Enkeli-Elisan tapaus

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Kulkia
Scooby-Doo

Re: Enkeli-Elisan tapaus

Viesti Kirjoittaja Kulkia »

MissHolmes kirjoitti:^ joku, joka ei osaa kirjoittaa 'Kulkija' :lol:

Minusta on sääli, että joku puolustelee valehtelijaa ja huijaria. Hyväksytkö sinä Kulkia petoksen?
Saako ihmisille suoltaa sinusta mitä soopaa tahansa? Saako valheella ansaita?
Olenko sanonut, että hyväksyn petoksen? Olenko sanonut, että ihmisille saa suoltaa mitä soopaa tahansa? Faktoja ei saa tällä foorumilla tuoda julki?? Olenko sanonut, että valheilla saa ansaita??
Onpa outoa ettei asioita saa yhtään korjailla. Ärsyttää vain suunnattomasti se, että olemassa olevat faktat unohdetaan ja niitä jopa vääristellään, on kyse sitten kyse negatiivisesta tai positiivisesta asiasta. Onhan se aikamoista puolustelua kun muistuttaa toisia faktoista, hohhoijaaa... Väärin tehneet ihmisethän ovat läpimätiä ja heitä koskevat faktatkin pitää kääntää ja vääntää vääriksi.

Nimimerkkini ei kylläkään viittaa siihen mitä luulet vai eikö tällä foorumilla saa käyttää nimimerkkin luomisessakaan mielikuvitusta?
lcifr: Onko täällä tapana kertoa oma henkilöllisyys, kun sinua se niin paljon kiinnostaa? Tuskin kostuisit vaikka koko perhetaustani kertoisin. :D

Rekisteröityessäni tälle foorumille, en olisi uskonut miten sisäpiiriläistä porukkaa täällä liikkuu. Onpa yllättävää ettei uusia hyväksytä foorumille, ilman että henkilöllisyyttä ollaan vailla.
lcifr
Susikoski

Viesti Kirjoittaja lcifr »

Minulle on aivan sama, mikä on nimesi tai hetusi, olen vain ja ainoastaan kiinnostunut siitä, mitähän ihmeen sukua mahdat Minttu Vettenterälle olla, kun niin kiihkouskoisena puolustelet hänen tekemisiään. Mikään mahti maailmassa ei poista sitä tosiasiaa että Vettenterä myi Elisaa ja hänen perhettään todellisena tarinana ja todellisina henkilöinä.
Kulkia
Scooby-Doo

lcifr kirjoitti:Minulle on aivan sama, mikä on nimesi tai hetusi, olen vain ja ainoastaan kiinnostunut siitä, mitähän ihmeen sukua mahdat Minttu Vettenterälle olla, kun niin kiihkouskoisena puolustelet hänen tekemisiään. Mikään mahti maailmassa ei poista sitä tosiasiaa että Vettenterä myi Elisaa ja hänen perhettään todellisena tarinana ja todellisina henkilöinä.
Millähän muulla tavalla olen puolustellut Minttua kuin tuomalla tosiasian esiin? Niin ja faktathan on todellista puolustelua. Jep jep. Kiihkouskoahan se on kertoa faktat, jonka jokainen asiaan perehtynyt tietää. Tämän tosiasianhan kertoo jo se, ettei Minttu saanut tuomiota kirjan myymisestä, sillä senhän kerrottiin olevan fiktiota. Tiedän, että Minttu "myi" Elisan tarinaa netissä totena, mutta KIRJAA EI MYYTY totena. Mutta sinunlaisesi asiaan perehtymättömät eivät tietysti ole huomanneet tätä "pikku seikkaa" kirjan osalta.

Itseäni harmittaa se, että tulin itsekin petetyksi blogikirjoitteluissa yms, joita seurasin. Uskomatonta, että Minttu oli tehnyt blogit itse. :(
Viimeksi muokannut Kulkia, La Huhti 13, 2013 6:54 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

:) Täällä on myös huumori salittua.

Enkä minä mitään väittänyt. Ihan kysyin suoraan, että hyväksytkö?
Enkeli-Elisan kirjoittaja julkaisi lauantaina avoimen kirjeen medialle Facebook-sivuillaan.

Kirjailija Minttu Vettenterä halusi tarkentaa Jonakin päivänä kaduttaa -kirjan poliisitutkintaa koskevaa uutisointia.

Vettenterän mukaan Elisan tai tämän vanhempien henkilöllisyyksiä ei tiedusteltu poliisin kuulustelussa. Hän kuitenkin myöntää, ettei sellaisia Elisan vanhempia ole olemassa kuin blogista voisi kuvitella.

Vanhempien blogitekstejä on Vettenterän mukaan ollut kirjoittamassa surevien vanhempien lisäksi kaksi muuta henkilöä, joista hän on toinen.

Kirjailijan mukaan taustalla ovat oikeat ihmiset, tunteet ja tapahtumat.

Koulukiusatun ja itsemurhan tehneen Elisan tarina on herättänyt runsaasti keskustelua sen jälkeen, kun Helsingin Sanomien Kuukausiliite kyseenalaisti jutussaan tytön olemassaolon.

Kihlakunnansyyttäjä oli poliisin kanssa yhtä mieltä siitä, ettei kirjan markkinointiin liittynyt rikosta.
Kirjailijaliiton puheenjohtaja Tuula-Liina Varis piti Vettenterän toimintaa eettisesti arveluttavana, kun ensin esitetään tarina totena ja sitten vedotaan kirjailijan vapauteen, mistä syntyy moraalinen ristiriita. Variksen mukaan kuvitteellisen henkilön saa luoda, kunhan ilmoittaa sen olevan kuvitteellinen
Nuotio & Äreät Tiput
Kulkia
Scooby-Doo

Aikamoista huumoria kysyä, että hyväksynkö huijarin sen takia kun toin ilmi kirjan osalta olevan itse selvän faktan.
Tuskinpa kysymykset olisivat olleet tuollasia, jos olisin kasvotusten tuonut esille asian. Mielestäni kommentissani en missään vaiheessa tuonut julki, että hyväksyisin valehtelun. :roll:
Gladys
David Starsky

Viesti Kirjoittaja Gladys »

Kulkia kirjoitti: Millähän muulla tavalla olen puolustellut Minttua kuin tuomalla tosiasian esiin? Niin ja faktathan on todellista puolustelua. Jep jep. Kiihkouskoahan se on kertoa faktat, jonka jokainen asiaan perehtynyt tietää. Tämän tosiasianhan kertoo jo se, ettei Minttu saanut tuomiota kirjan myymisestä, sillä senhän kerrottiin olevan fiktiota. Tiedän, että Minttu "myi" Elisan tarinaa netissä totena, mutta KIRJAA EI MYYTY totena. Mutta sinunlaisesi asiaan perehtymättömät eivät tietysti ole huomanneet tätä "pikku seikkaa" kirjan osalta.

Itseäni harmittaa se, että tulin itsekin petetyksi blogikirjoitteluissa yms, joita seurasin. Uskomatonta, että Minttu oli tehnyt blogit itse. :(
En nyt ihan ymmärrä mitä tarkoitat sillä että olet tuonut "tosiasian esiin".

En tiedä koska sinä Kulkia aloit seurata Enkeli-Elisan tarinaa. Minä törmäsin Miksun ja Riikan blogiin ihan alkuvaiheissa, luin itku silmässä ehkä puolisen tuntia, jonka jälkeen ärsyynnyin koska juttu haisi feikiltä.

Samaan aikaan Minttis kirjoitti Elisasta omassa blogissaan ja julkaisi "järkyttäviä" otteita Elisan päiväkirjasta. Ja ilmoitti toimivansa Miksun ja Riikan ainoana äänitorvena ja kontaktihenkilönä. Kaikissa näissä kirjoituksissa Miksu ja Riikka olivat todellisia henkilöitä ja Minttis oli se sankaritar, joka kertoi heidän tarinaansa. Ja muisti todellakin kertoa, että hän aikoo kirjoittaa Elisan tarinasta kirjan. Yhdessä Miksun ja Riikan kanssa. Ja sitä kirjan kirjoitusprosessiahan sitten seurattiin blogien kautta kuukausia. Kuinka Minttis miettii ja itkee Miksun kanssa ja kuinka Miksu kehuu Minttistä (kaikilla meillä pitäisi olla oma minttis joka itsekin on selviytyjä jne). Ja todellakin koko tämän ajan Elisan elämä ja kuolema olivat silkkaa faktaa. Jopa sytytä kynttilä-saitille käytiin kuolinpäivänä sytyttämässä kynttilä, jonka allekirjoittajina olivat Miksu, Riikka ja Minttis. Sekä kirjaa että yhdistystä markkinoitiin Enkeli-Elisan todellisella tarinalla kuukausien ajan. Tilanne alkoi muuttua vasta Hesarin jutun jälkeen.

Jo kuukausia ennen Hesarin juttua joillakin foorumeilla epäiltiin Elisan todenperäisyyttä. Kirjoittelijan puolustelijoiden joukko oli tässä vaiheessa vahva, ja kaikki epäilykset huudettiin alas. Puolustelijoiden joukko hävisi lähestulkoon kokonaan sen jälkeen, kun kirjoittelijan kuulustelupöytäkirja tuli julkisuuteen. Siinähän myönnettiin lopulta, että koko elisa oli sepitettä.

Joten Kulkia kerrotko vielä kerran, mikä olikaan se fakta, jonka kävit lyömässä meille pöytään.

Kuvakaappauksia kirjoittelijan elisa-teksteistä löytyy kyllä netin syövereistä, jos haluat tarkistaa omia faktojasi.
All is pretty.
- Andy Warhol
Kulkia
Scooby-Doo

Seurasin itsekin alusta-asti tapahtumia, mutta kirjaa markkinoitiin fiktiivisenä kirjana, joka perustuu tositapahtumiin. Tästä tulin myös tännekin sanomaan. Eli siis kirjaa ei myyty alunperinkään elämäkertana, vaan Elisan tarinan innoittamana tarinana. En siis pitänyt itse alunperinkään kirjaa totena, mutta uskoin sen todella perustuvan suurelta osin Elisan tapaukseen. Harmi vain, ettei tarina ollut totta. Muut kertomistasi asioista olikin minulle tuttua.

Avautumiseni siis johtuu siitä, että minua ärsytti, että ihmiset vääristelivät itse kirjaa koskevaa markkinointia. Toki on väärin sanoa, että se perustuu tositapahtumiin, mutta siltikin ainakin itselleni oli selvää alusta asti ettei se ole Elisan elämäkerta.

Toivottavasti tämä selvensi sitä mitä tarkoitin.
Gladys
David Starsky

Kulkia kirjoitti:
Toivottavasti tämä selvensi sitä mitä tarkoitin.
Ei selventänyt. Kirjoittelija markkinoi blogejaan ja niihin perustuvaa kirjaa alusta alkaen (kuukausia) tositarinana Enkeli-Elisan elämästä ja kuolemasta. Fiktiopuheet tulivat kuvaan vasta myöhemmin.
All is pretty.
- Andy Warhol
Kulkia
Scooby-Doo

Ei kyllä näin ollut.
Seurasin itse kirjan syntymiseen liittyvää blogia ja siellä asia ainakin kerrottiin selkeästi.
Lisäksi myös kirjassa lukee, että tarina on fiktiivinen. Jos itse kirjaa olisi markkinoitu täysin Elisan elämäkertana, ei Mintun tuomio olisi sellainen kuin se nyt on. Jossakin poliisikuulustelussakin todetaan, että kirjan kerrotaan olevan fiktiivinen. Mintun kirjoittaman kirjan tullessa suuren median huomioon huomasin itsekin, että ihmiset alkoivat kirjasta puhumaan totena vaikka kirjan painotettiin olevan tositapahtumiin perustuva kirja.
Blogejen toki muistan mainostaneen täysin Elisan tarinaa.
Aloit seuraamaan Elisan tarinaa vasta sen tullessa median huomioon, jos väität kirjan markkinoinnin perustuneen Elisan elämäkertaan, etkä Elisan tapaukseen perustuvaa tarinaa. Elisan tarinaa siis Minttu piti netissä totena, mutta kirjaa ei kyllä missään vaiheessa markkinoitu "oikean" Elisa nimisen tytön elämäkertana.
Gladys
David Starsky

Kulkia kirjoitti: Jossakin poliisikuulustelussakin todetaan, että kirjan kerrotaan olevan fiktiivinen. ... Blogejen toki muistan mainostaneen täysin Elisan tarinaa. ... Elisan tarinaa siis Minttu piti netissä totena, mutta kirjaa ei kyllä missään vaiheessa markkinoitu "oikean" Elisa nimisen tytön elämäkertana.
Varmasti näin juuri todettiin poliisikuulusteluissa. Koska kirjoittelija joutui viimein pakon edessä myöntämään sen, että elisan tarina oli fiktiivinen.

Sinäkin muistat blogien mainostaneen elisan tarinaa tositarinana. Jep. Juuri näin.

Ja jos kerran kirjoittelija esitti elisan tarinan totena netissä kuukausien ajan, samoin kuin elisan tarinasta kertovan kirjan kirjoitusprosessin yhdessä surevien vanhempien kanssa, niin kuinka se kirja sitten yht äkkiä onkin pelkkää fiktiota?
All is pretty.
- Andy Warhol
Kulkia
Scooby-Doo

Tietääkseni myös kirjan takakannessa(?) on myös sanottu, että kirja on fiktiivinen.
Et siis ymmärrä mitä kirjoitan. Edelleenkin; Minttu sanoi kirjan perustuvan netissä puituun Elisan tarinaan, mutta ei kuitenkaan olevan sen täysin hänen tarinansa. Ihan niin kuin kuka tahansa voi kirjoittaa vaikka kummituskirjan, jonka kertoo perustuvan tositapahtumiin. Hän kertoi kirjaan tulevan jotain "lisää". Toki nyt jälkeenpäin koko homma oli kusetusta, mutta tottahan toki Minttu olisi suuremmassa pulassa jos Minttu olisi kirjaa myynyt täysin totena.

Muoks. Löysinkin netistä Jonakin päivänä kaduttaa kirjan takakannen tekstin:
""Elisa kuoli helmikuussa. Kesken kireiden pakkaspäivien." Elisa valitsi kuoleman, kun elämä oli liian raskasta. Kuoleman jälkeen Elisan äiti avasi tyttärensä päiväkirjan, joka oli ovi maailmaan, jota ei saisi olla. Kuva koulupäiviin, jotka olivat täynnä kipua, pelkoa ja häpeää. Elisasta tuli enkeli, mutta jälkeen jäivät lukemattomat koulukiusaamisen muistot. Elisan isä muisti jotain mitä ei halunnut muistaa. Hän lähti selvittämään jättämiään jälkiä kiusaajana. Jonakin päivänä kaduttaa on fiktiivinen tarina tosielämän ihmisistä. Se saa kysymään voiko tällaista oikeasti tapahtua ja silti se on totta kaikkialla. Se on tarina katumuksesta ja anteeksipyytämisestä, jonka lopuksi jäljelle jää vain kysymys: Voiko kaikkea saada anteeksi, itseltään?"

Eli siis ymmärsin itse jo aiemmin blogeistakin, että tarina perustuu Elisaan, mutta siihen on tuotu omia lisäyksiä. Tosin blogitekstit olivat huijausta..
Lumienkeli
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Lumienkeli »

Voi jessus nyt. Ennen koko kirjan ilmestymistä tämä tarina on syötetty jengille totena. Paljoako siinä enää painaa joku pikku printti itse kirjassa, että hei, tämä onkin fiktiota. Suurta yleisöä on petetty, mutta lakien mukaan menty rimaa hipoen. Töykeetä rapaa sanon minä. Homma on ryssitty, paska maku jäi. Harmi, jos alunperin oli tarkoitus tehdä jotain todella jaloa ja olla avuksi oikean elämän elisojen perheille tms. Herkästä asiasta tulikin sitten vuosikymmenen kusetus.
Kulkia
Scooby-Doo

Jep, netissä Elisan tarina myytiin totena, mutta kuten sanoin Minttu ei kirjaa myynyt missään vaiheessa totena. Sen teki luultavasti yhtäkkinen suuri median huomio, jossa netissä oleva Elisan tarina yhdistettiin myös täysin kirjan tarinaan. Näin ollen kirjan luultiin olevan Elisan elämäkerta. En tiedä missä vaiheessa ihmiset alkoivat puhumaan kirjasta totena, mutta muistan kesällä sitä ihmetelleen kun itse olin aivan toisessa käsityksessä kirjan todenperäisyyden suhteen. Lienee tietokatkoksista kyse ja joidenkin ihmisten väärinymmärryksestä kirjan suhteen. Äkkiäkös kuulopuheissa ihmisten käsitys kirjan todenperäisyydestä muuttuu. :roll:
Jos Minttu olisi halunnut kusettaa blogejen lisäksi myös kirjan todenperäisyydessä, tuskin kirjassa lukisi fiktiivinen. Hänhän olisi jäänyt kiinni kirjan suhteen viimeistään sen ilmestyttyä markkinoille. :mrgreen:
Mutta kuten sanoin, netissä Minttu kusetti Elisan tarinaa koko ajan.
J.Maybrick
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja J.Maybrick »

Lienee tietokatkoksista kyse ja joidenkin ihmisten väärin ymmärryksestä kirjan suhteen
bold by May

Lienee kyse siitä, että suurin osa "Elisa-faneista" piti kirjaa jatkumona Elisan nettitarinalle ja piti sitä totena. Muistan että moni opettajatuttavani oli täysillä mukana Elisa-kusetuksessa alusta asti ja piti sitä tärkeänä avauksena kiusaamisaiheesta. Kun totuus paljastui, että kirja oli pelkkää kusetusta alusta loppuun, olipa ilmeet järkyttyneitä. Siis se, mistä monet opetusalan(kin) ihmiset olivat odottaneet jotain myönteistä kehkeytyvän, osoittautui ihan pahimmanlaatuiseksi karhunpalvelukseksi oikeille kiusaamisen uhreille.
Eli kyse ei ole tietokatkoksesta, vaan tiettyyn pisteeseen asti taitavasta manipuloinnista.
Mikä piilee lumessa, tulee julki suvessa, ja sama toisella kotimaisella Vad som göms i snö kommer upp i tö
Kulkia
Scooby-Doo

No mielestäni se on tietokatkos, että kirjaa luullaan täysin todeksi Elisan elämäkerraksi. En varmasti ole ainut, joka seurasi Elisan tarinaa silloin kun Minttu kertoi kirjoittavansa kirjan perustuvan Elisan tarinaan. Tällöin meitä blogeja seuranneita ei varmasti ollut mahdottomia määriä, eikä facebookin faniryhmää ollut vielä olemassakaan. :roll: Jonkun tietokatkoksen on siis täytynyt tulla kirjan ja blogien suhteen.
.. Jos et sitten tarkoita manipuloinnilla faneja, jotka tahalleen halusivat nostattaa kirjan Elisan elämäkerraksi mediassa(?). Onko sellaisia ihmisiä todella olemassa. :shock:

En ainakaan itse kokenut tulleeni huijatuksi itse kirjan suhteen, mutta kylläkin sen taustalla olevan tarinan suhteen. Painotan edelleen sitä, että jos Minttu olisi halunnut kirjoittaa kirjan faktana, ei kirjassa lukisi sen olevan fiktiivinen. Sitä en edelleenkään tiedä, että kuka ja miksi alkoi markkinoimaan/levittämään mediassa yms. itse kirjaa Elisan elämäkertana kun Minttu painotti alusta asti kirjan perustuvan Elisan tarinaan.
Vastaa Viestiin