HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
MissHolmes
Ben Matlock

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Huvittavaa luettavaa taas. :)

Tottakai AA:n on pyydettävä apua. Ei 112 ole mikään senssipuhelin, johon soitetaan huvikseen. On luonnollista pyytää apua saapumaan.

Minusta AA:n repliikeissä ei kuitenkaan tuo avun saanti ole sen ensisijaiseksi nouseva pointti.
Ensisijaisena on tapahtumien ja ns. tekijän kuvaus. Minusta nuo ns. ''avunpyynnöt'' on kommentteja, jotka luonnollisesti kuuluvat tämän tyyppiseen puheluun. AA:lta ne eivät kuitenkaan nouse ensisijaiseen asemaan ollenkaan. Ja se minusta tässä mättää.

Lapsen ollessa puhelimessa hän kuitenkin ehtii pyytää apua ja huolestua peräti 3 kertaa, vaikka ei edes ole nähnyt huppupäätä, eikä tiedä muuta kuin äidin kertoman.
Hätäkeskuspuhelu alkaa 1.12. 2006 kello 2.43,22.
0:01 Häke: Hätäkeskus.
0:02 Epäilty: Tääl o joku tappaja. Tulkaa nopeesti.
0:04 Häke: Mi, mikä.
Epäilty: Joku tuli ikkunast sisää.
0:05 Häke: Rauhotu, mikä paikkakunta?
0:06 Epäilty: Ulvila.
0:07 Häke: Ulvila, jooh.
0:10 Epäilty: (sanoo osoitteen)
0:12 Häke: Anteeks mikä?
0:12 Epäilty: (sanoo tien)
0:15 Häke: Joo-o.
0:15 Epäilty: (sanoo numeron)
0:16 Häke: Onks tää omakotitalo?
0:17 Epäilty: On.
0:17 Häke. Mitä siellä nyt tapahtuu?
0:19 Epäilty: Joku tuli ikkunast sisää ja hakkaa puukol mun miestäni. Muaki on hakattu.
0:23 Häke: Joku hakkaa puukolla.
Uhri: Auuu.
0:24 Epäilty: Kyllä.Heti.
Uhri: Auuu. (ETP-papereissa tässä lukee Annuu)
0:26 Häke: Kuka siel hakkaa puukolla, tunneksä sitä?
Uhri: Auu.
0:30 Epäilty: Ei se o pimeetä. Mä juoksi puhelimee ku mä pääsin. Löi muaki, tulee näköjää verta.
0:35 Häke: Joo.
Epäilty: Hei nopeesti.
0:37 Häke: Joo, laitan apua. Onks teillä monta siellä?
0:39 Epäilty: Meil o myös neljä lasta täällä.
0:41 Häke: Neljä lasta.
0:42 Epäilty: Kyllä.
0:43 Häke: Jaaha, odota hetki, mä meen hetkeks pois linjalta. Älä sulje puhelinta, älä me pois.
Uhri: Aihh (yninää, valitusta).
0:47 Epäilty: En.
0:50 Uhri: Aiii (laahaava ääni).
0:52 Epäilty: Nopeesti.
0:53 Uhri: (Sanoo joko "tuu jo" tai "huijaa")
0:54 Epäilty: Kuuleksä ku mun mieheni huutaa?
0:56 Uhri: (napsahdus) Öhh (kolahdus) Ähh.
0:59 Epäilty: Meni, lähtikse mies jo?
1:01 Uhri: Aargh (erittäin voimakas karjaisu).
Epäilty: (hengittää raskaasti puhelimeen)
1:06 Uhri: (Sanoo joko "äihh" tai "häivy") (käheä rääkäisy) (laahaava ääni). Äähh, auuh (voimakkaita valitushuutoja).
1:12 Epäilty: Onks joku tulossa jo?
1:15 Uhri: Öh.
Uhri: ...auto.
Uhri: Oh. Eih.
1:25 Uhri: Hälytyys...tule(e) tänne apuun.
1:34 (Tallennuksessa tyhjä kohta kahden sekunnin ajan)
1:36 Epäilty: Hei mun täytyy ny (huutaa lastaan).
1:38 Lapsi: Niih.
1:39 Epäilty: Tuuksä tänne puhelimee?
1:40 Uhri: Agh (valittaa)
1:41 Epäilty: Mä meen kattoo tonne.
1:42 Lapsi: Mitä mä sanon?
1:43 Epäilty: Mä soitan poliisil, siel pyydettii et...
1:46 Uhri: (pyyjääpää)
1:46 Tuntematon: (Mite mä pääse linjoi) (Tämä repliikki ei kuulosta naisen eikä lapsen sanomalta, kuuluuko Häkestä?)
1:48 Uhri: No vähä voit auttaakii.
Uhri: Kylhä nous (keskellä sanaa kuuluu napsahdus)
1:51 Epäilty: Lähtisekse jo? (kuuluu hiljempana kuin uhrin ääni)
1:52 Uhri: Tu(l)e auttaa.
1:54 Epäilty: (Sanoo joko "mitäkö" tai "pitääkö") (huutaa raivokkaasti)
1:55 Uhri: Yöh (yökkäilee, ähkäisy)
1:55 Epäilty: Vittikö (juoksuaskelia, oven aukaisu).
2:00 Uhri: Aagh (valittaa)
2:02 Uhri: A-laalalala (ei pysty puhumaan enää selvästi, kopsahdus keskellä)
2:03 Epäilty: (_uole) (2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa)
2:05 (vaimea kopsahdus)
Uhri: Lala.
Epäilty: Öh (voimakkaan ponnistuksen aiheuttama äännähdys)
2:07 Epäilty: ...
2:08 Epäilty: (vaimeita askelia) Tuleeksielt kettää?
2:10 Lapsi: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Tulkaa äkkii. (taustalla uhrin valitusta)
2:17 Tuntematon: ...(n)ui vaa (erittäin vaimea ääni).
2:19 Lapsi: Iskä, älä kuole.
2:22 Uhri: Aiih.
2:23 Epäilty: Hei, lopeta (huutaa todella raivokkaasti).
2:25 (askelien ääniä) (ETP-papereissa tämä on tuntematon)
Tuntematon: (Aja).
2:26 Häke: Joo haloo.
2:27 Uhri: (Se jäi).
Lapsi: Nii tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti, jooko.
(Uhrin valituksia)
2:31 Häke: Joo, sinne on apu jo tulossa. Osaakko sä, onks siel joku aikuinen paikalla nytte?
2:32 Uhrin puheääntä ei enää kuulu
2:35 Lapsi: Äiti.
2:36 Häke: Voisko äiti puhuu?
2:38 Lapsi: Äiti tuu.
2:39 (kolahdus)
2:39 Lapsi: Nyt siel puhutaa taas.
2:41 (metallinen ääni + vaimeampi kolahdus).
2:42 Epäilty: Onksielt tulos joku?
2:44 Häke: Joo, mä oon apuu hälyttäny. Mä voidaan nyt, mä vähän kyselen lisätietoja. Mikä on tilanne nyt, apu on koko ajan tulossa.
2:50 Epäilty: Joo. Mä en tiedä mikä tyyppi se o, se.
2:52 Epäilty: Hajotti meiän ton, se takaovi, sil o mustat vaatteet.
2:56 Häke: Jo, onks hän siel paikal viel?
2:58 Epäilty: Mä olen tääl, mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne, se lähtee juoksee mun perää. Se meni takas ja se aikoo tapaa mun mieheni, se oli äske viel hengis.
3:06 Häke: Joo, missä se sun mies, mimmoses tilas se sun mies siel nyt on?
3:10 Epäilty: Makaa siel lattial ja huus äske apua, nyt hiljeni.
3:14 Häke: Sun mies hiljeni vai?
3:14 Lapsi: (itkun alkua + voimakas rääkäisy, lyhyt napsahdus)
3:17 Häke: Haloo.
3:18 Epäilty: Älä itke (lapsi) hei, siel.
3:21 Häke: Joo, sinne on apu koko ajan tulossa, onks sun mies nyt iha tiedottomana makaa vai?
Lapsi itkee taustalla
3:25 Epäilty: Emmä tiedä, mä en oo, keittiös, mä en. Meneks mä kattomaa?
3:30 Häke: Joo, mut missäs se tekijä nyt on, missä se tekijä täl hetkel on?
3:33 Epäilty: No todennäkösest siel ellei lähteny ulos jo, mei makuuhuoneessa siis.
3:36 Häke: Lähti ulos jo vai?
3:37 Epäilty: En tiedä, siel hiljeni.
3:39 Häke: Jaaha.
Epäilty: (kysyy lapselta) Oliks se viel siel?
3:41 Lapsi: Joo, se lähti.
3:42 Epäilty: Se lähti jo vai?
3:43 Häke: Sano vähä tuntomerkkejä, mä voin sanoo poliisille, mustat vaatteet ja mitä muuta?
3:47 Epäilty: Mustat vaatteet, siin oli joku, sanotaa et vähintää 180 senttiä pitkä, vähä, aika tukeva.
3:53 Häke: Joo.
3:54 Epäilty: Semmoset niinku mustat vaatteet, semmoset, ettei naamaa kokonaa näkyny. Iha vieraan näköne mulle.
3:58 Häke: Iha vieras.
3:59 Epäilty: Jooh (taustalta kuuluu lapsen itkua). Hei tulkaa nopeesti.
4:02 Häke: Joo, poliisi soittaa sul, me voidaan lopettaa sitte.
4:05 Epäilty: Onks tänne joku ambulanssi tulossa kans?
4:07 Häke: On ambulanssi on kans tulossa ja poliisi, mut me voidaan lopettaa ni poliisi soittaa.
4:11 Epäilty: Joo.
4:12 Häke: Täst tavottaa täst sun numerosta, mistä sä soitat nyt. (lapsi itkee taustalla) Me voidaan lopettaa, poliisi soittaa.
4:16 Epäilty: Joo. Selvä.
4:17 Häke: Joo, hei.
4:18 Epäilty: Heihei.
Tallennus päättyy.
Nuotio & Äreät Tiput
sisotalo
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja sisotalo »

Ei täällä voi puhua subjektiivisista kannanotoista. Erimielisyys on siinä, että me - jotka tukeudumme tieteelliseen kirjallisuuteen dokumentteihin ja viimeksi Alibin ja Hymyn julkistamiin dokumentteihin - olemme sitä mieltä, että hovioikeuden ratkaisu oli oikea ja hyvin perusteltu. Nimimerkki Kuolema palaa kerta toisensa jälkeen siihen, että hovioikeuden päätöksessä olisi jotain pahasti virheellistä. Pitää kysyä, mikä?

Aivan toista on CSI, joka avoimesti tunnustaa, että faktoilla ei ole väliä. Rantakoski on erikoistunut väärien tietojen levittelyyn (esim että hänellä olisi tietoa Otava-kustantamon sisäisistä päätöksistä).

Valhalla on uusi piirre. Hän tunnustaa, että uudet todistukset puhuvat syyttäjän aikaisempaa lavastusta vastaan. Hän ei kuitekaan ole tietävinään, kuten kerroin ensimmäisessä kirjoituksessani, että kiista on Auerin esikoisen ja Auerin pojan välillä. Alibi täsmentää asian niin, että pojan valemuistojen mukaan "puukotuksen" olisi muka aloittanut esikoinen.

Valhalla ei myöskään tahdo uskoa, että syyttäjän motiivina on Annelin uskonnollinen vakaumus, saatanan palvonta. On siis paikallaan toistaa se jokaisessa puheenvuorossa.

Sitä subjektiivisuutta, jonka Ulvilan murhan syyttäjät osoittavat, ei täällä kukaan voita.
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

sisotalo kirjoitti:Ei täällä voi puhua subjektiivisista kannanotoista. Erimielisyys on siinä, että me - jotka tukeudumme tieteelliseen kirjallisuuteen dokumentteihin ja viimeksi Alibin ja Hymyn julkistamiin dokumentteihin

Mitäs dokumentteja Alibi ja Hymy on mukamas julkistaneet? Ei tietääkseni mitään pl. oikeudenpäätös,jossa LSH-jutun asiat määrätään salaisiksi.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
annijatta
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja annijatta »

Kyllä se häkepuhelu on rikoksen raportointia ja alibin rakentamista. Kun pyytää tyttöä puhelimeen niin kertoo soittavansa poliisille. Ei soittavansa apua. Tyttö on autuaan tietämätön talossa olevasta hätätilanteesta ja vastaa niin. Vasta kun äiti alkaa touhuamaan hätääntyy tyttö. Tyttö ei huuda puhelimeen että tulkaa auttamaan täällä on joku, vaan toteaa että iskä voi huonosti. Tyttö ei viittaa mitenkään siihen että talossa olisi joku ulkopuolinen jota pitäisi pelätä. Anneli ei pyydä apua vaan lopussa kysyy tuleeko ambulanssi. EI pyydä apua miehelleen.
Fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me.
Vespa velutina
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Vespa velutina »

Miten se tyttö voi olla autuaan tietämätön talossa olevasta hätätilanteesta, jos isää on sitä ennen tuikittu jopa tunti puukolla? Tätä logiikkaa en sitten ymmärrä millään. Vaihtoehto ulkopuoliselle tunkeutujalle on se, että tyttö on täysillä juonessa mukana. Häkenauhalla pitäisi kuulua tuskanhuutoja jos paikalla on ulkopuolinen, mutta jos tekijä on perheen sisältä niin näitä huutoja ei sitten ole kuullut kukaan, lapset ihmettelee, minne äiti soittelee ja murhayöstä kaikkine saatananpalvontoineen on vuosien jälkeen jäänyt mieleen vain nauhurin napsahdukset?
Anneli luuli soittavansa poliisille, näinhän hän sen on myöhemmin kertonut ja miksi ihmeessä valehtelisi?
Aasianherhiläinen Vespa velutina on hieman pienempi kuin eurooppalainen herhiläinen. Tulokkaan erityistuntomerkki on keltaiset jalat.
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

Vespa velutina kirjoitti:Miten se tyttö voi olla autuaan tietämätön talossa olevasta hätätilanteesta, jos isää on sitä ennen tuikittu jopa tunti puukolla? Tätä logiikkaa en sitten ymmärrä millään. Vaihtoehto ulkopuoliselle tunkeutujalle on se, että tyttö on täysillä juonessa mukana.
Eikös pojan eli tytön veljen todistus asiasta nykyään ole se, että äiti ja vanhin tytär tekivät homman yhdessä?

Joten kaipa se on varteenotettava skenaario siinä missä muutkin höpinät täällä.

Ainakin em. skenaario selittää aika monet ristiriitaisuudet näppärästi.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
sskkll
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja sskkll »

Merkittävä epäkohta tuossa häke-litteröinnissä. Kohdassa 2:03 "_UOLE" -sanan jälkeen lukee "2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa", vaikka tämä 2-tavuinen sana kuuluu kohdassa 2:05-2:06 päällekkäin miehen valituksen kanssa!!! Onko tästä ollut juttua foorumilla? Itse en löytänyt. Merkittävä seikka, lyhentää meinaan Annelin ehtimistä puhelimeen kohdassa 2:08, eikä ole edes hengästynyt!
Vespa velutina
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Vespa velutina »

Oletetaan sitten, että koko häkenauha on äidin ja tytön näytelmäsuoritus. Mutta miksi poika ei kerro isän tuskanhuudoista? Jos nyt lähdetään ihan perusasioista: henkilö oleskelee samassa asunnossa, jossa suoritetaan jopa puolitoista tuntia kestävä kidutusmurha. Mitä hänelle todennäköisesti jää mieleen, vaikka pysyttelisikin koko ajan toisessa huoneessa? Luulisi uhrin pitäneen hirveää älämölöä, anoneen armoa yms. Tämän karmaisevan äänimaiseman luulisi syöpyneen mieliin sen sijaan että muistaa jotain supatusta ja puhelimen näppäilyä kuulleensa. Samoin taustanauhateoria vaikuttaa tässä kontekstissa omituiselta: miksi hitossa nauhoittaa jotain "kylhä nous, se jäi"-tyyppistä sanailua uhrilta ja soitella sitä puhelun taustalla, jos kerran autenttista hard core-kauhua on tehty makkarissa vain vähän aiemmin. Miksei sitä mankkaa pantu nauhoittamaan sitä aitoa tuskaa ja sitten se häkenauha vasta karmean kuuloinen olisi ollutkin. Ei olisi tarvinnut ekoilla käräjillä lavastaa itselleen elinkautista.
Aasianherhiläinen Vespa velutina on hieman pienempi kuin eurooppalainen herhiläinen. Tulokkaan erityistuntomerkki on keltaiset jalat.
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

sskkll kirjoitti:Merkittävä epäkohta tuossa häke-litteröinnissä. Kohdassa 2:03 "_UOLE" -sanan jälkeen lukee "2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa", vaikka tämä 2-tavuinen sana kuuluu kohdassa 2:05-2:06 päällekkäin miehen valituksen kanssa!!! Onko tästä ollut juttua foorumilla? Itse en löytänyt. Merkittävä seikka, lyhentää meinaan Annelin ehtimistä puhelimeen kohdassa 2:08, eikä ole edes hengästynyt!
nimimerkki alpo holisti ainakin on tuosta kaksitavuisesta sanasta puhunut, teki siitä myös spektrin..

harmi, että hänen tekemät visualisoinnit eivät enää näy. Niissä oli myös tarkat aikamerkit:

http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 11#p516111

myös annijatta mainitsee kuulevansa kaksitavuisen sanan kuole-sanan perään, mutta 'epäröi' (ehkä, 18.11.2012) jollain lailla:
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 15#p516115

Olisikohan kyseessä sama sana jonka sinä kuulet?
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

sskkll kirjoitti:Merkittävä epäkohta tuossa häke-litteröinnissä. Kohdassa 2:03 "_UOLE" -sanan jälkeen lukee "2-tavuinen sana, päällekkäin miehen valituksen kanssa", vaikka tämä 2-tavuinen sana kuuluu kohdassa 2:05-2:06 päällekkäin miehen valituksen kanssa!!! Onko tästä ollut juttua foorumilla? Itse en löytänyt. Merkittävä seikka, lyhentää meinaan Annelin ehtimistä puhelimeen kohdassa 2:08, eikä ole edes hengästynyt!

Tässäpä ehkä pientä väärinkäsitystä. Tuo Niemen litteroinnissa (2009) (_uole)-sanan jälkeen on selitys mitä se sana pitää 'sisällään', elikkäst se on se kaksitavuinen sana... Tuo kohta litteroinnissa on siis siinä mielessä oikein (tosin tuo kuka muka tuon sanoo, niin se kyllä on kiistanalainen).

Kuva
(eo litterointilähde: Et-ptk).

Tarkastellaan tätä hätäkeskustallenteen kohtaa kuultuna tarkemmin, eli täsmennyksiä esitetään:

Kuva
Yllä kuluneet sekunnit hätäkeskustallenteesta (punaisella). Tapahtuma-ääni merkitty pystysuuntaisella katkoviivalla (äänen aloituskohta). Nuolen pituus = äänen pituus. Numerojärjestys on äänen järjestysnro.

1. Ennen kuole-sanaa on parit tytön kiihkeät hengenvedot puhelimen luuriin
2. "Kuole"-sana
3. Uhrin "Ala-lallallalaa"
4. Kopsahdus (jokin lyöntiääni)
5. Vaimea kopsahdus
6. Uhrin "Lalaa"
7. Jokin voimallinen 'ontto' kopsuääni. Alpo tähän kuuli että olisi 'loppu'-sanan PU-äänteet.
(Hiukkasen kyll... Miten tämä nyt ainakaan olisi Annelin sanomaksi yksilöitävissä, sen paremmin kuin tuo kuole-sanakaan..., Niemikin on tämän laittanut Annelin "Öh"inöiksi..)
8. Erittäin vaimeita askelääniä puhelimen lähellä.
9. Annelin itkuinen "HÖEHH"
10. Annelin itkuinen "Tuleeksielt kettää"
Viimeksi muokannut turumurre, Su Helmi 17, 2013 8:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Vain turre kuulee kuole-sanan jonkun muun kuin Auerin ääneksi.

Vai olisiko muitakin?? En kyllä muista nähneeni. En ihmettele, että se on mennyt joillain ensikuulemalla ohitse koko sana, sen verran yllättävän vihainen ja käskevä toteamus Auerin äänellä (ja samanaikainen teko, isku) on. Huomio on varmaan kiinnittynyt uhrin valitusääniin. Äänitutkijan on annettu ymmärtää ennen nauhan kuuntelua, että nauhalla kuuluu murhaajan ääniä.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
sskkll
Remington Steele

Juu, eli tuon kohdan 6 "Lalaa" kanssa alkaa tismalleen samaan aikaan ja päällekkäin kaksitavuinen sana/ääni, joka jatkuu hieman pidemmälle"lalaa":ta. Korvalla kuulee selvästi, kun kelaa edestakaisin.
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

sskkll kirjoitti:Juu, eli tuon kohdan 6 "Lalaa" kanssa alkaa tismalleen samaan aikaan ja päällekkäin kaksitavuinen sana/ääni, joka jatkuu hieman pidemmälle"lalaa":ta. Korvalla kuulee selvästi, kun kelaa edestakaisin.

Hitsi, unohdin tuosta listasta sen kaikuvan "aaaaa'n". Lisätäänpäs näin:

.
6. Uhrin "Lalaa"
7. Jokin voimallinen 'ontto' kopsuääni.
7.1 Kaikuva "aaaaaa" (jatkuu hieman pidempään kuin ed. kopsuääni. Tätä pidän muodostuneena tuosta Uhrin 'Lalaasta', eli se jatkuu 'kaikuna'.
.
sskkll
Remington Steele

turumurre kirjoitti:
sskkll kirjoitti:Juu, eli tuon kohdan 6 "Lalaa" kanssa alkaa tismalleen samaan aikaan ja päällekkäin kaksitavuinen sana/ääni, joka jatkuu hieman pidemmälle"lalaa":ta. Korvalla kuulee selvästi, kun kelaa edestakaisin.

Hitsi, unohdin tuosta listasta sen kaikuvan "aaaaa'n". Lisätäänpäs näin:

.
6. Uhrin "Lalaa"
7. Jokin voimallinen 'ontto' kopsuääni.
7.1 Kaikuva "aaaaaa" (jatkuu hieman pidempään kuin ed. kopsuääni. Tätä pidän muodostuneena tuosta Uhrin 'Lalaasta', eli se jatkuu 'kaikuna'.
.
Kyllä kuulen tuon kaiun, se ei liity kuulemaani, kuulen myös 'onton' kopsuäänen, myöskin toisen kopsuäänen päällekkäin "Lalaa":n kanssa, jotka yhdessä muodostavat kaksitavuisen 'tokaisun', kuulostaa samalla ääneellä tuotetulta kuin "_uole", myös kohdassa 1:07 "Häivy" kuulostaa saman oloiselta. :?
alpo holisti
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja alpo holisti »

TM:
...ottamatta kantaa kohtiin 1-9
kohta kymmenen on merkitty ym kuvaasi 0,2 sek liian aikaisin

Puhuuko mies vai nainen?
Onko kyseessä sana vai kumahdus?

Tässä hieman pelkistettyä faktaa siitä, miten asiaa voidaan tutkia spektrin avulla.
Tästä oli jo aiemmin puhetta mm, kun leikkelin ja editoin ZEM:Ille omaa puhettani.
Waveform ei yksinään kerro asiasta juuri mitään, mutta kun se yhdistetään spektriin,
asia saattaa valjeta...

Kuva
Vastaa Viestiin