Iäkäs mies nappasi 1-vuotiaan mukaansa Jumbossa 2013

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
pirinen
Susikoski

Re: Iäkäs mies nappasi 1-vuotiaan mukaansa Jumbossa

Viesti Kirjoittaja pirinen »

Selvä, tämän ketjun neropattien mielestä oikea paikka tyypille joka kaappailee vauvoja mukaansa, kun päässä kilahtaa on vapaana tallustelu, jos ensi kerralla napsahtaisi jättipotti :roll:

Kuten kakkosurpo sanoi, ei tuollaista 1-vuotiasta voi olla huomaamatta, sitten kun kiinni jäi alkoi selittely: sai "blackoutin", ei se ole vaarallinen, se vaan kun saa mustia hetkiä kappailee lapsia ostoskäyrryssä". Väki: liikkuuko teille mitään päässä?
Destiny
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Destiny »

pirinen kirjoitti:Selvä, tämän ketjun neropattien mielestä oikea paikka tyypille joka kaappailee vauvoja mukaansa, kun päässä kilahtaa on vapaana tallustelu, jos ensi kerralla napsahtaisi jättipotti :roll:

Kuten kakkosurpo sanoi, ei tuollaista 1-vuotiasta voi olla huomaamatta, sitten kun kiinni jäi alkoi selittely: sai "blackoutin", ei se ole vaarallinen, se vaan kun saa mustia hetkiä kappailee lapsia ostoskäyrryssä". Väki: liikkuuko teille mitään päässä?
No, jäihän vanhemmiltakin huomaamatta,että missä se 1-vuotias oli kun joutui vanhuksen matkaan.

Päässä liikkuu juuri se, että vanhempien kuuluu katsoa lapsiensa perää, koska suomenmaassa kulkee mm. blackoutvanhuksia yms. julkisilla paikoilla, eikä se ole ketjun "neropattien" syytä. Ihan sama, mitä mieltä sinä olet blackoutvanhusten oikeasta paikasta, vapaana he silti ovat ja se kannattaa muistaa, kun menet kauppaan tai muualle lapsesi kanssa. Valvo lastasi, se on sinun tehtäväsi aikuisena ja lapsen vanhempana.
Eikä oikea paikka ole fb, mihin ensimmäiseksi napataan kuva ja laitetaan päivitys. Joko menet itseesi ja mietin, miksi et onnistunut suojelemaan lastasi tai nostat syytteen blackoutvanhusta vastaan ja katsot, mitä mieltä Suomen laki ja oikeusjärjestelmä on asiasta.
Helvetin kosto kiehuu sydämessäni- Yön kuningatar
nuusku-nella
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja nuusku-nella »

Osa kirjoittelijoista ei ilmeisesti ole ollut tekemisissä muistisairaan ihmisen kanssa kun ei osata ymmärtää miten tuollainen vahinko voi tapahtua. Mutta kyllä se vaan silti voi vaikka ette itse sellaista ole nähneetkään tapahtuvan, muistisairas ihminen hämmentyy eikä rekisteröi kaikkea ympärillä olevaa jne. Enhän toki tiedä onko ko. mies muistisairas mutta näin voisi olettaa.. Ja sille joka kysyy onko tuollaisen muistisairaan paikka sitten "tavallisen" ihmisten seassa kaupassa niin ei varmaan ole mutta tällaisessa maailmassa elämme kuitenkin, kaikille sitä tarvitseville ei riitä asiointiapua tai henkilökohtaista avustajaa mukaan.

Taitaa tämä kohunkalastus facebookissa olla uusi versio "15 minutes of fame"sta, jaetaan mitä milloinkin itseä kohdannutta suurta vääryyttä ja toivotaan että lehdistö tarttuu asiaan ja pääsee ehkä jopa antamaan haastattelun kuinka oli kauheaa ja jotain korvaustakin ois kiva saada.
jarmo.janis
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

Ihan vaan sellaisena vinkkinä sanon seuraavaa.
Jos molemmat vanhemmat on mukana niin ennen lähtöä sopikaa sanallisesti se, kumpi katsoo lasten perään ja kumpi keskittyy pääsääntöoisesti kauppa asian hoitoon. Tollainen keskinäinen tehtävänjako kummasti helpottaa näiden estämistä. Väittäisin että useampikin vime aikoina mediaan asti päässyt hässäkkä oltaisiin vältetty, jos vanhemmat olis sopineet työnjaon sen sijaan että molemmat olisivat olettaneet toisen olevan se joka vahtii pennut. Osa muistakin kodin vaaratilanteista lapsille johtuu siitä, ettei vanhemmat riittävästi kommunikoiden huolehdi, että on tieto siitä kumalla siillä hetkellä on ensisijainen valvontavastuu.

En tunne tähän tapaukseen liittyvää vanhusta (enkä muitakaan ihmisiä) mutta lähinnä tulee mieleen se että, jos tämän lapsen ottaneen henkilön sairaus on se, jossa lähimuisti tuhoutuu ekana, mutta kauempaa menneisyydestä muistaa, on hän voinut kuvitella tenavan ollen hänen oma tai lähisukulaisensa tenava.
Toisessa mieleeni tulevassa skenaariossa ihmisen tietoisuus ajasta ja paikasta katoaa, mutta hän pystyy jatkamaan suht yksinkertaista tehtävää esim työntämään kärryjä, tai ajamaan metrojunaa yhtä kytkintä alhaalla pitäen.
ketsku
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja ketsku »

Mulla on piiiiitkän pitkä ja kattava kokemus nimenomaan muistisairaista vanhuksista kaikissa muistisairauden eri vaiheissa ihan alusta kuolemaan saakka. En ihan heti allekirjoita tuota juttua tuollaisenaan. JOS esim. tämä mies on ollut paljon kaupoilla vaikkapa tyttärensä ja tyttären pienen vauvan kanssa voi pitää todennäköisenä, että hän on sairautensa vuoksi ottanut kärryn. Sen sijaan jos hän ei ole ollut missään tekemisissä vauvojen tai pienten lasten kanssa pidän tuota hieman omituisena.

Muistisairaallakin on hyvinkin loppuun asti tietyt asiat selviä. Yksi asia on pienet lapset. Vaikka ihminen olisi jo aika loppuvaiheessa muistisairautta saa pienet lapset melkein aina aikaan lähinnä hymyn tai muun positiivisen reaktion. Silti kaikki ovat aina ymmärtäneet, että kyseinen vauva ei ole heidän ja monet eivät vaistomaisesti oikein uskalla koskea.

Mitään blacoutteja ei muistisairauksiin varsinaisesti liity. Jos on jo niin pitkälle muistisairas, että ei enää tajua lainkaan mitä tekee, tuskin on myöskään jumbossa. Niin sekavan vanhuksen huomaa kyllä kuka tahansa ja tuon tasoinen olisi kyllä jo hoidossa.

Hiukan omituinen juttu...
Jimbeam
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Jimbeam »

Kuvan alkuperäinen jakaja oli lapsen isä, ja myös äiti käynyt kommentoimassa kuvaan.
Kärryt oli viety ostoksia kärryyn pakatessa, lapsen niissä ollessa. Jos näin on, ei sen tarkmpaa vahtimista mielestäni tule vaatia.Isä kirjoitti mm. kuinka olisi kouluttanut miestä, ellei vartija olisi estänyt, ja kuinka yritti pyytää tätä kanssaan vessaan.
Isän löytäessä miehen, oli tämän ensimmäiset kommentit ollut "minua ei ole koskaan tuomittu." Näin siis facebook-lukeman perusteella.

Kuvan perusteella hän oli siististi pukeutunut, n.60-vuotias.
AutumnForever
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja AutumnForever »

Mulla ainakin 1-vuotias on istunut siinä kärryn "taitettavassa" istuinosassa, ei todellakaan missään kopassa enää. Ja on paljon eroa sillä onko lapsi just täyttänyt 1v vai onko vaikka 1v 7kk. Jossei vanhus ole ollut sokea niin lapsi on kyllä täytynyt huomata.

Paha tässä sanoa kumman puolella olisin. Muistisairaiden kanssa olen työskennelyt ja jos on niin pahasti muistisairas että ottaa jonkun lapsen mukaan, niin tuskin pystyisi asioimaan kaupassa itsenäisesti??

Mitä lapsen vahtimiseen tulee, niin itse käyn aina lapsen kanssa kahdestaan kaupassa. En kertakaikkiaan voi pitää silmiä koko ajan lapsessa. Olen siis yh. Pakko punnita vihannekset ym. ja maksaa ostokset. Pakko pakata ne kasseihin ja mulla ei ole silmiä ympäri kroppaa.
On päiviä, joina ei huomaa, että
vuoret ovat yhä pystyssä.
On tunteja joina kaikki on pelkkää mustien
rantojen roskaa.
Hetkiä joina ei tunne ketään.
pirinen
Susikoski

Aivan Ketsku ja kumppanit, kyllä tässä ketjussa on pyörinyt sellaista vatipäätä, että miten voivat olla vapaalla jalalla, ilmeisesti muistisairaita. Tehkää tuosta lapsenkaappaaja kahelista vaikka vatipäiden kuningas, ihan vapaasti. Kas kumma, kun Jammu ei keksinyt aikoinaan selitystä;" Olen muistisairas, minulla oli pikku blackout".
WalkingDisaster
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja WalkingDisaster »

Jimbeam kirjoitti:Kuvan alkuperäinen jakaja oli lapsen isä, ja myös äiti käynyt kommentoimassa kuvaan.
Kärryt oli viety ostoksia kärryyn pakatessa, lapsen niissä ollessa. Jos näin on, ei sen tarkmpaa vahtimista mielestäni tule vaatia.Isä kirjoitti mm. kuinka olisi kouluttanut miestä, ellei vartija olisi estänyt, ja kuinka yritti pyytää tätä kanssaan vessaan.
Isän löytäessä miehen, oli tämän ensimmäiset kommentit ollut "minua ei ole koskaan tuomittu." Näin siis facebook-lukeman perusteella.

Kuvan perusteella hän oli siististi pukeutunut, n.60-vuotias.
On tuossa kyllä sitten oltu aika pitkään molempien vanhempien toimesta jossain kauempana kamaa keräämässä, kun kärryt ovat MUKA molempien silmien alta lähteneet.
Ei toi isän "kouluttamis kommenttikaan" anna kovin hyvää kuvaa näistä vanhemmista. Normaalit vanhemmat olisivat kiitollisia lapsen löytymisestä, eivät olisi ensimmäisenä kostamassa.
Veikkaanpa, että tuo "minua ei ole koskaan tuomittu", kommentti on ollut enemmänkin pelosta tätä isän hyökkäystä kohtaan lausuttu, liekö tämä muistisairas tossa kohtaa vielä edes tajunnut, mistä oli kyse.
ketsku
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja ketsku »

Joku tässä jutussa nyt tuoksahtaa ihan oikeasti. JOS mies tosiaan vasta 60+ niin on myös melko harvinaista, että olisi muistisairas. Onhan toki tuon ikäisiä muistisairaita mutta kun tuo ei oikein ole muistisairaan käytöstä.... No, taustat pitäis tietää tarkemmin.
i_i
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja i_i »

Olisimmekohan koskaan kuulleetkaan mitään tästä jutusta, jos sekoileva vanhus olisikin sattunut olemaan nainen..?
pirinen
Susikoski

i_i kirjoitti:Olisimmekohan koskaan kuulleetkaan mitään tästä jutusta, jos sekoileva vanhus olisikin sattunut olemaan nainen..?
60-vuotias vanhus? Tuollahan on eläke-ikäänkin matkaa, puhutaan ihan kuin äijä olisi joku 85-90 vuotias vanhus. Mutta tämähän on kaikille pedareille ja lapsen kaappaajille hyvä selitys; muistisairas, tuli blackout. Ei ihme, että lapsen isä on hermostunut, mun pinnalla mä olisi voinut vaikka tappaa tuon äijän, jos olisi mun lapsen varastanut.

Ja kyllä tuollaisen tyypin, joka kaappaa lapsia mukaansa, oikea paikka on pakkohoidossa, eikä vapaana viheltämässä. "Minua ei ole koskaan tuomittu" Niinpä niin, muistisairaus on mennyt hyvin läpi joka kerta, lieneekö kyseessä poliisi?
Atlanta
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Muistirairaus ei välttämättä ole iästä kiinni. Niitä on 70-80 vuotiaita, jotka ovat aivan teräviä ja jo viisissäkymmenissä olevia, jotka eivät muista mitään, tarvitsevat jopa kotiapua.
Ei ollut tuon isänkään käytös kovin sivistynyttä eikä fiksua, kun uhkasi turpaan vetää. Ei ole hänelläkään kaikki palikat paikallaan.
Kun kaksi aikuista on kaupassa, niin kyllä luulisi, ettei siinä kukaan ken enkää lapsia kaappaa. Ellei sitten oltu puhelin korvassa tai päivitetty facebookia, kun toinen pakkasi tavaroita.
Jos kerran tilaisuus oli, olisivat vanhemmat nostaneet rikosjutun, eivätkä itkeneet facebookiin.
Sehän se auki oli; jäi lapsen vahtiminen sivuseikaksi.
Kyllä muistisairaus olisi selvitetty, oliko tehty vai teeskennelty,jos oikeuteen olisi menty.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
i_i
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja i_i »

pirinen kirjoitti:
i_i kirjoitti:Olisimmekohan koskaan kuulleetkaan mitään tästä jutusta, jos sekoileva vanhus olisikin sattunut olemaan nainen..?
60-vuotias vanhus? Tuollahan on eläke-ikäänkin matkaa, puhutaan ihan kuin äijä olisi joku 85-90 vuotias vanhus. Mutta tämähän on kaikille pedareille ja lapsen kaappaajille hyvä selitys; muistisairas, tuli blackout. Ei ihme, että lapsen isä on hermostunut, mun pinnalla mä olisi voinut vaikka tappaa tuon äijän, jos olisi mun lapsen varastanut.

Ja kyllä tuollaisen tyypin, joka kaappaa lapsia mukaansa, oikea paikka on pakkohoidossa, eikä vapaana viheltämässä. "Minua ei ole koskaan tuomittu" Niinpä niin, muistisairaus on mennyt hyvin läpi joka kerta, lieneekö kyseessä poliisi?
Ymmärtääkseni tästä iästä ei ollut mitään faktatietoa, vaan yksi foorumilainen arvioi yhden kuvan perusteella henkilön olevan noin 60-vuotias. Ja kyllä joku voi jo 60-vuotiaanakin kokea itsensä vanhukseksi, toinen ei koe vielä 90-vuotiaanakaan. Eivätkä ne sairaudetkaan tosiaan katso aina ikää, tiedän eräänkin 62-vuotiaan, joka oli vielä kaksi vuotta sitten työelämässä, mutta sitten iski nopeasti etenevä muistisairaus ja nyt hän on jo hyvin dementoitunut.

Ja tosiaan, aivoissa voi olla montaa muutakin häikkää, aivokasvaimet ja verenkiertohäiriöt esimerkiksi voivat ymmärtääkseni aiheuttaa sekavaa käytöstä. Ja ei ketään kyllä pakkohoitoon laiteta vaikka toisinaan saisikin jonkun lyhyen blackoutin, jos muuten selviää elämässään. Vai pitäisikö oikeasti jonkun mielestä laittaa? Yleensä tällaiset potilaat ovat vaaraksi lähinnä itselleen. Toki voidaan spekuloida, että tämmöinen kohtaus voisi aiheuttaa vaikka sen, että henkilö ottaa vahingossa väärät kauppakärryt, joissa istuu vieras lapsi ja tuuppaa kärryt vahingossa auton alle. Periaatteessa mahdollista, mutta niin epätodennäköistä, ettei sen takia kaikkia vähän höperöitä voida laitoksiin sulkea.

Onkohan tämä mies muuten ollut itse asioimassa samalla tai viereisellä kassalla, eli ovatko hänen omat kärrynsä olleet jossain ihan vieressä?
Atlanta
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Tuo lause:"Minua ei ole koskaan tuomittu", on ovelasti irroitettu kokonaisuudestaan.
Se on vaan tuon hurjistuneen isän kertomus.
Luulen, että isä on haukkunut konnaksi, roistoksi, rikolliseksi tai jotain muuta. Mies ei ole ymmärtänyt, miksi niin nimitellään, vaan puolustautunut noilla sanoilla. Tarkoitti, ettei ole rikollinen. Ei sitä, ettei häntä ennenkään ole lasten kaappauksista tuomittu. Joku täällä aikaisemmin on kirjoittanut vähän samalla lailla.
En tiedä, oliko minulla blackout vai mikä, kun myös kerran otin vahingossa toiset kärryt kassajonossa. Naurettiin, kun juttu selvisi. Tuo herrasmies sanoi, että kyllähän se olisi hyvä, jos joku nämä ostokset hänen puolestaan maksaisi.
Myös erilaiset sydänsairaudet voivat olla myös tällaisen hetkellisen sekoamisen syytä. Varsinkin nyt, kun on tällaset helteet.
No niin. Onhan niitä muistisairaista laitoshoidossa samoin kuin osa asuu kotonaan. Onhan täällä minfossakin usein Kadonneet-osiossa, kuinka muistisairas on kateissa.
Laitospaikkoja ei ole tarpeeksi. Tiedoksi nokkelalle Pirisellekin.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
Vastaa Viestiin