Kadonnut Ismo Kumpulainen (ent. Immonen), 32 v. Riihimäki 2/2000
Re: Ismo Kumpulainen, kadonnut v. 2000 Riihimäellä
Siis missä nää miehet kävi nukkumassa? Olen aina itse ajatellut että olivat halleilla tuon koko ajan. Mutta ensin siis hengasivat jossakin muussa paikassa?
Ymmärrän kuitenkin niin, että muutama tunti on eri asia kuin lähestulkoon koko päivä.Harriet Bosch kirjoitti:Mielestäni Siru83 otat vähä liian kirjaimellisesti tuon käsitteen "muutama tunti".
Missä he sitten nukkuivat sen muutaman tunnin, jos eivät joko omissa kodeissaan tai jomman kumman kotona, hallille kun siirryttiin vasta sen jälkeen?Harriet Bosch kirjoitti:Minä ainakin olen koko ajan ajatellut, että sielä rallireissulla ja paluulaivalla on myös ryypätty ja sitä sitten jatkettu vielä maanantai. Siksi ei olisi menty kotiinkaan perheen luo kun kunto ei ole ollut vielä siihen sopiva.
Kadonneet-ohjelman alussa (noin 02:00) sanotaanelli72 kirjoitti:Mutta ensin siis hengasivat jossakin muussa paikassa?
Ruotsin ralli on juuri päättynyt. 30-vuotias Ismo Kumpulainen palaa ystävänsä kanssa Ruotsin reissulta Riihimäelle. Aamulla nukutaan muutama tunti. Sitten kaksikko siirtyy Kylänraitti 17:ssa sijaitsevaan korjaamotalliin.
http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/k ... edia=33106
Huomautan vielä, että Esa vaikuttaa ohjelmassa vilpittömältä ja kun ohjelman lähetysaikaan katselin sen, minun kävi sääliksi Esaa, onhan se kamalaa, jos kaveri vain häviää. Mutta jälkeenpäin tarkasteltuna hänen kertomuksensa ei vaikuta uskottavalta, ja hänen selittelynsä siitä, kuinka Ismo olisi Ruotsissa on mielestäni harhaanjohtamista.
Viimeksi muokannut Siru83, Pe Huhti 26, 2013 8:36 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Harriet Bosch
- Alibin satunnaislukija
Niin, no asiasta voi toki olla montaa mieltä, mutta muutama tunti voi olla vaikka 5 tuntia, jolloin ollaan jo pitkällä iltapäivän puolella.
Mihin aikaan edes laiva on ollut aamulla satamassa?
Miehethän ovat voineet olla tämän Esan luona nukkumassa, missään ei ainakaan mainittu hänen perhettään, ja siirtyneet sieltä sitten hallille, koska siellä on sauna.
Mihin aikaan edes laiva on ollut aamulla satamassa?
Miehethän ovat voineet olla tämän Esan luona nukkumassa, missään ei ainakaan mainittu hänen perhettään, ja siirtyneet sieltä sitten hallille, koska siellä on sauna.
Laiva lienee ollut 7 aikaan satamassa. Tämä voisi pitää paikkansa, jos Esalla ei olisi ollut omassa asunnossaan saunaa. Missään ei tosin mainita, ovatko he olleet Esan vai Ismon luona yötä tai onko Esalla ollut sauna, mutta jos he ovat olleet Esan luona, heidän liikkeistään päivän aikana ei liene mitään varmaa tietoa, ja saunakassi on voitu viedä hallille jälkeenpäinkin lavastustarkoituksessa.Harriet Bosch kirjoitti:Miehethän ovat voineet olla tämän Esan luona nukkumassa, missään ei ainakaan mainittu hänen perhettään, ja siirtyneet sieltä sitten hallille, koska siellä on sauna.
Kylänraitti 17:ssa sijainnut halli oli siis autopaja. Ismo oli tehnyt pätkätöitä autokorjaamoissa ja pyörittänyt rallipajaa ja velkaantunut ainakin osittain kalliin ralliharrastuksensa takia.
Oliko tuo kyseinen autopaja siis Ismon oma vai jonkun muun omistuksessa?
Elikkäs siis Ismo ei välttämättä ole edes koko hallilla ollut mukana? Kassi on voitu viedä sinne lavastamistarkoituksessa. Jos Ismo olisi halunnut kadota omaehtoisesti niin kirjoitin jo aikaisemmin että miksi tuli Ruotista edes kotiin, tai miksi ei tehnyt sitä laivalla. Yhä Ismolla olisi ollut koko päivä aikaa kadota, mutta hän valitsi kohdan missä kaveri menee saunaan. Ei kovinkaan uskottavaa.
Yhtä lailla olen myös minä sitä mieltä että tässä on kyllä tuskimus ihan kunnolla ryssitty.
Yhtä lailla olen myös minä sitä mieltä että tässä on kyllä tuskimus ihan kunnolla ryssitty.
Mutta katsotaanpa asiaa toisesta kantista.
Ismo oli supliikkimies ja kuulemma naistenmies. Olisiko katoamisen ja ehkä murhan syynä mustasukkaisuus?
Asiat ovat voineet mennä muuten siten, kuinka Esa sanoi, mutta joku/jotkut nappasivat Ismon, kun hän jäi yksin.
Sitä muualla kuin kotona saunomista olen myös ihmetellyt. mutta miehet ehkä halusivat vielä parannella ja tasapainottaa oloaan. Tottakai matkalla oli varmaan sen verran otettu, että krapula oli.
Mustasukkainen kostaja on seurannut kaksikkoa ja sitten iskenyt.
Voi olla kaukaa haettu, mutta mustasukkainen on yllättävän kärsivällinen, jos hän esim. vaanii pusikossa kiväärin kanssa määrättyä henkilöä.
Tai sitten hänellä oli Ruotsissakin tiedossa joku nainen, jonka luo jäi.
Ismo oli supliikkimies ja kuulemma naistenmies. Olisiko katoamisen ja ehkä murhan syynä mustasukkaisuus?
Asiat ovat voineet mennä muuten siten, kuinka Esa sanoi, mutta joku/jotkut nappasivat Ismon, kun hän jäi yksin.
Sitä muualla kuin kotona saunomista olen myös ihmetellyt. mutta miehet ehkä halusivat vielä parannella ja tasapainottaa oloaan. Tottakai matkalla oli varmaan sen verran otettu, että krapula oli.
Mustasukkainen kostaja on seurannut kaksikkoa ja sitten iskenyt.
Voi olla kaukaa haettu, mutta mustasukkainen on yllättävän kärsivällinen, jos hän esim. vaanii pusikossa kiväärin kanssa määrättyä henkilöä.
Tai sitten hänellä oli Ruotsissakin tiedossa joku nainen, jonka luo jäi.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
- Tuomion Pasuuna
- Jessica Fletcher
Tämä nyt ei sinänsä osoita, ettei kyseessä voisi olla omaehtoinen katoaminen. jos näin on, niin väärennetty passi on tietysti hankittu etukäteen, mikä varmaan on aika viisasta, jos suunnittelee katoavansa. Jäikö sinne tilille miten paljon rahaa? Pikkusummien hylkääminen ei ole mitenkään ihmeellistä.Siru83 kirjoitti:Joo muistutetaan nyt tässä kohtaa, että passi jäi kotiin eikä hän nostanut tililtään rahaa katoamisiltana tai koskaan sen jälkeen.Tuomion Pasuuna kirjoitti:Voihan hän yhtä hyvin olla vaikka Thaimaassa tai Ghanassa, missä väärällä henkilöllisyydellä eläminen on hieman helpompaa.
Pidän itsekin henkirikosta todennäköisempänä, mutta on se omaehtoinen katoaminenkin huomioon otettava mahdollisuus näillä tiedoilla.
Niin Ismo nyt ei ollut mikään ammattirikollinen tai ylipäänsä rikollinen ollenkaan, eikä nämä väärennökset ja niiden käyttö nyt ole lainkaan niin yksinkertaista kuin täällä annetaan mielikuvaa.Tuomion Pasuuna kirjoitti:jos näin on, niin väärennetty passi on tietysti hankittu etukäteen, mikä varmaan on aika viisasta, jos suunnittelee katoavansa.
Aika ihmeellistä olisi sen sijaan, että mies, joka oli veloissa, ja jolla ei ollut rahaa, olisi pystynyt matkustamaan kaukomaille saati elämään niissä vuosikausia.Tuomion Pasuuna kirjoitti:Jäikö sinne tilille miten paljon rahaa? Pikkusummien hylkääminen ei ole mitenkään ihmeellistä.
Minun mielestäni tämä ja Seppo Tirkkosen katoaminen ovat selviä henkirikoksia. Erona on lähinnä poliisin ja etenkin tutkinnanjohtajan tehottomuus ja kantaaottamattomuus tässä tapauksessa.Tuomion Pasuuna kirjoitti:Pidän itsekin henkirikosta todennäköisempänä, mutta on se omaehtoinen katoaminenkin huomioon otettava mahdollisuus näillä tiedoilla.
Atlantalle: Tuo mustasukkaisuushan voisi olla ihan hyvä syy tehdä murha. Mutta olettaisin että poliisin olisi ollut suhteellisen helppo selvittää tuollainen asia. Mutta sitten taas jos/kun tutkimukset on ryssitty ihan totaalisesti, niin voihan olla ettei tuollaistakaan asiaa ole tutkittu. Sen sijaan se lienee varmaa että Ismo on tullut Suomeen takaisin.
Minä yhä ihmettelen missä tuo pari on viettänyt koko päivän. Olettaisin että nukkumisen lisäksi on kuitenkin otettu alkoholia. Mitäs jos Ismo ei koskaan edes päätynyt sinne hallille. Jos Esa on jo aamupäivästä "toimittanut" Ismon tietylle porukalle.
Minä yhä ihmettelen missä tuo pari on viettänyt koko päivän. Olettaisin että nukkumisen lisäksi on kuitenkin otettu alkoholia. Mitäs jos Ismo ei koskaan edes päätynyt sinne hallille. Jos Esa on jo aamupäivästä "toimittanut" Ismon tietylle porukalle.
-
Harriet Bosch
- Alibin satunnaislukija
Mikä laiva tulee aamuksi Tukholmasta Helsinkiin? Vai tuleeko mikään? Mietin vain tuota päivän kulkua. Minusta siinä ei ole aukkoja, mutta näköjään muiden mielestä on.
En myöskään lähtisi täällä väittämään, ettei poliisi ole kunnolla tutkinut ja painostanut Esaa, kun emmehän me sitä voi tietää. Ensimmäiset puoli vuottahan tämä oli rikostutkinta eli kyllä siinä on ehditty tutkia ja selvitellä myös Esan osuutta asioihin.
En myöskään lähtisi täällä väittämään, ettei poliisi ole kunnolla tutkinut ja painostanut Esaa, kun emmehän me sitä voi tietää. Ensimmäiset puoli vuottahan tämä oli rikostutkinta eli kyllä siinä on ehditty tutkia ja selvitellä myös Esan osuutta asioihin.
Katoamisesta on 13 vuotta aikaa. Ehkä silloin on tullut tai sitten miehet ovat tulleet iltalaivalla ja menneet kotiin ja nukkuneet seuraavana aamuna ne mainitut muutaman tunnin, jonka jälkeen on siirrytty hallille. Mielestäni ohjelmassa sanottu kyllä viittaa siihen, että he ovat tulleet vasta aamulla laivalta.Harriet Bosch kirjoitti:Mikä laiva tulee aamuksi Tukholmasta Helsinkiin? Vai tuleeko mikään?
Kyllä tässä on edelleen henkirikos toinen tutkintalinja. Ensimmäisten puolen vuoden aikana se oli ainoa tutkintalinja. Sitten tuli tämä havainto aurinkolasipäisestä Ismon näköisestä miehestä rallikisoissa vuonna 2000, jonka jälkeen vapaaehtoisesta katoamisesta tuli toinen tutkintalinja. Ohjelma on vuodelta 2006, eikä Ismosta ilmeisesti vuoden 2000 jälkeen ole havaintoja, joten voi olla, että juttua tutkitaan nykyään vain henkirikoksena.Harriet Bosch kirjoitti:Ensimmäiset puoli vuottahan tämä oli rikostutkinta eli kyllä siinä on ehditty tutkia ja selvitellä myös Esan osuutta asioihin.
Kadonneet-ohjelmassa asiat esitetään usein harhaanjohtavasti. Esim. Teemu Puumalan tapauksessa poliisi ei suoraan sanonut ohjelmassa, että Puumalan puhelimen viimeinen signaali tuli Tohloppijärven läheltä. Henkirikos ja onnettomuus esitettiin yhtä lailla mahdollisina kuten Kumpulaisen tapauksessa henkirikos ja vapaaehtoinen katoaminen. Poliisi on kuitenkin sanonut, ettei Ismosta ole yhtäkään varmaa elon merkkiä katoamisen jälkeen, ja että meistä jää jälkiä, kun elämme (sotu, passi, puhelin, tili ym.), ja luulenkin, että poliisi tässä tapauksessa pitää henkirikosta todennäköisimpänä vaihtoehtona.
-
Harriet Bosch
- Alibin satunnaislukija
Minä ymmärsin, siru83, kun aiemmin kysyin että onko tultu illaksi vai aamuksi satamaan ja sinä vastasit että aamuksi, että sinulla on tästä asiasta jostain luettua tietoa. Ilmeisesti siis ei olekaan? Kannattaisi silloin mielestäni mainita vastauksessa, että se on omaa arvelua.
Kadonneet-ohjelmasta:Harriet Bosch kirjoitti:Minä ymmärsin, siru83, kun aiemmin kysyin että onko tultu illaksi vai aamuksi satamaan ja sinä vastasit että aamuksi, että sinulla on tästä asiasta jostain luettua tietoa.
He ovat siis palanneet Riihimäelle ennen kuin nukkuvat aamulla muutaman tunnin. Sillä ei ole minkäännäköistä merkitystä, ovatko palanneet edellispäivän iltana vai aikaisin aamulla: joka tapauksessa näiden muutaman aamulla nukutun tunnin jälkeen on siirrytty hallille ja vasta illalla Esa on soittanut Ismon kadonneen. Tässä on aika pitkä aika, että he olisivat vain oleskelleet hallilla. Minun mielestäni koko hallille siirtyminen on erikoista. Saunoa olisi voinut kotonakin kylmän verstaan sijasta. Epäilen edelleen, että aikomuksena on ollut tavata velkojia ja sopia heidän kanssaan asioista tai sitten Ismo on huijattu paikalle.Ruotsin ralli on juuri päättynyt. 30-vuotias Ismo Kumpulainen palaa ystävänsä kanssa Ruotsin reissulta Riihimäelle. Aamulla nukutaan muutama tunti. Sitten kaksikko siirtyy Kylänraitti 17:ssa sijaitsevaan korjaamotalliin.
Harriet Boschin teorian mukaan miehet olisivat olleet niin humalassa, etteivät olisi mahdollisesti Esan kotoa lähdettyään kehdanneet mennä Ismon luo. Jomman kumman on kuitenkin täytynyt olla ihan selvin päin, jos he ovat autolla ajaneet Helsingin satamasta Riihimäelle. Ja tuskin 30-vuotiaan Ismon nuori vaimo olisi kovin tiukasti asiaan suhtautunut, vaikka hän olisi laivalla vähän ottanutkin.
-
Kainonsorttinen
- Frank Drebin
Sekoitan ilmeisesti johonkin muuhun juttuun, mutta selvästi muistan lukeneeni, että esa sanoi, että hallilla oltiin klo 17 ja sauna lämpesi kai jotain puoli tuntia. En löydä moista mistään, joten ilmeisesti keksin omiani. Pahoittelen!
Saunominen hallilla ei ihmetytä: todelliset automiehet tykkäävät nimenomaan hengata siellä bensankäryssä vapaa-aikanakin. Ja saahan siellä remuta, karjua ja viskellä tölkkejä miten lystää ilman vaimon nalkutusta. Ynnä muuta sellaista.
Saunominen hallilla ei ihmetytä: todelliset automiehet tykkäävät nimenomaan hengata siellä bensankäryssä vapaa-aikanakin. Ja saahan siellä remuta, karjua ja viskellä tölkkejä miten lystää ilman vaimon nalkutusta. Ynnä muuta sellaista.
-
Harriet Bosch
- Alibin satunnaislukija
No tuskin he ovat sieltä autolla tulleet
Ja nimenomaan sinulle siru83 se hallille saapumista edeltävä aika tuntuu olevan tärkeä, joten siksi sitä tässä yritän selvittää. Voi hyvin olla siis niinkin, että ovat joutuneet tulemaan laivalla Turkuun ja junalla Helsinkiin ja edelleen Riihimäelle jolloin tuo nukkumaameno siirtyi entisestään.
Tuosta kotiinmenosta sanoisin, että itse kyllä olisin tiukkana siitä ettei kotiin tulla umpihumalassa kun kotona on 2- ja 4-vuotiaat lapset. Ja nämä rallireissuthan olivat molemmille jo tuttuja, joten on saattanut olla vaikka ihan vakiintunut käytäntö että Ismo selvittää muualla ensin päänsä.
Ja nimenomaan sinulle siru83 se hallille saapumista edeltävä aika tuntuu olevan tärkeä, joten siksi sitä tässä yritän selvittää. Voi hyvin olla siis niinkin, että ovat joutuneet tulemaan laivalla Turkuun ja junalla Helsinkiin ja edelleen Riihimäelle jolloin tuo nukkumaameno siirtyi entisestään.
Tuosta kotiinmenosta sanoisin, että itse kyllä olisin tiukkana siitä ettei kotiin tulla umpihumalassa kun kotona on 2- ja 4-vuotiaat lapset. Ja nämä rallireissuthan olivat molemmille jo tuttuja, joten on saattanut olla vaikka ihan vakiintunut käytäntö että Ismo selvittää muualla ensin päänsä.