Ulvilan tapaus (ketju 5)
-
Kuolemannaakka
- James Bond (George Lazenby)
Re: Ulvilan tapaus (ketju 5)
Kantani tähän tapaukseen on vain se, että kun rikoksista ja ihmishengistä on kyse, mennään sen mukaan, mitkä asetukset ovat, eikä hommia tehdä sen mukaan, miltä tuntuu. Siis ei mitään: kyllä se kuolleelta näyttää, ei elvytetä eikä etsitä toissijaisia kuolemanmerkkejä eikä mitata lämpöä=) Johan tämmönen nyt olis ihan hassua.
Jos asystole on ollut yli 10min, eikä kyse ole hukkumistapauksesta, niin elvytystä ei tarvitse aloittaa, koska kukaan ei siitä enää herää. Hukkuneita on saatu elvytettyä varmaan 20min päästäkin (muistelen). Mutta kun tilanne oli se mikä oli, eli uhri perustellusti ollut elossa vielä muutamia minuutteja sitten, niin totta mooses tehdään niinkuin ohjeissa lukee. Ja kaikki kirjataan, niinkuin ohjeissa lukee. Se on aika säänneltyä hommaa toi kuolevien kanssa pelaaminen, kun saattaa ensihoitaja saada vähän huonoa palautetta jos uhri kuolee, eikä mistään löydy edes mitä hänen hyväkseen on yritetty tehdä. Ja poliisikin voi suuttua, jos ensihoitajat jäävät juuri kuolleen uhrin viereen korttia pelaamaan puoleksi tunniksi ennenkuin tutkijat tulevat, suorittamatta tutkimuksia, joiden tulokset menetetään puolessa tunnissa.
Aika ihmeellistä, että täällä vaan ihan pokkana väitetään, että sekä ensihoitajat, että polisit, että tutkijat eivät vaan yksinkertaisesti tehneet hommiaan=) Ilman mitään todisteita. Meillä ei ole ensihoitajien raporttia, ja miksipä olisi? Eihän meillä ole ruumiinavausraporttiakaan, vaikka ruumiinavaus on tehty.
Sekin on aika hassua, kuinka murskattu se Jukan pää nyt tällä kertaa onkaan, kun joku aika sitten kaikki vakuutteli ääni virtuaalisesti väristen, että kyllä pää murskana pystyy puhumaan, ja kuinka tuoreen näköinen JUkka oli, vaikka olikin kuollut jo tunti takaperin=)
Jos asystole on ollut yli 10min, eikä kyse ole hukkumistapauksesta, niin elvytystä ei tarvitse aloittaa, koska kukaan ei siitä enää herää. Hukkuneita on saatu elvytettyä varmaan 20min päästäkin (muistelen). Mutta kun tilanne oli se mikä oli, eli uhri perustellusti ollut elossa vielä muutamia minuutteja sitten, niin totta mooses tehdään niinkuin ohjeissa lukee. Ja kaikki kirjataan, niinkuin ohjeissa lukee. Se on aika säänneltyä hommaa toi kuolevien kanssa pelaaminen, kun saattaa ensihoitaja saada vähän huonoa palautetta jos uhri kuolee, eikä mistään löydy edes mitä hänen hyväkseen on yritetty tehdä. Ja poliisikin voi suuttua, jos ensihoitajat jäävät juuri kuolleen uhrin viereen korttia pelaamaan puoleksi tunniksi ennenkuin tutkijat tulevat, suorittamatta tutkimuksia, joiden tulokset menetetään puolessa tunnissa.
Aika ihmeellistä, että täällä vaan ihan pokkana väitetään, että sekä ensihoitajat, että polisit, että tutkijat eivät vaan yksinkertaisesti tehneet hommiaan=) Ilman mitään todisteita. Meillä ei ole ensihoitajien raporttia, ja miksipä olisi? Eihän meillä ole ruumiinavausraporttiakaan, vaikka ruumiinavaus on tehty.
Sekin on aika hassua, kuinka murskattu se Jukan pää nyt tällä kertaa onkaan, kun joku aika sitten kaikki vakuutteli ääni virtuaalisesti väristen, että kyllä pää murskana pystyy puhumaan, ja kuinka tuoreen näköinen JUkka oli, vaikka olikin kuollut jo tunti takaperin=)
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS
”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
www.shorturl.at/agoNS
”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Juurikin näin!CSI kirjoitti:Pieni korjaus: yleensä se "klipsu" sormessa mittaa happisaturaatiota - ei pulssia. Toki pulssikin taitaa siinä näkyä, mutta se sen ensisijainen funktio on.
Mitä itse tiedän näistä "ammatti-vekottimista", niin pulssi ikävä kyllä joudutaan kokeilemaan tosiaan ihan käsikopelolla ja jos halutaan sydänkäyrää varsinaisesti mitata ja siitä paperille, niin sitten pistetään 6 tai 12 napainen mittaus, käsittäen sitten maksimissaan sekä raajat + sydän. Tai tokihan niistäkin voi jättää kytkentöjä tekemättä, mutta näin se menee noissa manuaalivehkeissä. Niissäkin toki jos on kaikki navat kytketty, niin deffa tekee omat mittaukset ja kertoo ensihoitajalle "diagnoosin", mutta kyllähän sen nyt näkee siitä sydänfilmistäkin ihan selkeästi jos se on poikkeava. Deffa on deffa, eli sitten isketään siihen päälle sähköiskua, jos sitä tarvitaan ja taas katellaan sydänfilmiä, että tasoittuiko rytmi.
Ja JOO: On olemassa näitä maallikkodeffoja nykyään, jotka siis laitetaan pelkästään potilaan rintaan kiinni (kaksi itsetarrautuvaa suorakaiteen muotoista johdinta, joiden sijoituspaikan se deffa näyttää tarkasti omalla LCD-näytöllään) ja ne mittaa "kaiken" ja osaa myös antaa sähköä automaattisesti! Suomessa on myös rekisteri näille automaattideffojen sijaintipaikoille, eli jos joku kuukahtaa julkisella paikalla, niin ei muutakuin netistä tarkistamaan lähimmän automaattideffan sijainti ja TÄYSIN MAALLIKKO voi kytkeä laitteen sydänpotilaalle vaikka kassajonossa! http://www.defi.fi on ton rekisterin osoite muistaakseni.
-
Kuolemannaakka
Kuolema ja kumppanit: minkä vuoksi ensihoitajat eivät olisi tässä Ulvilan tapauksessa menetelleet niinkuin jo heidän oppikirjansa neuvoo? Siiskun ei tää ensihoitelu oo mitään arvailua, vaan ensihoitajilla on toimintaohje tavattaessa eloton potilas.
Lukekaa nyt tämä kerrankin, kun oon sen vaivalla oppikirjasta skannannut ja tänne laittanut:
http://aijaa.com/Qw1x82
Minä veikkaan, että mentiin ihan kirjan mukaan, kuten aina ennenkin ja sen jälkeen. Erityisesti, koska oli kyse rikostapauksessa, mentiin vieläkin tarkemmin. Ja koska lautumia ei tavattu, ei Jukka ole voinut olla kuolleena puolta tuntia tai pidempään. Itse asiassa: syyttäjä ei ole tällaista koskaan väittänytkään. Se on vain muutamien kotietsivien oma idea.
Lukekaa nyt tämä kerrankin, kun oon sen vaivalla oppikirjasta skannannut ja tänne laittanut:
Minä veikkaan, että mentiin ihan kirjan mukaan, kuten aina ennenkin ja sen jälkeen. Erityisesti, koska oli kyse rikostapauksessa, mentiin vieläkin tarkemmin. Ja koska lautumia ei tavattu, ei Jukka ole voinut olla kuolleena puolta tuntia tai pidempään. Itse asiassa: syyttäjä ei ole tällaista koskaan väittänytkään. Se on vain muutamien kotietsivien oma idea.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS
www.shorturl.at/agoNS
-
jarmo.janis
- Vic Mackey
Kyllähän kallomurtuma voi myös tulla ilman etä aivot paistaa avoimesta reiästä läpi tavalla, joka saa maallikonkin tajuamaan kallon murtuneeksi. Ja jo yksin se verisotkun määrä, jos sitä ei edes vähän siivottu, saattoi tehdä mahdottomaksi sen selvittämisen oliko vamma sellainen että ei elvytetä päätös tehdään siltä seisomalta. Sitä paitsi vähän on niitä vaatteitakin täytynyt poistaa tieltä puukkovammojen hoitoyrityksen hyödyllisyys arvion tekemistä varten. Jos on lyöty takkaklapilla niin voipi olla ettei ole läpi asti mennyt, painunut ehkä sisäänpäin, muttei mennyt läpi.
Sitä vaan että ei ne hoitoporukat siellä tumput suorina tolloillut van hoitivat sen mikä mahdollista oli.
Sitä vaan että ei ne hoitoporukat siellä tumput suorina tolloillut van hoitivat sen mikä mahdollista oli.
2:58 Epäilty: Mä olen tääl, mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne, se lähtee juoksee mun perää. Se meni takas ja se aikoo tapaa mun mieheni, se oli äske viel hengis.
Oli? Äkkiäpä tuo imperfekti solahti Auerin lauseeseen. Eivätkö omaiset viimeiseen asti usko ja toivo, että uhri ei ole kuollut vielä, että tehkää jotakin, auttakaa, se voi olla hengissä vielä!
Ai niin, Tääl on joku tappaja.
Eikä Auer mitään pyytänytkään.
Oli? Äkkiäpä tuo imperfekti solahti Auerin lauseeseen. Eivätkö omaiset viimeiseen asti usko ja toivo, että uhri ei ole kuollut vielä, että tehkää jotakin, auttakaa, se voi olla hengissä vielä!
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Onhan näitä täällä pyöritetty. Taitaa olla vain hovi joka ei nauhoituksen sisältöön paneutunut.Tara kirjoitti:2:58 Epäilty: Mä olen tääl, mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne, se lähtee juoksee mun perää. Se meni takas ja se aikoo tapaa mun mieheni, se oli äske viel hengis.
Anneli tietää, että tulija on tappaja. Siis nimenomaan hengen riistäjä, raaka tappaja - vaan ei uhka hänelle eikä lapsille. "Oli elossa vielä" eli Anneli tietää senkin, ettei tule olemaan elossa kohta kun viranomaiset saapuvat, että loppu on tässä vaikka vielä elää. Mitä - pitääkö, mitätön on kohta kuollut. Ja sitten ihmettelee kaikkea syyttäjän näkemää vaivaa kun yksi vain on kuollut. Ja täysin tietoisena, että tuon tappajan vierailu oli kertaluontoinen, toistumaton ja jatkossakin muulle perheelle edelleen täysin vaaraton. Jota ei pelkää Anneli tai kukaan eikä jahtaa poliisi tai kukaan - paitsi turre ja joku ruotsinperv@.
Viimeksi muokannut Valhalla, Su Touko 19, 2013 11:02 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
Kuolemannaakka
Ne imperfektissähän tuo koko lause on, kun kerran menneestä ajasta kertoo. Tuo "satakuntalainen preesens-imperfekti" (se lähtee juoksee mun perää) on tietty hämäävä. Juoksin, meni, oli... imperfektissä kaikki.Tara kirjoitti:2:58 Epäilty: Mä olen tääl, mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne, se lähtee juoksee mun perää. Se meni takas ja se aikoo tapaa mun mieheni, se oli äske viel hengis.
Jukka ei tainnut tuossa vaiheessa enää huudella mitään. Jos huutelisi, niin sitten imperfekti olisi vähän oudompi..
www.shorturl.at/agoNS
www.shorturl.at/agoNS
-
Harpo
Nyt oikeasti. Täällä saa tietysti olla mitä mieltä tahansa, mutta perusteluissa pitäisi sentään olla jotain tolkkua.Tara kirjoitti:2:58 Epäilty: Mä olen tääl, mä juoksin äske ulos, et mä meen sinne, se lähtee juoksee mun perää. Se meni takas ja se aikoo tapaa mun mieheni, se oli äske viel hengis.
Sanotaanpa että käyn äitini kanssa seuraavanlaisen keskustelun:
Äiti: Missä isä on?
Minä: En tiedä. Se kaivoi ojaa vielä äsken.
Pitääkö tämä tulkita a) Isä on kuollut? b) Isä kuolee ihan kohta. c) Minulla ei ole varmaa tietoa isän tämänhetkisestä olinpaiikasta ja tilanteesta, mutta äsken, kun todistin asiaa omilla silmilläni ja korvillani, hän kaivoi vielä ojaa.
"Se oli äske viel hengis." Täysin normaali suomalainen imperfektimuodossa oleva lause, joka tarkoittaa, että äsken kun katsoin, se oli vielä hengissä. Ei mitään muuta.
Se on sitten ihan eri asia, onko lause totta vai ei. Mutta ei kaikesta voi vääntää omaa mielipidettä tukevaa todistusaineistoa, sori vaan.
Aivan. Olet oikeassa Tara. Omaiset ovat yleensä hyvin huolissaan läheisensä tilasta jos tämä on tajuton, pulssiton ja tarvitaan elvytystä. Usein omaiset vaativat , että tehkää kaikki mahdollinen jotta saadaan henkiin. Aika tavallista on että käytös on hysteeristä kun ihminen pelkää, että miten lopulta saattaa käydä, tulee itkuntyrskähdyksiä. Kuoleman pelko , sen läsnäolon aistiminen, menettämisen pelko näkyy käytöksessä monin tavoin.
Mitä olen lukenut tämän jutun osalta Annelin käytöksestä, hänen käytös on ollut kaikkea muuta kuin huolissaan olevan vaimon käytöstä. Ei huolta miten mies jaksaa, miten hänen käy, käytöksessään on pistänyt silmään rationaalisuus. Hän on pitänyt langat käsissään, jos olisi oikea uhka, siis hurjaa tappaja talossa, ei voisi noin toimia. Käsittämätöntä,mutta selittyy sillä että uskon, että jotain suunnitelmallisuutta on täytynyt olla. Kykeni toimimaan rationaalisesti, koska oli suunnitelma vaikka ei aivan nappiin kaikki mennytkään.
Mitä tulee ensihoitajien työskentelyyn, toki he ovat joitain toimia tehneet kuin on pitänytkin.
Tarkistaneet sydämen sykkeen, elektrodit nopeesti rintakehälle. Tulos suoraa viivaa asystole. Happisaturatio tarkistettu, verenpaine ja niistä nollat. Ovat yrittäneet laittaa iv.kanyylin, ovatko onnistuneet? Nimittäin kun paineet on nollassa, on miltei mahdoton saada perifeeristä tippatietä. Yleensä niissä tapauksissa lääkäri teki hätäpreparoinnin ja sen avulla tippatie.
Mutta summasummarum. Noiden perusteella uskon, ettei ollut indikaatiota jatkaa varsinaisilla elvytystoimenpiteillä. Ja mitkä olisi pitänyt tehdä, on ollut lämmön mittaus 10 min peräsuolesta ja lautumien tarkastelut. Ensimmäiset lautumat syntyvät jo vartissa rintakehän sivuosiin...Noista ei taida olla yleistä tietoa lainkaan? Eli ovat salaisia.
( mutta nyt hyviä öitä:)
Mitä olen lukenut tämän jutun osalta Annelin käytöksestä, hänen käytös on ollut kaikkea muuta kuin huolissaan olevan vaimon käytöstä. Ei huolta miten mies jaksaa, miten hänen käy, käytöksessään on pistänyt silmään rationaalisuus. Hän on pitänyt langat käsissään, jos olisi oikea uhka, siis hurjaa tappaja talossa, ei voisi noin toimia. Käsittämätöntä,mutta selittyy sillä että uskon, että jotain suunnitelmallisuutta on täytynyt olla. Kykeni toimimaan rationaalisesti, koska oli suunnitelma vaikka ei aivan nappiin kaikki mennytkään.
Mitä tulee ensihoitajien työskentelyyn, toki he ovat joitain toimia tehneet kuin on pitänytkin.
Tarkistaneet sydämen sykkeen, elektrodit nopeesti rintakehälle. Tulos suoraa viivaa asystole. Happisaturatio tarkistettu, verenpaine ja niistä nollat. Ovat yrittäneet laittaa iv.kanyylin, ovatko onnistuneet? Nimittäin kun paineet on nollassa, on miltei mahdoton saada perifeeristä tippatietä. Yleensä niissä tapauksissa lääkäri teki hätäpreparoinnin ja sen avulla tippatie.
Mutta summasummarum. Noiden perusteella uskon, ettei ollut indikaatiota jatkaa varsinaisilla elvytystoimenpiteillä. Ja mitkä olisi pitänyt tehdä, on ollut lämmön mittaus 10 min peräsuolesta ja lautumien tarkastelut. Ensimmäiset lautumat syntyvät jo vartissa rintakehän sivuosiin...Noista ei taida olla yleistä tietoa lainkaan? Eli ovat salaisia.
( mutta nyt hyviä öitä:)
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty
En oikein tiedä, että mitä tuohon voisi sanoa. Mutta eikait ne oppikirjat määrittele oikeasti asioiden kulkua kuin ideaallisella teoriatasolla. Rikostutkintaa palvelee parhaiten täysin koskematon ruumis. Rikostutkinta EI KUULU ensihoidon vastuulle, joten jos on ollut selviö, että mitään ei ole tehtävissä, niin ensihoitajat ovat hyvin vähin äänin palanneet takaisin samoja kengänjälkiä, mitä olivat tulleetkin ja jättäneet homman poliisin tutkinnan vastuulle - eivätkä ole selvittäneet ruumiista mitään sen kummempaa. Sitäpaitsi yltäpäältä verinen ja paskaksi hakattu kalmo on voinut haitata ensisijaisien merkkien havaitsemista myös ambu-henkilöstölle.Kuolemannaakka kirjoitti:Kuolema ja kumppanit: minkä vuoksi ensihoitajat eivät olisi tässä Ulvilan tapauksessa menetelleet niinkuin jo heidän oppikirjansa neuvoo? Siiskun ei tää ensihoitelu oo mitään arvailua, vaan ensihoitajilla on toimintaohje tavattaessa eloton potilas.
Jos en nyt väärin muista, niin käsittääkseni tässä tapauksessa kompastuskivi kalmon kanssa oli siinä, että oikeuslääketieteellistä ammattitaitoa ei ollut saatavissa paikalle useisiin tunteihin ja ilmeisesti kalmon "tutkinta" jäi rivipoliisien tai mahdollisesti muun teknisen tutkinnan vastuulle, joilla ei ole koulutusta asiaan. Näin ollen kulonkankeus, lautumat, yms. ovat jääneet silloin heti siinä akuutissa tilanteessa toteamatta ja ruumis ainoastaan valokuvattiin passipoliisin toimesta - ei tutkittu, käännetty ja väännetty, vaan pantiin vaan pussiin kuvauksen jälkeen ja sitten patologi tsekkasi ruumiin useita tunteja myöhemmin? En muista tarkalleen - eli kertokaa jos muistan väärin.
Jos muisteluni kuitenkin osui oikeaan, niin ei ole syyttäminen ensihoitajia. Jos tuolla maaseudulla ei ruumista päästä tutkimaan kuin vasta "viikon sisällä murhasta", niin ylläri pylläri, että vähän hommat pissii ja kaikki ensisijaiset todisteet ovat ehtineet hävitä taivaan tuuliin. Jälleen fiktiivistä rikosetsivä Varesta lainatakseni: "Mikä perkele teitä Porilaisia oikein vaivaa". ;D
Harpo
No mutta hei. Tuo oli nyt vain sopii niin hyvin siihen kuvaukseen puhumattomasta tunkeutujasta puhelun ensi metreillä: tappaja. Ja siihen, että partiopoliisit mainitsivat ensihetkistä taloon tultuaan, että rouva vain seisoi siinä katseli eikä sanonut mitään, ei pyytänyt auttamaan miestään, ei itkenyt... (oli myös kävellyt toisen poliisin mukaan olohuoneessa siten, että oli pitänyt pyytää menemään sivuun tms..). Kuten muutamaan muuhunkin asiaan, ennen muuta siihen että Auerin eri aikoina eri kuulusteluissa mainitsema poistumishetki on vaihdellut, ja siihen, että Auer kertomansa mukaan ei muistanut mitä tyttö vastasi kun hän kysyi tältä oliks se vielä siellä. Ei kuullut eikä ainakaan reagoinut kun ei ollut mitään varsinaista kuultavaa - kun ei siellä ketään ollut ollutkaan, eli periaatteessa yhdentekevää mitä lapsi vastasi.
Oli jo partiopoliiseille sanonut, että tunkeutuja on poistunut samaa tietä kuin tulikin. Kun myöhemmin kysyttiin, miksei poistumisesta kuulu mitään ääntä, Auer totesi, että ehkä se poistui vasta poliisien puhelun jälkeen.
(kaikissa noissa Auerin lauseissa - kuulusteluissa - on niitä ehkä/todennäköisesti varauksia)
No mutta hei. Tuo oli nyt vain sopii niin hyvin siihen kuvaukseen puhumattomasta tunkeutujasta puhelun ensi metreillä: tappaja. Ja siihen, että partiopoliisit mainitsivat ensihetkistä taloon tultuaan, että rouva vain seisoi siinä katseli eikä sanonut mitään, ei pyytänyt auttamaan miestään, ei itkenyt... (oli myös kävellyt toisen poliisin mukaan olohuoneessa siten, että oli pitänyt pyytää menemään sivuun tms..). Kuten muutamaan muuhunkin asiaan, ennen muuta siihen että Auerin eri aikoina eri kuulusteluissa mainitsema poistumishetki on vaihdellut, ja siihen, että Auer kertomansa mukaan ei muistanut mitä tyttö vastasi kun hän kysyi tältä oliks se vielä siellä. Ei kuullut eikä ainakaan reagoinut kun ei ollut mitään varsinaista kuultavaa - kun ei siellä ketään ollut ollutkaan, eli periaatteessa yhdentekevää mitä lapsi vastasi.
Oli jo partiopoliiseille sanonut, että tunkeutuja on poistunut samaa tietä kuin tulikin. Kun myöhemmin kysyttiin, miksei poistumisesta kuulu mitään ääntä, Auer totesi, että ehkä se poistui vasta poliisien puhelun jälkeen.
(kaikissa noissa Auerin lauseissa - kuulusteluissa - on niitä ehkä/todennäköisesti varauksia)
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Ilmanmuuta! Eli juuri näin uskon tietenkin toimitun. Eli kuten tuossa aiemmin laitoin vähän sepustusta, niin siitä nyt jotain vinkkiä, mitä ovat voineet siellä tehdä. En itse usko varsinaiseen elvytykseen asti päästyn, mutta jos päävamma ei näyttänyt siltä ulkoapäin, että aivot ovat mennyttä, niin ovat voineet hyvin jatkaa ja paita on leikattu auki, jne... laittelinkin jo aiemmin, mihin uskon viimeistään tämän loppuneen.jarmo.janis kirjoitti:Kyllähän kallomurtuma voi myös tulla ilman etä aivot paistaa avoimesta reiästä läpi tavalla, joka saa maallikonkin tajuamaan kallon murtuneeksi. Ja jo yksin se verisotkun määrä, jos sitä ei edes vähän siivottu, saattoi tehdä mahdottomaksi sen selvittämisen oliko vamma sellainen että ei elvytetä päätös tehdään siltä seisomalta. Sitä paitsi vähän on niitä vaatteitakin täytynyt poistaa tieltä puukkovammojen hoitoyrityksen hyödyllisyys arvion tekemistä varten. Jos on lyöty takkaklapilla niin voipi olla ettei ole läpi asti mennyt, painunut ehkä sisäänpäin, muttei mennyt läpi.
Tietysti kovasti kiinnostaisi, että oliko lautumia havaittavissa ensihoidon yhteydessä ja kirjasiko kukaan tätä ja kuolonkankeutta missään vaiheessa...
[edit: korjasin ajatusvirheen]
Viimeksi muokannut kuolema, Ma Touko 20, 2013 12:35 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
MissHolmes
- Ben Matlock
Hei Violetti ja kiitos Violetti.
Näin minäkin kuvittelen, että on käynyt; mittarit kehiin ja hyvin nopeasti toteamus, että uhri on hengetön lopullisesti.
Niinhän se nykyään tehdään, 12-kanavainen laite kiinni potilaaseen ja sekunneissa on selvillä kannattaako edes yrittää elvyttää. Kertoo sydämmen rytmin, sykkeen, paineen, happitason, etc.
ja kaikki voidaan jopa toimittaa napin nainalluksella sairaalaan lääkärin analysoitavaksi.
Näin minäkin kuvittelen, että on käynyt; mittarit kehiin ja hyvin nopeasti toteamus, että uhri on hengetön lopullisesti.
Niinhän se nykyään tehdään, 12-kanavainen laite kiinni potilaaseen ja sekunneissa on selvillä kannattaako edes yrittää elvyttää. Kertoo sydämmen rytmin, sykkeen, paineen, happitason, etc.
ja kaikki voidaan jopa toimittaa napin nainalluksella sairaalaan lääkärin analysoitavaksi.
Nuotio & Äreät Tiput
^ No näinhän täällä on vuosia oletettu tapahtuneen. Ja tiedetään ensihoidan tehtävät - jopa lomakkeet. Se on tuo naakka vain kun rupeaa elvyttämään tasaisin väliajoin. Aiemmat useat elvytykset on jo minfon arkistossa eikä kukaan jaksa enää estää naakkaa elvyttämästä. Elvyttäkööt pässi - ei ku naakka - kun ei kerran usko.
Meinaatko, että oikeasti tekivät? Tässähän nyt vähän mennään siinä vähän harmaalla vyöhykkeellä...violetti kirjoitti:Ja mitkä olisi pitänyt tehdä, on ollut lämmön mittaus 10 min peräsuolesta ja lautumien tarkastelut. Ensimmäiset lautumat syntyvät jo vartissa rintakehän sivuosiin...Noista ei taida olla yleistä tietoa lainkaan? Eli ovat salaisia.
Sääli vaan, että asianmukaista tutkintaa ei vissiin nyt sitten saatu paikalle kovin nopeasti ja homma ihan kirjaimellisesti niinkuin "kylmeni"...
Olisipa todellakin mielenkiintoista tietää tuon mittauksen tulos mikäli se tehtiin, sillä se sulkisi ainakin pois sen mahdollisuuden, että uhri olisi ollut kuolleena jo pidemmän aikaa ja veisi nauhoitteelta pohjaa - siis jos Anneli syytön. Toisaalta ruumiin kangistumisen ajankohta (+lautumat) olisi kanssa kiva tietää, mutta siinäkin on sitten taas sekin, että kuinka paljon siinä oli tappelua ennen kuolemaa. Jos ei ollut, niin sehän johtaisi siihen, että kalmo olisi ollut vielä ketterä kuin telinevoimistelija seuraavana päivänäkin siinä patologin pöydällä...