8-vuotiaan Eerikan murha, Helsinki 2012

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Kinsey Malone
Neuvoja-Jack

Re: 8-vuotiaan tytön henkirikos, Helsinki 2012

Viesti Kirjoittaja Kinsey Malone »

mummo59 kirjoitti:Jossain facebook -ryhmässä oli Eerikan äidin ystävän kirjoitus, jossa kertoi, että Eerikan äidillä oli naapurinsa kanssa riitaa jostain koirajutusta ja naapuri näki tilaisuutena tulleen, kun Eerikan äiti oman äitinsä ja tämän miesystävän kanssa ottivat terassilla drinksua myöhään yöllä.Kuulemma yhden ilmoituksen takia oltiin Eerikaa viemässä.

Näin mäkin olen lukenut ja ymmärtänyt ettei ongelmaa alkoholin kanssa ole ja riitaa oli aikoinaan Tarkin juomisesta joka oli holtitonta ja poikakin otettiin huostaan sen takia.
Kyllähän se yks kerta humalassa riittää kun se sattuu yksiin sossun vierailun kanssa.
Otat oman äidin kanssa kuppia omalla pihalla ja sossu kaartaa paikalle, se on siinä se.

Mäkin oon ottanut kuppia omalla pihalla kesällä, kun on grillattu.
Olisin siis alkoholisti jos sossu olis sattunut samaan aikaan käymään.
mummo59
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja mummo59 »

Kinsey Malone kirjoitti:
mummo59 kirjoitti:Jossain facebook -ryhmässä oli Eerikan äidin ystävän kirjoitus, jossa kertoi, että Eerikan äidillä oli naapurinsa kanssa riitaa jostain koirajutusta ja naapuri näki tilaisuutena tulleen, kun Eerikan äiti oman äitinsä ja tämän miesystävän kanssa ottivat terassilla drinksua myöhään yöllä.Kuulemma yhden ilmoituksen takia oltiin Eerikaa viemässä.

Näin mäkin olen lukenut ja ymmärtänyt ettei ongelmaa alkoholin kanssa ole ja riitaa oli aikoinaan Tarkin juomisesta joka oli holtitonta ja poikakin otettiin huostaan sen takia.
Kyllähän se yks kerta humalassa riittää kun se sattuu yksiin sossun vierailun kanssa.
Otat oman äidin kanssa kuppia omalla pihalla ja sossu kaartaa paikalle, se on siinä se.

Niin naapuri oli soittanut poliisin paikalle.
Mäkin oon ottanut kuppia omalla pihalla kesällä, kun on grillattu.
Olisin siis alkoholisti jos sossu olis sattunut samaan aikaan käymään.
Kinsey Malone
Neuvoja-Jack

Muutenkin tuo koko alkoholihysteria menee yli. Kaahataan paikalle jos joku on humalassa, tukkaa saa repiä päästä tuppoina, eihän tuo niin vakavaa ole.

Eri asia jos on todella ongelma, mutta jos minä istun kesälomalla oman maksamani talon pihalla oluttölkki kädessä grillaamassa, niin onko tuo nyt niin kamalaa. Pitää ilmeisesti siirtyä varalta limsapuolelle ainakin tuolla pihamaalla jos se noin tarkkaa on. Lapsi on kylläkin jo 16v, mutta jos vaarana on että sossu kaahaa poliisin kanssa pelastamaan kun äidillä herranen aika karjala kädessä, niin parempi varoa. Eihän sitä uskalla saunasta mennä pihalle vilvoittelemaan kalja kädessä, joku naapuri vielä näkee.
jmit
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja jmit »

Suhtautuminen alkoholiin on Suomessa outoa ja sosiaalitoimessa se on vielä oudompaa. Ihmisten alkoholinjuontia pidetään ongelmana, kun ongelmana pitäisi nähdä alkoholin juonnin aiheuttamat haitat, eli käytöksen muuttuminen ja terveyshaitat.

Winston Churchill oli lähes rapajuppo, joka käyttäytyi julkisuudessa törkeän huonosti ja vielä poltti sikareitakin. Adolf Hitler oli kasvissyöjä. Hitler ei juonut ja inhosi tupakansavua. Seurassa Hitler käyttäytyi pääsääntöisesti erittäin miellyttävästi. Ei ole epäselvyyttä siitä kumman kaltainen näistä kavereista valittaisiin esimerkiksi Suomessa lastensuojelun johtajaksi. Tai kumman kaltainen saisi pitää lapsensa huoltajuuden.

Minun isäni on käyttänyt paljon alkoholia. Vuonna 1990 meinasi juoda itsensä hengiltä ja tuttu lääkäri totesi hänelle, että elinvuosia ei tuolla menolla ole todennäköisesti jäljellä kuin pari. Hän lopetti ja on muuten nykyisin 74-vuotiaana edelleen vahvasti työelämässä ja tulotasokin viisinkertainen keskiarvoon nähden. Hänen juomisensa ei koskaan häirinnyt minua lapsena.

Suomi kestäisi vaikka sodan, mutta ei näitä punavihreitä hyysäritätejämme.
Keijo Vaan
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Keijo Vaan »

Niinpä. Äidin ystävien puheet on automaattisesti totta, isän ystävien puheet automaattisesti valhetta.

Tää koko juttu on niin turha ja tälläistä ei todella saisi eikä tarvitsisi tapahtua koskaan enää mutta tosiasia on se että netistä ei tota historiaa pysty kukaan selvittämään luotettavasti. Täällä on niin paljon väärää tietoa asioista että fakta sekoittuu fiktioon välittömästi. Siitä yhdistelemällä asiasta kyllä saadaan vielä kamalampi - no ehkäpä se on täällä joidenkin kirjoittajien tavoitekin.

Esim oikein lehdissä on Eerikan äidin itse kertomaa juttua siitä miten Touko oli kauhean väkivaltainen. Se jäi kertomatta että niin oli myös hän itse ja useimmiten se oli kyllä Touko joka sai pataan itseään paljon fyysisesti suuremmalta "vastustajalta" eli Susannalta. Toukon perhe rahoitti hankintoja ja Eerikan äiti haki sossusta rahat samoihin tarvikkeisiin joista toiset sitten myytiin. Omilta vanhemmiltaan hän ei juuri mitään saanutkaan kun ei siellä varoja ollut.
Saattaa kuullostaa provolta mutta tämäkin on oikeasti totta. Uskotte tai ette.

Tiedän tästä jutusta paljon ennemmän kuin mitä ikinä voin ja viitsin tänne kirjoittaa mutta asiat ei kuitenkaan ole niin "musta-valkoisia". Se että Touko on Sirpan kanssa syyllistynyt kuvottavaan ja kamalaan tekoon on fakta. Vaikka jälkikäteen onkin ollut puhetta merkeistä ja niin edelleen, niin kukaan ei kuitenkaan ole osannut aavistaakaan edes osaa siitä mitä on ollut tekeillä. Vai uskotteko että silloin ei olisi toimittu jo huomattavan eri tavalla. Itse uskon ainakin niin.
Se joka vanhoja muistelee, sitä tikulla laitetaan silmään sitten. Ja sitä tikkua muistellaan sitten vanhana. (R.Repomies)
Kinsey Malone
Neuvoja-Jack

Mä mietin vaan yksinomaan sitä oliko ja onko äiti alkoholisti vai ei.
Enhän minä tunne koko ihmistä, mistä minä tiedän onko. Häiritsee vaan kun jokapaikassa puhutaan ihan faktana että on rapajuoppo ja löytyy vaan oikestaan tuo yks kerta mistä on todisteet. Jos tyttö asui kuitenkin sen 6v äidillään niin luulis että olis sossu puuttunut aiemmin asiaan jos olis holtitonta touhua ollut.

Mäkin juon, jopa omalla pihalla joskus ja en ole alkoholisti minkään määritelmän mukaan.
Silti jos sossu olis esim viime kesänä synttäreillä tullut vierailulle niin olis aika monta humalaista löytänyt pihalta grillikylkeä toisessa kädessä ja olut toisessa. Osalla oli jopa lapset mukana kun toinen puolisko oli sitten limulinjalla koska ajoi autoa. Tuo humala on kyllä suhteellista, joku juo sen kaks ja on selvästi hiprakassa, riittääkö tuo huostaanottoon? Jos juo kahdesti vuodessa, kerran kuussa, kerran viikossa? Jos ottaa kolme, kuusi, kymmenen? Jos juo vain viiniä tai jos juo kirkkaita? Missä se raja menee? Riipuuko se kuun asennosta ja sossun asenteesta?
mummo59
Remington Steele

Keijo Vaan kirjoitti:Niinpä. Äidin ystävien puheet on automaattisesti totta, isän ystävien puheet automaattisesti valhetta.

Tää koko juttu on niin turha ja tälläistä ei todella saisi eikä tarvitsisi tapahtua koskaan enää mutta tosiasia on se että netistä ei tota historiaa pysty kukaan selvittämään luotettavasti. Täällä on niin paljon väärää tietoa asioista että fakta sekoittuu fiktioon välittömästi. Siitä yhdistelemällä asiasta kyllä saadaan vielä kamalampi - no ehkäpä se on täällä joidenkin kirjoittajien tavoitekin.

Esim oikein lehdissä on Eerikan äidin itse kertomaa juttua siitä miten Touko oli kauhean väkivaltainen. Se jäi kertomatta että niin oli myös hän itse ja useimmiten se oli kyllä Touko joka sai pataan itseään paljon fyysisesti suuremmalta "vastustajalta" eli Susannalta. Toukon perhe rahoitti hankintoja ja Eerikan äiti haki sossusta rahat samoihin tarvikkeisiin joista toiset sitten myytiin. Omilta vanhemmiltaan hän ei juuri mitään saanutkaan kun ei siellä varoja ollut.
Saattaa kuullostaa provolta mutta tämäkin on oikeasti totta. Uskotte tai ette.

Tiedän tästä jutusta paljon ennemmän kuin mitä ikinä voin ja viitsin tänne kirjoittaa mutta asiat ei kuitenkaan ole niin "musta-valkoisia". Se että Touko on Sirpan kanssa syyllistynyt kuvottavaan ja kamalaan tekoon on fakta. Vaikka jälkikäteen onkin ollut puhetta merkeistä ja niin edelleen, niin kukaan ei kuitenkaan ole osannut aavistaakaan edes osaa siitä mitä on ollut tekeillä. Vai uskotteko että silloin ei olisi toimittu jo huomattavan eri tavalla. Itse uskon ainakin niin.
Varmasti jokaisella asialla on se kääntöpuoli riippuen katsojasta.
Kun tunnet asian, valaise meitä onko syyttäjän puheissa perää, etttä Eerika on ollut onnellinen lapsi vain sen 4 kk, jonka vietti Meripihassa.

Se tuntuu tässä asiassa - kidutuksen lisäksi - kaameimmalta, ettei normaalia lapsuutta olisi ollut missään vaiheessa.
Kinsey Malone
Neuvoja-Jack

Mä suhtauden yhtä varauksella niin keijovaan juttuihin kun entisten naapureitten tai äidin ystävien. Kuka tahansa voi ilmoittaa netissä olevansa äidin tai isän tuttu tai entinen naapuri ja kirjoittaa mitä tahansa ja sitten nuo tarinat alkaa elämään omaa elämäänsä faktoina.
reimareipas
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja reimareipas »

mummo59 kirjoitti:Kun tunnet asian, valaise meitä onko syyttäjän puheissa perää, etttä Eerika on ollut onnellinen lapsi vain sen 4 kk, jonka vietti Meripihassa.

Se tuntuu tässä asiassa - kidutuksen lisäksi - kaameimmalta, ettei normaalia lapsuutta olisi ollut missään vaiheessa.
Siltä varalta että Keijo Vaan ei vastaa, kopioin taas isän ystävän blogista:

"Vielä haluan kunnioituksesta Eerikan muistoa kohtaan lausua, että olen lopen väsynyt kuulemaan syyttäjä Velitskin väitettä tytön onnettomasta elämästä. Kuitenkin monet Eerikan tunteneet, mm. opettaja ja rehtori, ovat haastatteluissa todenneet, että hän oli iloinen ja reipas tyttö. Ihmettelen myös miten läpeensä onnettoman elämän elänyt lapsi olisi voittanut sarjansa urheilukilpailuissa kuten Eerika vielä viime keväänä teki!"

http://www.lizthecat.blogspot.fi
Tyhmyys ja hulluus ovat siinä samanlaisia että kummallakin on oma logiikkansa.
Kinsey Malone
Neuvoja-Jack

No tuo blogi on esimerkki niistä jutuista joihin suhtauden varauksella.

Tuntuu tietävän kaiken Eerikan elämästä äidin luona ja sanoo sitten lopuksi ettei tuntenut Eerikaa ja tapasi Eerikan kerran, vauvana. :roll:

"En tuntenut Eerikaa itse, tapasin hänet vain kerran vauvana."

Mihin nuo blogin jutut Eerikan äidistä sitten perustuu?
Kuullut ne ystävältään Tarkilta ?
Helinä79
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

reimareipas kirjoitti:
mummo59 kirjoitti:Kun tunnet asian, valaise meitä onko syyttäjän puheissa perää, etttä Eerika on ollut onnellinen lapsi vain sen 4 kk, jonka vietti Meripihassa.

Siltä varalta että Keijo Vaan ei vastaa, kopioin taas isän ystävän blogista:

"Vielä haluan kunnioituksesta Eerikan muistoa kohtaan lausua, että olen lopen väsynyt kuulemaan syyttäjä Velitskin väitettä tytön onnettomasta elämästä. Kuitenkin monet Eerikan tunteneet, mm. opettaja ja rehtori, ovat haastatteluissa todenneet, että hän oli iloinen ja reipas tyttö. Ihmettelen myös miten läpeensä onnettoman elämän elänyt lapsi olisi voittanut sarjansa urheilukilpailuissa kuten Eerika vielä viime keväänä teki!"

http://www.lizthecat.blogspot.fi
Kova harjoittelu roskista ympäri juoksemalla, silleen ne urheilukilpailut voitetaan :/.

Mä uskon, että vaikka elämä olisi yhtä helvettiä, niin lapsi kykenee ajoittain olemaan iloinen ja reipas. Se vaan on ihmisen selviytymismekanismi. Lapsihan pystyy leikillä ja fantasiamaailmaan katoamalla suojelemaan itseään ja jatkamaan elämää. En tiedä kumpi olisi ahdistavampaa, että Eerika olisi tiennyt myös mitä onni ja hyvä elämä on vai se, että tyttö ei olisi tiennyt paremmasta elämästä ja kuvitteli niin kuuluvan olla.
The trust of the innocent is the liar's most useful tool.
-Stephen King-
Keijo Vaan
Alibin satunnaislukija

No sanotaanko nyt näin että syyttäjä tekee omaa työtään ja tämä kyseinen syyttäjä hakee selkeästi nostetta omalle uralleen julkisuuden kautta. No kylläpähän on päässyt otsikoihin ja harva tiesi kuka on Velitski ennen tätä keissiä.

Eerikalla on varmasti ollut ihan ok lapsuus, köyhä mutta kuitenkin ok (poislukien tietenkin nämä viimeiset kuukaudet). Ei Touko tälläinen mies ollut vielä aikaa ennen Sirpaa - eikä heti silloin alussakaan kun olivat tavanneet.
Minun teoria tapahtumista: Sirpalla vaan lähti mopo lapasesta ja valheiden verkko rupesi olemaan niin järjetön, että pää ei enää kestänyt mitään vastoinkäymistä. Ja kun pienikin syy oli se purkautui hallitsemattomina tekoina - lyönteinä yms.

Ja vaikka Toukon tunnenkin voin vannoa että olisin itse käynyt vaikka omin käsin hakemassa likan pois sieltä jos olisi pieninkin aavistus ollut taphtumista. En hyväksy itse minkäänlaista fyysistä kurittamista, asiat pitää hoitaa puhumalla...

Yhtälailla pidän häntä murhaajana ja olisin toivonut esim. pakkohoitoon joutumista (tai sitten pitkää tuomiota vankilassa)mutta koko tässä jutussa eniten vituttaa se, että lehdistö tekee tästä miljoona tilin. Eerikan kustannuksella halutaan rahastaa nyt niin paljon kuin voidaan. Esim oliko nyt iltalehden paperiversio oikeudenkäynnin aikoihin jossa jätävän iso otsikko aiheesta ja sisältönä oli kahdelle sivulle painettu valokuva ja joku kuvateksti. Ai niin, olihan siihen haastateltu asiaan täysin perehtymättömiä "asiantuntijoita" jotka laukoivat tälläistä "yleensä tälläisessä tapauksessa..." tietoa. Kukaan näistä ei ollut tämän asian tutkinnassa mukana mutta siitäkin on tullut tähän juttuun monta uutta totuutta lisää sekoittamaan pakkaa.

Samalla tähän on sotkettu lukemattomia muita ihmisiä jotka eivät kuitenkaan ole Eerikaa pahoinpidelleet/tappaneet : Eerikan äiti, mummo ja hänen miesystävänsä,Eerikan veli, Toukon äiti, isä ja veljet, koko Helsingin lastensuojelun työntekijät. Kukaan heistä ei varmasti tätä tapahtumaa olisi millään tavalla toivonut, tai uskonut voivan tapahtua.

Sirpa Laamasesta ei puhuta mitään. Se taas johtunee siitä että netistä ei löydy hänestä mitään tietoa, kun et tee mitään työtä, et harrasta mitään ja esiinnyt väärällä nimellä niin eipä jää myöskään mitään googletettavaa. No nyt tosin sekin sitten korjattu...
Se joka vanhoja muistelee, sitä tikulla laitetaan silmään sitten. Ja sitä tikkua muistellaan sitten vanhana. (R.Repomies)
Keijo Vaan
Alibin satunnaislukija

Ja siis painotan sitä etten halua puolustella Toukoa tästä teosta millään tavalla. Totean vain että kaikki asiaan liittyvä mitä täältä saa lukea ei ole totta.
Lehtiin kirjoitetaan mitä tahansa, nettiin kirjoitetaan mitä tahansa jne.
Edes esitutkinnassa syytettyjen omaan kertomaan perustuvaa tietoa ei voi pitää luotettavana - heillähän kun ei lainkaan mukaan ole velvollisuutta pysyä totuudessa.
Siitä kuitenkin jää se virallinen totuus jonka mukaan tuomarit päätöksensä ensi viikolla tekevät.
mummo59
Remington Steele

Selasin kaupassa tuon uuden seiskan.

Sen mukaan sosiaaliviranomaiset olivat ehdottaneet isälle äidin kanssa yhteispalaveria, mutta isä ei suostunut.

Jos lapsella on ongelmia, mikä ihmeen oikeus isällä on kieltäytyä lapsen ongelmien ratkaisemiseksi esitetystä palaverista? Mikä oikeus isällä on rajata lapselle läheisin ihminen pois silloin kun lapsella on isoja ongelmia?

Isä sanoi oikeudessa, että Eerika on hänelle kaikki kaikessa.

Jos näin olisi olut, olisi jättänyt omat tunteensa Eerikan äitiä kohtaan syrjään ja toiminut Eerikan parhaaksi.
Vai pelkäsikö, että kotikasvatus Laamasen kanssa paljastuu?

Tästä isästä ei saa tolkkua.
Välillä saa reppanan tollon kuvan.
Välillä kylmäverisen, hyvin asioita selittelevän ja peittelevän kiduttajamurhaajasadistin kuvan.

Jos minun sidottua lastani joku löisi useita ekrtoja vartaloon sähköjohdolla, tälla saisi olla vaikka 10 syntymätöntä lasta sisällään, niin lopettaisin touhun siihen ja veisin lapseni lääkäriin.
jmit
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja jmit »

Keijo,

"jutussa eniten vituttaa se, että lehdistö tekee tästä miljoona tilin."

Mitä haittaa siitä nyt on? Minua vaivaa enemmän se, että kansa rakastaa kaikkia hirmutekoja ja sellaisilla mässäily myy lehteä.

"Samalla tähän on sotkettu lukemattomia muita ihmisiä jotka eivät kuitenkaan ole Eerikaa pahoinpidelleet/tappaneet : Eerikan äiti, mummo ja hänen miesystävänsä,Eerikan veli, Toukon äiti, isä ja veljet, koko Helsingin lastensuojelun työntekijät. Kukaan heistä ei varmasti tätä tapahtumaa olisi millään tavalla toivonut, tai uskonut voivan tapahtua."

Minusta on aivan erinomaista, että nämä tahot on asiaan "sotkettu".

On hienoa, että tähän tapaukseen on vihdoin otettu mallia suuronnettomuuksien tutkinnasta. Ajattele tilannetta, jos järjestelmä pettää ja Yhdysvalloissa ydinaseen matkaan lähettävä henkilö pääsee painamaan nappia ja koko Helsinki ympäristökuntineen lakkaa olemasta. Riittääkö, että todetaan vain, että kaveri tuli hulluksi ja laitetaan tämä yksi kaveri vankilaan tai mielisairaalaan ja jatketaan kuin mitään ei olisi tapahtunut?

Tarvitaan oikeasti hyvin perusteellinen analyysi siitä mitä on tapahtunut. On syytä käydä koko Eerikan elämä päivä kerrallaan läpi ja selvittää mitä kunankin päivänä tapahtui ja kuka oli tietoinen jokaisen yksittäisen päivän tapahtumista, kenen olisi pitänyt olla tietoinen, kenen olisi pitänyt reagoida, miten kukin reagoi jne... Ja sitten loppuun analyysi siitä mitä kaikkia muutoksia koko yhteiskuntaamme tarvitaan, jotta minimoidaan riskiä tällaisen tapahtumisesta jatkossa.
Vastaa Viestiin