harjoittelija kirjoitti:
Viesti oli niin pitkä, että päädyin lainaamaan siitä vain tämän osuuden, jota kommentoin. Kokonaisuudessaan viesti löytyy edelliseltä sivulta.
Miten ylläoleva, kuvaamasi epäuskottava toiminta sopii tytön kertomukseen? Hänhän kuvaa menneensä moneen kertaan katsomaan tätä uhkaavaa ja pelottavaa tapahtumaa. Kaiken viestissäsi kuvaamasi mukaisesti myös hänen olisi pitänyt pysyä huoneessaan kunnes talossa hiljenee ja tilanne rauhoittuu.
Näin luultavasti tapahtuikin, hänhän ensimmäisessä kuulemisessaan 2.12.2006 kertoi kirkuneensa toisella käyntikerralla, kun näki isänsä maassa makaamassa, tilanteessa, jolloin äiti oli vasta menossa puhelimeen. Oliko tilanne jo niin rauhallinen, että tyttö uskalsi tulla katsomaan tapahtumia? Paikallahan ei silloin enää näkynyt muita.
Tyttö antoi myös toisen, poikaankin liittyvän viestin: "luulin, että se oli ukkonen ja niin luuli muutkin". Kävikö tyttö sieltä peiton alta sitä kyselemässä vai näkikö pojan siinä oven raossa?
Hyviä kysymyksiä, mutta:
Vanhin sisaruksista oli tullut uteliaisuudesta tarkistamaan tilannetta, tällä oli vanhimpana eniten reusrsseja sekä myöhemmin äiti lähellä turvallisena tukikohtana. Tätä ilmentää lausunto:
K: Nii i mutta varmaan siin voi ajatukset vähän karkaa ku tulee tämmönen hätätilanne. Äiti meni takasin puhelimeen ja ja mihin sää sit menit sen jälkeen?
A: Mä taisin men kattoo sit kai se murhaaja lähti
K: Sä uskalsit mennä sinne •
A: Mää Joku pako joku juttu mun mieles pakotti mun mennä kattoo mitä oli tapahtunu
Vanhin tytär on myös kuultavissa Häke-nauhalla äidin vieressä, kun tämä oli yhteydessä
turvalliseksi koettuun tahoon.
Toiminnassa heijastuu myös kiintymys isään ja huoli tämän tilasta. Joku pakotti – eli tahdosta riippumaton toiminta, jossa toimintajärjestelmät arvioivat tilanteen.
Tämä siitä huolimatta, että Häke-nauhalla on kuultavissa ulkopuolinen taho,
kaikki äänet eivät voi olla perheeseen kuuluvien tuottamia eivätkä myöskään
peräisin nauhalta (ks. tarkemmin
http://www.nbl.fi/~nbl3145/ulvilatallenne.htm
Ja mitä tulee nuorempien sisarusten sijaintiin ks. kuuleminen 01.12.2006:
Axxxxxx:
"No, A:n, ko se on mun pikkuveljeni, ni se heräs kans siihen, mut se
pysyi sängyssä. A, A:sta (vanhin pikkusisko) mää en tiedä. A:n (nuorempi pikkusisko)
tota, mää näin vast sen jälkeen. Ku se asia oli tapahtunu, ni A(nuorempi sisko) tuli sielt. Näytti silt niinko se olis just ollu itkeny. Se tuli sielt meiän sisäeteiseen sielt lastenhuoneest."
Eli voitko tarkentaa, missä kuulemisessa A sanoo "luulin, että se oli ukkonen
ja niin luuli muutkin".