Opettaja poisti oppilaan ruokalasta voimakeinoin - potkut

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
jaakkima
Sofia Karppi

Re: Opettaja poisti oppilaan ruokalasta voimakeinoin - potku

Viesti Kirjoittaja jaakkima »

Nönnöpupu kirjoitti: Paikallinen käytöskoodi on käsittääkseni kaikissa maailman maissa sellainen että teinit nyt tuppaavat häiriköimään ja soittamaan suuta,
Väärä käsitys. Maissa joissa lapsille annetaan tai joutuvat syystä tai toisesta ottamaan vastuuta jo pienestä eikä pidetä tarpeettomasti "pumpulissa" ja siten tyhmempänä kuin ovat ei tällaisesta teini-angstista ole juurikaan kuultu. Vastuu=vapaus.
nuusku-nella
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

juta kirjoitti:
Nönnöpupu kirjoitti:Tokihan poikakin voisi pyytää anteeksi vastaanväittämistään, mutta hänhän ei kai käynyt kiinni kehenkään? Paikallinen käytöskoodi on käsittääkseni kaikissa maailman maissa sellainen että teinit nyt tuppaavat häiriköimään ja soittamaan suuta, mutta siihen voi vastata muutenkin kuin tönäisemällä. Voi selvittää asian puhumalla tai ottaa kiinni ja taluttaa ulos. Selkään tönäisy voi aiheuttaa seurauksia joita tönäisijäkään ei tarkoita. Tälläisenä viidakon ugalabugalaäitinä olisin kai ratkaissut asian siten että poika olisi joutunut pyytämään anteeksi häiriköintiään sekä opettajalta että häirityiltä oppilastovereiltaan ja opettaja olisi voinut sanoa että menetti malttinsa vaikka halusi vain palauttaa rauhan eli opetus olisi ollut että aikuiset eivät ole mielestään erehtymättömiä vaikkakin aina tahtovat lasten parasta ja että teinit opettelevat pikkuhiljaa vastuunottamista ja lopettavat lapsellisen käytöksen.

(Vinkvink sinullekin sitten tuohon ihonväriaiheeseen... tunnen monia itseäni vaaleampia mamuja ja ulkomaalaisia..)
No niin, jo varmaan kymmenennen kerran kysyn - miten aiot pakoittaa pojan pyytamaan anteeksi hairikointiaan? Olen aika varma et jos menet noiden rakentavien ehdoitusten kanssa nuoren puheille niin vastaus on luokkaa "ja vitut pyydan..."
Olisi nyt edes yksi ehdoitus miten tilanne selvitetaan puhumalla eika kaikki vaan sanoisi "pitaisi selvittaa.." kun pojankloppi ei lahde mihinkaan ja vain haistattelee. Uskokaa nyt vaan et AINOA oikea ratkaisu tossa Alppilan tilanteessa oli poistaa se vittuileva nulikka paikalta tarvittavaa voimaa kayttaen. Kaikki muut vaihtoehdot olisivat johtaneet opettajien kasvojen menetykseen ja merkki siita et maikoille voi sanoa mita vaan ja ne ei voi pakoittaa oppilaita mihinkaan.
Kyllä tämä opettaja menetti tässäkin kasvonsa, menee minne tahansa opettamaan jatkossa niin oppilaat tietää että hänet saa puhumalla ärsytettyä käymään kiinni. Opettaja olisi voinut toimia niiden annettujen ohjeiden mukaan, mikäli ei yksin saa sallituilla keinoilla oppilasta poistettua paikalta niin sitten pyydetään apua - ei käytetä lisää voimaa ja ei-sallittua keinoa. Tönäisy kun ei ole millään lailla ohjeiden mukainen keino poistaa oppilasta paikalta.

Noiden kahden välillä tilanne oli kuumentunut, siispä joku muu opettaja paikalle hakemaan oppilas pois ja opettaja viilentämään tunteitaan johonkin muualle. Joku anteeksipyyntö tuossa kohtaa on aika epäoleellinen asia varsinkin jos sitä vaaditaan vain pojalta kun tilanteessa mukana on toinenkin, väärin toiminut ihminen.
nuusku-nella
Adrian Monk

jaakkima kirjoitti:
Nönnöpupu kirjoitti: Paikallinen käytöskoodi on käsittääkseni kaikissa maailman maissa sellainen että teinit nyt tuppaavat häiriköimään ja soittamaan suuta,
Väärä käsitys. Maissa joissa lapsille annetaan tai joutuvat syystä tai toisesta ottamaan vastuuta jo pienestä eikä pidetä tarpeettomasti "pumpulissa" ja siten tyhmempänä kuin ovat ei tällaisesta teini-angstista ole juurikaan kuultu. Vastuu=vapaus.
Ja näitä maita ovat...? Luettele nyt muutama. Mieluusti jotain sellaisia maita joissa lasten asema on kuitenkin hyvä eikä teinikapinaa ole kitketty pois esim laittamalla lapset tehtaisiin töihin siitä asti kun täyttävät 6 vuotta.
Kinsey Malone
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Kinsey Malone »

jaakkima kirjoitti:
Eli vika ei siten olekkaan maahanmuuttajalapsissa vaan suomessa.
TheJ
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja TheJ »

nuusku-nella kirjoitti: Kyllä tämä opettaja menetti tässäkin kasvonsa, menee minne tahansa opettamaan jatkossa niin oppilaat tietää että hänet saa puhumalla ärsytettyä käymään kiinni. Opettaja olisi voinut toimia niiden annettujen ohjeiden mukaan, mikäli ei yksin saa sallituilla keinoilla oppilasta poistettua paikalta niin sitten pyydetään apua - ei käytetä lisää voimaa ja ei-sallittua keinoa. Tönäisy kun ei ole millään lailla ohjeiden mukainen keino poistaa oppilasta paikalta.

Noiden kahden välillä tilanne oli kuumentunut, siispä joku muu opettaja paikalle hakemaan oppilas pois ja opettaja viilentämään tunteitaan johonkin muualle. Joku anteeksipyyntö tuossa kohtaa on aika epäoleellinen asia varsinkin jos sitä vaaditaan vain pojalta kun tilanteessa mukana on toinenkin, väärin toiminut ihminen.
Voi sinua nuuskis, olet enemmän metsässä kuin ikihonka. Syyttäisin sinua jopa kukkahatuksi, en tiedä muista kirjoituksistasi, ihan tämän ja muutaman aiemman tässä ketjussa olevan pohjalta vain.

Korhonen työnsi klopin pois, eikä tönäissyt, siinä ihan ensimmäinen juttu. Eikä tuossa mikään lisäopettajien hakeminen paikalle olisi toiminut, eiköhän sen nyt ymmärrä kengänpohjakin?

Tätä koko juttua ei olisi tullut, ellei se ensimmäinen rehtori olisi ylireagoinut ja alkanut tekemään rikosilmoituksia ja laittamaan erottamista vireille. Sitä en tiedä, panikoiko rehtori sen takia, että tiesi videon löytyvän pian youtubesta vai oliko Korhosen ja rehtori Sari Aarniokosken välillä ollut skismaa, josta Aarniokoski olisi mahdollisuuden tullessa Korhosta rokottanut?

Olen niin selvästi nähnyt, miten haitallista näiden isänmaan toivojen käyttäytyminen opettajiaan kohtaan on. Enkä voi muuta kuin ihailla opettajia, itse en jaksaisi, vaan lähtisin mieluummin vaikka metsuriksi. Sitten vielä sellainen pienehkö loppuhuomautus, että opettajatyttöystävääni ei ole sen jälkeen ainakaan tietääkseni huoriteltu, kun sen yhden nostin kauluksesta seinälle. Ja kyllä, jos sieltä olisi tullut vittuilua ja huorittelua, olisi poika hetken päästä "etsiskellyt hampaitaan", olisin lyönyt säälimättä ja lujaa. Ei niihin muu auta.
Kinsey Malone
Neuvoja-Jack

TheJ kirjoitti:Olen niin selvästi nähnyt, miten haitallista näiden isänmaan toivojen käyttäytyminen opettajiaan kohtaan on. Enkä voi muuta kuin ihailla opettajia, itse en jaksaisi, vaan lähtisin mieluummin vaikka metsuriksi. Sitten vielä sellainen pienehkö loppuhuomautus, että opettajatyttöystävääni ei ole sen jälkeen ainakaan tietääkseni huoriteltu, kun sen yhden nostin kauluksesta seinälle. Ja kyllä, jos sieltä olisi tullut vittuilua ja huorittelua, olisi poika hetken päästä etsiskellyt hampaitaan, olisin lyönyt säälimättä ja lujaa.
Taidat trollata, en usko että kukaan akateemisesti koulutettu nainen olisi vakavasti kiinnostunut moisesta luolamiehestä. :lol:

Varmaan tuo opettajatyttöystävä olisi sitten vieraillut luonasi vankilassa ja ihaillen huokaillut luolamiespoikaystävänsä kommunikaatiotaitoja ja kykyjä alentua lapsen tasolle. :roll:
nuusku-nella
Adrian Monk

TheJ kirjoitti:
nuusku-nella kirjoitti: Kyllä tämä opettaja menetti tässäkin kasvonsa, menee minne tahansa opettamaan jatkossa niin oppilaat tietää että hänet saa puhumalla ärsytettyä käymään kiinni. Opettaja olisi voinut toimia niiden annettujen ohjeiden mukaan, mikäli ei yksin saa sallituilla keinoilla oppilasta poistettua paikalta niin sitten pyydetään apua - ei käytetä lisää voimaa ja ei-sallittua keinoa. Tönäisy kun ei ole millään lailla ohjeiden mukainen keino poistaa oppilasta paikalta.

Voi sinua nuuskis, olet enemmän metsässä kuin ikihonka. Syyttäisin sinua jopa kukkahatuksi, en tiedä muista kirjoituksistasi, ihan tämän ja muutaman aiemman tässä ketjussa olevan pohjalta vain.

Korhonen työnsi klopin pois, eikä tönäissyt, siinä ihan ensimmäinen juttu. Eikä tuossa mikään lisäopettajien hakeminen paikalle olisi toiminut, eiköhän sen nyt ymmärrä kengänpohjakin?

Tätä koko juttua ei olisi tullut, ellei se ensimmäinen rehtori olisi ylireagoinut ja alkanut tekemään rikosilmoituksia ja laittamaan erottamista vireille. Sitä en tiedä, panikoiko rehtori sen takia, että tiesi videon löytyvän pian youtubesta vai oliko Korhosen ja rehtori Sari Aarniokosken välillä ollut skismaa, josta Aarniokoski olisi mahdollisuuden tullessa Korhosta rokottanut?

Olen niin selvästi nähnyt, miten haitallista näiden isänmaan toivojen käyttäytyminen opettajiaan kohtaan on. Enkä voi muuta kuin ihailla opettajia, itse en jaksaisi, vaan lähtisin mieluummin vaikka metsuriksi. Sitten vielä sellainen pienehkö loppuhuomautus, että opettajatyttöystävääni ei ole sen jälkeen ainakaan tietääkseni huoriteltu, kun sen yhden nostin kauluksesta seinälle. Ja kyllä, jos sieltä olisi tullut vittuilua ja huorittelua, olisi poika hetken päästä "etsiskellyt hampaitaan", olisin lyönyt säälimättä ja lujaa. Ei niihin muu auta.
Jos tässä joku on metsässä niin sinä. Olisimme varmaan saaneet sinustakin lukea lehdistä jos tarinasi olisi totta, kouluissa eivät opettajat eivätkä varsinkaan ketkään muut nostele oppilaita seinälle noin vain seuraamuksetta.

Voit kutsua minua kukkahatuksi, minä kutsun sinua sitten vaikka ihmiseksi jolle ainoa ratkaisu ongelmatilanteeseen on väkivalta. Se on muuten nuorena opittu ratkaisumalli, siksi kouluissa pitääkin aina etsiä ensin muita ratkaisuja ennen kuin käydään fyysisesti kiinni.

Oletko katsonut tilanteesta useamman videon? Ainakin kaksi eri versiota pyörii julkisuudessa, toisesta näkee aivan selvästi että kyse ei ole työntämisestä (työntäminen on jatkuvaliikkeistä toimintaa) vaan tönäisy (tönäisy on kertaluonteinen rykäsy), puhumalla työntämisestä siis osoitat minulle ettet ehkä oikein tiedä mistä edes kirjoitat. Lisäopettajien paikallehaku olisi hyvinkin auttanut, oletko ollut koskaan koulussa seuraamassa kuinka kriisitilanne selvitetään rauhallisesti? Tuossakin tilanteessa vaikka kolme rauhallista, tunteensa hallitsevaa opettajaa olisi saanut pojat talutettua ulos ruokalasta ja suoraan minne haluavat. Ei se nyt oikeasti ole niin vaikea asia ymmärtää, yksi opettaja kumpaankin käteen ja kolmas työntää selästä/olkapäästä matkaan.

Kun olet jutuistani sen kukkahattupuolen löytänyt niin toivottavasti myös sen missä olemme samaa mieltä.
TheJ
Aloitteleva Besserwisser

Kinsey Malone kirjoitti:
TheJ kirjoitti:Olen niin selvästi nähnyt, miten haitallista näiden isänmaan toivojen käyttäytyminen opettajiaan kohtaan on. Enkä voi muuta kuin ihailla opettajia, itse en jaksaisi, vaan lähtisin mieluummin vaikka metsuriksi. Sitten vielä sellainen pienehkö loppuhuomautus, että opettajatyttöystävääni ei ole sen jälkeen ainakaan tietääkseni huoriteltu, kun sen yhden nostin kauluksesta seinälle. Ja kyllä, jos sieltä olisi tullut vittuilua ja huorittelua, olisi poika hetken päästä etsiskellyt hampaitaan, olisin lyönyt säälimättä ja lujaa.
Taidat trollata, en usko että kukaan akateemisesti koulutettu nainen olisi vakavasti kiinnostunut moisesta luolamiehestä. :lol:

Varmaan tuo opettajatyttöystävä olisi sitten vieraillut luonasi vankilassa ja ihaillen huokaillut luolamiespoikaystävänsä kommunikaatiotaitoja ja kykyjä alentua lapsen tasolle. :roll:
Voi rakkaani, en trollaa. Olen muuten itsekin akateemisesti koulutettu, mutta ei se koulutus tarkoita automaattisesti sitä, että miettisi etukäteen tekosiaan. Myönnän olevani suhteellisen hiivallakäypä, mutta siitä huolimatta hellä ja kiltti. :oops:
TheJ
Aloitteleva Besserwisser

nuusku-nella kirjoitti:
Voit kutsua minua kukkahatuksi, minä kutsun sinua sitten vaikka ihmiseksi jolle ainoa ratkaisu ongelmatilanteeseen on väkivalta. Se on muuten nuorena opittu ratkaisumalli, siksi kouluissa pitääkin aina etsiä ensin muita ratkaisuja ennen kuin käydään fyysisesti kiinni.

Oletko katsonut tilanteesta useamman videon? Ainakin kaksi eri versiota pyörii julkisuudessa, toisesta näkee aivan selvästi että kyse ei ole työntämisestä (työntäminen on jatkuvaliikkeistä toimintaa) vaan tönäisy (tönäisy on kertaluonteinen rykäsy), puhumalla työntämisestä siis osoitat minulle ettet ehkä oikein tiedä mistä edes kirjoitat. Lisäopettajien paikallehaku olisi hyvinkin auttanut, oletko ollut koskaan koulussa seuraamassa kuinka kriisitilanne selvitetään rauhallisesti? Tuossakin tilanteessa vaikka kolme rauhallista, tunteensa hallitsevaa opettajaa olisi saanut pojat talutettua ulos ruokalasta ja suoraan minne haluavat. Ei se nyt oikeasti ole niin vaikea asia ymmärtää, yksi opettaja kumpaankin käteen ja kolmas työntää selästä/olkapäästä matkaan.

Kun olet jutuistani sen kukkahattupuolen löytänyt niin toivottavasti myös sen missä olemme samaa mieltä.

Mistä sinä olisit siihen ne muut opettajat hakenut? Olisitko juossut opettajainhuoneeseen, joka voi olla toisella puolella koulua, eikä sieltä saman tien opettajatkaan paikalle juokse? Sinussa on kuule paljon kukkisideologiaa, jos uskot tuohon puheen rauhoittavaan voimaan nykyteinien kohdalla.

Työntäminen juuri, olen nähnyt yhden videon, jonka perusteella penikka työnnetään käytävään, osoita minulle se toinen video, einstein! Ai et, miten kummastuinkaan?

Emmekä olleet koulussa, vaan kaupungilla kävelemässä. Enkä olisi ollenkaan pahoillani, vaikka pentua olisinkin muutaman kerran tintannut, mutta vähempikin riitti.
Kinsey Malone
Neuvoja-Jack

TheJ kirjoitti:
Kinsey Malone kirjoitti:

Voi rakkaani, en trollaa. Olen muuten itsekin akateemisesti koulutettu, mutta ei se koulutus tarkoita automaattisesti sitä, että miettisi etukäteen tekosiaan. Myönnän olevani suhteellisen hiivallakäypä, mutta siitä huolimatta hellä ja kiltti. :oops:

Eli tuon videon pojan täytyy vain odottaa pari vuotta että on täysi-ikäinen ja sitten saa käyttäytyä juuri niinkuin sinä. Pojan ainoa vika on ainoastaan se että hän on vasta 15v.
Hermonsa täytyy siis hallita vielä 3v ja sitten saa tempoa vitipäitä teinejä turpaan.

Tai sanotaan näin, tuon 15v teinin olisi siis pitänyt mielestäsi käyttäytyä paremmin kuin sinä käyttäydyt tilanteessa jossa puolustit tyttöystävääsi. Poika puolusti ystäväänsä ja hermostui, solvasi opettajaa verbaalisesti ja sinä vastaavassa tilanteessa hermostuit ja kävit käsiksi.

Silti kritisoit pojan käytöstä. Varsinainen kaksinaismoralismin riemuvoitto.
Nemilia
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Nemilia »

Onko kyseessä sama jätkä?

http://ylilauta.org/satunnainen/18450196
Ei pidä viskellä kiviä, jos istuu lasikaapissa.
-vanha suomalainen sananlasku-
nuusku-nella
Adrian Monk

TheJ kirjoitti:
nuusku-nella kirjoitti:

Mistä sinä olisit siihen ne muut opettajat hakenut? Olisitko juossut opettajainhuoneeseen, joka voi olla toisella puolella koulua, eikä sieltä saman tien opettajatkaan paikalle juokse? Sinussa on kuule paljon kukkisideologiaa, jos uskot tuohon puheen rauhoittavaan voimaan nykyteinien kohdalla.

Työntäminen juuri, olen nähnyt yhden videon, jonka perusteella penikka työnnetään käytävään, osoita minulle se toinen video, einstein! Ai et, miten kummastuinkaan?

Emmekä olleet koulussa, vaan kaupungilla kävelemässä. Enkä olisi ollenkaan pahoillani, vaikka pentua olisinkin muutaman kerran tintannut, mutta vähempikin riitti.
Paikalla oli jo nyt kaksi opettajaa, toinen olisi voinut hakea lisävoimia mikäli Korhonen olisi pystynyt tunnustamaan ettei selviä tilanteesta ammattinsa vaatimalla tavalla. Lisäksi, he olivat ruokalassa joten lähellä oli varmasti myös ruokalahenkilökuntaa.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... nomobile=4 Tästä jutusta löytyy video josta näet että kyse ei ole työntämisestä vaan tönäyksestä. Nyt, ole hyvä ja esitä minulle vuorostasi se video mistä varmuudella näet että opettaja työntää oppilasta.

Kaupungillakaan ei saa lasten kimppuun käydä muuten. Osoittaa myös tyttöystäväsi epäammattimaisuuden jos hän semmoisen sallii, omille lapsilleni toivon opettajia jotka eivät yksityiselämässäänkään turvaudu väkivaltaan vastauksena lapselliseen suunsoittoon.

Kuinka paljon tunnet nykyteinejä tai olet heidän kanssaan tekemisissä? Luuletko että ne ovat kaikki tuollaisia, kehenkään ei tehoa puhe? Ainostaan väkivalta? Kuten totesin, jos olen metsässä minä niin kyllä sinä olet siellä kanssani. Kirjoitustesi pienistä yksityiskohdista välittyy todella negatiivinen asenne nuoriin ja niputat heidän kaikki samaan ongelmalokeroon.
jerkku
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja jerkku »

Nemilia kirjoitti:Onko kyseessä sama jätkä?
On se "sama" jätkä, mutta tässä keississä on kaks siviiliuhria, tämä "sama" jätkä ja Antti Korhonen. Vaikka aluksi näytti, että ovat jutun keskiö.

Vika on tässä häiriintyneiden kukkahattutätien johtamassa yhteiskunnassa.Nyt se on onneksi paljastunu.
Teresa Banks
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Teresa Banks »

Tämä juttu ei liene vielä ollut täällä?
http://www.opettaja.fi/cs/Satellite?c=P ... 5755349380

Kohtuuton rangaistus
Antti Korhonen pitää erottamistaan oikeusmurhana.

Maija-Leena Nissilä, teksti

[...]
Korhonen sanoo toimineensa tilanteessa tarkasti perusopetuslain pykälien mukaisesti. Toinen opettaja seisoi koko episodin ajan Korhosen vieressä ja näki, mitä tapahtui.

– Opetusviraston päätös on törkeä oikeusmurha. Pidän sitä rehtorin henkilökohtaisena kostona siitä, että olen valittanut hänen toimistaan pääluottamusmiehelle.

Korhonen on keskustellut pääluottamusmiehen kanssa siitä, että häntä ei perehdytetty tehtäviinsä, hän ei saanut oppilaiden todistuksia ja sijaisten hankkimisessa oli ongelmia. Korhonen aloitti Alppilassa määräaikaisena tuntiopettajana viime lokakuussa.

Opetusviraston mukaan sillä oli kunnallisesta viranhaltijasta annetussa laissa tarkoitettu erittäin painava syy määräaikaisen virkasuhteen päättämiseen. Viraston mukaan opettajan menettely hänen poistaessaan oppilaan ruokalasta ei ollut puolustettavaa eikä asianmukaista. Virasto sanoo opettajan vaarantaneen toiminnallaan oppilaan oikeuden turvalliseen opiskeluympäristöön.

– Kyse on lain pykälien tulkinnasta. Opettajalla on oikeus poistaa uhkaa tai turvattomuutta aiheuttava henkilö tilanteeseen soveltuvin keinoin. Vältin tilanteessa kaikin tavoin vahingoittamasta oppilasta. Kun häiriköinyt oppilas saatiin poistumaan, ruokalassa olleet taputtivat, Korhonen kertoo.

Opetusviraston mukaan opettaja on syyllistynyt virkasuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakavaan rikkomiseen, eikä työnantajalta voida kohtuudella edellyttää virkasuhteen jatkamista.

[...]
Sielu on metallipurkaus helvetin ammustehtaalta.
— A. W. Yrjänä
Arlene
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Arlene »

Helsingin Sanomat kirjoitti:
Alanko-Kahiluoto: Opettajan tapaus ei sovi lautakunnalle

11.4.2013

Helsingin opetuslautakunnan puheenjohtajan mielestä opettajan tönimisvyyhtiä ei pitäisi puida poliittisessa toimielimessä. Silti lautakunta käsittelee asiaa.

Helsingin opetuslautakunnan puheenjohtaja Outi Alanko-Kahiluoto (vihr) on sitä mieltä, ettei opetuslautakunta poliittisena toimielimenä ole oikea taho käsittelemään Alppilan yläkoulusta erotetun opettajan asiaa.

"Tämä on opetuslautakunnan kannalta älytön tilanne", hän kommentoi HS:lle torstaina.

"Olisin toivonut, että tapaus olisi edennyt oikeusteitse. Tämä on mitä suurimmassa määrin juridinen asia. En tiedä, riittääkö luottamushenkilöiden asiantuntemus puntaroimaan, mikä olisi ollut viisain menettely."

Lautakunta puntaroi opettajan irtisanomisestaan jättämää oikaisuvaatimusta seuraavassa kokouksessaan toukokuun 7. päivä.

Sitä ennen apulaisvaltakunnansyyttäjä Jorma Kalskeen odotetaan ottavan kantaa tapaukseen. Alanko-Kahiluoto toivoo, että Kalskeen lausunto antaisi pohjaa myös lautakunnan päätökselle.

Alanko-Kahiluodon mielestä on selvää, että opettaja toimi väärin. "Kun tuuppaa teinin jääkiekko-ottein portaikkoon ilman että tämä olisi aiheuttanut fyysistä uhkaa, seuraamuksia pitää tulla", hän kuvaa ja kertoo lukeneensa tapauksen dokumentit ja keskustelleensa kaupungin juristin kanssa.

Alanko-Kahiluoto ei kuitenkaan ota kantaa itse irtisanomiseen. Hän toivoo, että lautakunnalla olisi muitakin vaihtoehtoja kuin tuomita irtisanominen oikeaksi tai vääräksi.

Kuntalain mukaan lautakunta voi kumota erottamispäätöksen, muuttaa sitä tai hylätä koko oikaisuvaatimuksen.

Opetusalan ammattijärjestön OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen on sanonut vievänsä tapauksen hallinto-oikeuden ratkaistavaksi, ellei lautakunta pura irtisanomispäätöstä.

Opetuslautakunnan käsittelystä kertoi ensimmäisenä Yle.
Kysymyksiä:
1. Miksi opettajan tapaus ei sovi lautakunnalle? Kun kuntalain mukaan lautakunta voi kumota erottamispäätöksen, muuttaa sitä tai hylätä koko oikaisuvaatimuksen.
2. "Kun tuuppaa teinin jääkiekko-ottein portaikkoon ilman että tämä olisi aiheuttanut fyysistä uhkaa, seuraamuksia pitää tulla". Joo, okei, mutta eikö varoitus olisi riittänyt?
3. "Lautakunnalla olisi muitakin vaihtoehtoja kuin tuomita irtisanominen oikeaksi tai vääräksi". Tarkoittaa mitä?
Viimeksi muokannut Arlene, Pe Huhti 12, 2013 9:41 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin