Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
cicero kirjoitti:Tekijähän on itseasiassa ollut kömpelö liikkeissään ja suunnitelmissaan...miksi hyökätä taloon jossa uhrin lisäksi vaimo ja neljä lasta? Miten onkin onnistunut tipauttamaan "murha-aseen"? Lisäksi alueella asuu paljon ihmisiä joten mistään yksinäisestä talorahjuksesta keskellä peltoa ei ole kyse, musta tämä viittaa enemminkin ensikertalaiseen jolle tämä ehkä jäi myös viimeiseksi kerraksi, ainoana kiihokkeena tunne uhria kohtaan...viha,katkeruus....
Minua vaan edelleenkin ihmetyttää tuo teon ajankohta. Siis heti sen jälkeen kun Lahti tuli yöllä kotiin Turusta, siis perjantaina (?) tai lauantaiaamuna klo 1.30?
Tuliko Lahti kotiin omalla autolla vai taksilla vai tiko joku hänet kotiin?
onhan se outo ajankohta, tuollapäin ei ainakaan satunnaisia kulkijoita tuohon aikaan liiku eli tarkoituksella on menty...aikaa kaukaa haettu musta olisi esim. joku huumehörhö-juttu..
Olisi mielenkiintoista tietää mitä kautta uhri on tullut kotiin, jos on vaikka tullut Porin keskustan kautta niin tekijä on voinut lähteä perään ja ajankohta näin olla sattumanvarainen ja äkisti valittu, tyyliin että tuossahan se nyt menee, nyt lähtee pojalta henki...tekijä ei välttämättä ole etukäteen tiennyt uhrista juurikaan mitään ja olettanut vaan että Lahti on yksinään kotona kun yksin niin myöhään jostain oli tulossakin..
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
cicero kirjoitti:onhan se outo ajankohta, tuollapäin ei ainakaan satunnaisia kulkijoita tuohon aikaan liiku eli tarkoituksella on menty...aikaa kaukaa haettu musta olisi esim. joku huumehörhö-juttu..
Olisi mielenkiintoista tietää mitä kautta uhri on tullut kotiin, jos on vaikka tullut Porin keskustan kautta niin tekijä on voinut lähteä perään ja ajankohta näin olla sattumanvarainen ja äkisti valittu, tyyliin että tuossahan se nyt menee, nyt lähtee pojalta henki...tekijä ei välttämättä ole etukäteen tiennyt uhrista juurikaan mitään ja olettanut vaan että Lahti on yksinään kotona kun yksin niin myöhään jostain oli tulossakin..
Jos Turusta tulee Ulvilaan (tai menee), niin ei kai kukaan käy tekemässä mutkaa Porin keskustaan?
Itse olen ajanut monta kertaa Porin kautta kun olen Turusta mennyt Ulvilaan joko olen tullut vanhaa tietä pitkin tai sitten olen käynyt hakemassa varsinkin yöaikaan Porista vielä vaikka yölihiksen pikkunälkään...tästä tosin on jo aikaa...toisaalta luulisi sitten että porin poliisilla olis valvontakameramateriaalia kun siellä tuo keskusta on aika hyvin kameroilla peitetty....eli juu varmaan on sitten mennyt suoraan kotiin tuo uhri vaikka aika myöhäinen ajankohta jos työasioilla on ollut....
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
cicero kirjoitti:Itse olen ajanut monta kertaa Porin kautta kun olen Turusta mennyt Ulvilaan joko olen tullut vanhaa tietä pitkin tai sitten olen käynyt hakemassa varsinkin yöaikaan Porista vielä vaikka yölihiksen pikkunälkään...tästä tosin on jo aikaa...toisaalta luulisi sitten että porin poliisilla olis valvontakameramateriaalia kun siellä tuo keskusta on aika hyvin kameroilla peitetty....eli juu varmaan on sitten mennyt suoraan kotiin tuo uhri vaikka aika myöhäinen ajankohta jos työasioilla on ollut....
Jos minä ajaisin yöllä Turusta Ulvilaan, niin lyhin reitti olisi kylläkin Raumantieltä Lattomeren kautta. Tai sitten Laitilasta Eura-Harjavalta-reittiä, tai Turusta jopa Säkylän kautta (vanhaa tietä...)
Tietääkö muuten kukaan, oliko Lahti ollut Turussa? Missä hän siellä oli?
niin mä tykkään ajella rauman kautta ku siellä haisee aina niin hyvälle herää hyvin ja tietää että ollaan noin puolimatkassa...
Uhrihan on aiemmin asunut Raisiossa eli voi olla että oli käynyt tuttujakin moikkaamassa samaan syssyyn, toki poliisi on varmaan tuonkin ottanut huomioon ja tarkistanut
Itse aloin kanssa ihmettelee tota surma aikaa. Minkä takia juuri puol kaks yöllä? Jos murhaajan kerta on tapettava miksi ei voisi odottaa vielä vaikka tuntia tai puoltatoista, varmasti vähemmän silminnäkijöitä ja yllätys vieläkin parempi kuin silloin kun Lahti olisi jo ollut paremmin unessa.
Ehkä siksikin juuri tuona yönä - no, jo sitä taannoin jankkasin, mutta miksi juuri tuolloin. Mitä oli J.S. Lahden ohjelmassa seuraavana päivänä ja/tai lähitulevaisuudessa sellaista mikä ei saanut tulla julki eikä tulla tehdyksi?
Surmaaja oli ehken perunut aikeitaan jonkin mahdollisen esteen tms. vuoksi. Ehkä siirtänyt ja siirtänyt tekohetkeä, kunnes jokin takaraja tuli täyteen, ts. nyt tai ei koskaan. Perintöriita? vai oliko JSL mahdollisesti jonkun pesän uskottuna miehenä ja joku ei tästä tykännyt?
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Tässä lähestytään taas mieliaihettani, eli lyhyesti: Miksi tuolloin, miksi ei joskus toiste?
Ajankohdan valinnan syy voi olla vähäpätöiseltä vaikuttavakin seikka. Esimerkiksi juuri tuolloin oli auto käytössä, vaimo töissä, oma perhe matkoilla, itsellä lomaa jostakin tai ehkä -kuten D.L. totesi- jotakin oli tapahtumassa lähiaikoina.
eikös ne uhkailut liittyneet juuri niihin työasioihin? tuo ajankohta on kyllä omituinen, paitsi siinä mielessä jos surmaaja oletti uhrin olevan yksin kotona...Mitä jos alunperin koko perheen piti mennä sinne turkuun? hehän olivat sieltäpäin kotoisin? siis raisiossa olivat viimeksi asuneet...
Eikö toi ole just hyvä aika murhalle. Ihmiset on jo melko varmasti kotona jos ovat tullakseen. Ei tarvitse pelätä, että joku soittaa ovikelloa kesken kaiken ja mahdolliset vieraatkin ovat jo lähteneet. Lähiö on hiljentynyt, eikä muutamaan tuntiin tarvitse pelätä edes lehdenjakajaa. Joku myöhäinen koiranulkoiluttaja tms. voi olla liikkeellä, mutta se riski on kyllä siihen asti kun lehdenjakajat ja aikaiset linnut alkavat muutenkin liikkumaan.
Pimeys suo turvan. Ehkä murhaaja on tarkkaillut taloa ja odottanut kunnes uhri saapuu kotiin. Huomaa, että lasten huoneista sammuu valot vähitellen. Samoin naapureissa ollaan jo nukkumassa. Sitten kun uhri tulee kotiin, niin sitten vaan asiaan. Vaihtoehdot taitavat olla siinä, että soittaa ovikelloa ja yrittää päästä sisään tai sitten rikkoo ikkunan. Jos on epätodennäkoistä, että pääsee ovikelloa soittamalla sisään, niin tuo ikkunan rikkominen taitaa olla niitä harvoja vaihtoehtoja. Pakko ottaa riski. (Mikä siis karsinee epäiltyjen listalta kaikki ne ihmiset, jotka olisivat pääseet sisälle ovikelloa soittamalla).
Ja jotenkin tuntuu, että ei kai tällaista nyt vuosikausia mietitä, joten syy murhalle täytyy olla lähimenneisyydessä. Lähipiiristä murhaaja ei voi olla, koska muuten vaimo olisi tunnistanut. Työstä tai harrastuksista joku, mutta ihmettelen jos vaimolla ei ole ollut hajua asiasta - yleensä kai puolisot kuitenkin kertovat toisilleen asioista ja siitä, jos on jonkun kanssa vaikka hankaluuksia työpaikalla. Joten voisi kuvitella, että kyseessä on joku sellainen ristiriita, josta mies ei ole vaimolleen halunnut kertoa - rakastajan mustasukkainen aviomies tai joku lain harmaalla alueella oleva juttu. Tällaisista asioista vaimolla ei välttämättä olisi mitään tietoa.
Teleksi kirjoitti:ihmettelen jos vaimolla ei ole ollut hajua asiasta - yleensä kai puolisot kuitenkin kertovat toisilleen asioista ja siitä, jos on jonkun kanssa vaikka hankaluuksia työpaikalla. Joten voisi kuvitella, että kyseessä on joku sellainen ristiriita, josta mies ei ole vaimolleen halunnut kertoa - rakastajan mustasukkainen aviomies tai joku lain harmaalla alueella oleva juttu. Tällaisista asioista vaimolla ei välttämättä olisi mitään tietoa.
Naulan kantaan!!! Olen täysin samaa mieltä, puoliso kyllä yleensä on se, kelle avaudutaan ja jaetaan murheet. Nyt ei vaimosta ole edes tutkinnassa apua eli olettamus voisi hyvinkin osua kohdalleen. Poliisi ei muuten kumonnut huhua uhrin mieskiinnostuksesta, vaikka kumosi huhut mm. vaimon virolaisuudesta. Veikkaan edelleen ihmissuhdeongelmaa motiiviksi. Salainen suhde - mieheen tai naiseen...
Teleksi kirjoitti:Vaihtoehdot taitavat olla siinä, että soittaa ovikelloa ja yrittää päästä sisään tai sitten rikkoo ikkunan. Jos on epätodennäkoistä, että pääsee ovikelloa soittamalla sisään, niin tuo ikkunan rikkominen taitaa olla niitä harvoja vaihtoehtoja. Pakko ottaa riski. (Mikä siis karsinee epäiltyjen listalta kaikki ne ihmiset, jotka olisivat pääseet sisälle ovikelloa soittamalla).
No, entäs se vaihtoehto, että kun kotiintulija oli avaamassa ovea, niin...vai pääsikö autotallista suoraan sisälle?
Vaimolle olisi ehkä jotakin tekohetkellä ukkokin avautunut, ainakin kutsunut tekijää nimellä tms. Epäilen, että Lahti ei itsekään oikeastaan tuntenut tekijää, ainakaan kovin henkilökohtaisesti.
Jos olisi tuntenut, niin se olisi tullut tappelussa ilmi.