat, jolla A. Sarpio on ollut, olisivat töpeksineet vaan siten, että toiselle osastolle eksynyttä Aili Sarpioota on luultu toiseksi Ailiksi luultavimmin hyvää tarkoittavan toisen potilaan toimesta ja siten tullut väärään huoneeseen ohjatuksi. Jos A. Sarpio olisi mennyt väärälle osastolle, olisi hoitajat (jos huomasivat hänet )tajunneet ettei ole heidän osastonsa potilas. Ja sitten vielä. Minä olen joutunut 1990 luvulla näkemään tilanteen jossa uusi laborantti, tietämättä että oli kaksi saman etunimen potilasta, verikokeita varten tunnisti potilaan pelkällä etunimellä, no soppahan siitä syntyi.

Ainakin pari kertaa hoitaja on viimehetkellä estänyt minua ottamasta väärin jaetut lääkkeet, ainakin yhdestä kerrasta minulle tuli vaikutelma että huonosti olisi minulle käynyt jos olisin ne lääkkeet ehtinyt ottaa.
Laborantti ottaa näytteen väärästä ihmisestä, mitä sitten? Erehdys mutta ei kai siihen tuossakaan tilanteessa potilas kuollut?

Meinattiinko sinulle siis erehdyksessä antaa ilta/yölääkkeissä jotain sellaista, johon olisit voinut kuolla? Jos ei, niin turha verrata tähän tapaukseen. Aamulla menee ihmisillä sellaisia lääkemääriä puhumattakaan lääkkeiden laadusta, että silloin voi käydäkin huonosti...
"Kyllä me muuten oltaisiin tultu osoittamaan mieltä ja näyttämään kaapin paikka mutta kun satoi ja oli kylmä, ja äidin leipomat pullat oli juuri uunissa"
ANDYROM
Hetty Wainthropp

Tosielämässä on tapahtunut: tulehduslääke ja psyykelääke on sekoitettu toisiinsa. Lääkkeiden nimet muistuttivat toisiaan ja annokset menivät ristiin, psyykelääkettä saanut kuoli.
Lähde: luotettava.
ANDYROM
Hetty Wainthropp

Tässä linkissä vielä esimerkki siitä, kuinka virhe vaan syntyy lääkkeiden kohdalla, jos on syntyäkseen.
http://yle.fi/uutiset/kuolemantuottamuk ... le/5656408
dmm
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja dmm »

ANDYROM kirjoitti:Tässä linkissä vielä esimerkki siitä, kuinka virhe vaan syntyy lääkkeiden kohdalla, jos on syntyäkseen.
http://yle.fi/uutiset/kuolemantuottamuk ... le/5656408
Eli 12 vuorokautta oli annettu väärää lääkettä. Miten tuo liittyy Ailin tapaukseen, joka oli ollut sairaalassa alle kaksi vuorokautta? Kas kun ei linkittämässäsi tapauksessa vainajaa heivattu jonnekin, ja näin peitelty jälkiä.

Kerro vielä sen psyykelääkkeen ja tulehduslääkkeen nimi, jotka olivat menneet aiemmassa kertomuksessasi sekaisin.
ANDYROM
Hetty Wainthropp

dmm,
Ei mitenkään.
Mutta halusin tuoda esiin linkin, jossa vaan kerrotaan "sairaalassa sekoilaan"-tapauksesta.

En kerro noitten lääkkeiden nimiä, koska juttu voi yksilöityä.Ei ole ollut julkinen.

Mutta lisää juttuja, jotka eivät "liity" Sarpioon

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/nimis ... an/425024/

dmm
"Kas kun ei linkittämässäsi tapauksessa vainajaa heivattu jonnekin, ja näin peitelty jälkiä."
Nerokas kommentti.Onko Sarpio joku ystäväsi, kun puhuttelet häntä "ailina"
--------------------------
Olen huomannut joskus aiemmin näissä rikoskeskusteluissa, kun alkaa mennä irvailun puolelle ja idiootit astuvat näyttämölle, on paras lopettaa.

Sarpio siis katosi Heinolan Reumasairaalasta v.1988

adjö
elli72
Vic Mackey

Tällainen juttu tuli vielä mieleen. Noita etenkin vanhuksia kun olen paljonkin hoitanut, niin hyvin usein vanhus tietää tasan tarkalleen mitä lääkkeitä hän syö. Jollei ole täysin dementikko tms. Hyvin moni vanhus katsoo tasan tarkalleen lääkemitassa olevat lääkkeet ja kommentoivat saman tien jos ne näyttävät kummallisilta. Näin voisin kuvitella että Ailikin on toiminut. Toisaalta jos Imovane on ollut vieras, niin ei ole välttämättä tiennyt millainen tabletti on kyseessä. Mutta aika etsimällä saa hakea sellaista lääkettä jossa yhdellä pienellä pillerillä saa toisesta hengen.
Vastaa Viestiin