HÄKE 'nauha' (ketju 2)
Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)
Siitä milloin Auer on ensimmäisen kerran saanut kuullut koko nauhan tai osia siitä ei voi kukaan sanoa mitään varmaa.
Ihmeen vähän Auerilla oli sanottavaa nauhasta po päiväämättömässä kuulustelussa.
Sanotaanko kuulustelussa, että Auer kuuli nauhan silloin ensimmäistä kertaa?
Kukaan ei varmasti tiedä milloin nauha on Auerille soitettu, siis ensimmäisen kerran.
Mikä esti, ettei sitä olisi soitettu sitä hänelle jo aikaisemmin, ja kertaamaan mielessään puhelun aikaisia tapahtumia? Hänhän ei Joutsenlahden aikaan ollut epäilty vaan asianomistaja.
Joutsenlahti ehkä tietäisi, mutta vaikuttaa haluttomalta valaisemaan asiaa.
Lisäksi:... Ulvilan surman tutkimusten aikana järjestetty ryhmätunnistus videoitiin ja kirjattiin pöytäkirjaan käsin. Entisen tutkinnanjohtaja Juha Joutsenlahden mukaan kyseiset materiaalit ovat tällä hetkellä kadoksissa.
- Näin minulle on ilmoitettu, ettei videota tai pöytäkirjaa löydy. Sen jälkeen kun vuonna 2008 jätin tutkinnanjohtajan tehtävät ja koko tapauksen muille, myös materiaali siirtyi muualle. En pysty muistamaan viiden vuoden takaisia asioita, koska silloin tapahtumia oli todella paljon...
http://yle.fi/uutiset/ulvilan_surma_tut ... ti/6336580
Näinpä, muistaa, että materiaali 'siirtyi' muualla, ja muut ovat sen hukanneet.. Valittaa silti huonoa muistiaan. Mitä muuta kenties kadonnut myös ja keneltä?
Muistataanpa, että Joutenlahti suuttui aina jos joku esitti ajatuksen, että Aueria ei tulisi sulkea epäilyn ulkopuolelle. Iltalehti 24.25.11.2012
http://hejac.com/forum/viewtopic.php?p=2758#p2758
Tätä voi sanoa vain huhuksi, mutta Joutsenlahden on kerrottu myös toimineen tutkinnan alkuvaiheessa mm Auerin autokuskina. Ilkeät ja tyhmät ihmiset asialla??
Joutsenlahti on Suomen älykkäin poliisi.
Ihmeen vähän Auerilla oli sanottavaa nauhasta po päiväämättömässä kuulustelussa.
Sanotaanko kuulustelussa, että Auer kuuli nauhan silloin ensimmäistä kertaa?
Kukaan ei varmasti tiedä milloin nauha on Auerille soitettu, siis ensimmäisen kerran.
Mikä esti, ettei sitä olisi soitettu sitä hänelle jo aikaisemmin, ja kertaamaan mielessään puhelun aikaisia tapahtumia? Hänhän ei Joutsenlahden aikaan ollut epäilty vaan asianomistaja.
Joutsenlahti ehkä tietäisi, mutta vaikuttaa haluttomalta valaisemaan asiaa.
Lisäksi:... Ulvilan surman tutkimusten aikana järjestetty ryhmätunnistus videoitiin ja kirjattiin pöytäkirjaan käsin. Entisen tutkinnanjohtaja Juha Joutsenlahden mukaan kyseiset materiaalit ovat tällä hetkellä kadoksissa.
- Näin minulle on ilmoitettu, ettei videota tai pöytäkirjaa löydy. Sen jälkeen kun vuonna 2008 jätin tutkinnanjohtajan tehtävät ja koko tapauksen muille, myös materiaali siirtyi muualle. En pysty muistamaan viiden vuoden takaisia asioita, koska silloin tapahtumia oli todella paljon...
http://yle.fi/uutiset/ulvilan_surma_tut ... ti/6336580
Näinpä, muistaa, että materiaali 'siirtyi' muualla, ja muut ovat sen hukanneet.. Valittaa silti huonoa muistiaan. Mitä muuta kenties kadonnut myös ja keneltä?
Muistataanpa, että Joutenlahti suuttui aina jos joku esitti ajatuksen, että Aueria ei tulisi sulkea epäilyn ulkopuolelle. Iltalehti 24.25.11.2012
http://hejac.com/forum/viewtopic.php?p=2758#p2758
Tätä voi sanoa vain huhuksi, mutta Joutsenlahden on kerrottu myös toimineen tutkinnan alkuvaiheessa mm Auerin autokuskina. Ilkeät ja tyhmät ihmiset asialla??
Joutsenlahti on Suomen älykkäin poliisi.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Haluan seuraavassa korjata Naakan edellä esittämän virheellisen lausuman Annelin häkepuhelun aikana tekemistä juoksuista ja niihin liittyvästä "teoriastani":
Kuten itsekin totesit, harva täällä jaksaa kunnolla lukea toistensa pitkiä kirjoituksia, ja näin näyttää valitettavasti käyneen sinullekin. En ole missään tämänviikkoisessa kirjoituksessani kirjoittanut, että Anneli olisi muuttanut juoksukertojensa määrän kahteen sen jälkeen, kun olisi kuunnellut häkepuhelutallenteen. Lisäksi edellä on luettavissa jo yksi kirjoitus, jossa teroitan tätä samaa ja tarkennan näkemystäni.
Nyt minulla ei olisi sinällään syytä toistaa sanomisiani enää kolmatta kertaa lyhyen ajan sisällä. On kuitenkin hyvä, että laitoit tuon etp-pätkän vielä esille, koska mikäpä minun on myöntää, etten ole moneen kuukauteen sitä lukenut. Ehkäpä halusitkin testata, kuinka tarkkaan sen vielä muistan? Ja kuten huomaat, en ole aiemmin tullut painottaneeksi tuota, että Anneli vaikuttaa ensimmäisessä kertomuksessaan vielä kehitelleen tarinaansa eri juoksukerroista.
Eli kuten olen todennut, syntyy vaikutelma, että häkepuhelun aikana tapahtui jotain, joka sekoitti Annelin alkuperäiskonseptit. Näin ollen hän ei vielä häkevirkailijalle puhunut kahdesta juoksukerrasta vaan vain yhdestä. (Yhdestä kerrasta kertoo myös lapsi.)
Ensimmäisessä, sairaalakuulustelussa Anneli oli jo ehtinyt kerrata tapahtumia mielessään. Tällöin hän vasta toi esille juosseensa huppista pakoon kahdesti. Ja tämäkin tapahtuu haparoiden, ikään kuin samalla ajatellen, mitä oikein sanoisi. (Valitettavasti minulla ei nyt ole aikaa paneutua tässä tuon etp-pätkän tekstianalyyttiseen tarkasteluun tarkemmin. En ole tähän aikaan illasta enää kovinkaan tolkuissani, mutta yön aikana alitajuntani ehtinee rakentaa tästäkin jäsentyneemmän kokonaiskuvan.)
Kuten itsekin totesit, harva täällä jaksaa kunnolla lukea toistensa pitkiä kirjoituksia, ja näin näyttää valitettavasti käyneen sinullekin. En ole missään tämänviikkoisessa kirjoituksessani kirjoittanut, että Anneli olisi muuttanut juoksukertojensa määrän kahteen sen jälkeen, kun olisi kuunnellut häkepuhelutallenteen. Lisäksi edellä on luettavissa jo yksi kirjoitus, jossa teroitan tätä samaa ja tarkennan näkemystäni.
Nyt minulla ei olisi sinällään syytä toistaa sanomisiani enää kolmatta kertaa lyhyen ajan sisällä. On kuitenkin hyvä, että laitoit tuon etp-pätkän vielä esille, koska mikäpä minun on myöntää, etten ole moneen kuukauteen sitä lukenut. Ehkäpä halusitkin testata, kuinka tarkkaan sen vielä muistan? Ja kuten huomaat, en ole aiemmin tullut painottaneeksi tuota, että Anneli vaikuttaa ensimmäisessä kertomuksessaan vielä kehitelleen tarinaansa eri juoksukerroista.
Eli kuten olen todennut, syntyy vaikutelma, että häkepuhelun aikana tapahtui jotain, joka sekoitti Annelin alkuperäiskonseptit. Näin ollen hän ei vielä häkevirkailijalle puhunut kahdesta juoksukerrasta vaan vain yhdestä. (Yhdestä kerrasta kertoo myös lapsi.)
Ensimmäisessä, sairaalakuulustelussa Anneli oli jo ehtinyt kerrata tapahtumia mielessään. Tällöin hän vasta toi esille juosseensa huppista pakoon kahdesti. Ja tämäkin tapahtuu haparoiden, ikään kuin samalla ajatellen, mitä oikein sanoisi. (Valitettavasti minulla ei nyt ole aikaa paneutua tässä tuon etp-pätkän tekstianalyyttiseen tarkasteluun tarkemmin. En ole tähän aikaan illasta enää kovinkaan tolkuissani, mutta yön aikana alitajuntani ehtinee rakentaa tästäkin jäsentyneemmän kokonaiskuvan.)
-
harjoittelija
- Roger Murtaugh
Kuolemannaakka kirjoitti: Hautaat asian tällä tavalla, niin ettei esim harjoittelija tainnut tietää lainkaan, mistä puhuttiin.
En kopioinut kokonaan, että mahtuu vastauskin...löytyy tuolta edelliseltä sivulta, viimeisenä.
Eilen oli paljon tekstiä, erityisesti sinulta ja Kuoleman erinomaiset vastaukset. Sen seassa pyöri kuitenkin kokoajan tuo Veristin skenaario, ensin täällä http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 10#p552766
Sitten tässä http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... 10#p552892Ei tässä, parahin kuolema, mitään ongelmaa ole. Anneli on eteisessä, kuten itsekin kertoi ja lapsen silminnäkijätodistuksen mukaan oli. Samalla voit 'villeimmissä kuvitelmissasi' juoksuttaa hologrammi-Annelia taustanauhan mukaisesti nurinperin ovien välillä. Keskeistä tässä on pohtia sitä, mikä todistusvoima häkenauhalla on sen suhteen, käytettiinkö etukäteistallennetta. Toisaalta tärkeää on punnita myös lapsen ensimmäisen silminnäkijäkertomuksen todistusvoimaa siitä, että äiti olisi käynyt puhelun aikana takkahuoneessa vain kerran. Tämä äidin juoksentelujen lukumäärä on sellainen asia, jota voidaan muisteluttaa tyttärellä yhä vieläkin. Se saattaa olla - päinvastoin kuin ulkopuolisen hyökkääjän näkeminen - sellainen seikka, josta lapselle ei ole muodostunut 'valemuistoja'
Vastasin itse, että tyttö jo ensimmäisessä kuulemisessa sairaalassa puhuu siitä, että 'jotain äiti taas juoksi makuuhuoneesta kattomaan, että tuleeko ne poliisit".^^^CSI kiinnitti edellä huomiota käyttämääni ilmaisuun 'saattaa olla' pohtiessani lapsen silminnäkijäkertomuksen arvoa todistuksena äidin juoksujen lukumäärästä. Käytin em. 'saattaa'-sanaa siitä yksinkertaisesta syystä, etten yllä ryhtynyt erikseen tarkemmin selvittämään sitä, voiko lapsen kertomus tuolta osin pitää paikkaansa vai kertooko lapsi noin vain siitä syystä, että olisi kuullut äidin kertovan niin.
Taas -sanaa käytetään yleenstä toistuvasta tekemisestä, mutta se ei kerro, oliko tytön näkemiä juoksukertoja sitten kaksi vai vielä enemmän. Ja paikaksi tyttö asetti makuuhuoneen, ei eteistä eikä olohuonetta.
No, pitääkö nuo asiat sitten paikkaansa, siihen en ota kantaa, enkä kaiuistakaan mitään ymmärrä. Taran häkenauhan soittoaika ei tähän minun käsitykseeni tytön sanomasta mitään vaikuttanut, mutta olen sitä muussa yhteydessä miettinyt.
Harmillista, että v.2011 jälkeen on palstalle ilmestynyt meitä häiriköitä, pyydän osaltani anteeksi samantien.
Kuolemannaakka kirjoitti:...
AA:n ensimmäinen kuulustelu sairaalassa 2.12.2006:
kuulustelua kulunut 21:01 AA: ”Joo, no mä sit juoksin sinne tota, kuistille. Mietin, etä mitä mä nyt tee. En mä voi tästä lähteä, lapset o sile sisällä, mihkään lähteä ja ei mulla edes avainta ollu, ni mä kurkkasin sinne sit takasin, siel ei näkyny mitää. Mä meni sisään, hän oli menny sit takasin sinne. Mä luule, et siin oli se puhelin… auki, mä meni sit takasi puhelimeen. Mee Amaxxx oli kans vähän aikaa siin puhelimes päivystämäs, et jos siel sanotaan jotai.
Kertaus on opintojen mamma. Seuraavassa on tuo edellä oleva juoksu kuvallisessa muodossa.
Eka kuva on tilanteesta kun Auer lähtee puhelimesta katsomaan olohuoneen perälle (Punaisten palluroitten tekstit ovat hätäkeskuspuhelusta, niiden sijainti on arvio).
Toinen kuva on pakoon juoksu (Punavihreät pallurat ovat tarkkoja aikoja kuuluvista juoksuaskeleista ja ne on stemmattu etäisyyksiin ja äänimailmaan sopiviksi).
Juoksuaskel tuossa on suurimmillaan 85cm.
Kolmas kuva on tilanteesta kun Auer palaa kuistilta 'puhelimeen' (tämä on murteellisesti oikea ilmaisu vaikkei luurinvarressa Auer ollutkaan).
(Täysin punaiset pallurat tuulikaapissa ulos juostessa, ja ulko-ovelta paluu/tuulikaapissa ovat tarkkaan harkittuja arvioita paikasta ja ajasta)
Kuvaesitykset kattavat aikajakson 1:44 - n2:10.

Hienosti stemmaa...!
Kun ajatellaan tuota pakoonjuoksua, niin mikään muunlainen juoksu johonkin muualle ei sovi niin täydellisesti kuin tämä Auerin kertoma juoksu kuistille. Tätä tukee myös tyttären kertomus, krp.n äänitutkijan arviot, ja hätäkeskuspuhelusta kuunneltu äänimaailma yleensä.
Turre maiskuttelee nyt vaan rauhassa tällä eka juoksulla. Nuo askeleet saa kyllä sijoitettua suuntaan tai toiseenkin, jos ei ota huomioon, oliko jalassa kengät vai ei, ja lähenivätkö vai loittonivatko askeleet.
Se, mikä tässä on keskeistä, on tuon väitetyn toisen juoksun tarkastelu. Siihen jää "käytettäväksi" huomattavasti epädramaattisempi askeljoukko (ajassa 2:25). Silti Anneli väitti siinäkin juosseensa pakoon (lähestulkoon samoin kuin eka kerralla). Se mikä myös kiinnittää huomiota, on se, että häkevirkailijan kysyttyä, mikä nyt on tilanne, Anneli ei alakaan selostaa juuri viimeisintä juoksuaan ja sen perusteella saamiaan näköhavaintoja Jukan ja huppiksen yhteenotosta, vaan palaa tarinankerronnassaan ensimmäiseen juoksuun. Itse asiassa hän kertoo pelkästään yhdestä juoksusta. Tämänkin kerronnan aloittaa lause takaoven hajotuksesta, ei Jukan tilanteesta.
Samoin käy Annelin kertoessa sairaalassa puhelun aikaisista tapahtumista. Toisen juoksukerran hän kehittelee mielessään joko siitä, että muistaa tuon taustanauhalta tulleen Hei lopeta -huudon, tai sovittelee sitä siihen, että saattoi käydä takkahuoneessa vielä häkepuhelun jälkeenkin ennen kuin poliisit ehtivät tulla paikalle. Lapsihan siihen poliisien puheluun ensin vastasi.
Se, mikä tässä on keskeistä, on tuon väitetyn toisen juoksun tarkastelu. Siihen jää "käytettäväksi" huomattavasti epädramaattisempi askeljoukko (ajassa 2:25). Silti Anneli väitti siinäkin juosseensa pakoon (lähestulkoon samoin kuin eka kerralla). Se mikä myös kiinnittää huomiota, on se, että häkevirkailijan kysyttyä, mikä nyt on tilanne, Anneli ei alakaan selostaa juuri viimeisintä juoksuaan ja sen perusteella saamiaan näköhavaintoja Jukan ja huppiksen yhteenotosta, vaan palaa tarinankerronnassaan ensimmäiseen juoksuun. Itse asiassa hän kertoo pelkästään yhdestä juoksusta. Tämänkin kerronnan aloittaa lause takaoven hajotuksesta, ei Jukan tilanteesta.
Samoin käy Annelin kertoessa sairaalassa puhelun aikaisista tapahtumista. Toisen juoksukerran hän kehittelee mielessään joko siitä, että muistaa tuon taustanauhalta tulleen Hei lopeta -huudon, tai sovittelee sitä siihen, että saattoi käydä takkahuoneessa vielä häkepuhelun jälkeenkin ennen kuin poliisit ehtivät tulla paikalle. Lapsihan siihen poliisien puheluun ensin vastasi.
Veristi kirjoitti:Turre maiskuttelee nyt vaan rauhassa tällä eka juoksulla. Nuo askeleet saa kyllä sijoitettua suuntaan tai toiseenkin, jos ei ota huomioon, oliko jalassa kengät vai ei, ja lähenivätkö vai loittonivatko askeleet. ..
No mutta Veristi, täytyyhän kaikki asiaan vaikuttavat seikat huomioida. Yksityiskohdista muodostuu se kokonaisuus. Ja jos tätä juoksua ajatellaan, mikään muunlainen juoksu ei tule kysymykseen tässä valossa...
Yritäppä ideoida toisenlainen juoksu jossa mm nämä täyttyvät:
-Annelin huudahtelut jollekin, kauempana puhelimesta; 'Mitätön'...('Vittikö')
-Sen perään juoksu joka on suoritettu yhdellä ja samalla lattiapinnalla (kovalla).
-Juoksu jossa on juuri noin monta askelta ja tahtia kuten olen esittänyt edellä.
-Ajallisesti juuri kuten olen esittänyt ja tallenteelta on kuultavissa.
-Otettava huomioon se seikka että juoksuaskeleet lähenevät puhelinta.
-Oven aukaisukolinat juoksun jälkeen (tämä ja edellinen myös äänitutkijan arvio).
-Hätäkeskuspuhelun äänimaailma huomioitava.
-Juoksulla oltava jouku tarkoitus.
-Lisäksi olisi kauhian kiva jos huomioitaisiin myös se mitä Anneli on tuoreeltaan kertonut juoksusta, tuolloinhan hänellä ei ollut tiedossa mitä ko tallenteelta kuuluu..
-Tyttären kertomat asiat 12h surmasta otettava huomioon. Tyttö muuten kertoo että äiti juoksi ensin ulos ja tuli sitten puhelimeen. Kertoipa sellaisenkin että äiti sanoi tultuaan siihen: "Tulispa ne pian". Aika hyvin muistettu ja hienosti täsmää, Annelihan sanoo tuolloin että "Tuleeksielt kettää".
-Ja sellanenkin vielä että joku saattaa miettiä miksi ei kuulu ulko-oven aukaisua, Annelihan kertoi tuoreeltaan että 'Se ovi olikin sitten jo...' (tjmv). Eli se ulko-ovi oli avattu Annelin kertoman mukaan jo silloin kun hän pakeni murhaajan tultua sisään. Tämäkin siis täsmää hätäkeskustallenteeseen.
Joko luovuttaisit Veristi, ei tähän ole muuta juoksumahdollisuutta.
Mitä pitäisi luovuttaa, Turre? Tulepa sinä tänne viereen istumaan ja katsomaan asioita minun silmin:
Yrität taitavasti väistellä kysymystäni ns. toisesta juoksusta, koska siihen sinun onkin vaikeampi löytää riittävästi askeleita. Itse asiassa olet rakentanut mallijuoksusi kaksista eri askelista: ensimmäiset askeleesi ovat taustanauhalta kuultavia kengät jalassa tehtyjä juoksuaskeleita ja jäljempänä tulevat vaimeat askeleet niitä, jotka syntyivät häkepuhelun aikana Annelin tullessa "lujaa" takkahuoneesta paljain jaloin kohti tyttöä ja puhelinta matkallaan eteiseen.
Häkepuhelun aikana Annelin menosta takkahuoneen suuntaan paljain jaloin ei syntynyt askelääniä, koska hän meni sinne melko hissukseen. Huomaathan, Turre, ettei myöskään lapsen askelääniä kuulu siinä vaiheessa, kun äiti kutsuu hänet puhelimeen. Oletettavasti hänenkin paljaista jaloistaan kohti puhelinta olisi pitänyt jotain ääntä kuultua, kyllähän 9-vuotias sentään jo jotain painaa, vaikkei lähellekään Annelin painoa.
Myöhemmät askelten äänet, jotka sinä kai otaksut "toiseksi juoksuksi", ovat minun nähdäkseni kengät jalassa tehtyjä askeleita taustanauhalta Jukan astaloinnin jälkeen.
Tämä tältä erää. Jos jossain vaiheessa ehdin, voin kyllä eritellä näitä "juoksuja" täsmällisemminkin. Tosin jo joskus niistä jotain kirjoitinkin.
Yrität taitavasti väistellä kysymystäni ns. toisesta juoksusta, koska siihen sinun onkin vaikeampi löytää riittävästi askeleita. Itse asiassa olet rakentanut mallijuoksusi kaksista eri askelista: ensimmäiset askeleesi ovat taustanauhalta kuultavia kengät jalassa tehtyjä juoksuaskeleita ja jäljempänä tulevat vaimeat askeleet niitä, jotka syntyivät häkepuhelun aikana Annelin tullessa "lujaa" takkahuoneesta paljain jaloin kohti tyttöä ja puhelinta matkallaan eteiseen.
Häkepuhelun aikana Annelin menosta takkahuoneen suuntaan paljain jaloin ei syntynyt askelääniä, koska hän meni sinne melko hissukseen. Huomaathan, Turre, ettei myöskään lapsen askelääniä kuulu siinä vaiheessa, kun äiti kutsuu hänet puhelimeen. Oletettavasti hänenkin paljaista jaloistaan kohti puhelinta olisi pitänyt jotain ääntä kuultua, kyllähän 9-vuotias sentään jo jotain painaa, vaikkei lähellekään Annelin painoa.
Myöhemmät askelten äänet, jotka sinä kai otaksut "toiseksi juoksuksi", ovat minun nähdäkseni kengät jalassa tehtyjä askeleita taustanauhalta Jukan astaloinnin jälkeen.
Tämä tältä erää. Jos jossain vaiheessa ehdin, voin kyllä eritellä näitä "juoksuja" täsmällisemminkin. Tosin jo joskus niistä jotain kirjoitinkin.
Veristi kirjoitti: Yrität taitavasti väistellä kysymystäni ns. toisesta juoksusta, koska siihen sinun onkin vaikeampi löytää riittävästi askeleita. Itse asiassa olet rakentanut mallijuoksusi kaksista eri askelista: ensimmäiset askeleesi ovat taustanauhalta kuultavia kengät jalassa tehtyjä juoksuaskeleita ja jäljempänä tulevat vaimeat askeleet niitä, jotka syntyivät häkepuhelun aikana Annelin tullessa "lujaa" takkahuoneesta paljain jaloin kohti tyttöä ja puhelinta matkallaan eteiseen.
Tosissasiko tuon esitit? Synkronoidut askeleet siis. Taustanauhalta tulee kops kops kops ja samaan aikaan Anneli livenä: kops kops kops. Hieno lavastus tämäkin, kellontarkkaa askellusta ja kuulostaakin yhdeltä ja samalta ..
Piristäväähän tälläiset uudet skenaariot ovat palstalle, vaikka eivät sitten olisikaan toteutuskelpoisia käytännössä.
Muuten, en minä mitään väistele. Käsittelen asioita vain tarkemmin ja pidempään, enkä hypi asiasta seuraavaan ennen kuin edellinen on suht käsitelty...
^Tuo on kyllä, Turre, täysin subjektiivinen tulkintasi edellä esittämästäni. En suinkaan ole puhunut mitään mistään 'synkronoiduista' askelista. Mikäli et osaa tulkita minun kirjoituksiani, epäilen myös kykyäsi lukea kuulustelupöytäkirjoja.
Joten: minulla ei ole mitään syytä antaa sinulle periksi vaan pysyn yhä lujasti kannassani. Eikä tämä ole mitään sinnikkään luonteen aikaansaamaa itsepäisyyttä vaan täysin perusteltavissa olevaa analyyttistä tarkastelua...
Yritin tuoda tuossa esille sen, että on vallan hyvin mahdollista se, ettei Annelin kävelemisestä paljain jaloin puhelimesta takkahuoneeseen tullut mitään askelten ääniä, koska myöskään tyttären askeleita huoneestaan puhelimeen ei kuulu - tai ainakaan niitä ei ole merkitty litterointiin. Sen sijaan hänen paljain jaloin tapahtunut poistumisensa takkahuoneesta puhelun aikana aiheutti vaimeat askeläänet, koska hän tuli sieltä tyttären kertoman mukaan "lujaa", eli askeleet olivat painavammat. Tämä on siis se ainoa häkepuhelun aikana tapahtunut käynti takkahuoneessa, josta lapsikin puhuu ja jonka Anneli selostaa häkeen.
Oikea "toinen juoksu" puolestaan tulee taustanauhalta. Siellä Anneli juoksee kengät jalassa takkahuoneeseen ajassa 1:55, astaloi Jukan ja jää katsomaan Jukan hiljenemista, kunnes hänen askeleensa kengät jalassa ajassa 2:25 ovat jälleen kuultavissa. Askeleiden lähentyminen ja loitontuminen johtuvat siitä, että tuo juoksu Jukan luo tapahtui siten, että nauhoittava mankka oli jossain Annelin lähtöpisteen ja päätepisteen välillä.
Mitään synkronista hyppelyä tai juoksentelua yksyhteen nauhan kanssa ei siis ole tarvittu tehdä.
Sitävastoin penään, Turre, sinulta yhä vielä sitä yhtä ja samaa: toisen juoksun todistamista tapahtuneeksi häkepuhelun aikana.
Joten: minulla ei ole mitään syytä antaa sinulle periksi vaan pysyn yhä lujasti kannassani. Eikä tämä ole mitään sinnikkään luonteen aikaansaamaa itsepäisyyttä vaan täysin perusteltavissa olevaa analyyttistä tarkastelua...
Yritin tuoda tuossa esille sen, että on vallan hyvin mahdollista se, ettei Annelin kävelemisestä paljain jaloin puhelimesta takkahuoneeseen tullut mitään askelten ääniä, koska myöskään tyttären askeleita huoneestaan puhelimeen ei kuulu - tai ainakaan niitä ei ole merkitty litterointiin. Sen sijaan hänen paljain jaloin tapahtunut poistumisensa takkahuoneesta puhelun aikana aiheutti vaimeat askeläänet, koska hän tuli sieltä tyttären kertoman mukaan "lujaa", eli askeleet olivat painavammat. Tämä on siis se ainoa häkepuhelun aikana tapahtunut käynti takkahuoneessa, josta lapsikin puhuu ja jonka Anneli selostaa häkeen.
Oikea "toinen juoksu" puolestaan tulee taustanauhalta. Siellä Anneli juoksee kengät jalassa takkahuoneeseen ajassa 1:55, astaloi Jukan ja jää katsomaan Jukan hiljenemista, kunnes hänen askeleensa kengät jalassa ajassa 2:25 ovat jälleen kuultavissa. Askeleiden lähentyminen ja loitontuminen johtuvat siitä, että tuo juoksu Jukan luo tapahtui siten, että nauhoittava mankka oli jossain Annelin lähtöpisteen ja päätepisteen välillä.
Mitään synkronista hyppelyä tai juoksentelua yksyhteen nauhan kanssa ei siis ole tarvittu tehdä.
Sitävastoin penään, Turre, sinulta yhä vielä sitä yhtä ja samaa: toisen juoksun todistamista tapahtuneeksi häkepuhelun aikana.
Jo -90 luvulla oli kaukosäätimellä toimivia "mankkoja". Jos Auer/Lahti perheessä oli sellainen niin ei Auerin tarvinnut juosta mankan luo vaan toimintoja voi ohjailla kauempaakin.
Pointtina vain siihen jos tapauksessa on käytetty taustanauhaa.
Tässä on ratkaisun makua! Todella hieno oivallus. Tekoa on varmasti valmisteltu valitsemalla sopivin tekniikkaa.mi.xi kirjoitti:Jo -90 luvulla oli kaukosäätimellä toimivia "mankkoja". Jos Auer/Lahti perheessä oli sellainen niin ei Auerin tarvinnut juosta mankan luo vaan toimintoja voi ohjailla kauempaakin.
-
Kuolemannaakka
- James Bond (George Lazenby)
turumurre kirjoitti:Veristi kirjoitti:Turre maiskuttelee nyt vaan rauhassa tällä eka juoksulla. Nuo askeleet saa kyllä sijoitettua suuntaan tai toiseenkin, jos ei ota huomioon, oliko jalassa kengät vai ei, ja lähenivätkö vai loittonivatko askeleet. ..
No mutta Veristi, täytyyhän kaikki asiaan vaikuttavat seikat huomioida. Yksityiskohdista muodostuu se kokonaisuus. Ja jos tätä juoksua ajatellaan, mikään muunlainen juoksu ei tule kysymykseen tässä valossa...
Yritäppä ideoida toisenlainen juoksu jossa mm nämä täyttyvät:
-Annelin huudahtelut jollekin, kauempana puhelimesta; 'Mitätön'...('Vittikö')
-Sen perään juoksu joka on suoritettu yhdellä ja samalla lattiapinnalla (kovalla).
-Juoksu jossa on juuri noin monta askelta ja tahtia kuten olen esittänyt edellä.
-Ajallisesti juuri kuten olen esittänyt ja tallenteelta on kuultavissa.
-Otettava huomioon se seikka että juoksuaskeleet lähenevät puhelinta.
-Oven aukaisukolinat juoksun jälkeen (tämä ja edellinen myös äänitutkijan arvio).
-Hätäkeskuspuhelun äänimaailma huomioitava.
-Juoksulla oltava jouku tarkoitus.
-Lisäksi olisi kauhian kiva jos huomioitaisiin myös se mitä Anneli on tuoreeltaan kertonut juoksusta, tuolloinhan hänellä ei ollut tiedossa mitä ko tallenteelta kuuluu..
-Tyttären kertomat asiat 12h surmasta otettava huomioon. Tyttö muuten kertoo että äiti juoksi ensin ulos ja tuli sitten puhelimeen. Kertoipa sellaisenkin että äiti sanoi tultuaan siihen: "Tulispa ne pian". Aika hyvin muistettu ja hienosti täsmää, Annelihan sanoo tuolloin että "Tuleeksielt kettää".
-Ja sellanenkin vielä että joku saattaa miettiä miksi ei kuulu ulko-oven aukaisua, Annelihan kertoi tuoreeltaan että 'Se ovi olikin sitten jo...' (tjmv). Eli se ulko-ovi oli avattu Annelin kertoman mukaan jo silloin kun hän pakeni murhaajan tultua sisään. Tämäkin siis täsmää hätäkeskustallenteeseen.
Joko luovuttaisit Veristi, ei tähän ole muuta juoksumahdollisuutta.
Yritin joskus ihan rautalangasta näyttää ja perustella, miksi ääniä ei pysty lavastamaan millään sattumajuoksuilla eikä edes tarkoituksella... Kun elämä ei ole niinkuin elokuvissa.
Mutta ei näistä haluta luopua, kun se on niin jännää, kun murhaaja lavastelee nerokkaasti.
Taustanauha antaa periaatteessa rajattomasti mahdollisuuksia, muttei ole mahdollinen toteuttaa, kun paikalla on 3 nauhasta riippumatonta toimijaa, ja kaatuu vaikka kuinka moniin loogisiin ja reaalisiin mahdottomuuksiin. Se on helppo ajatella, kun ei pura sitä osiin ja mieti, miten se tehtiin, ja miten jokainen kohta sopi oikeaan kohtaan. Eli lähtee ratkaisemaan arvoitusta niin, että nykyinen selittää mennyttä (tulos selittää teon, seuraus selittää syyn) vaikka pitäisi mennä toisin päin. Yleinen logiikkavirhe...
Mulla on kyllä kieltämättä melkoisen varma käsitys tästä Auerin syyllisyyden mahdollisuudesta häke-puhelun puitteissa=) 20e oon jo luvannut kelle vaan, joka tekee edes esityksen missä AA oli puhelun aikana sekunnilleen. Mutta ei kuulemma tarvitse, koska kyllä se sen murhas=)
Eikä se Auer huuda Mitätön, koska siinä ei ole mitään järkeä, oli paikalla sitten huppis taikka pelkkä Jukka. Se on joku pelästyksen takia kesken jäänyt Mitä sä teet tms . Eli joku Mitä öh...
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS
”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
www.shorturl.at/agoNS
”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Ja kyllä se muuten huutaa erittäin todennäköisesti "mitätön!". Se ei ole keskenjäänyt lause ja painotus on vielä erittäin vihainen.. Tää on just näitä iänikuisia juttuja.. Jos tässä hiljaa odottelen, niin senkin varmasti sanoi mies lopulta? 
Missä tässä on mitään järkeä ollut muutenkaan? Paitsi jos Anneli murhasi miehensä, niin tämä raivokas huuto loksahtaa kyllä siististi paikoilleen. Syyttömän suusta onkin vaikeampi noita vihaisia huutoja ja "kuole"-tokaisuja selitellä... :/
Missä tässä on mitään järkeä ollut muutenkaan? Paitsi jos Anneli murhasi miehensä, niin tämä raivokas huuto loksahtaa kyllä siististi paikoilleen. Syyttömän suusta onkin vaikeampi noita vihaisia huutoja ja "kuole"-tokaisuja selitellä... :/
-
Kuolemannaakka
- James Bond (George Lazenby)
Huudonko voimalla se Anneli yritti Jukkaa tappaa? Eikös hän juoksentele heti huudon jälkeen kiroillen jonnekin puhelimen suuntaan? Kummallista käytöstä tältä taitavalta lavastajalta.kuolema kirjoitti:Ja kyllä se muuten huutaa erittäin todennäköisesti "mitätön!". Se ei ole keskenjäänyt lause ja painotus on vielä erittäin vihainen.. Tää on just näitä iänikuisia juttuja.. Jos tässä hiljaa odottelen, niin senkin varmasti sanoi mies lopulta?
Tuija ei kuullut Mitätöntä, vaikka arvaili kaksikin vaihtoehtoa. No, hän nyt ei kuullut paljon muutakaan kyllä....
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS
www.shorturl.at/agoNS
No niin, sitähän voidaan spekuloida, että mitä siellä sitten tapahtui ja on spekuloitukin, mutta äänenpaino on tuossa vihainen. "(K)uole" kalpenee sen rinnalla... Tuija kuuli toisin joo... :/