Eric Harris & Dylan Klebold

Ulkomailla tapahtuneet selvitetyt tai vielä selvittämättömät henkirikokset
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

poistettu
Viimeksi muokannut Doctor Lecter, Su Marras 11, 2007 8:19 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Zodiac kirjoitti: Harmi kun youtube on poistanut videon missä Dylan kuristaa likkaa videolla.
poistettu
Viimeksi muokannut Doctor Lecter, Su Marras 11, 2007 8:19 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Katrina

Viesti Kirjoittaja Katrina »

Itse en ole hirveän hyviä videoita Youtubesta aiheeseen liittyen löytänyt, omia lemppareita kuitenkin on nämä:

Leffoista ja oikeaa materiaalia-tributevideo (!HUOM: videon loppupuolella jälleen poikien itsemurhakuva, tosin melko epäselvänä! :HUOM! )

Zero dayn loppukohtaus upealla musiikilla

Zero dayn erittäin realistiseksi tehty loppukohtaus alkuperäisillä äänillä

Opettajan soitto Columbinesta hätänumeroon
Katrina

Voi jösses, mitä netistä löytyy.

Columbine-peli Ericin ja Dylanin näkökulmasta. Peli on ilmainen ja mikäli mielit ladata kyseisen pelin, löytyy ohjeet sivustolta Playing Columbine

Latasin itse kyseisen pelin juuri ja vaikka se onkin rpg-tyyppinen ja tuo mieleen 80-luvun lopun ja 90-luvun alun pelit, niin yllättävän mielenkiintoinen siitä huolimatta... :shock:

Menoa kyydittää mm. Nirvanan, Rammsteinin ja Marilyn Mansonin musiikit muutettuna mukaviksi pelipimputuksiksi.
Katrina

Joka päivä jotain uutta. Välillä tuntuu, että menee jo sairaalloisen kiinnostuksen puolelle minulla tämä, kun melkein joka päivä tosissaan käyn etsimässä uutta tietoa pojista. ;) Mutta kun aihe kiinnostaa ja nämä kaksi sattuvat olemaan sopivasti semmoisia, joista vielä löytyykin hirmuisasti aina hieman sitä sun tätä.

Tähän viestiin ajattelin koota semmoisia satunnaisia tietoja, joihin olen törmännyt erilaisissa yhteyksissä. 100% varmuutta näiden paikkaansapitävyyteen en voi antaa, mutta olen yrittänyt karsia joukosta pois semmoisia juttuja, jotka tuntuisivat epäilyttäviltä tai suorastaan valheilta. Tiedot eivät välttämättä liity mitenkään itse tapahtumaan, ainoastaan ovat vain lisätietoja itse pojista.

-Dylanin auto oli vuosimallia 1982 oleva BMW.

Kuva
Dylanin auto, josta myöhemmin löydettiin ajastimella varustettu pommi. Pommin oli ollut tarkoitus räjähtää kello 11 aamulla, mutta ilmeisesti epähuomiossa Dylan oli asettanut räjähdysajaksi 11 illalla.

-Ericin auto oli 1986 vuosimallia oleva harmaa Honda Civic.

-Ericin lokeron numero oli 624.

-Dylanin lokeron numero oli 837.

Kuva
Dylanin lokero (ovessa jonkinlainen teksti).

-Dylanin käyttämä nettinikki oli VoDKa, tai joskus pelkkä V. Eric käytti vuorostaan yleensä nikkiä Reb.

Kuva
Yksi Ericin nettiprofiileista.

Kuva
Toinen, saman paikan Ericin profiili.

-Eric tappoi itsensä ampumalla haulikolla suuhunsa. Dylan vuorostaan käytti TEC-9 -asettaan vasempaan ohimoonsa.

Kuva
Ericin Savage-Springfield 67H-haulikko.

Kuva
Dylanin TEC-9.

-Dylanilla oli päällään tapahtumahetkellä mustat reisitaskuhousut, musta t-paita jossa oli punaisella teksti "wrath" edessä, musta lippalakki (puettuna "väärinpäin") sekä musta poplaritakki (tai musta nahkatakki joidenkin lähteiden mukaan). Lisäksi hänellä oli vasemmassa kädessään musta hansikas (kynsikäs-tyyppinen) ja jaloissaan mustat maihinnoususaappaat. Vasemmassa saappaassaan hänellä oli punainen koru, jossa oli vasara ja sirppi. Ruumiin läheltä löytyi lisäksi mustat henkselit.

-Ericillä oli yllään mustat ns. armeijahousut, valkoinen t-paita jossa oli mustalla teksti "Natural Selection" edessä, musta lippis jossa oli teksti "KMFDM" puettuna "väärinpäin" ja musta poplaritakki. Oikeassa kädessään hänellä oli musta kynsikäs-tyyppinen hansikas sekä jaloissaan mustat maihinnoususaappaat.

-Molemmilla oli asevyöt joissa oli haulikon panoksia. Housuissaan heillä oli CO2-pommeja ja lippaita 9mm-aseeseen. Lisäksi molempien käsivarsissa oli tulitikkuja (rasia?), oletettavasti siksi, että heidän olisi helpompi ja nopeampi sytyttää pommeja.

-Dylan ampui päivän aikana 9mm aseella yhteensä 55 kertaa; koulun ulkopuolella 3, koulun sisällä 31 ja kirjastossa 21 kertaa. Haulikkoa hän käytti 12 kertaa; koulun ulkopuolella 2, koulun sisällä 4 ja kirjastossa kuusi kertaa. Yhteensä hän ampui siis 67 kertaa.

-Eric puolestaan ampui tuona päivänä 9mm aseella 96 kertaa; 47 kertaa koulun ulkopuolella, 36 kertaa koulussa ja 13 kertaa kirjastossa. Haulikon laukauksia oli 25; koulun sisäpuolella neljä kertaa ja kirjastossa 21 kertaa. Yhteensä laukauksia oli 121.

-Pommeja (tai niiden jäänteitä) poliisi löysi yhteensä 94 kappaletta. Näistä 48 oli karboniittipommeja, 27 putkipommeja, 11 puolentoista litran propaanipommia, 7 kaasu tai napalmipommia ja 2 suurta 9 kilon propaanipommia.

Kuva
Kleboldien talosta löytynyt putkipommi, jossa teksti "VoDKa's revenge".

Kuva
Ruokalassa ollut, räjähtämätön suuri propaanipommi.

-Aseiden ja pommien lisäksi heiltä löytyi runsas valikoima erilaisia terä-aseita. Yhtäkään näistä ei kuitenkaan käytetty tuona päivänä.

Kuva
Teräaseet, joita pojilta löydettiin.
Katsa

Viesti Kirjoittaja Katsa »

Olin toki joskus aiemmin kuullut näistä tapauksista, mutta nyt jäin koukkuun tähän. :oops:
En ole ensinnäkään nähnyt yhtään elokuvaa tai dokumenttia aiheesta, se on korjattava pikimmiten. Jopa Bowling for Columbine on minulta näkemättä, mutta haluaisin nähdä ehdottomasti myös Zero Dayn ja mielellään tietysti muutkin asiaan liittyvät elokuvat, joita olikin siis yllättävän monta. Olin kuullut ainoastaan Mooren dokkarista.
Olen koko viikonlopun etsinyt tietoa netistä tästä aiheesta ja lukenut tietenkin kaiken mitä tähän ketjuun on postattu, suuri KIITOS tästä. Paljon juttua on löytynytkin, mutta en luota omaan kielitaitooni niin paljoa että uskaltaisin tänne mitään yrittää suomentaa.

Onkohan noilla poikien kynsikkäillä muuten joku merkitys? Toisella oikeassa, toisella vasemmassa kädessä. Liittyykö hansikas yksinkertaisesti vain ampumiseen (tarvitaanko siihen hanskaa???); miten on siis poikien kätisyyden laita? Täsmääkö hansikkaat siihen?
Vai onkohan merkitys joku syvällisempi, osoittaa heidän olevan tiimi tai jotain?

Terveisin Columbineen hurahtanut Katsa
Katrina

Katsa kirjoitti: Olen koko viikonlopun etsinyt tietoa netistä tästä aiheesta ja lukenut tietenkin kaiken mitä tähän ketjuun on postattu, suuri KIITOS tästä.
Onkohan noilla poikien kynsikkäillä muuten joku merkitys? Toisella oikeassa, toisella vasemmassa kädessä. Liittyykö hansikas yksinkertaisesti vain ampumiseen (tarvitaanko siihen hanskaa???); miten on siis poikien kätisyyden laita? Täsmääkö hansikkaat siihen?
Vai onkohan merkitys joku syvällisempi, osoittaa heidän olevan tiimi tai jotain?
Hei, hienoa että joku muukin on jotenkin käsittämättömällä tavalla jäänyt tähän aiheeseen koukkuun. :D

Mietin itsekin tuota kynsikäsjuttua samalla kun suomensin, mutta en sen kummemmin sitten ruvennut etsimään tietoa, päättelin vain että ehkä jommalla kummalla on sattunut olemaan nahkahanskat yli ja kun toinen oli toisen käden ja toinen toisen, niin ovat leikanneet vain sormiosat pois (ilmeisesti kyseessä oli tosiaan itse hanskoista kynsikkäiksi muutetut) ja laittaneet vain hanskat käteen sitten. Ehkä se on poikien mielestä näyttänyt coolilta (ja onhan se sitä, pakko myöntää!). Ammuskelussa ei välttämättä semmoisia tarvitse, mutta kai se jotenkin tukee ja saa aseen pidettyä paremmin kädessä, jos alkaa kädet kovastikin hikoilemaan "työn touhussa".

Yritin etsiä tietoa poikien kätisyydestä, mutta en nopealla vilkaisulla sitä löytänyt. Sen sijaan löysin erittäin mielenkiintoisen väitteen, jota en pidä edes mahdottomana...

Molemmat pojat kun ovat kuolleita, niin vastausta ei varmaan koskaan saada, mutta mikä selittää sen, että Dylanin käsissä ollut ase oli eri puolella kuin mistä luoti oli sisään mennyt? Joidenkin väitteiden mukaan Dylan olisi pyytänyt Ericiä ampumaan itsensä, kun ei itse siihen olisi kyennyt. Toisten puheiden mukaan taas Dylan on ehkä halunnut antaa itsensä ilmi ja Eric on suutuspäissään ampunut Dylanin. Asetyypillä, jolla Dylan oletettavasti itsensä ampui, on mahdotonta ampua niin, että ase jäisi eri puolelle kuin mille luoti on tullut. (Luoti oli tullut vasemmalta, ase oli oikeassa kädessä.)

Mielenkiintoiseksi minusta asian tekee se, että mitä jos tosiaan Dylan olisikin päättänyt antautua? Eric, jolla oli sopimus parhaan kaverinsa kanssa, olisi luultavasti suuttunut tästä ihan mielettömästi ja tosiaan voinut toteuttaa tuon tapon. Voisi osittaan selittää senkin, miksi Dylan olisi ampunut itseään ohimoon ja Eric suuhun...

Erään sivuston mukaan Dylan oli näemmä oikeakätinen, joten hanska oli hänellä siis ns. väärässä kädessä tässä tapauksessa.
Katsa

Aloin etsimään ja luin, että Dylan oli vasenkätinen ja ampui vasemmalla kädellä, mikä on nähtävissä videoiltakin. Itseasiassa näkyy Katrinan avatarissa, kun vaan ottaa ja katsoo. :D
Alkaa tämä viikonlopun valvominen ja Columbinen lukeminen näemmä vähän verottamaan hoksottimia. :lol:
Katrina

Katsa kirjoitti:Aloin etsimään ja luin, että Dylan oli vasenkätinen ja ampui vasemmalla kädellä, mikä on nähtävissä videoiltakin. Itseasiassa näkyy Katrinan avatarissa, kun vaan ottaa ja katsoo. :D
Alkaa tämä viikonlopun valvominen ja Columbinen lukeminen näemmä vähän verottamaan hoksottimia. :lol:
Heeeei. Totta. :D Katsos kun olen sokea.

Oli miten oli, saatoin ajatuksissani itsekin sekoittaa nuo puolet, mutta tosiaan se ase on Dylanilta löytynyt ilmeisesti kuitenkin väärältä puolelta, kaikesta huolimatta. Poliisi on vaiennut tästä asiasta sen vuoksi, ettei kaiken pahan lisäksi Harrisin perhettä kiusattaisi vielä tälläiselläkin ajatuksella, että heidän poikansa olisi tappanut vielä parhaan kaverinsakin.

Erikoista kyllä siinä mielessä, että jos joku tälläinen suomalainenkin saa selville tuommoisia juttuja, niin eiköhän siitä ole Ericin perhekin kuullut jo tähän mennessä... :roll:

Edit:

Löysin poliisin piirtämän kuvan Ericin ja Dylanin asennoista heidät löydettäessä.

Kuva

Lisäksi sensuroin alkuperäistä kuvaa sen verran, ettei tässä näy mitään muuta kuin poikien vartalot, jos joku haluaa vertailla vaikkapa tuohon poliisin piirustukseen ja ajatukseen siitä, että Eric tosiaan olisi tappanut Dylanin. Kuvan voi katsoa tästä.
Howler
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Howler »

Katrina, tuo on todella mielenkiintoinen idea/löytö. Eipä ole kertaakaan tullut mieleen! Itse olen lukenut Columbinensta paljon, myös tämän topicin kokonaan läpi. Kiitos suomennoksistasi :)
Katrina

No nyt piti ihan tosissaan alkaa kans tätä asiaa tutkimaan. Ajatus siitä, että Eric tosiaan olisi tappanut vielä Dylaninkin ennen itsensä surmaamista on erittäin mielenkiintoinen ja varsin jännittävä ajatus. Entä jos Eric olisikin antanut tässä vaiheessa mahdollisesti teoistaan kauhistuneen Dylanin mennä? Entä jos Dylan olisi antautunut? Ihan takuuvarmasti hän olisi tällä hetkellä mielisairaalassa ja/tai vankilassa. Mutta olisiko hän kyennyt antamaan paremmat selitykset teoille kuin mihin nyt ollaan päästy arvailemalla ja vertailemalla tietojamme toisiinsa? Ehkä.

Jotenkin minusta tuntuu, että Eric oli tuomittu kuolemaan jo siinä vaiheessa kun hän astui kouluun sisälle. Ehkä jo siinä vaiheessa, kun ajatus teurastuksesta on käynyt hänen mielessään. En tiedä miksi Eric tuntuu olevan aina se, jolla oli suurempi kuoleman ja kostonhalu. Ehkä siksi, että Ericin tuntoja ja mielipiteitä on ollut enemmän jaossa ja ihmisten nähtävillä. Eihän Dylankaan varmasti voinut olla ihan tavallinen masentunut nuori vain jos tuommoiseen lähtee mukaan...

Mutta jatketaan ajatusleikkiä siitä, että Dylan olisi tosiaan tullut Ericin ampumaksi.

Hain hieman tietoa joiltakin sivuilta voidakseni koota tietoa taas yhteen tänne.

"On olemassa joitakin todisteita siitä, että Eric ampui Dylanin ennen itsemurhaansa. Joidenkin raporttien mukaan jälki, joka Dylanin ohimossa oli, ei ollut samanlainen millainen se olisi ollut mikäli hän olisi itse tappanut itsensä. Ruumiinavauspöytäkirjan mukaan luoti lävisti hänen vasemman ohimonsa. Vaikka jotkut, jotka päätyvät itsemurhaan, eivät käytä hallitsevaa kättään viimeiseen liipaisimenvetoon, niin suurin osa itsemurhaajista on kuitenkin käyttänyt siihen hallitsevaa kättään. Vasta julkaistu ruumiinavauspöytäkirja Dylanista kertoo hänen olleen oikeakätinen, vaikka luoti joka tappoi hänet lävisti hänen vasemman ohimonsa. Tästä huolimatta Dylanin kuolema oli melko varmasti itsemurha."

Erään jutun mukaan taas poliisilla oli suora näköyhteys kirjastoon (siitä on jokin valokuvakin kuulema todisteena, en vain onnistunut löytämään sitä). Kyseisessä jutussa oli puheenaiheena loukkaantunut oppilas, joka yritti päästä pakoon kirjaston ikkunan kautta, mutta ei onnistunut siinä omin avuin. Poliisien olisi kuulema pitänyt tajuta tulla apuun siinä vaiheessa kun pojat ampuivat itsensä, mutta odottivat sen sijaan vielä jopa tunteja ennen kuin uskaltautuivat sisään.

Sitä en saanut selville, näkivätkö poliisit pojat, vaiko eivät. Kuitenkin ilmeisesti on ollut heille aika selvää, että pojat ovat kuolleet, mutta ovat odottaneet jostain syystä vielä ties kuinka kauan.

Aiemmin (mitä en ole suomennoksissa maininnut, koska niitä ei ole tarkemmin selostettu) pojat kävivät ammuskelemalla sotaa poliisien kanssa hetken aikaa, ennen kuin sitten päätyivät tosiaan itsemurhaan.

Himppusen hämää kyllä tämä juttu nyt. Kun mielestäni kaikki syyt on olemassa, miksi voisi epäillä Ericin tappaneen Dylanin, mutta onko asiaa tutkittu koskaan? Luultavasti on, mutta jostain syystä sitä ei kerrota julkisuudessa. Yleensähän tämmöiset epäilyt ja salaliittoteoriat leviävät tämmöisissä jutuissa tulen lailla, mutta jostain syystä tästä on hirvittävän vaikea löytää minkäänlaista tietoa. Miksi? Voiko syy olla se, että tämä on totta? Tiedetäänkö se ylemmillä tahoilla?

Vai onko syy vain siinä, että ihmiset haluavat nähdä pojat vain murhaajina, tappajina, jotka eivät välittäneet muista tippaakaan, eivätkä ole siksi kiinnostuneet aiheesta? Oli masentavaa lukea kommentteja, missä ilmoitettiin kuinka hienoa on, kun pojat ovat nyt helvetissä.
Teko oli kauhea, sen myönnän, mutta joka päivä tässä maailmassa tapahtuu kauheampiakin juttuja ja silti totuus olisi mielestäni saatava selvitettyä tuosta asiasta. Ehkä se ei kuulu koko kansan tietoon, mutta ainakin itse olisin erittäin innostunut kuulemaan totuuden tuosta.
Howler
Axel Foley

^ Tuo oppilas, oliko Patrick Ireland kyseessä? Patrick pelastetaan kirjaston ikkunan kautta...
Kuva

Sitten tuohon Eric/Dylan juttuun. En usko, että asiaa on koskaan tarkemmin tutkittu, toisaalta sehän on suht mahdotonta enää. Ymmärtääkseni mikään turvakamera ei tallentanut Dylanin ja Ericin kuolemaa. Silminnäkijöitäkään ei ymmärtääkseni ollut. Jos poliiseilla olisi ollut suora näköyhteys, luulisi heidän toimineen heti, kun tekijät ampuivat itsensä, koska uhreja kuitenkin oli vielä sisällä. Tuollaisessa tilanteessa hetkenkin viivyttely voi maksaa yhden loukkaantuneen hengen, kun ei pääse tarpeeksi nopeasti hoitoon. Näin itse asiassa kävi ainakin tämän sivuston mukaan Dave Sandersille. Teoria hallitsevan käden käytöstäkään ei ole 100% varma, kuten tekstissä lukikin.

Mietin sitä kovasti, että ehkä juttua ei myöskään ole tarkemmin tutkittu, koska aika moni ajattelee poikien olevan helvetissä, paikkansa siellä ansainneina. Eikä heitä omalla tavallaan voi syyttää tuosta ajattelusta, mutta silti asiat pitäisi tutkia niin ettei jää mitään kyseenalaista.

Voin vain kuvitella, millainen tunnemyrsky kummankin pojan vanhemmille olisi, jos selviäisikin, että Eric ampui Dylanin. Eric saisi "tililleen" vielä yhden murhan ja Dylanista tulisi aika varmasti ajatuspohjalla poika, joka mahdollisesti olisi elossa ja vastuussa teostaan. Ehkä Dylan saatettaisiin rinnastaa muihin uhreihin, osittain ehkä unohdettaisiin, että hän oli toinen tekijä. En väitä, että noin tapahtuisi aivan varmasti. Veikkailen vain.

Tuli muuten mieleen, moniko uhri varmasti on Dylanin ampuma? Moniko uhri kuoli juuri Dylanin luodeista? En muista missään lukeneeni tuosta tarkemmin...

Ja sitten: Miksei Dylan olisi ampunut Ericiä, jos Eric ampui häntä tai oli lähestymässä ampuakseen?
Katsa

Ainakin Dylan ampui puolet vähemmän laukauksia kuin Eric.
Tuo onkin mielenkiintoinen selvittää, missä suhteessa uhrit jakautuivat!

Tuosta kätisyydestä taitaa olla nyt monta eri käsitystä liikkeellä. Itse olen ollut koko ajan siinä käsityksessä, että Dylan on vasenkätinen ja tappava laukaus tuli vasemmalta ja matchaa siihen, että se on itse aiheutettu.

Jossain videolla näkyy myös, kun ikkunoiden läpi ammutaan poliisia kohti ulos. Pojathan lähtivät välillä kirjastosta ampumaan poliiseja ja palasivat sitten kirjastoon. Vai ampuivatko kirjaston ikkunoista - en muista, mutta ampuminen näkyy jollakin niistä lukemattomista videoista joita olen viikonlopun aikana käynyt läpi.
Howler
Axel Foley

Onko kukaan muuten lukenut tarkemmin uhrien vanhempien kirjoja tai muita sellaisia? Selaillessani nettiä satuin huomaamaan, että niitäkin on paljon. Esimerkiksi netistäkin löytyy Daniel Mauserille omistetut sivut
Samarina
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Samarina »

Mulla on vähän sellainen kutina, että poikien kuolema ei hirveästi tutkijoita enää hetkauttanut. Koska eiköhän tuo olisi ollut ihan helppo selvittää, oliko Dylanin tappanut laaki Ericin vai Dylanin aseesta. Kyllähän haulikolla ja käsiaseella on vissi ero. Itse kyllä voisin hyvinkin uskoa, että Dylan olisi tullut katumapäälle ja Eric olisi hänet ampunut...
Lukittu