Juu, kyllä minäkin kannatan, että pysyvät nyt just kiven sisässä ja tiukkaan.
Anneli Auer teki kesällä tutkintapyynnön poliiseista
Anneli Auer on tehnyt tutkintapyynnön kahdesta poliisista (Tapio Santaoja ja Pauli Kuusiranta) Ulvilan surmatutkintaan liittyen, uutisoi Satakunnan Kansa.
Länsi-Uudenmaan syyttäjänvirastosta vahvistetaan lehdelle, että Auerin jättämä tutkintapyyntö vastaanotettiin muutama viikko sitten.
– Korostan, että tässä vaiheessa ketään ei epäillä mistään. Tutkintapyyntö ei anna suoraa aihetta epäillä, että "syytä epäillä" -kynnys ylittyisi, kihlakunnansyyttäjä Tapio Mäkinen toteaa.
Lehden mukaan tutkintapyyntö koskee Satakunnan poliisilaitoksen kahta poliisia. Tutkintapyyntö ei kuitenkaan liity virkarikosepäilyjen kohteena olevaan Juha Joutsenlahteen. Tutkintapyyntö koskee Ulvilan surman tutkintaa ajalta, jolloin hän ei johtanut enää tutkintaa, vaan oli siirretty sivuun.
Auerin asianajaja Juha Manner kommentoi lehdelle, että kyse on esitutkintalain rikkomisesta.
Varsinais-Suomen käräjäoikeus tuomitsi Auerin kesäkuussa seitsemäksi vuodeksi vankeuteen seksuaalirikoksista. Hänen entinen miesystävänsä sai kymmenen vuoden tuomion.
Auer on ollut syytteessä myös joulukuussa 2006 tapahtuneesta aviomiehensä murhasta. Käräjäoikeus tuomitsi Auerin elinkautiseen, mutta hovioikeus vapautti hänet. KKO on myöntäyt syyttäjälle valitusluvan.
(MTV3)
Linkki siellä jossakin takanapäin. Tai löytyy googlaamalla.
Tämä taas on siitä Joutsenlahden kirjeestä, joka siellä jossakin myös.
Torstaina 14.6.2012 sain virkapuhelimeeni puhelun ”tuntemattomasta numerosta” KRP:n rikoskomisariolta, joka kertoi minun olevan epäiltynä rikokseen....
Kysyin mistä rikoksesta minua epäillään, mutta hän ei suostunut kertomaan mitään tarkkaa, ehkä virkavelvollisuuden rikkomisesta, ehkä jostakin muusta? Hän kertoi, että jutun tutkinnanjohtajana toimisi valtakunnansyyttäjäviraston syyttäjä, joka kertoisi minulle tarkemmin asiasta. Asia ihmetytti minua. Aina aikaisemmin minulle on täsmällisesti kerrottu, mistä rikoksesta minua epäillään. Olin myös itse toiminut ns. poliisirikostutkinnan tutkijana Tampereelta vuodesta 1997 saakka, joten tiedän miten ko. asioissa pitäisi menetellä...
Rikoskomisario kertoi, että kuulustelu tehtäisiin Valtakunnansyyttäjävirastossa tai KRP:ssa Vantaalla. Hän kertoi, että voin käyttää asiassa avustajaa ja että kuulusteluni tultaisiin videoimaan. Rikoskomisario kertoi, että myös syyttäjänä toimiva tutkinnanjohtaja haluaa keskustella kanssani...
Pian puhelimeni soi, mutta ei virkapuhelin, vaan oma salainen puhelinnumeroni. Mistä hän oli saanut numeroni? Tutkinnanjohtajana toimiva syyttäjä oli lyhytsanainen. Hän ei halunnut kertoa mistä rikoksesta/rikoksista minua epäillään, kuka on tehnyt ko. asiasta ilmoituksen, miksi asiasta kuulustellaan minua vasta nyt tai mistään muustakaan perusasiasta, josta minun olisi hyvä tietää voidakseni puolustaa itseäni. Hän vain kertoi, että olen rikoksesta epäilty ja minun pitäisi saapua mahdollisimman pian kuulusteluun. Puhelu ei herättänyt luottamustani. Kysymysmerkkien koko päässäni kasvoi. Jotain ”suurta” täytyi olla näiden tapahtumien takana. Miksi juuri nyt? Miksi vasta nyt? Miksi näin kova kiire? Miksi epäilyjä ei haluttu yksilöidä? Miksi minun pitäisi matkustaa Helsinkiin? Mieleeni tuli 17.–18.6.12 Imatralla järjestetyt poliisipäällikköpäivät, jossa mukana olivat poliisipäälliköt ja poliisiylijohtaja Paatero. Tästä asiasta on pitänyt päättää korkealla tasolla. Epäilykseni siitä, että minua ei tässä jutussa kohdeltaisi kovin oikeudenmukaisesti, kasvoivat...
Onko kyseessä joidenkin omien virheiden peittely? Vai tuleva jälkipyykin pelko? Mitä voisi olla odotettavissa? Mistä johtuu syyttäjän kiire? Voisiko se johtua siitä, että virkarikos vanhenee viidessä vuodessa? Mutta miksi kanssani piti odottaa kalkkiviivoille? Tuntuu, että taas on aika puolustautua. Olo on kuin haavoittuneella eläimellä… Jotenkin ymmärrän paremmin kollegoitani Paavo Seliniä, Matti Mikkolaa, Jari Aarniota… Mitä poliisissa tapahtuu?
Ulvilan murha? Mitä kukakin uskoo? Miten asiat tulkitaan? Mitä halutaan nähdä? Mikä osuus kokonaisuudessa on viranomaisten omalla henkilökohtaisella kunnialla ja valtapolitiikalla? Miten tulkitaan käsitettä ”oikeudenmukainen yhteiskunta”? Poliisilaki alkaa: ”Poliisin tehtävä on OIKEUS- ja yhteiskuntajärjestyksen turvaaminen…”
No, ainakin tästä linkistä löytyy.
http://www.mikkoniskasaari.fi/node/136