Helsingin Sanomat kirjoitti:http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Itse ... 5231339211
Itsemurhaa yrittänyt sai tuomion taposta
Julkaistu: 26.10.2007 18:26
Lahti. Kärköläläinen mies sai perjantaina vuosien vankeustuomion epäonnistuneesta itsemurhayrityksestään. Mies ajoi autollaan päin vastaan tulevaa liikennettä, ja toisen auton kuljettaja sai surmansa. Tapaus sattui Riihimäki-Lahti-tiellä Kärkölässä helmikuussa.
Lahden käräjäoikeus langetti 23-vuotiaalle miehelle taposta neljän ja puolen vuoden tuomion. Mielentilatutkimuksen mukaan hän oli alentuneesti syyntakeinen. Lisäksi hän joutuu maksamaan vakuutusyhtiölle runsaat 3 500 euroa.
Mies kiisti syyllistyneensä tappoon. Hänen mukaansa kyse oli törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
Nuorukainen myönsi kuitenkin ajaneensa tahallaan vastaan tulevien kaistalle 80–100 kilometrin tuntivauhtia. Hänen autonsa osui kolmen auton letkassa keskimmäisenä tulleeseen autoon, jonka kuljettaja sai kohtalokkaat vammat. Surmansa saanut oli 28-vuotias kärköläläinen opiskelija.
Myös tuomittu loukkaantui ja joutui sairaalaan. Käräjäoikeus vangitsi hänet maaliskuussa, mistä lähtien hän on ollut telkien takana.
STT
Itsemurhaa yrittänyt sai tappotuomion v. 2007
-
Aizerbaidzan
- Angus MacGyver
Itsemurhaa yrittänyt sai tappotuomion v. 2007
Viimeksi muokannut Aizerbaidzan, Su Touko 04, 2008 11:06 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
Tampereen Tyttö
- Alibin Kestotilaaja
-
Tampereen Tyttö
- Alibin Kestotilaaja
On niitäkin itsemurhaajia, jotka eivät oman hengen riistäessään koita vielä riistää toisenkin henkeä samalla. Oman kokemukseni takia (jonka täälläkin olen avoimesti kertonut) en voi sanoa että itsemurha on täysin itsekästä, koska itsemurhan tehnyt ei enää viimeisinä hetkinään jaksa miettiä seurauksia. En kykene uskomaan, että ne viimeiset hetket olisivat täynnä surua siitä, että jättää sukulaiset ja läheiset suremaan. Ei, ne hetket ovat täynnä viimeistä epätoivoa ja tappelua, kunnes ei enää jaksa ja sitten päättää lopettaa kaiken. Päätöksen jälkeen kaikki on niin selvää, että se kai on sitten niin helppoa...Tampereen Tyttö kirjoitti:Tunnenpa erään rekkakuskin, joka on kahdesti joutunut autokolariin, jossa on kuollut ihmisiä.
Erittäin itsekästä tappaa itsensä ajamalla toista päin.
Sopii kyllä kuvaan itsemurhaajista, itsekkyys on suurta...(mielipide)
Äh, en minä tiedä...
-
Jack the Ripper
- Jessica Fletcher
Kuulin tapauksesta jossa itsemurhakandidaatti syöksyi levähdysalueelta ilman valoja vastaan tulevan rekan eteen. Rekkakuski näki kuitenkin auton ja väisti ojaan jonka vuoksi sai itse surmansa. 
Epäonnistunut itsemurhaaja oli myöhemmin sairaalassa syöksynyt porraskuiluun onnistuen ainoastaan katkomaan joitakin luita...
Epäonnistunut itsemurhaaja oli myöhemmin sairaalassa syöksynyt porraskuiluun onnistuen ainoastaan katkomaan joitakin luita...
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Aivan oikein, että tuomittiin. Siinä menetti asiaan täysin ulkopuolinen henkensä toisen henkilön välinpitämättömyyden vuoksi. Sinänsä minulla ei ole mitään itsemurhaa vastaan, jokaisen oma päätös, mutta itsemurhan voi tehdä niin, ettei siihen liity muita ihmisiä. Tosiaan olisi edes rekan valinnut, näissä tapauksissahan lähes aina itsemurhaaja kuolee ja rekka kuljettanineen selviää hyvin pieni vaurioin. Tosin henkiset vauriot ovat sitten toinen juttu. Monella rekankuljettajalla on varmasti traumoja ja osa luultavasti on joutunut ammattiakin vaihtamaan.
Niin, tässä tapauksessa liikutaan kyllä aika harmaalla alueella - mikä on tappo, mikä taas lasketaan tuottamukselliseksi? Itse olisin ehkä kallellaan törkeän kuolemantuottamuksen puolelle. Kyseessä on kuitenkin todennäköisesti ollut 'vain' törkeänlainen välinpitämättömyys (mikä on varmaan itsemurhatilanteessa aika tavallista), ei halu surmata ulkopuolisia. Onhan tietysti niitäkin, jotka katkeruuden puuskassaan päättävät että joku muukin saa kärsiä...
Helvetti on toiset ihmiset. (Jean-Paul Sartre)
Tässä on traumaattisuuden lisäksi se että törmäyksen voimasta henkilöauto iskeytyy littanaksi rekan etuakselin alle. Etupyörät nousevat irti tienpinnasta ja koko yhdistelmä on sen jälkeen täysin ohjauskyvytön. Jos rekan kuljettaja on ehtinyt aloittaa väistöliikkeen oikealle, niin on todennäköistä että yhdistelmä ajautuu kyljelleen ojaan. Kun kyse on raskaista ajoneuvoista, niin rekan ohjaamo ei kovinkaan paljon suojaa kuljettajaa kun törmäillään maastoesteisiin.kahvitar kirjoitti:Tosiaan olisi edes rekan valinnut, näissä tapauksissahan lähes aina itsemurhaaja kuolee ja rekka kuljettanineen selviää hyvin pieni vaurioin. Tosin henkiset vauriot ovat sitten toinen juttu. Monella rekankuljettajalla on varmasti traumoja ja osa luultavasti on joutunut ammattiakin vaihtamaan.
Jos taas kunnollista väistöliikettä ei kuljettaja ehtinyt aloittaa, niin silloin on lopputulos arvaamaton. Kuorma-auto tai sen perävaunu voi heittäytyä poikittain tielle. On vaarana että muut ajoneuvot törmäävät siihen, kuolettavin seurauksin.
Jos nyt ihan välttämättä *HALUAA* tappaa itsensä autolla, niin silloin reipasta vauhtia vaan päin kalliota. Turvavyö auki ja reipas kiihdytys mutkasta ulos. Ei tarvita edes kovaa nopeutta, henki lähtee suhteellisen pienelläkin nopeudella kunhan vaan törmää kiinteään esteeseen
Kaksi ystävääni on kuollut itsemurhan kautta. Me sivulliset emme edes tajunneet sitä tilaa milloin toinen liukui ns. reunan yli, eli teki sellaisen päätöksen mistä ei ole enää paluuta. Loppumetrit olivat jollakin tavalla seesteiset, lähellä olevat luulivat että nyt hän on löytänyt sisäisen rauhan. Toisin kuitenkin kävi, sillä seuraava uutinen oli kuulla läheisen päättäväisestä poismenosta.Howler kirjoitti:En kykene uskomaan, että ne viimeiset hetket olisivat täynnä surua siitä, että jättää sukulaiset ja läheiset suremaan. Ei, ne hetket ovat täynnä viimeistä epätoivoa ja tappelua, kunnes ei enää jaksa ja sitten päättää lopettaa kaiken. Päätöksen jälkeen kaikki on niin selvää, että se kai on sitten niin helppoa...
Itse taas olen palautumassa vakavasta masennuksesta. Muistan edelleen jaksot missä elin elämääni tyyliin "living on the edge". Mikään elämässä ei merkinnyt mitään, ei haittaisi vaikka kuolen tässä ja nyt. En myöskään pystynyt silloin ajattelemaan kuolemaa käsitteenä toisen ihmisen näkökulmasta. Halusin tappaa itseni, mutta jokin esti minua tekemästä ratkaisevan päätöksen. Itsemurha vaatii melkoisesti päättäväisyyttä ja määrätietoisuutta, sitä minulla nähtävästi ei kunnolla ollut
^ Oma setänikin on riistänyt hengen itseltään, ja tiedän myös omasta kokemuksesta masennuksen. Itsellänikin oli itsetuhoisia ajatuksia, mutta sen verran "järjissäni" pysyin, että muistin lupaukseni. Lupasin nimittäin vanhemmilleni jo setäni kuoltua etten tee itselleni mitään ja uusin lupaukseni parhaalle ystävälleni myöhemmin.
Itsemurha on kuitenkin vaikea asia, ainakin minulle. Vaikka se onkin omalla tavallaan niin selvä, niin silti se on vaikea.
Itsemurha on kuitenkin vaikea asia, ainakin minulle. Vaikka se onkin omalla tavallaan niin selvä, niin silti se on vaikea.
-
EuroJR
- Jessica Fletcher
Ehtii sitä kuolla myöhemminkin. Ikävää, että olet saanut tuon (masennuksen) ristiksesi. Olisi enemmänkin kuin topikin arvoin vapaalla puolella. Yleinen on sairaus, paljon on viereltä sitä nähty. Onneksi ei ole itselle iskenyt, vaikka aina joskus on siltä kerinnyt tuntuakin. Matalapainetta nyt tietysti on joka iikalla aina silloin tällöin, mutta se on toinen juttu se.Yökiitäjä kirjoitti:Itse taas olen palautumassa vakavasta masennuksesta. Muistan edelleen jaksot missä elin elämääni tyyliin "living on the edge". Mikään elämässä ei merkinnyt mitään, ei haittaisi vaikka kuolen tässä ja nyt. En myöskään pystynyt silloin ajattelemaan kuolemaa käsitteenä toisen ihmisen näkökulmasta. Halusin tappaa itseni, mutta jokin esti minua tekemästä ratkaisevan päätöksen. Itsemurha vaatii melkoisesti päättäväisyyttä ja määrätietoisuutta, sitä minulla nähtävästi ei kunnolla ollut
On muuten tiettyjä ikäkausia, jolloin viikatemies kylvää. Parikymppisinä (ja hieman alle) menee porukkaa joukolla auto-onnettomuuksissa. Kolmissakympissä ja hieman yli, on varsinainen itsemurhabuumi. Sitten seuraavaksi on viidenkympin hujakoilla elintapoihin kuoleminen. Näistä kun selviää, voi sitten iloita "kultaisista vuosista".
Totta, asia on näin, sitä en ole vähätellyt. Mutta jos aivan "pakko" on johonkin toiseen autoon törmätä niin mieluummin kuitenkin rekka kuin tavallinen henkilöauto.Yökiitäjä kirjoitti:Tässä on traumaattisuuden lisäksi se että törmäyksen voimasta henkilöauto iskeytyy littanaksi rekan etuakselin alle. Etupyörät nousevat irti tienpinnasta ja koko yhdistelmä on sen jälkeen täysin ohjauskyvytön. Jos rekan kuljettaja on ehtinyt aloittaa väistöliikkeen oikealle, niin on todennäköistä että yhdistelmä ajautuu kyljelleen ojaan. Kun kyse on raskaista ajoneuvoista, niin rekan ohjaamo ei kovinkaan paljon suojaa kuljettajaa kun törmäillään maastoesteisiin.kahvitar kirjoitti:Tosiaan olisi edes rekan valinnut, näissä tapauksissahan lähes aina itsemurhaaja kuolee ja rekka kuljettanineen selviää hyvin pieni vaurioin. Tosin henkiset vauriot ovat sitten toinen juttu. Monella rekankuljettajalla on varmasti traumoja ja osa luultavasti on joutunut ammattiakin vaihtamaan.
Jos taas kunnollista väistöliikettä ei kuljettaja ehtinyt aloittaa, niin silloin on lopputulos arvaamaton. Kuorma-auto tai sen perävaunu voi heittäytyä poikittain tielle. On vaarana että muut ajoneuvot törmäävät siihen, kuolettavin seurauksin.
Jos nyt ihan välttämättä *HALUAA* tappaa itsensä autolla, niin silloin reipasta vauhtia vaan päin kalliota. Turvavyö auki ja reipas kiihdytys mutkasta ulos. Ei tarvita edes kovaa nopeutta, henki lähtee suhteellisen pienelläkin nopeudella kunhan vaan törmää kiinteään esteeseen
-
Patricia C. Itämaa
- Javier Pena
Täysin samaa mieltä.Howler kirjoitti:On niitäkin itsemurhaajia, jotka eivät oman hengen riistäessään koita vielä riistää toisenkin henkeä samalla. Oman kokemukseni takia (jonka täälläkin olen avoimesti kertonut) en voi sanoa että itsemurha on täysin itsekästä, koska itsemurhan tehnyt ei enää viimeisinä hetkinään jaksa miettiä seurauksia. En kykene uskomaan, että ne viimeiset hetket olisivat täynnä surua siitä, että jättää sukulaiset ja läheiset suremaan. Ei, ne hetket ovat täynnä viimeistä epätoivoa ja tappelua, kunnes ei enää jaksa ja sitten päättää lopettaa kaiken. Päätöksen jälkeen kaikki on niin selvää, että se kai on sitten niin helppoa...Tampereen Tyttö kirjoitti:Tunnenpa erään rekkakuskin, joka on kahdesti joutunut autokolariin, jossa on kuollut ihmisiä.
Erittäin itsekästä tappaa itsensä ajamalla toista päin.
Sopii kyllä kuvaan itsemurhaajista, itsekkyys on suurta...(mielipide)
Äh, en minä tiedä...
Moni itsemurhan tehnyt on itseasissa pelännyt niin paljon kuolemaa,ettei ole jaksanut enää elää; eikös ole paradoksaalista.
Totuus on tarua ihmeellisempää