Kasvojen siirtoleikkaus

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Valvoja: Moderaattorit

Helinä79
Lauri Hanhivaara
Viestit: 135
Liittynyt: Pe Marras 30, 2012 3:32 pm

Kasvojen siirtoleikkaus

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Arto Nyberg ohjelmassa keskustelua tänään. Itse olen seurannut näitä kasvojen siirtoleikkauksia netissä aikaisemminkin. Alunperin kiinnostuin aiheesta, kun olen seurannut Charla Nashin tapausta. Tuo leikkaus on hieno asia kasvojensa menettäneille, mutta silti saa minussa vatsanväänteitä aikaiseksi. Jännä juttu sinänsä, kun eihän minua muuten haittaa elinten- tai jäsentensiirrot. Kasvoissa on ilmeisimmin jotain, mikä herättää enemmän tunteita. Onko täällä muita, joissa ko. asia herättänyt mielenkiintoa?

edit: korjattu kirjoitusvirheitä...
The trust of the innocent is the liar's most useful tool.
-Stephen King-
Nemesia
Neuvoja-Jack
Viestit: 574
Liittynyt: Su Loka 12, 2008 5:54 pm

Re: Kasvojen siirtoleikkaus

Viesti Kirjoittaja Nemesia »

Jos mielipidettä kysytään niin mun mielestä olis todella vastenmielistä jos mun naama jouduttais vaihtamaan ja peilistä katsois joku aivan vieras ihminen.
Helinä79
Lauri Hanhivaara
Viestit: 135
Liittynyt: Pe Marras 30, 2012 3:32 pm

Re: Kasvojen siirtoleikkaus

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Nemesia kirjoitti:Jos mielipidettä kysytään niin mun mielestä olis todella vastenmielistä jos mun naama jouduttais vaihtamaan ja peilistä katsois joku aivan vieras ihminen.
Varmasti olisi aika kaameaa aluksi. Toisaalta näiden ihmisten kasvot on niin pahasti vaurioituneet, että leikkaus toisi positiivisen muutoksen. Charla Nash menetti silmänsä simpanssin hyökättyä hänen kimppunsa, joten ei edes näe kasvojaan.

Tuossa Nybergin ohjelmassa plastiikkakirurgi kertoi näistä leikkauksista. Nyberg kysyi, muistuttaako henkilö leikkauksen jälkeen itseään vai sitä, jolta kasvot on siirretty. Kirurgi vastasi, ettei kumpaakaan.
The trust of the innocent is the liar's most useful tool.
-Stephen King-
Helinä79
Lauri Hanhivaara
Viestit: 135
Liittynyt: Pe Marras 30, 2012 3:32 pm

Re: Kasvojen siirtoleikkaus

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

IS:n juttu kasvojensiirrosta. Mukana videomateriaalia.
http://www.iltasanomat.fi/tiede/art-1288550359680.html
The trust of the innocent is the liar's most useful tool.
-Stephen King-
Helinä79
Lauri Hanhivaara
Viestit: 135
Liittynyt: Pe Marras 30, 2012 3:32 pm

Re: Kasvojen siirtoleikkaus

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

Iltalehti Perjantai 22.3.2013

Kasvojensiirrot alkavat - miten käy luovuttajan?

Töölön sairaalassa aloitettavat kasvojensiirrot ovat iso harppaus suomalaiselle lääketieteelle.
Suomen ensimmäinen kasvojensiirto tehdään mahdollisesti jo tänä vuonna Töölön sairaalassa.

Töölön sairaala, jossa tulevat kasvojensiirrot toteutetaan, täyttyi eilen plastiikkakirurgian huipuista sekä Suomesta, Yhdysvalloista että Ruotsista. Tarkoituksena oli jakaa kokemuksia vaativista operaatioista, jota on maailmalla suoritettu raportoidusti tähän mennessä 25 kappaletta.

Lääkäreiden mukaan monia potentiaalisia luovuttajia, heidän sukulaisiaan sekä siirteen saajia huolestuttaakin se, tuleeko kasvonsiirteen vastaanottaja näyttämään siirteen luovuttajalta.

Kasvojen ulkonäkö muodostuu pitkälti siitä, millainen ala- ja yläleuka ihmisellä on. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että tuskin kukaan voi tunnistaa kasvojensiirron saaneesta potilaasta luovuttajaa.

- Omaiset täytyy myös saada ymmärtämään, että jokainen elinluovuttaja ei ole potentiaalinen kasvosiirteen luovuttaja, HUS:n tulosyksikön johtaja Reijo Haapiainen muistuttaa.

HUS:n mukaan omaisilta pyydetään aina erikseen lupa kasvojensiirtoon, vaikka vainaja olisi antanut antanut suostumuksensa elintenluovutukseen esimerkiksi elinluovutuskortin kautta.

Hautamaski

Kirurgien mukaan kasvojensiirto on parasta tehdä mahdollisimman pian onnettomuuden jälkeen, jos se on olosuhteiden osalta mahdollista.

Siinä missä yksi potilas saa uudet kasvot, toisesta tulee niiden luovuttaja.

HUS:in kasvojensiirtotyöryhmä on pohtinut asiaa paljon myös kuolleen omaisten kannalta. Tällä hetkellä ajatuksena on, että vainajalle tehdään valokuvien perusteella 3D-maski kasvoille.

Kasvojensiirto on merkittävä tapahtuma kaikille operaatioon osallistuville, myös sen tekijöille.

- Kasvojensiirtopotilaasta tulee terveydenhuollon elinikäinen kumppani, kasvojensiirron eettisiä näkökulmia kartoittanut Samuli Saarni summaa.
Hurjalta kuulostaa tuollainen hautamaski. Tehtäisiköhän se kaikille luovuttajille vai niille joiden arkku on auki? Mutta ei kai kukaan halua pitää arkkua auki jos vainajalle on tehty tuollainen kasvojenpoisto. Oli sitten kuinka aidon näköinen maski tahansa.
The trust of the innocent is the liar's most useful tool.
-Stephen King-
Vastaa Viestiin