Lainaan itseäni. Luulen, että Kinsey samaistaa itsensä Eerikan äidin tilanteeseen ja siksi symppaa tätä vaikka aihetta ei paljon olisikaan. Kukapa isoäiti ei yrittäisi saada lasta sellaisesta ympäristöstä pois.reimareipas kirjoitti:Mä taas luulen, että kuten mummo59 kertoo, isän äiti on kiristänyt ja uhkaillut, että äiti ei saa poikaansa takaisin (tämähän kai oli huostaanotettuna myös) jos hän kertoo Helsingin lastensuojelulle mitä äidistä tietää. - Voiko mummoa siitä kauheasti syyttää, jos hän halusi "pelastaa" lapsen alkoholistiäidiltään ja antaa tämän poikansa ja tämän "lääkärivaimon" huostaan? Ei kai silloin vielä epäilty äitipuolen "raskautta" tai henkilöllisyyttä?
Jutun tutkija Rautakorpi sanoi muistaaksei, että tämä on hänen uransa surullisin tapaus. Nimenomaan tuo surullinen kuvaa tätä niin hyvin. Tuskin kukaan muu kuin äitipuoli on halunnut Eerikalle mitään pahaa. Ja tämäkin on ollut hormonien sekoittama... Mistä muuten johtuu tuo käsitys , että äitipuoli on valehdellut raskaudestaan? Entä jos hän on uskonut olevansa raskaana, raskauskuvitelmat ovat yleinen manian oire naisilla. Melko selvää on, että äitipuoli on myös paatti, mikä ei sulje kuitenkaan pois mielisairautta. Me tiedämme, että psykopaatit ei kasva puissa, vaan kasvuympäristö vaikuttaa sen "puhkeamiseen".
Tässä jutussa on niin monta onnetonta osatekijää, joista jo yhden puuttuessa Eerika olisi mitä todennäköisimmin elossa. JOS äiti ei olisi alkoholisoitunut, JOS isän äidillä ei olisi ollut vaikutusvaltaa, JOS lastensuojelussa joku olisi tarkistanut äitipuolen henkilöllisyyden, JOS äitipuolella ei olisi mahdollisesti ollut kauhea lapsuus, JOS isä ei olisi välttämättä halunnut pitää sekä Eerikaa että tulevia "nelosia"-
Kauhea hinku jengillä on löytää syyllinen jonka saa teilata. Sitten elämä voi jatkua taas "normaalia" rataansa.
On myös spekuloitu, että ehkä Eerikan kuolema ei ollut turha JOS muita lapsia pelastuu. Kyllä se oli turha. Jokainen väkivaltainen kuolema on turha!
Onko tällä jutulla sitten opetus? Mun mielestä pelkästään se, että elämä on arvaamatonta.