MissHolmes kirjoitti:Pakko taas palauttaa kaikkien mieliin, että tämä tuleva oikeuskäsittely on kaikin puolin vailla vertaa. Minkään muun jutun yhteydessä ei ole niin paljon kadotettua todistusaineistoa, keksittyä ja väärennettyä todistusaineistoa, eikä missään nimessä niin paljon suotta vainottuja syyttömiä.
Pakko sanoa, että olen kanssasi samaa mieltä .
Ensimmäinen käräjäoikeuden päätös tehtiin vaillinaisin paperein ja valokuvin ynnä tallentein, täydennykset saatiin hovioikeuskäsittelyyn, tehtailtiin kahdet toisensa poissulkevat rekot ikkunan rikkomissunnasta, joten hovioikeus joutu jättämään ne ristiriitaisina pois päätöksenteosta, jätettiin kertomatta peitetoiminnan kohteena olosta, näitähän riittää. Itse oletan lähiaikoina vapautuvan syyttä suotta vainotun Jens Kukan.
Mitä sitten tulee itse ketjun aiheeseen eli hätäkeskustellenteeseen. Minulle ei ole selvinnyt kuka määrittelee jonkun todisteen kelpoisuuden.Tutkivat poliisit aluksi. Häkenauhan kanssa on voitu aikoinaan tehdä sitä ja tätä; kuunnella eri nopeuksilla, litteroida ja pätkiä, laatia lausuntoja. Tuleeko heikkotasoisesta äänitteestä todiste, jos sitä on tutkinut keskusrikospoliisin tutkija. Jos siitä on annettu pyydetty lausunto.
Ratkaiseva ja langettava todiste.
Olettaisin tuomareilla olevan oikeus päättää todisteen kelpoisuudesta. Hehän joutuvat sitä korvakuulolta eli subjektiivisen kuuntelukokemuksensa perusteella arvioimaan.
Mihin hiivattiin parikin oikeusastetta on tähän mennessä perustanut kuuntelukokemuksensa
? . Olettamuksensa siitä, minkälaista äänimaailmaa synnyttää surmaamistapahtuma äänitettynä mikrofonipuhelimen kautta NiceLog-suodatettuna häkenauhoituksena. Eikö tolkkusten tuomarien tulisi tuossa vaiheessa kertoa, ettei ole esitetty riittävää rekonstruktiota tai muuta näyttöä siitä, minkälaista äänimaailmaa synnyttää taustasurma.
Miksei rikospaikalta löydetystä ja poissulkevalla tutkinnalla tutkitusta dna-näytteestä tullut ratkaisevaa ja vapauttavaa todistetta. Kuka sen on päättänyt olevan yhdentekevä löydös suhteessa syyllisyyteen. Mitä sen todistearvolle tapahtuu sinä päivänä kun sen jättäjä löydetään.
Olen ennenkin ihmetellyt onko äänitutkija ammattilaisuudessaan henkilö, joka voisi myös ammattitaitoonsa vedoten kieltää nauhoitteelta todistearvon. Vedoten esimerkiksi nauhoitteen tallentamiseen liittyvän tekniikan estävän tarkempien johtopäätösten teon taustalla kuultavissa olevasta. Äänitteen heikkolaatuisuuteen vedoten kieltäytyä antamasta lausuntoa johdattelevaan tutkimuspyyntöön. Voiko äänitutkija kertoa tutkimuspyynnön olevan mielestään johdatteleva. Jos puolustus asiaa kysyy. Jos ei ole kooärpeestä muutenkin lähdössä. Hän olisi voinut ammattitaitoonsa vedoten jo etukäteen arvioida, ettei riittävän autenttista tilannetta äänimaailman vertailuäänien saamiseksi pystytä määrittelemistään syistä suorittamaan. Näin hän ei tehnyt, vaan osallistui/organisoi tuhoon tuomitun yrityksen luoda autenttista ja vertailukelpoista äänimaailmaa.
Tässä tapauksessa piti puolustuksen miettiä tällaisia todistearvoon liittyviä seikkoja.

. Jälleen kerran. Hienostelevan äffänhän nuo ruåtsalaiset siihen omaan versioonsa lausuvat, joten ei ole mamut olleet asialla, taaskaan. Miten lie kuulevat nämä käräjäoikeuskierros n:o 2 tuomarit, kyselevät toisiltaan miksei yhtään *ittua litteroinnista löydy.