Ristiriitoja todistuksissa

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Valhalla
Watson itse

Re: Ristiriitoja todistuksissa (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Verijälkeä voi seurata sellaisen 24h:kin päästä erottaen tämän maajälkiin saati id-koiran hommiin. Parhaita kelejä ovat kosteat, viileät ja tuulettomat. Parhaita maastoja lyhyen aluskavillisuuden peittämät reitit kuten nurmi tai heinä.
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

Valhalla kirjoitti:Kyllähän Anneli avustajan olemassa ollen olisi saanut lavastuksesta pitävämmän. Samaten tuskin voi kuvitella, että Anneli olisi elinkautiselle avustajan puolesta lähtenyt.
Kun Anneli satuilee yksinään syytöksiä kantaen vaikka mitä niin aika pian hän olisi itsestään tehnyt myös uhrin ja vierittänyt rikostoverille sen suurimman kuorman.
No tietenkin joku pedofiliapaljastus olisi voinut pistää Annelin vaikenemaan rikostoverista mutta nyt sekin kortti on paljastunut ja Anneli voisi kieliä syyn toiselle - jos sitä toista olisi.
Unohdat peliteoreettisen kokonaisuuden. Anneli sai kertaalleen hovista vapautuksen ja uskoo varmasti vahvasti, että niin käy vielä uudestaan. Siksi juonen paljastaminen ei ole edullista Annelille, koska vapautushan on parempi vaihtoehto kuin tulla tuomituksi murhan avustamisesta.

Eikä ole lainkaan varmaa, että jos tässä vaiheessa rupeaa kelkkaa kääntelemään, että oikeus uskoo syynvierittäjää ja antaisi jotenkin helläkätisemmän tuomion. Voipi napsahtaa molemmille elinkautiset eli nettosäästö Annelin kannalta tuomioissa nolla.

Muistanko nyt ihan väärin, mutta eikös murhan avustamisesta saa lähtökohtaisesti saman tuomion kuin itse tekemisestäkin? (eli elinkautisen)
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

Valhalla kirjoitti:Verijälkeä voi seurata sellaisen 24h:kin päästä erottaen tämän maajälkiin saati id-koiran hommiin. Parhaita kelejä ovat kosteat, viileät ja tuulettomat. Parhaita maastoja lyhyen aluskavillisuuden peittämät reitit kuten nurmi tai heinä.
24h seurattavissa oleva verijälki on sitten luokkaa "puhkiammuttu hirvi".

Ulvilan tapauksessa meillä ei käsittääkseni ole mitään syytä olettaa, että siellä olisi tuontyyppinen verijälki seurattavissa (kumianturaan tarttuneet pari veritippaa eivät montaa askelta jälkiä jätä)

Koiran jäljenseuranta perustuu normaalitilanteessa mahdolliseen voihappoja sisältäneeseen hajujälkeen (joka katoaa yleensä nopeasti, vahvin se on ajojaloin kulkeneella, heikoin kumisaappailla yms kulkeneilla) sekä maanpinnan muutoksiin astunnan alla (murtuminen, kasvinosien rikkoontuminen jne). Maanpinnan laatu luonnollisesti vaikuttaa erittäin paljon jäljen säilymiseen ja jollain asfaltilla jälki ei säily jos sitä edes jää!

Sadekeli tuhoaa jäljet nopeasti, puhutaan minuuteista, ja Ulvilassa oli tuona yönä matalapaine päällä. Sattuneesta syystä tiedän sen.
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

ulkosuomalainen kirjoitti: Saa oli jaljestamiseen tapahtuma-aikaan hyva. Ei tuullut, ei satanut, eika ollut lunta maassa. Muistaakseni maa oli kostea, kuten siihen aikaan vuodesta yleensakin.

JPEG247

Mies halytettiin hommiin kotoaan ja oli kertomansa mukaan paikalla noin 1 1/2 tunnin paasta halytyksen saatuaan. Halytyksen tarkkaa aikaa ei tiedeta mutta eikohan ollut samoja aikoja kuin ensipartion Laakkonen soitti muillekin porukoille eli heti kolmen pintaan aamuyosta.

*Sarkasmivaroitus.
Se saattoi 1,5 tunnin päästä tapahtumista jälkimiehen mielestä hyvä ollakin. Maa oli kostea, koska tapahtuma-aikana satoi. --> ei mitään jälkiä enää tutkittavaksi 90 minuutin päästä.

Voin sen luvata, on tullut sen verta jälkikoirien kanssa touhuttua aikoinaan.

Tuulella/tuulettomuudella ei ole juuri mitään merkitystä enää 90 minuutin päästä alkavalle jäljestykselle, koska ollaan kumminkin mahdollisten maajälkien varassa 100%:sti. Se on ilmajäljet ja ilmavainuiset koirat asia erikseen.
Viimeksi muokannut CSI, Su Tammi 13, 2013 9:56 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Valhalla
Watson itse

Väärin taas csi. Verijälkikoulutuksessa pieni sieni kastetaan kevyesti vereen ja jälkeä vedetään maastoon. 24h ei ole mikään tavaton aika vaikka äärimmäinen onkin kun sitten koiraa koulutetaan tälle jäljelle. Verijälki sinällään on niitä helpoimpia ns luontainen koiran vietti.

Ilmeisesti et ole jälkikoulutuksella ollut vaikka toisin leuhkit. Taas.

Esimerkiksi maajäljen seuraaminen ei mene niin kuin esität vaan koira seuraa ihmisen maasta vapauttavaa hajujälkeä. Jokainen askel vapauttaa maasta nurmen/mullan jmv hajun jota koira seuraa ja johon sekoittuu kävelijän oma haju.

Mm verijälki ei vaadi edes kosketusta. Jos sinulla on verinen takki niin hajumolekyylit jävät toviksi reittisi kasvillisuuteen ja pintoihin, taskuihin sekä suojaisiin kohtiin.
Viimeksi muokannut Valhalla, Su Tammi 13, 2013 10:03 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

Valhalla kirjoitti:Väärin taas csi. Verijälkikoulutuksessa pieni sieni kastetaan kevyesti vereen ja jälkeä vedetään maastoon. 24h ei ole mikään tavaton aika kun sitten koiraa koulutetaan tälle jäljelle. Verijälki sinällään on niitä helpoimpia ns luontainen koiran vietti.
Verijälkikin tuhoutuu nopeasti pienessä sateessa.

En ole koskaan kuullutkaan, että vaatimatonta verijälkeä olisi vesisateen jälkeen kyetty vielä 24h jäljestämään. Toki jos sitä verta on roiskittu litrakaupalla. Sekö meillä on muka ollut tilanne Ulvilassa? LOL.

Oletko muuten varma noissa lavastetuissa verijäljissäsi, ettei se koira seuraa jälkien jättäjän jälkeä osittain? :)
Viimeksi muokannut CSI, Su Tammi 13, 2013 9:59 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

Valhalla kirjoitti: Ilmeisesti et ole jälkikoulutuksella ollut vaikka toisin leuhkit. Taas.
Kyllä olen. Itse puhut täyttä paskaa asiasta.
erämaaetsivä
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja erämaaetsivä »

CSI kirjoitti:
24h seurattavissa oleva verijälki on sitten luokkaa "puhkiammuttu hirvi".

Ulvilan tapauksessa meillä ei käsittääkseni ole mitään syytä olettaa, että siellä olisi tuontyyppinen verijälki seurattavissa (kumianturaan tarttuneet pari veritippaa eivät montaa askelta jälkiä jätä)

Koiran jäljenseuranta perustuu normaalitilanteessa mahdolliseen voihappoja sisältäneeseen hajujälkeen (joka katoaa yleensä nopeasti, vahvin se on ajojaloin kulkeneella, heikoin kumisaappailla yms kulkeneilla) sekä maanpinnan muutoksiin astunnan alla (murtuminen, kasvinosien rikkoontuminen jne). Maanpinnan laatu luonnollisesti vaikuttaa erittäin paljon jäljen säilymiseen ja jollain asfaltilla jälki ei säily jos sitä edes jää!

Sadekeli tuhoaa jäljet nopeasti, puhutaan minuuteista, ja Ulvilassa oli tuona yönä matalapaine päällä. Sattuneesta syystä tiedän sen.
Tämän voi koiramies erämaaetsiväkin allekirjoittaa.
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

CSI kirjoitti

Se saattoi 1,5 tunnin päästä tapahtumista jälkimiehen mielestä hyvä ollakin. Maa oli kostea, koska tapahtuma-aikana satoi. --> ei mitään jälkiä enää tutkittavaksi 90 minuutin päästä.
Mun mielesta mistaan muusta lahteesta ei ole kaynyt ilmi, etta sina aamuyona/tapahtuma-aikaan olisi satanut tai tuullut.

Koiranohjastajaa kuultiin myos molemmissa oikeusasteissa, ja mm. hovi totesi jaljestysolosuhteiden olleen ihanteelliset.
Olosuhteet jälkien löytämiseksi olivat olleet ihanteelliset, koska alustana oli ollut nurmikko, joka oli ollut kostea. ZS oli selvittänyt, että poliisi ja sairaankuljetushenkilöstö olivat liikkuneet etu- ja takapihalla sekä talon päädyissä, minkä vuoksi näiltä alueilta ei ollut ollut mahdollista ottaa jälkeä. Sen vuoksi ZS oli koirineen kulkenut kiinteistön rajoja pitkin.
http://murha.info/phpbb2/viewtopic.php? ... m*#p396831

Jos olit paikalle/tiedat toisin, mikapa siina. Kannattaisi ehka ottaa Valkamaan yhteytta ja korjata vaarat tiedot.
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
Valhalla
Watson itse

Siinä meillä on taas koirankouluttajia matkassa. Hohhoijaa.

Aloittelevalle jäljestäjälle hommaan tutustutaan siis näin:
http://taivalkoskenkennelkerho.nettisiv ... 8/meja.pdf

Voittajaluokan säännöt kennelliiton sivuilta:
20 Voittajaluokan (VOI) jälki
- lähdöstä, makuulta ja kaadolta rikotaan pinta noin 30 cm x 30 cm alueelta
- jäljen pituus 1200 - 1400 metriä
- kolme suorakulmaista mutkaa, joista yhdellä veretön katkos kaavion mukaan
- neljä haavoitetun riistaeläimen makuupaikkaa jäljen suorilla osuuksilla, yksi makuupaikka /
osuus; makaus ei saa olla 50 m lähempänä kulmaa tai kaatoa
- katkos vähintään 300 m ennen kaatoa; katkos tehdään kulmalle kulkemalla verisientä vetäen
15 m ja sen jälkeen siirtymällä sieni ylhäällä n. 2-5 metriä maastosta riippuen jäljen sivussa
15 m takaisinpäin ja sen jälkeen suorakulmaisesti eteenpäin noin 10 m - verta 1/3 litraa
- jäljen ikä vähintään 18 tuntia
- suositellaan, että osuudet ovat eri pituisia
Maajäljen harjoittelu aloitetaan näin:
http://lakeudenkoiraharrastajat.com/kou ... jaljestys/

Ja kaikkein vaativimpaankin lajiin on suomessa jo poliisikoiria - id-koiria.
Viimeksi muokannut Valhalla, Su Tammi 13, 2013 10:19 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

Valhalla kirjoitti:Siinä meillä on taas koirankouluttajia matkassa. Hohhoijaa.

Aloittelevalle jäljestäjälle hommaan tutustutaan siis näin:
http://taivalkoskenkennelkerho.nettisiv ... 8/meja.pdf
Ja mitä antamasi linkin muka pitäisi todistaa vesisadekäsiteltyjen verijälkien (niiden TAHALLAAN jätettyjen!) 24h jäljitettävyydestä?

Tinkaat sitäpaitsi täysin epärelevantista asiasta. Tietääkseni Ulvilan huppis ei kulkenut pesusieni lankavedossa perässään, veritippoja sinne tänne huiskien?

Ainoa millä on merkitystä on se, onko maajälki todellakin jäljestettävissä vesisateen jälkeen. Ja minä sanon: ei todellakaan ole ainakaan 90 minuuttia jälkien jättämisen jälkeen. No, jos on avojaloin kuljettu ja on runsas jalkahiki (=runsaasti voihappojälkiä maastoon) ja huippukoira, niin se ehkä vielä kulkee tuonkin jäljen läpi. Mutta kaikissa muissa tapauksissa: jäljestämättä jää.

Ulvilassa tuskin oli avojaloin hiippaileva huppis jättämässä vuosisadan parhaimmat jäljestysjäljet vai mitä yrität sanoa, Valhalla?
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

ulkosuomalainen kirjoitti:
CSI kirjoitti

Mun mielesta mistaan muusta lahteesta ei ole kaynyt ilmi, etta sina aamuyona/tapahtuma-aikaan olisi satanut tai tuullut.
Mulla on ihan omat lähteet. Marras-joulukuu 2006 oli aivan poikkeuksellista aikaa Suomessa, jolloin Suomen yli pyyhki matalapaine toisensa jälkeen. Sattuneesta syystä jouduin tuolloin seuraamaan säätiedotteet ja nuo matalapainerintamat (ml. säätutkakuvat!) erittäin tarkkaan.

Mulla saattaa olla jopa kopiota tallessa jossain tuon ajankohdan matalapainerintamista.

Murhasta kuullessani tulin huvikseni tutkineeksi myös paikan sääolosuhteet ja Porin yli oli yön aikana pyyhkinyt saderintama. Muistan miettineeni, että kiva juttu jälkikoiralle.

Tuo jäljestystehtäviin hälytetty kaveri on tietysti vetänyt sikeitä silloin kun tilanne on ollut päällä ja sade piiskannut. Ääliömäinen toteamus tuo "ihanteelliset olosuhteet". Sen syksyn matalapaineiden jäljiltä oli kyllä kaikkea muuta kuin ihanteelliset. Se ihanteellinen tilanne tarkoittaa kesäaamun kasteen tapaista kosteutta maaperässä, ei koko Suomen hukuttamista veteen mikä tapahtui tuona syksynä 2006!

Mulla on muuten digikuvia siitäkin kuinka kyseisen loppusyksyn erittäin mielenkiintoisissa säissä mm. muovinen aluskate kondensoi saavikaupalla vettä suoraan ilmasta! En käsitä miten se on fysikaalisesti edes mahdollista, mutta niin vain tapahtui.

Joulukuun 14 päivä 2006 oli +12 astetta lämmintä ja pistin betonimyllyn ulos pyörimään.
Valhalla
Watson itse

Hupiksen - siis oletetun - kenkä oli veressä. Muuta mahdollisuutta ei ole huppiksen puitteissa. Tästä 1 1/2h niin kevytkin jälki kosteassa nurmessa on helppo pala - palveluskoirallekin.

Csi on koira, sää, poliisityön, radio- ja puhelin sekä tietojentallenuksen expertti. Noin mm tähän asti. Ihan televisiosarjan mukaisesti.
"I do appreciate"
Viimeksi muokannut Valhalla, Su Tammi 13, 2013 10:29 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
erämaaetsivä
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja erämaaetsivä »

Valhalla kirjoitti:Hupiksen - siis oletetun - kenkä oli veressä. Muuta mahdollisuutta ei ole huppiksen puitteissa. Tästä 1 1/2h niin kevytkin jälki kosteassa nurmessa on helppo pala - palveluskoirallekin.
Sieltä tontinrajasta jälki löytyi, loppui tielle, Volvolle :idea:
huippumies
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja huippumies »

Syksyllä tästä keskusteltiin edellisen kerran.. Ja silloin kysyin asiaa satakuntalaiselta koirapoliisilta eli 100% asiantuntijalta. VERIjäljet koira löytää viikkojen, jopa kuukausien päästä. Olkoon keli mikä tahansa. Sorry, CSI, tuo on tieto ihmiseltä, joka tekee noita hommia työkseen.
Vastaa Viestiin