Erikoisvalmiusryhmät eivät:Useista lähteistä saadut tiedot viittaavat siihen, että Bostonissa tapahtuneesta räjähdyksestä saattoi olla ennakkotietoa. Paikalla marathon-kilpailuissa oli pommiryhmä etsintäkoirineen ja Bostonissa järjestettiin samana päivänä pommiryhmän harjoitus.
Silminnäkijän mukaan pommiryhmän harjoituksesta tiedotettiin useasti ennen pommien räjähtämistä. Paikalla marathon-kilpailussa nähtiin pommikoiria ennen pommien laukeamista.
- ole normaaleissa partiointitehtävissä aina siihen saakka kunnes joku hälyttää keikalle
- istu maanalaisessa salaisessa komentokeskuksessa staatisessa valmiudessa odottamassa sitä, että joku hälyttää keikalle.
Pommiryhmä harjoittelee aina silloin kun ei ole tositoimissa. Suurin osa kaikkien vastaavien ryhmien työstä on harjoittelua. Tällä kertaa ryhmälle tarjoutui mahdollisuus harjoitella suuressa yleisötapahtumassa. Hyvä että saivat sen hyödynnettyä. On ikävä sattuma, että ryhmän paikallaolo ajoittui ja sijoittui siten, etteivät he läsnäolollaan vaikuttaneet lopputulokseen.
Oma arvaukseni tekijään liittyen on, että hän on massachusettslainen ja toiminut yksityishenkilönä. Valtiollisella tasolla juuri tuohon tapahtumaan iskeminen ei tunnu - anteeksi vaan - merkittävältä sellaisella terroristin kannalta oikealla tavalla... Ja ovathan pommitkin olleet aikamoisia räpellyksiä. Hymyilytti vähän lukea lööpeistä, että tuollaisen pommin voisi rakentaa kuka tahansa itse. No todellakin voisi. Itse en kyllä osaisi, mutta minulle nyt tuottaa öljyjenkin tarkistaminen ongelmia.