8-vuotiaan Vilja Eerikan henkirikos - nokitussäie

Keskustelut ylläpidosta ja tuomioistuimesta. Myös käyttäjien keskinäiset nokittelut tänne.

Valvojat: Kyöpeli, Kilomies

CSI
Michael Knight

8-vuotiaan Vilja Eerikan henkirikos - nokitussäie

Viesti Kirjoittaja CSI »

Veristi kirjoitti:Tosiasia on se, että myös niitä "paperinpyörittelijöitä" tarvitaan lastensuojelussa.
Taitaa ressukkaa pelottaa, että omat duunit menee? Heh heh ja LOL.

Noh, älä pelkää. Ei Suomessa ole sataan vuoteen yksikään virkamies joutunut oikeuteen saati sitten saanut kenkää.

Töitäkään ei ole kovasti tarttenut tehdä sitten vuoden 1944 kun sota loppui.

Kaivelet napaas vaan ja heittelet jotain rikkiviisaita kommenttejas sieltä virkamiesnorsunluutornistas. Kuten vaikka se mitä se yksi tuomari sanoi: "Armoton läskihän lapsi on, ei oikeutta..."

Raukalla tietty hormonit sekaisin (kortisolit eli lihottavat stressihormonit koholla) kun ei nukkuakkaan saanut tai kokea turvallisuutta arjessa....

Hieno maa tämä Suomi ja erityisesti sen ihanat virkamiehet. Joku Suomen versio Timppa McVeittestä vois olla kohta paikallaan. Tuskinpa suurta muutosta tulisi, mutta olisipahan ehkä jonkinsortin opetus.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
Veristi
Christopher Lorenzo

Re: 8-vuotiaan Vilja Eerikan henkirikos - nokitussäie

Viesti Kirjoittaja Veristi »

Aivan käsittämätöntä, kuinka CSI on tullut valinneeksi juuri minut pihteihinsä tässä kysymyksessä. Kuinka monennen kerran minun pitää kieltää, että olisin henkilökohtaisesti missään kosketuksessa Helsingissä majaansa pitäneisiin virkamiehiin?? Ala on minulle "tuntematonta maata", mutta olen kyllä joskus jutellut tuttavapiiriini aikoinaan kuuluneiden muutaman lastensuojelun sossun kanssa heidän työnkuvastaan ja -sisällöstä. Ja täytyy sanoa, että yksikin näistä kunnallisista virkamiehistä on "aivan ihana" ihminen.

Jotta CSI voi kaivella vaan vapaasti sitä omaa kaunista napaansa... Kyllä sitä tietääkseni koko tuo ns. hyvinvointivaltio on tullut rakennetuksi talvisodan jälkeen. Tosin voi olla, ettei siitä nykyään taida olla merkkiäkään enää jäljellä, kun lamavuosien jälkeen on rakenteita murennettu ja arkkua naulattu kiinni.

Lapsen stressitasoon en tässä nyt puutu, mutta hormoneiden suhteen CSI saattaa kyllä sikäli olla hajulla, että sosiaaliala on kyllä perin naisvaltainen. Suurten ikäluokkien poistuessa eläkkeelle alalle on varmaan tullut hyvin paljon nuorempaa porukkaa, jotka ovat välillä äitiyslomilla ja näin heidän tilalleen joudutaan ottamaan sijaiseksi hieman epäpätevämpää väkeä. Varsinkin sellaisissa yliopistokaupungeissa, joissa alaa opiskellaan, on halvempaa ottaa tilalle viittä vaille valmis opiskelija pienemmällä palkalla. Varsinaiset päätökset signeeraa kuitenkin kuulemma pätevä työntekijä. (Tässä tapauksessa ei siis vielä ole tarkempaa tietoa, mikä tilanne Eerikan tapauksen käsittelyssä on ollut.)

CSIn omissa intresseissä siten tuskin on minun suuni tukkiminen. Et voi väittää, etteikö ole hyvä, että edes yritän valottaa asiaa viranomaisnäkökulmasta. McVeighin tie hallinnon liiallista valtaa vastaan ei opeta meitä mitenkään. Nuku sinäkin vaan yösi rauhassa, kun vielä voit.
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

Veristi kirjoitti:Kuinka monennen kerran minun pitää kieltää, että olisin henkilökohtaisesti missään kosketuksessa Helsingissä majaansa pitäneisiin virkamiehiin??
Kiellä niin paljon kuin lystäät, eihän kukaan edes ole väittänyt sinun olevan "missään kosketuksissa". Kiellät omaa olkinukkeasi. Sen sijaan sinä haiset virkamieheltä ja luultavasti sellainen oletkin. Sosiaalitantta.
Hovimestari
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Hovimestari »

CSI kirjoitti:Joku Suomen versio Timppa McVeittestä vois olla kohta paikallaan. Tuskinpa suurta muutosta tulisi, mutta olisipahan ehkä jonkinsortin opetus.
...the toll eventually reached 168 confirmed dead, not including an unmatched leg that could have belonged to a possible, unidentified 169th victim...

...the victims, including three pregnant women, ranged in age from three months to seventy-three years...

...nineteen of the victims were children, fifteen of whom were in the America's Kids Day Care Center...

Ei se tämä internetin ihmemaailma koskaan lakkaa hämmästyttämästä. Näin nopeasti päästään 8-vuotiaan tytön julman murhan aiheuttamasta järkytyksestä siihen, että lapsia pitäisi tappaa lisää vaikka vähän summamutikassa, ja se sitten jotenkin korjaisi asioita. Mutta kai nämä Sinun mielestäsi olisivat sitten sitä kollateraalia.

Olet aika vastenmielinen tyyppi.
You can choose a ready guide in some celestial voice. If you choose not to decide, you still have made a choice! You can choose from phantom fears and kindness that can kill. I will choose a path that's clear; I will choose freewill. -Rush
Veristi
Christopher Lorenzo

CSI: Ystävä hyvä, kylläpä nyt kovasti yrität arvailla, kuka oikein olen, ja leimata minut ”tantaksi”. Ken minut syvemmin tuntee, nauraa kyllä partaansa, miten pieleen mennyt arvaus! Tuollaisen villin täsmäteorian kanssa joudut polvillesi ennen kuin aika sinusta heittää. Olet kuin joku nenällä varustettu kristallipallo; kerropa vielä kaikelle kansalle, minkäväriset silmät minulla on… Onnistutko?

Seitsemännen - ja tuskin kai viimeisen - kerran: kiellän, I deny. Ja varmuuden vuoksi vielä sillä toisella virallisella kotimaisella: Jag förnåkar. (Tämäkin kielilläpuhuminen on kai mielestäsi vain osoitus vainusi tarkkuudesta…)

Mutta koska tässä on nyt yllättäen tilaa sanomalle, käytän tilaisuuden hyväkseni ja toitotan torveen: kaikkien etu on, että kotikäyntien määrää lisätään alalla. Tarvittaessa on mentävä ihan kädestä pitäen opastamaan kotiin saakka, miten toimitaan. Ketään ei saa kotiuttaa ennen kuin on palaveerattu tarpeeksi laajalla rintamalla: tässäkin tapauksessa olisi ollut ehdoton edellytys, että perhetukikeskuksessa olisi pyydetty mukaan myös isovanhemmat ja se Sirpa. Eli kartoitettu kunnolla koko tukiverkosto.

Siinä olen Voutilaisen kanssa samaa mieltä, että myös toimintaympäristö on muuttunut viime aikoina. Paitsi että kokonaiskuvaa koko perheen tilanteesta on vaikea hahmottaa eri viranomaistahojen sirpaleisuuden vuoksi, myös perheitten ongelmat ovat moninaistuneet. Elämä ei ole enää niin yksinkertaista ja helppoa kuin ennen. Kaikkien kamaluuksien ja kavaluuksien keskellä päädytään pian siihen, että kohta jokaiselle Suomen kansalaiselle pitää nimetä omasossu. Jos hys-hys-meininki naapureitten suhteen jatkuu, ollaan tilanteessa, jossa toinen puoli kansasta katsoo ja kuuntelee, mitä toinen hääräilee. Se tulee kalliiksi.
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

Hovimestari kirjoitti:Olet aika vastenmielinen tyyppi.
Milläs oikeudella sinä täällä koplailet T. McVeightin murhia tänne?
Veristi kirjoitti:CSI: Ystävä hyvä, kylläpä nyt kovasti yrität arvailla, kuka oikein olen, ja leimata minut ”tantaksi”.
En suinkaan ole arvailemassa kuka sinä olet IRL (koska sehän on kiellettyä säännöissä).

Sen sijaan ammatistasi olen varma: sosiaalin tätskä. Ainuttakaan puheenvuoroa et ole saanut Eerikan säikeessä aikaiseksi ilman etteikö asenteesi olisi sosiaalin toiminnan parhautta selittelevä. Vika on kaikkialla muualla - jopa itse vainajassa - vaan ei koskaan sosiaalin toiminnassa kun viestejäsi lukee. Niinpä ei ole vaikeaa arvata ammattiasi (plus se ilmiselvä perehtyneisyys sosiaalin toimintatapoihin, byrokratiaan, vokabulääriin jne)
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

Ps. Vain sosiaalitantat sanovat erheellisesti "Jag förnåkar"

Oikea muoto on tietysti "Jag förnekar"

veristi kirjoitti: kaikkien etu on, että kotikäyntien määrää lisätään alalla. Tarvittaessa on mentävä ihan kädestä pitäen opastamaan kotiin saakka, miten toimitaan. Ketään ei saa kotiuttaa ennen kuin on palaveerattu tarpeeksi laajalla rintamalla: tässäkin tapauksessa olisi ollut ehdoton edellytys, että perhetukikeskuksessa olisi pyydetty mukaan myös isovanhemmat ja se Sirpa. Eli kartoitettu kunnolla koko tukiverkosto.

Juu "palaveerattu", "tukiverkosto", "laaja rintama", "perhetukikeskus", "kotiutus" jne.

Mehän uskotaan ihan täysillä, ettet sinä ole ns. alalla. Kunhan muuten vaan huutelet täältä sivusta asiantuntevasti neuvojasi.

Minä - näin täytenä maallikkona - olisin jättänyt koko lapsen kotiuttamatta yhtikäs mihinkään ja pitänyt sen huostaanotettuna, molemmat vanhemmat vain valvotusti oikeutettuja tapaamaan - JOS LAPSI HALUAA TAVATA :) On varmaan "vääräoppinen ratkaisu ja lapsen mittavat tukiverkostot jää käyttämäti"....mutta veikkaan että Vilja Eerika olis vielä hengissä nykyäänkin mun ratkaisulla ;)
Veristi
Christopher Lorenzo

Oletko, CSI, tullut ollenkaan ottaneeksi huomioon sitä vaihtoehtoa, että olisin "vain" sellainen "tekstinkäsittelyn ja -analyysin ammattilainen" kuin Anneli A? Jätinhän sinulle tuollaisen komman, jonka nokkelasti kuitenkin heti oivalsit. Mutta sinustapa vasta olisikin voinut tulla oiva sosiaalityöntekijä, kun itse osaat hahmottaa toisten teksteistä niin alan vokabuläärit kuin arvioida toisten ammattitaitoa... Ettet vain itse ole virkamies?? Förnekar eller -nåkar Du själv? Vai pitäisikö teititellä teitä Herra Sejase?

Huostaanotto on minunkin ratkaisuni vastaavassa tapauksessa, jos vain olisi voima ja valta. Mutta kun ei ole, niin jään vaan tähän kummastelemaan, millä omankädenoikeudella sinä saat koplata tänne McVeighin mutta naapuri ei saa?
mursu89
Alokas

Viesti Kirjoittaja mursu89 »

CSI kirjoitti:
veristi kirjoitti: kaikkien etu on, että kotikäyntien määrää lisätään alalla. Tarvittaessa on mentävä ihan kädestä pitäen opastamaan kotiin saakka, miten toimitaan. Ketään ei saa kotiuttaa ennen kuin on palaveerattu tarpeeksi laajalla rintamalla: tässäkin tapauksessa olisi ollut ehdoton edellytys, että perhetukikeskuksessa olisi pyydetty mukaan myös isovanhemmat ja se Sirpa. Eli kartoitettu kunnolla koko tukiverkosto.
Juu "palaveerattu", "tukiverkosto", "laaja rintama", "perhetukikeskus", "kotiutus" jne.
ihan normaaleja sanoja nuo ovat, eivät mitään sossuslangia? Kunnon palaveeraus olisi Eerikan tapauksessa riittänyt tuomaan esiin totuuden jos palaveri olisi järjestetty kunnolla, mukana äiti, isä, äitipuoli ja isovanhemmat ja itse lapsi. Heti alkuun oltaisiin mm. varmistettu kaikkien henkilöllisyys ja padam, asia olisi heti saanut uuden ulottuvuuden. Mutta edes tällaista palaveria ei pidetty. Pakkotoimet ja kotitarkastukset ovat tärkeitä mutta ei niillä keskusteluita korvata.

ihme että asiallinen keskustelu on toisille niin vaikeaa...
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

Vai että muka "asiat olisivat selvinneet, jos vain pikku-Eerikaa olisi istutettu KUNNOLLA palavereissa yhdessä isin ja muiden aikuisten kaa"?

Ei helvetti mistä näitä hulluja sikiää tän keissin ympärille 'neuvomaan'?
Kainonsorttinen
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja Kainonsorttinen »

CSI kirjoitti:Vai että muka "asiat olisivat selvinneet, jos vain pikku-Eerikaa olisi istutettu KUNNOLLA palavereissa yhdessä isin ja muiden aikuisten kaa"?

Ei helvetti mistä näitä hulluja sikiää tän keissin ympärille 'neuvomaan'?
... eli ratkaisu fiksun, perusteellisen, aikuismaisen keskustelun sijaan olisi ollut... mikä? Miten ne kaikki kamalat teot olisi saatu selvitettyä, ellei selkeästi keskustelemalla _perusteellisesti_ kaikkien osapuolien kanssa?
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

Kainonsorttinen kirjoitti:... eli ratkaisu fiksun, perusteellisen, aikuismaisen keskustelun sijaan olisi ollut... mikä? Miten ne kaikki kamalat teot olisi saatu selvitettyä, ellei selkeästi keskustelemalla _perusteellisesti_ kaikkien osapuolien kanssa?
Ja mitäpä hyötyä siitä perusteellisesta KAIKKIEN kanssa diskuteeraamisesta muka on?

Lasten kanssa muutenkaan ei saa joku ovesta sisään pölähtänyt vieras täti diskuteeraamalla mitään aikaiseksi. Ei varsinkaan kun noitana vahvita Sirpa mulkoilee vieressä ja Tauno-isä kaivelee nenäkarkkia basistinkärsästään toisella puolella. Äänessä ovat lähinnä Sirpa siinä tilanteessa.

Kyllähän ainoa vaihtoehto tuon tyyppisissä tilanteissa - ja lasten jututtamisissa yleensäkin - on ensin luoda se luottamuksellinen SUHDE lapseen. Sehän ei onnistu 15 minuutissa vaan vaatii päiviä, jopa viikkoja sekä saman pätevän feissin allokoimista hankkeeseen. Se luottohenkilö ei voi olla varamiespalvelusta tilattu vaihtuva pärstä joka 3. päivä....

Ainakin minun järjelläni ainoa mahis on: jatkaa sitä positiivisia tuloksia tuottanutta huostaanotto, kunnes lapseen on onnistunut luomaan suhteen joku ammattilainen. Sitten toivon mukaan lapsi kertoo missä mennään. Aina ei siltikään kerro,koska itse kertominen tekee kipeää (tuo pahat muistot mieleen).

Niin, ja sen Sirpa-noidan ja Toukka-isän läsnäolon itse jututustilanteessa voitte unohtaa. Ellei tarkoitus sitten ole demonstroida, että lapsi osaa paskantaa housuihinsa kesken teidän tärkeän palaverin pidon...

Ps. teillähän sitä vasta ääliömäisiä ideoita riittää...
Kainonsorttinen
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja Kainonsorttinen »

CSI kirjoitti: Ja mitäpä hyötyä siitä perusteellisesta KAIKKIEN kanssa diskuteeraamisesta muka on?
Olen ihan ollut siinä ymmärryksessä, että jo laki vaatii kaikkien osapuolien kuulemista?
CSI kirjoitti:Lasten kanssa muutenkaan ei saa joku ovesta sisään pölähtänyt vieras täti diskuteeraamalla mitään aikaiseksi. Ei varsinkaan kun noitana vahvita Sirpa mulkoilee vieressä ja Tauno-isä kaivelee nenäkarkkia basistinkärsästään toisella puolella. Äänessä ovat lähinnä Sirpa siinä tilanteessa.
En minä ainakaan tarkoittanut, että kaikkien kanssa juteltaisiin yhtä aikaa. Ja kyllä lapsi voi vieraallekin ihmiselle puhua ja luottamussuhde voi syntyä nopeasti. Nyt niin ei ilmeisesti ole käynyt, kun muksu on omalle opettajalleenkin vain toistellut, että "emmä tiiä".
CSI kirjoitti:Ainakin minun järjelläni ainoa mahis on: jatkaa sitä positiivisia tuloksia tuottanutta huostaanotto, kunnes lapseen on onnistunut luomaan suhteen joku ammattilainen. Sitten toivon mukaan lapsi kertoo missä mennään. Aina ei siltikään kerro,koska itse kertominen tekee kipeää (tuo pahat muistot mieleen).
Kyllä, olet oikeassa. Huostaanottoa olisi pitänyt jatkaa.

CSI kirjoitti:Ps. teillähän sitä vasta ääliömäisiä ideoita riittää...
Ja sinun älykkyytesi näyttää riittävän fiksuun keskusteluun. NOT.
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

En ota kantaa siihen, onko joku keskustelijoista mahdollisesti sosiaalitantta tai joku muu virkamies, mutta muistuttaisin keskustelijoita siitä, että ne sosiaalitantat pyrkivät työssään noudattamaan lastensuojelulain pykäliä. Ja niissä on tottakai mainittu myös esim. lapsen kuulemisesta, lapsen mielipide ja kertomukset otetaan aivan varmasti huomioon päätöksissä.

Tässä Eerikan tapauksessa vain valitettavasti on niin, että lapsi oli liian nuori ja peloissaan, jotta olisi osannut kertoa niitä oikeita asioita kotioloistaan isänsä ja äitipuolensa luona.

Tuosta Eerikan huostaanoton jatkamisesta vielä: Oletan, että sijoitus Meripihaan on tehty yhteistyössä isän kanssa avohuollon sijoituksena. Sijoituksen jatkaminen olisi sitten vaatinut huostaanottoa, jonka toteuttaminen onkin huomattavasti monimutkaisempi prosessi. Varsinkin, jos jompikumpi vanhemmista huostaanottoa vastustaa.
Ja kun Eerika ilmiselvästi on ollut kiistakapulana erimielisten vanhempiensa välillä, niin lopputulos oli se pahin mahdollinen.

http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/last ... avohuolto/

http://www.sosiaaliportti.fi/fi-FI/last ... staanotto/
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
reijoreipas
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja reijoreipas »

CSI:Onko äitisi vielä elossa?
Vastaa Viestiin