Aili Sarpio katosi sairaalasta Heinolassa 1988

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
TiiaStiina
Vic Mackey

Re: Aili Sarpio katosi sairaalasta Heinolassa 1988

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

Voin tietysti olla väärässä mutta kun en ole itse ollut kuulemassa en näe mitään syytä miksi pitäisin huonekaverin antamaa vastausta luotettavana, enkä tarkoita että kyse olisi tahallisesta valehtelusta. Tavallisissakin sairaaloissa on valtavasti sekavia potilaita. Joku joka on suhteellisen selväjärkinen kotioloissa ei ehkä olekaan sitä sairastuessaan. Oliko huonekaverin kuulo huontunut korkean iän takia vai muusta syystä? Aika moni iäkäs ihminen on huonomuistinen ilman että se näkyy päälle päin lyhyellä tapaamisella. Poliisi on voinut myös ajatella, että vain sekavasti käyttäytyvä tai hyvin vanha voi olla dementoitunut.

Kysymyshän on voinut myös olla johdatteleva. Onko tiedossa miten huonekaveria haastateltiin? Ettei ole käynyt niin, että hoitaja on esittänyt kysymyksen ja poliisi on vain kuunnellut vieressä? Kysyttiinkö asiaa vain kerran?

En siis tiedä mitä tietoa huonekaverista on annettu. TV-ohjelmaakaan en nähnyt.

On lähtö voinut tapahtua yölläkin. Riittäisi että ovi jonka kuuluisi olla lukossa onkin ollut auki. Lukitus ei aina toimi. Helpompi kai olisi kuitenkin lähteä ennen kuin unilääkkeen vaikutus on alkanut ja kun ovet ovat vielä auki. Katoamiselle jäisi siten enemmän aikaakin. Vaikea on kadota hetkessä jäljettömiin, jollei ole kyse sieppauksesta.

Tuosta kelloihin vastaamisesta. Olen ollut sairaaloissa enimmäkseen vain vierailijana, mutta olen nähnyt ettei kelloihin useinkaan reagoida. Tarkoitus ei ole syyttää hoitajia sillä selitys voi olla se etteivät resurssit riitä tai kelloa soitetaan liikaa. Tässä kukaan ei ole välttämättä edes soittanut kelloa. Katoaminen on voinut tapahtua myös ilman hoitovirhettä. Huolestuttavaa joka tapauksessa jos katoaminen käy noin helposti.
hannu hanhi
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

Tv-ohjelma on Elävästä arkistosta milloin vain katsottavissa: http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/k ... edia=33758
TiiaStiina
Vic Mackey

hannu hanhi kirjoitti:Tv-ohjelma on Elävästä arkistosta milloin vain katsottavissa: http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/k ... edia=33758
Kiitos tiedosta, täytyypä sitten katsoa.
skoone
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja skoone »

TiiaStiina kirjoitti:Voin tietysti olla väärässä mutta kun en ole itse ollut kuulemassa en näe mitään syytä miksi pitäisin huonekaverin antamaa vastausta luotettavana, enkä tarkoita että kyse olisi tahallisesta valehtelusta.
Itsekin joskus peräänkuulutin huonetoverin edesottamuksia. Eikö teistäkin ole vähän kummallista, että kahdenhengen huoneessa toinen potilas voi lukea (ja siis pitää valoja päällä) klo 01.15 saakka? Siis sairaalassa, haloo? Ei ihme, että AS joutui turvautumaan nukahtamislääkkeeseen...
Muista lähdekritiikki!
TiiaStiina
Vic Mackey

Sammutetaanko valoja muutenkaan? Kun olin itse joskus potilaana en jaksanut mennä räpläämään valoja kun oli vaikea liikkua, ja kyllä ne paloivat aina koko yön.
Leidi
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Leidi »

Minäkin kävin illalla Elävästä Arkistosta katsomassa Aili Sarpiota käsittelevän Kadonneet-jakson. Hieman jäi kyllä kummallinen maku suuhun...
Sanottiinko jakson alussa, että Aili Sarpio sijoitettiin osastolle kolme? Ellen väärin muista, lopussa puhuttiinkin osastosta kaksi. Siirrettiinkö Sarpio välillä eri osastolle? Voi olla, että erehdyin, olin sen verran väsynyt ja helteen uuvuttama jaksoa katsoessani.

Minua, kuten joitain toisiakin aiemmin, jäi mietityttämään se, miksei 12-vuotiasta lasta uskottu. Olisiko 12-vuotias ollut ulkona yömyöhällä? Ehkä lapsi oli nähnyt jotain joskus aiemmin illalla, jolloin Sarpio oli todistettavasti vielä sairaalassa, ja sekoittanut kellonajat keskenään. Jos ulkona on sateista ja pimeää, voi ilta tuntua huomattavasti myöhemmältä kuin mitä se todellisuudessa on.

Erittäin harmillinen juttu omaisille. Ikävää, kun ruumista ei löydy. Epätietoisuus jää kalvamaan.

P.S. Luin tämän ketjunkin eilen illalla helteestä heikkona ja toivon, ettei tässä nyt tullut kauheasti toistoa. Pahoittelut etukäteen, jos näin on.
Atlanta
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

En tiedä, mikä käytäntö oli reumasairaalassa, mutta niissä sairaaloissa, missä minä olen ollut, niin yökkö sammutti valot. Lukuvalo oli jokaisen itsensä sammutettavissa, mutta jos nukahtikin lukiessaan, yökkö sammutti sen kierroksellaan.
Kyllä ihmettelen, ettei Ailin lähtöä huomattu.
Ja tuo huonetoveri ei välttämättä nähnyt Ailia vuoteessa, tullessaan huoneeseen. Hän vain kuvitteli, että tämä vuoteessa. Ei kai nyt mikään muu edes tullut mieleen.
Jos Imovane olis aiheuttanut sekavuutta, niin lääkkeen vaikutus on niin voimakas, ettei karkulainen olisi kovin kauaksi sairaalan lähistöltä ehtinyt, kun nukkumatti olisi tullut. Varmasti olisi löytynyt, ellei ehtinyt johonkin metsän pimentoon, ettei ole etsinnöissä huomattu.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
TiiaStiina
Vic Mackey

Atlanta kirjoitti: Ja tuo huonetoveri ei välttämättä nähnyt Ailia vuoteessa, tullessaan huoneeseen. Hän vain kuvitteli, että tämä vuoteessa. Ei kai nyt mikään muu edes tullut mieleen.
Tuollainen on aivan yleistä.

TV-ohjelmaa en ehdi katsoa tässä välissä. Myöhemmin.
elli72
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja elli72 »

Nyt on pakko kysäistä teiltä, jotka ette usko huonekaverin puheeseen. Siis millä perusteella epäilette, että kyseinen nainen valehtee? Mikä tekee tuosta huonekaverista epäluotettavan? Eikö kuitenkin ole paljon todellisempaa se, että huonekaveri todella kertoo kaiken mitä tietää.

Toisekseen, tuo reumasairaala poikkeaa normisairaaloista ihan totaalisesti. Ne ihmiset, joita minä tiedän siellä käyneen hoidoissa ovat olleet ihan normi-ihmisiä, suhteellisen nuoriakin. Eli ikähaarukka voi vaihdella todella paljonkin. Epäilen suuresti, että hirveästi mitään dementikkoja tuolla ei kuitenkaan ole hoidettu.

Tuosta lääkityksestä vielä Atlantalle: lääkkeet todellakin voi vanhalle ihmiselle tehdä aivan erilaisen vaikutuksen kuin nuorelle ihmiselle. Jos tällainen reaktio on tapahtunut, on Aili voinut hyvinkin harhailla jossakin. On ihan tunnettu fakta, että tietyt lääkkeet saattavat vanhoilla/vammaisilla/(lapsilla) tehdä ihan eri vaikutuksen. Olen itse ollut todistamassa kuinka kehitysvammaiselle ihmiselle annettiin rauhoittavaa, ja se lääke teki kaikkea muuta kuin rauhoitti. Potilaasta tuli sekava, mutta todella villi.
TiiaStiina
Vic Mackey

Oletko nähnyt huonekaveria haastateltavan? Minä en ole. Sen perusteella voisin hyvinkin ajatella toisin. Nytkään en ole väittänyt että hän olisi valehdellut tarkoituksella. Olen vain nähnyt niin paljon tietojen vääristymistä että oletusarvoni kaikelle tiedolle on epäluotettavuus kunnes toisin todistetaan.

Haluaisin tietää, minkä vuoksi johonkin satunnaiseen huonekaveriin luotetaan sokeasti, mutta hoitajien kuitenkin uskotaan voineen tehdä ruumiin ja sitten vielä hävittää sen, tai ainakin on vaihtoehtona. Senkö takia että se sopisi paremmin murha.infon henkeen? Itse vertailin todennäköisyyksiä ja mielestäni erehtyminen on yleisempää kuin se, että hoitajat piilottelevat ruumiita sairaalassa. Usein se on selitys silloin kun kaikki muut selitykset tuntuvat mahdottomilta.

Minunkin on useamman kerran kuviteltu olleen paikalla tilanteissa joissa en ole ollut, eivätkä niin väittäneet ole mitään dementikkoja. Minulla ei edes ole kaksoisolentoa ja siitä huolimatta näin on käynyt. Minut on myös nähty hotellihuoneessa nukkumassa vaikken ollut edes käynyt paikalla. Tässäkään tilanteessa ei ollut yhtään dementikkoa vaan kyse oli nuorista työikäisistä.
elli72
Vic Mackey

Oman mielipiteeni mukaan myöskään hoitajat eivät ole valehdelleet. Pohjaan oman näkemykseni sille, että kaikki haastateltavat ovat puhuneet rehellisesti. Olen täällä kirjoittaessani aina puolustanut noita hoitajia. Kuolemantapauksia sattuu sairaaloissa, hoitolaitoksissa jne, ja ei niitä ole mitään tarvetta alkaa peittelemään. Ei vaikka olisi sattunut joku fiba lääkityksessä, sitäkin sattuu.

Keskivertoihminen kyllä kertoo rehellisesti mitä tietää, mitä on nähnyt jos poliisi tulee häneltä jotakin kyselemään.
TiiaStiina
Vic Mackey

No pääasiassa kyllä luotankin hoitajiin, pitäisi olla todella huono tuuri että tällaisessa tapauksessa joku vääristää tietoja, mutta se on silti mahdollista. Erehdyksiä ja ajatteluvirheitä ainakin sattuu paljon enemmän kuin yleensä ajatellaan, mielestäni. Yksi esimerkki jäi vielä sanomatta. Minua on jopa hoidettu vääränä potilaana vaikka sisään otettiin oikealla nimellä. Erehtymisen paikkoja on enemmän kuin ajatellaan. Käynnin jälkeen lääkäri olisi voinut vakuutella että taatusti Elli kävi, ei kai se nyt mikään hallusinaatio ollut, eikä hänelle olisi tullut mieleenkään että kävijä olikin TiiaStiina. Lääkärin virhe selvisi papereista.
elli72
Vic Mackey

Joo totta kai erehdyksiä sattuu, se on ihan "normaalia" kun painetaan rankassa työssä kiireellä. Itsekin olen antanut kertaalleen väärälle mummolle väärän mummon lääkkeet. Mutta normihoitaja myöntää ihan avoimesti nämä virheet. Ei ole mitään syytä alkaa keksimään mitään sepitettyjä tarinoita. Tietenkin olisi mahdollista, että sielläkin olisi ollut joku psykopaattihoitaja, mutta siinä tapauksessa uhreja olisi enemmän kuin pelkkä Aili.
Atlanta
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

En ole väittänyt, että huonekaveri valehtelee, mutta hän on vain kuvitellut Ailin olevan vuoteessaan, varsinkin, jos vuoteiden välissä oleva verho on ollut eteen vedettynä. MInä vedän sen aina sairaalassa ollessani yöllä kiinni, vaikka päivällä ne vedetään sivuun. Silloin ei kukaan tiedä olenko siellä vai en, ellei tule katsomaan.
Tietty vastapäinen potilas näkee, mutta Aili oli kahdenhengen huoneessa. Tuskin huonekaveri on verhon taakse vilkaissut, jos se on ollut kiinni.

En usko myöskään, että Aili olisi sairaalan toimesta mitenkään hävitetty. Mutta kummalta tuntuu, ettei mistään löytynyt.
Vaikka hän oliskin tullut sekavaksi Imovanesta, niin tuskin hän mikään Valentin Kononen oli tuossa iässä kävelyvauhdiltaan, että olisi mihinkään jumalattoman pitkän matkan päähän kulkenut.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
Leidi
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Leidi »

Minä en usko, että huonetoveri valehtelee. Voi olla, että hän muistaa väärin tai on esimerkiksi erehtynyt pitämään "peittomöykkyä" Ailina. Voi myös olla, että Aili todella oli vuoteessa huonetoverin käydessä nukkumaan. Tapaus on kokonaisuudessaan omituinen ja en ihmettelisi, vaikka Aili todella olisi ollut vuoteessa yhden aikoihin. Jos Aili sai Imovaninsa ja kävi nukkumaan huonetoverinsa ollessa valveilla, eikä tämän jälkeen poistunut huoneesta, huonetoveri tuskin edes "varmisti", oliko Aili vuoteessaan. Tietysti oli, koska ei kerran poistunut huonetoverin valveillaoloaikana.

Spekulointia.
Vastaa Viestiin