Kopla - 9
-
Pharaoh
- Martin Beck
Epäilen, että Wagner tarkoittaa kuitenkin omia väitteitään siitä, mitä Arska on muka sanonut joistakin kivitöistä.karra kirjoitti:Koska tarkoitat minua ,Wagner,niin voisitko tarkentaa missä olen sinua väärinymmärtänyt.Wagner kirjoitti:Esitys oli esimerkki siitä, miten eräät tahot tuovat esiin mitä huvittaa toisen sanomaksi väitettynä siten säännökset hyvistä tavoista kiertäen.Pharaoh kirjoitti: Miten kreikkalainen pitsanpaistaja mielestäsi liittyy tämän ketjun aiheeseen?
Jaha. Ja nuo kommentoidut poistamattomat eivät siihen siis kuulu ?Wagner kirjoitti:Wagner kirjoitti:EDIT: Poistettu aiheeseen kuulumatonta tekstia - RAID
*poistettu viestiketjuun kuulumatonta tekstiä* t:mode-------------------------------------------------------------
Tuli turhan pitkä lause, yli kolme sanaa ja yli kaksitavuisia sanoja -sori.
*seuraavasta turhasta viestistä lähtee W huilimaan*t:mode
En tarkoita mitään sellaista.Pharaoh kirjoitti:Epäilen, että Wagner tarkoittaa kuitenkin omia väitteitään siitä, mitä Arska on muka sanonut joistakin kivitöistä.karra kirjoitti:Koska tarkoitat minua ,Wagner,niin voisitko tarkentaa missä olen sinua väärinymmärtänyt.Wagner kirjoitti: Esitys oli esimerkki siitä, miten eräät tahot tuovat esiin mitä huvittaa toisen sanomaksi väitettynä siten säännökset hyvistä tavoista kiertäen.
Kaikki lausumani Arskan osalta pitävät täysin paikkansa.
Toivottavasti vastaukseni tällä kertaa on ymmärrettävä, aiheeseen kuuluva, selkeä ja riittävän yksinkertainen sen säilyttämiseksi.
Wagner...Mikset sinä kerro mitään yksityiskohtia,koskien Arskaa?
Esimm..Oletko nähnyt ne mainitsemasi Bodomin kadonneet tavarat henkilökohtaisesti Arskan näyttämänä?
Kuulitko,kun Arska sanoi "minä kun kivellä lyön,niin kukaan ei henkiin jää"henkilökohtaisesti?
Tunsitko Arskan Ennen murhia ,ja kuuluitko ns.Arskan jengiin nuoruudessasi?
Oletko tuntenut Arskan Isän?
Teitkö tutkintapyynnön poliisille,kun sanoit muistaakseni Waldemarin aikoihin, että Arska olisi tuhonnut Bemarisi ?
Esimm..Oletko nähnyt ne mainitsemasi Bodomin kadonneet tavarat henkilökohtaisesti Arskan näyttämänä?
Kuulitko,kun Arska sanoi "minä kun kivellä lyön,niin kukaan ei henkiin jää"henkilökohtaisesti?
Tunsitko Arskan Ennen murhia ,ja kuuluitko ns.Arskan jengiin nuoruudessasi?
Oletko tuntenut Arskan Isän?
Teitkö tutkintapyynnön poliisille,kun sanoit muistaakseni Waldemarin aikoihin, että Arska olisi tuhonnut Bemarisi ?
teltta puukko ja viimeinen erhe.
Nimi Arska miellettiin 1950-luvulla kuuluvaksi yhteiskunnan alemmilla tasoilla olevalle henkilölle; esim. "poliisin tutulle" tai ”tuntemattomalle miehelle”. Siksi yllätyin kuullessani, että sivistyneeksi ja varakkaaksi mainittu nuori mies halusi itsestään käytettävän sellaista nimeä kirjallisten töidensä yhteydessä. Arskaa ei ollut mahdollista tavata. Siten päädyin ajattelemaan, että Arska saattaisi olla kuvitteellinen hahmo, sen sijaan että olisi todellinen henkilö kutsumanimeltään Arska. Ehkä erehdyin.
Nyt Bodom-keskustelussa seikkailee saman niminen henkilö, ja hyvin arskamainen liftaritarina on ollut myös täällä. Juuri se liittää mielessäni Arskat yhteen. Kokosin mahdollisia juttujen nimiä fiktiivisen Arskan vaiheista alle kevennykseksi.
En osaa sanoa onko Arska vedätys vai ei. Kaikilla jutuilla on tekijänsä; yksi tai useita oikeita henkilöitä. Niillä on myös aiottu lukijakunta ja tarkoitus. Kauan sitten ajattelin, että Arska olisi ollut eräänlainen KRP:n ”linnunkuva”, jota vasikat käyttivät seuloakseen esiin kiinnostavia henkilöitä ennen kuin julkisuuteen ilmoitettiin, että tiettyä asiaa tutkittiin. Mahdollinen yhteys nimittäin oli Arskan ja KRP:n välillä, mielestäni. Jos näin olisi, niin se selittäisi mm. sen, miksi Arskan väitettyjä rötöksiä ei ole tarkemmin tutkittu. Puhukoot nimikkeet puolestaan, vaikkakin leikkimielisesti:

Nyt Bodom-keskustelussa seikkailee saman niminen henkilö, ja hyvin arskamainen liftaritarina on ollut myös täällä. Juuri se liittää mielessäni Arskat yhteen. Kokosin mahdollisia juttujen nimiä fiktiivisen Arskan vaiheista alle kevennykseksi.
En osaa sanoa onko Arska vedätys vai ei. Kaikilla jutuilla on tekijänsä; yksi tai useita oikeita henkilöitä. Niillä on myös aiottu lukijakunta ja tarkoitus. Kauan sitten ajattelin, että Arska olisi ollut eräänlainen KRP:n ”linnunkuva”, jota vasikat käyttivät seuloakseen esiin kiinnostavia henkilöitä ennen kuin julkisuuteen ilmoitettiin, että tiettyä asiaa tutkittiin. Mahdollinen yhteys nimittäin oli Arskan ja KRP:n välillä, mielestäni. Jos näin olisi, niin se selittäisi mm. sen, miksi Arskan väitettyjä rötöksiä ei ole tarkemmin tutkittu. Puhukoot nimikkeet puolestaan, vaikkakin leikkimielisesti:
Arska liftarina
Arska festareilla
Arska ja Arskan mutsi
Arska lähtee Amerikkaan
Arska Zodiakkina
Arskan muistoesineet
Arska ja Wagnerin kosla
Arska ja Arskan faija
Arskan ja Hintriikan neuvonpito
Arska ja KRP
Arska käräjillä
Arska koplailee
Arska ja Bodomin arvoitus
Arska internetissä
Arskan bannaus
Kerran vielä Arska
^Tämän tärkeän osan leikkimieliseksi nimeksi tuli monimielisesti "Arska koplailee". Kopla ysi lienee myöhempää perua. Alunperin "Kopla" on saattanut olla nimeltään vaikkapa "Karhukopla", jonka jokainen suomalainen sarjiksia lukeva nuori tiesi hyvin. ... Jostain syystä poliisin erikoisjoukot ottivat aikanaan sen nimen itselleen. Liekö ollut Akkiksen lukijoita mukana nimeä päätettäessä.
Kenttä on vapaa jatko- ja täydennysosien nimeämiseen.
Kenttä on vapaa jatko- ja täydennysosien nimeämiseen.
Kirjoittaja ja moni muu tietää Arskan oikean nimen ja ammatin. Hän lienee tuollainen erittäin isokokoinen, kiltin näköinen mies, joka pelaa shakkia, ja jolla on pieni koira. Aivan kuin Heinäluoma. Itse asiassa en tunne Arskaa muuten, kuin mitä olen keskustelupalstoilta lukenut. Isä on ollut liikemies ja samoin poika on kauppias. Hänellä saattaa olla erikoisia harrastuksia, esim. samanlaisten esineiden keräily, joita kaivataan joidenkin rikosten yhteydessä. Melko tavallinen suomalainen mies.
Itse en usko, että hänellä olisi mitään merkittävää osaa Bodomin tapauksessa. Kun on asiasta keskusteltu ja k.o. henkilö on sanonut: "Kun minä ottaisin kiven maasta ja iskisin sillä, niin se mies ei siitä enää nousisi". Noin voisi sanoa moni suomalainen mies varsinkin pienessä nousuhumalassa. Tuo ei ole mikään tunnustus. Tavanomaista suomalaisen miehen uhoamista.
Poliisi on varmaankin tutkinut tämänkin miehen tekemiset kyseisenä aikana, koskapa ilmoitus poliisille on tehty. Hyvin todennäköisesti kyseinen mies on todettu osattomaksi kyseiseen rikokseen. Tästä ei kyllä ole kirjoitettu juuri mitään, mutta näin voi päätellä. Kaikki tämä on tietysti arvailua, mutta osunee aika lähelle oikeaa. Häntä ei liene vakavammin edes epäilty.
Itse en usko, että hänellä olisi mitään merkittävää osaa Bodomin tapauksessa. Kun on asiasta keskusteltu ja k.o. henkilö on sanonut: "Kun minä ottaisin kiven maasta ja iskisin sillä, niin se mies ei siitä enää nousisi". Noin voisi sanoa moni suomalainen mies varsinkin pienessä nousuhumalassa. Tuo ei ole mikään tunnustus. Tavanomaista suomalaisen miehen uhoamista.
Poliisi on varmaankin tutkinut tämänkin miehen tekemiset kyseisenä aikana, koskapa ilmoitus poliisille on tehty. Hyvin todennäköisesti kyseinen mies on todettu osattomaksi kyseiseen rikokseen. Tästä ei kyllä ole kirjoitettu juuri mitään, mutta näin voi päätellä. Kaikki tämä on tietysti arvailua, mutta osunee aika lähelle oikeaa. Häntä ei liene vakavammin edes epäilty.
Arskaan on netissä liitetty nimikirjaimet ja koko nimikin. Vanhempien nimet on mainittu. Tämän henkilön on sanottu olleen Tuulikki Mäen ikäinen ja Irmeli Björklundin rippikoulukaveri. Ne ovat varsin todellisia väitteitä, enkä epäile hänen olemassaoloaan. Tätä Sariola varmaankin tarkoittaa minun tietämisilläni.Sariola kirjoitti:Kirjoittaja ja moni muu tietää Arskan oikean nimen ja ammatin. ...
En voi kuitenkaan varmuudella sanoa tietäväni juttuarskan olleen todellinen henkilö. Tarinat on kyllä nettikeskustelussa liitetty tiettyyn todelliseen henkilöön, ja osa jutuista on voinut tapahtua hänelle itselleen.
En tiedä ovatko kaikki nämä tarinat todellisuutta vastaavia, ja kenelle ne ovat sattuneet, jos ovat sattuneet. Pienetkin muutokset tarinoissa voivat tehdä ne toisenlaisiksi. Esim. juuri tuo väite kivellä lyömisestä. Kuulostaa mahdolliselta, että Arska olisi keskustelussa torjunut ajatuksen siitä, että Gustafsson olisi voinut selvitä kivellä lyömisestä hengissä. Siten häntä olisi lyöty vain nyrkillä tai puukolla. Arska olisi vedonnut siihen, miten hänen käsittelyssään olisi käynyt, hieman samaan tapaan kuin Hessu52 muodostaa käsitystään mahdollisesta ja mahdottomasta. Se olisi subjektiivinen arviointi, ja perustuisi asettumiseen murhaajan asemaan. Ei se ole tunnustus, kuten Sariola toteaakin.
En usko, että todellisella Arskalla on ollut tekemistä murhien kanssa. Mutta siihen 1960-luvun tarinaperheeseen, jonka kuulin Deltan kautta, sisältyi Arska-juttujen lisäksi myös reikätelttajuttu, jolla mielestäni on yhteys Bodomiin. Näiden tarinoiden todellinen alkuperä on minulle yhä hämärän peitossa.
Klakista löytyy ensimmäiset maininnat Arskasta Wagnerin ja Hintriikan kertomana, ainakin mitä itse asiasta tiedän. Just nyt ei löydy linkkejä, mutta voin pistää jos et ole niitä ennen nähnyt.karra kirjoitti:Perkele ku ei enää muista mitä Wagneri on aikoinaan Arskasta kertoillut.
Wagnerin olis syytä laittaa tänne yksityiskohtaisen selvityksen siitä,mitä on kuullut suoraan Arskalta ,ja mitä ei.
Mutta taitaa olla liikaa vaadittu