Tutkijat kiinnittävät huomiota siihen, mitä puhelu koskee, ketä puhelu koskee sekä tapaan millä ilmoitus suoritetaan. Ensisijainen kysymys on: pyytääkö soittaja apua. Syyttömistä melkein kaksi kertaa useampi (67%) pyysi apua kuin syyllisistä (34%). Ks.
http://kledispatches.ky.gov/Documents/1 ... Murder.pdf
Mikä on vastaus ensisijaiseen kysymykseen ”Pyytääkö soittaja apua” Auerin tapauksessa?
Apua siis pyydetään uhrille, ja sitä pyydetään kiireellisesti ja vaativasti (”heti”) jo puhelun alussa, niin että poliisin paikalle tuloa vaaditaan. Ja pyynnöt toistuvat kautta puhelun, loppuun asti:”0:02 Epäilty: Tääl o joku tappaja. Tulkaa nopeesti.”
– –
”0:23 Häke: Joku hakkaa puukolla.
Uhri: Auuu.
0:24 Epäilty: Kyllä. Heti.”
Siis ensisijainen indikaattori, joka kielii syyllisyydestä/syyttömyydestä tässä tapauksessa ei puhu syyllisyyden puolesta – molemmat soittajat pyytävät lukuisia kertoja uhrille apua ja he ovat tuskastuneita sen saamisen hitauteen. Ja apua pyydetään uhrille heti puhelun alussa:3:59 Epäilty: Jooh (taustalta kuuluu lapsen itkua). Hei tulkaa nopeesti.
4:05 Epäilty: Onks tänne joku ambulanssi tulossa kans?
Adams ja Harpster kirjoittivat:
Syyllisyydestä kielii myös se, jos soittaja antaa yksityiskohtaisen tiedon sijaan sekavia (confusing), asiaankuulumattomia (extraneous) tai muuten aiheeseen liittymättömiä tietoja (rambling information).“Tutkimuksessa kolmekymmentä seitsemän prosenttia soittajista esitti pikaista apua vaativia avunpyyntöjä, ja kaikki näistä olivat syyttömiä. Tämä oli vahvin syyttömyyden puolesta puhuva indikaattori.” Suom. Z.
Auer sen sijaan vastaa asiallisesti Hätäkeskuspäivystäjän kysymyksiin, hän ei selitä ylimääräisiä ja asiaankuulumattomia seikkoja ja toimii muutenkin alusta lähtien päivystäjän ohjeiden mukaisesti tätä vastustelematta – ks. esim:“Ihmiset, jotka antavat enemmän tietoa kuin on tarpeellista pyrkivät ennemmin tekemään valheellisen tarinan vakuuttavaksi kuin välittämään totuudenmukaista tietoa.“ Suom. Z. http://kledispatches.ky.gov/Documents/1 ... Murder.pdf
Siis kysymys mitä tapahtuu - selitys.0:17 Häke. Mitä siellä nyt tapahtuu?
0:19 Epäilty: Joku tuli ikkunast sisää ja hakkaa puukol mun miestäni. Muaki on hakattu.
Poliisin tutkijoiden tulisi myös kiinnittää huomiota siihen, onko soittajan asenne uhriin kielteinen. Tämänkaltaista kielteisyyttä ei Auerin tekemässä Hätäpuhelussa voi havaita. Tämä ei myöskään pidä ilman muuta selvänä että mies on kuollut:
Auerin puhelu ei myöskään sisällä ristiriitaisia tietoja tai siinä ei korjailla myöhemmin annettuja tietoja, eikä siinä toistella asioita tarpeettomasti, mitkä ovat ”syyllisen soittajan” merkkejä. Myös puhelun lopetus on kohtelias, mikä on ymmärrettävää, koska apua on luvattu:2:58 Epäilty: Mä olen tääl, mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne, se lähtee juoksee mun perää. Se meni takas ja se aikoo tapaa mun mieheni, se oli äske viel hengis.
– –
3:21 Hake: Joo, sinne on apu koko ajan tulossa, onks sun mies nyt iha tiedottomana makaa vai?
Lapsi itkee taustalla
3:25 Epäilty: Emmä tieda, mä en oo, keittiös, mä en. Meneks mä kattomaa?
Vertaa:4:11 Epailty: Joo.
4:12 Hake: Täst tavottaa täst sun numerosta, mistä sä soitat nyt. (lapsi itkee taustalla) Me voidaan
lopettaa, poliisi soittaa.
4:16 Epäilty: Joo. Selvä.
4:17 Hake: Joo, hei.
4:18 Epäilty: Heihei.
Something fishy going on in Finland? Indeed.DISPATCHER: There is a deputy on his way. He's on the way from Elsinore, so just hang tight OK?
CALLER: OK I will. Thank you, Thank you very much.
Note that the change from demanding and impolite to "thank you, thank you very much" being sensitive to an upset caller. Truthful callers are forceful, demanding, and even impolite. Here, the caller has received a level of relief from anxiety as "there is a deputy on his way". The change to polite is justified. Ks.
http://seamusoriley.blogspot.fi/2010/11 ... le-of.html