Mitkä seikat tukevat Anneli Auerin syyllisyyttä?

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Harpo

Re: Mitkä seikat tukevat Anneli Auerin syyllisyyttä?

Viesti Kirjoittaja Harpo »

Valhalla kirjoitti:Annelin sokki sai myös poikkeavasti kroonisia piirteitä Annelin viileän suhtautumisen jäädessä pysyväksi ja hänen mm unohtaessa miehensä tuhkat vaatekaappiin. Hän myös avoimesti aikanaan ihmetteli näin suurta numeroa jonka mm syyttäjä on nostanut - ja vain yhden kuolleen takia.
Miten olisi:
Miestä puukotetaan ja itsekin on haavoittunut = shokki, ajantaju katoaa?
Järkyttävän tapahtuman jälkeen = masennus, lamaannus, tapahtuneen alitajuinen kieltäminen?

Vain se on varmaa, että olisi Anneli käyttäytynyt miten tahansa, se tulkittaisiin syyllisyyden merkiksi. Ja jos olisi käyttäytynyt syyllisyyteen uskovien keittiöpsykologienkin mielestä täysin oppikirjojen mukaisesti, olisi vain helvetin hyvä näyttelijä.

Siitä puheen ollen, haastankin muuten kenet tahansa häke-nauhan "huonoa näyttelemistä" kritisoivan nauhoittamaan itse Annelin replat ja ottamaan mukaan 9-vuotiaan esittämään äidin kanssa ennalta harjoitellut kirkaisut ja "iskä älä kuale" -pyynnöt ja linkittämään lopputuloksen tänne. Voidaan sitten verrata.
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Järkyttävän tapahtuman jälkeen = masennus, lamaannus, tapahtuneen alitajuinen kieltäminen?
Kävisihän se, mutta. Anneli sanoi tunkeutumisesta ehtineensä n. minuutissa puhelimeen ( vaikeaa siinä olisi pitempään tekemistä keksiäkään ). Sen jälkeen puhelimessa kysyy, että menikse jo. Josta saadaan hupparille takaraja. Tähän väliin ei huppumiestapahtumat, Jukan vammat ja veren vuotamiset ja kuivumiset mahdu. Eli ei auta mitään oli sokki tai ei.

Eli miten olisi jos se apatia ja masennus sekä sekavat tapahtumatarinat johtuisivatkin tehdyn surmatyön ja totuuden määrätietoisesta kieltämisestä ja sinnikkäästä yrityksestä omaksua lohdullisempi itse määritelty tapahtuma ja syyllisyyden ulkoistaminen. Pienenä tästä lipsumisena vain tunnustuksen tuoma tapailu oikeiden muistojen käsittelemiseksi.
Harpo

Valhalla kirjoitti:
Kävisihän se, mutta. Anneli sanoi tunkeutumisesta ehtineensä n. minuutissa puhelimeen ( vaikeaa siinä olisi pitempään tekemistä keksiäkään ). Sen jälkeen puhelimessa kysyy, että menikse jo. Josta saadaan hupparille takaraja. Tähän väliin ei huppumiestapahtumat, Jukan vammat ja veren vuotamiset ja kuivumiset mahdu. Eli ei auta mitään oli sokki tai ei.
Niin mutta sitähän me Terran kanssa tässä käsittääkseni haetaan, että se Annelin minuutti on saattanut olla pitempi kuin minuutti. Eikä ole tarvinnut tekemistä "keksiä", voi esimerkiksi kyyhöttää paniikissa nurkassa ja keinuttaa itseään tai harhailla olohuoneessa muistamatta minne on menossa tai että sellaista esinettä kuin puhelin on ylipäätään olemassa.
Jos Anneli on syyllinen, ihmettelen ettei hän missään vaiheessa ole edes yrittänyt vetää tätä mahdollisuutta esiin, vaikka teidän mielestänne on muuten muutellut kertomustaan koko ajan. Yksi yksinkertainen lause "Mul on sellanen mielikuva, että juoksin saman tien puhelimeen, mut toisaalta mää havahduin vasta siinä keittiössä luuri kädessä, et en tiiä."
Vespa velutina
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Vespa velutina »

Minusta noissa kuulusteluissa ei edelleenkään ole ristiriitoja -epätarkkuuksia kylläkin. Auer luuli soittavansa suoraan poliisille eikä hätäkeskukseen. Ja menee tässä sekaisin puheluissa. Myöhemmin kun hänelle kerrotaan, että puheluja olikin kaksi, niin hän osaa tarkentaa tarkoittaneensa ensimmäistä häkepuhelua.
Samoin tytär kertoo samasta puhelusta; äiti on myöhemmin kertonut hänelle, miksi hänet pyydettiin päivystämään luuriin ja yhdistää tämän siihen, että lupaa sulkemiseen piti odottaa.
Eikä teitä koskaan ole hämmästyttänyt se, että kun poliisi kuulustelee silminnäkijöitä, niin miksi he eivät tee tarkentavia kysymyksiä?
Olisiko maksanut vaivaa tuossakin kysyä tytöltä: "Mitä tarkoitat? Odotitko äidiltä lupaa sulkea puhelimen?", jolloin tyttö olisi voinut tarkentaa, mitä tarkoitti.
Tai Annelilta: "Kumman puhelun aikana se huppumies nyt poistui? Ymmärsinkö oikein kun sanoit, että...?"
Itse kuulustelutilanteessa poliisi on ollut noihin vastauksiin täysin tyytyväinen. On turha väittää, että kertomukset ovat ristiriitaisia, jos on alun alkaenkin saattanut ymmärtää ne väärin. Huonoa kuulustelutekniikkaa.
Aasianherhiläinen Vespa velutina on hieman pienempi kuin eurooppalainen herhiläinen. Tulokkaan erityistuntomerkki on keltaiset jalat.
Valhalla
Watson itse

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Harpolle. Sopii laittaa haulla. Ihmettelin jo pari vuotta sitten, että miksi Anneli ei ymmärtänyt pyörtyä hetkeksi ennen häkesoittoa. Olisi paljon vahvemmilla.

Ilmeisesti kuitenkin lasten todistusvoima pisti tarinat osin heikolle pohjalle, häke puhelu venyi ja Jukkakaan ei kuollut niin kuin piti. Homma ei siis mennyt ilman spontaania ideointia eikä kaikki kohdalleen. Kaikkea ei myöskään osaa ja muista eikä voi muuttaa matkan varrella. Vammojen syntyaikaa ja verenvuotoa ei osannut huomioida. Mehutestit oli huono paikkaus. Esikoinen ei ehkä ollut ihan hallinnassa pojasta puhumattakaan. Ehkä koko kieltäminen oli vain tarkoitettu siirtämään tunnustus pois lasten silmistä, myöhemmäksi. Yllättäen poliisit kuitenkin nieli kaiken, että oikein ihmetytti ja sitten vasta alkoi tarinoiden paikkaus takamatkasta.
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Beta kirjoitti:
zem kirjoitti: Molempien lausuntojen mukaan huppumies lähti vähän ennen kuin poliisi tuli: "vähän enne kuin poliisit tuli" vrt. "ei siinä ollut mun mielest niin kauan aikaa".
zem kiteyttää tässä hyvin Hovin päätöksen:

Kuulusteltavat pysyivät aiheessa pääosin saman suuntaisina,
mitään ristiriitoja ole: HUPPUMIES poistui ennen poliisin tuloa.

Miteskä tähän sopii tytön käyttämät muut ilmaisut:
a) HUPPUMIES HARPPOI IKKUNASTA ULOS
b) KUN ÄITI OLI LAITTAMASSA HÄKEPUHELUN JÄLKEEN PUHELINTA POIS (siis ei ennen 4.18)
(haistan tästä ilmaisusta myös taustanauhateorialle laitamyötästä)
En tiedä, ymmärsinkö nyt mitä ajat takaa. Todennäköisesti en.

Siis huppumies poistui ikkunan kautta puhelun lopulla, vain muutamaa minuuttia ennen kuin polisit tulivat. Miten nuo a- ja b-kohdat ovat ristiriidassa tämän asian kanssa?
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Terra
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja Terra »

taavetti kirjoitti:Auer on niin erityislaatuinen, että hänen sokkinsakin pystyy diagnosoimaan vain osa murha.infon lukijoista. Osa kertoo omista sokkikokemuksistaan, eivät esim. muista juuri mitään. Auer sen sijaan muistaa murhasta seuraavana päivänä hyvin kokonaistilanteen ja yksityiskohtia, sokin piikkiin mennee seikat, jotka eivät sovi häkenauhaan tai muihin todisteisiin. Auerin muisti yksityiskohtien suhteen jalostuu sairaalavuoteelta viikon päästä pidettyyn kuulusteluun mennessä.

Sen lisäksi, että Auer toimii henkisellä puolella normista poikkeavasti myös hänen ruumiintoimintonsa noudattavat omaa lakiaan. Ilmarintainen ihminen pinkoo ympäri asuntoa eikä tämä vastoin lääketieteellisiä todennäköisyyksiä vaikuta hänen hengitykseensä tai puheeseensa.
Olen samaa mieltä, että Auer on erityislaatuinen. Yksi syy voi olla hänen älykkyytensä, jolloin normi satanen (ÄO 90-110) kokee hänet pakostakin erikoislaatuiseksi. Lisäksi Auerilla voi olla mimiikkaproblematiikka, joka on tyypillistä esimerkiksi Asperger-piirteisillä henkilöillä eli kasvojen ilmeistä ei voi päätellä henkilön tunteita ja tuntemuksia.

Sitten tuosta shokista olen samaa mieltä mitä kerrot. On täysin selitettävissä shokilla, kun Auer muistaa jotakin hyvin tarkkaan ja sitten se, että jää aukkoja kuten nyt tämä ajallinen aukko on olemassa. Itse olen tavannut henkilökohtaisesti ilmarintaisen ihmisen, niin eihän se hengitys heti mennyt lukkoon vaan siinä kesti useita tunteja. Ilmarintaan liittyvät hengitysoireilut voivat vaihdella lähes oireettomsta nopeaan hengitysvaikeuteen.
Itselläni shokissa ollessani oli tyypillistä, että muistin päälinjat. Sitten muistan aika lailla yksikohtaisesti tiettyjä pätkiä ensimmäisen vuorokauden ajalta ja varsinkin ensimmäisten tuntien ajalta, mutta sitten on kokonaan pätkiä, että en muista ollenkaan. Mielestäni siitä, kun sairaalasta soitettiin läheiseni joutumisesta onnettomuuteen, siihen kun olin sairaalassa ensiavussa vähän ennen kuin hänet siirrettiin leikkaussaliin, niin mielestäni ajallisesti siihen meni vain muutama minuutti, kun todellisuudessa oli mennyt kolme varttia. Matkasta sairaalaan en muista kuin vain pätkän, jolloin ylitettiin moottoritien ramppi ja jonka kohdalta soitin sairaalaan ja olin kuulema hyvin analyyttisesti kertonut saapumisaikana, mikä toteutui minuutin tarkkuudella. Muistan, kuka työkavereistani antoi minulle kyydin, mutta en muista yksityiskohtia, että miten päädyin työkaverini autoon enkä muista, että miten päädyin autosta ensiapuun. Sitten muistin ensiavussa näkemäni ja sen kuinka seurasin läheistäni perässä aina leikkaussalin oville sakka. Sitten muistan ihan sanoja myöten, kuinka soitin sukulaiselleni tapahtuneesta ja paikan missä olin, kun soitin. Sitten se, missä valvoin ja missä olin koko ajan sen, kun läheiseni oli leikattava, niin minulla ei ole tarkkaa muistikuvaa ei niin paikoista kuin ei ajan kulumisestakaan. Olin joka tapauksessa sairaalan sisällä. Seuraavat muistikuvat ovat, kun odotin valvomon ovien takana pääsyä katsomaan läheistäni leikkauksen jälkeen. Sitten seuraavan päivän jälkeen pari vuorokautta ovat jääneet aika lailla mustiksi aukoiksi. Sitten alkoi tunteilla reagoiminen, jota kesti pitkään. Olihan kysymys sekuntien murto-osista läheiseni henkiin jäämisessä.
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

Harpo kirjoitti: Vain se on varmaa, että olisi Anneli käyttäytynyt miten tahansa, se tulkittaisiin syyllisyyden merkiksi. Ja jos olisi käyttäytynyt syyllisyyteen uskovien keittiöpsykologienkin mielestä täysin oppikirjojen mukaisesti, olisi vain helvetin hyvä näyttelijä.
Tuskinpa nyt sentään tulkittaisiin. Esim. aidosti surun murtaman Annelin minä kyllä tulkkaisin Annelin syyttömyyttä vahvistavaksi seikaksi. Mutta tämä teidän Teräs-Annelinnehan ei ole edes yhtä krokotiilin kyyneltä saanut puristettua itsestään vaan suurinpiirtein jo murhayönä alkoi tulevan bestsellerinsä markkinnoinin "ny ku mun miäs on täl kauhial taval hullun-huppixen toimesta päiviltä pois pant mää alkasi romaani kirjottamise jos härra Joutsenlahdella ei ol mul pal muut kysymistä" (kaikki tavut nieltynä länsrannikon puhetyyliin jottei kato suu kulu puhuessa....)

Onneksi meidän ei tarvitse Annelin syyllisyyksiä ratkoa hänen käyttäytymisen perusteella vaan meillä on Ihan Oikeaa Aitoa teknistä näyttöäkin siitä, ettei murhatalossa ollut paikalla muita aikuisia kuin Anneli. Lisäksi nyt tulossa olevassa oikeudenkäynnissä on tarjolla silmin"näkijä"todistajia itse pelipaikalta murhatalosta. On varmaan kauhia oikeusmurha mielestäsi Harppo, mutta murhaaja taitaa nyt joutua elinkautiselle tän prosessin päätteeksi.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

Terra kirjoitti: Sitten tuosta shokista olen samaa mieltä mitä kerrot. On täysin selitettävissä shokilla, kun Auer muistaa jotakin hyvin tarkkaan ja sitten se, että jää aukkoja kuten nyt tämä ajallinen aukko on olemassa. Itse olen tavannut henkilökohtaisesti ilmarintaisen ihmisen, niin eihän se hengitys heti mennyt lukkoon vaan siinä kesti useita tunteja. Ilmarintaan liittyvät hengitysoireilut voivat vaihdella lähes oireettomsta nopeaan hengitysvaikeuteen.

Muitakin selityksiä "muistiaukoille" löytyy, joten eipä ihastuta joihinkin löyhiin, epätieteellisiin "shokkiteorioihin".

Ilmarinnan oireita ei hätäpuhelun aikana tietenkään ole - jos ei ole varsinaista reikääkään rinnassa puhelun aikana! Ei näin ilmeinen selitys tule arvon teoreetikoille mieleen?

Annelin yleisälykkyydellä varustettu ihminen osaa kyllä tajuta, että itsensä puukottaminen kylkeen on kohtuullisen riskaabeli toimenpide. Niinpä se ajoitetaan hetkeen just ennen polliisipartion tuloa, koska siitä viive varsinaisen henkeä pelastavan ambulanssihenkilökunnan saapumiseen on minimaalinen. Niin,ja osaa ne konstaapelitkin jottain tehrä....

Mikään pakkohan ei ole tehdä sitä tuikkaisua itse murhapaikan lavastefileveitsellä vaan mikä tahansa samantyyppinen terävä puukko käy. Ei sitä sieltä haavareijästä kovin helpolla tutkita - elävältä ihmiseltä ainakaan - että millä moran vuosikerralla se reikä on tehty! (Eikä tässä tapauksessa toki edes yritetty - ei nähty tarpeelliseksi)

Btw, rupeaa olemaan melkoista tyhjäkäyntiä ja vanhan jaappausta nämä Ulvila "keskustelut".
Harpo

CSI kirjoitti:On varmaan kauhia oikeusmurha mielestäsi Harppo, mutta murhaaja taitaa nyt joutua elinkautiselle tän prosessin päätteeksi.
Taitaa mennä chattailyksi, mutta ajattelin nyt kuitenkin selventää oman asteikkoni tähän liittyen.
1. Syyllinen joutuu vankilaan = ei oikeusmurhaa
2. Syytön vapautetaan = ei oikeusmurhaa
3. Syyllinen vapautetaan = rikoksesta riippuen iso tai pieni oikeusmurha
4. Syytön joutuu vankilaan = Aivan Valtava oikeusmurha.
peikonlehti
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja peikonlehti »

Psykopaattikin voi olla älykäs. Tosin en tiedä, onko tämä AA:n älykkyys jossain todettu. Oli tai ei monet hänen toimensa vaikuttavat esimerkiksi esitutkinta-aineiston perusteella lähinnä älyttömiltä. Chattia tai ei - eipä muuta tällä kertaa.
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

peikonlehti kirjoitti:Psykopaattikin voi olla älykäs. Tosin en tiedä, onko tämä AA:n älykkyys jossain todettu. Oli tai ei monet hänen toimensa vaikuttavat esimerkiksi esitutkinta-aineiston perusteella lähinnä älyttömiltä. Chattia tai ei - eipä muuta tällä kertaa.

Psykopaatit ilmeisesti jopa ovat useasti normaalia älykkäämpiä. En tiedä kuinka hyvin tuota puolta on tutkittu - mutta jotta onnistuisit olemaan psyko -eli manipuloimaan 10:0 muita ihmisiä ilman että nämä tajuaa juuri mitään - ei se ihan imbesillin aivotasolla onnistu!

Voi myös olla, että psykopatiaa aiheuttava geenipoikkeama - tai geeniryväs - jotenkin periytyy helpommin yhdessä korkeaan älykkyyteen johtavien geenien kanssa. Ei olisi mahdotonta - eikä edes harvinaista kun puhutaan ihmisen perimästä.

Harpolle: 5) Kun vuosikausia vapaalla ketkutellut manipulaattori-Mamma joutuu vihdoin tekosistaan linnaan, on tapahtunut Oikeus - Justice! OIkeus voittakoon!
Terra
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja Terra »

CSI kirjoitti:Tuskinpa nyt sentään tulkittaisiin. Esim. aidosti surun murtaman Annelin minä kyllä tulkkaisin Annelin syyttömyyttä vahvistavaksi seikaksi. Mutta tämä teidän Teräs-Annelinnehan ei ole edes yhtä krokotiilin kyyneltä saanut puristettua itsestään vaan suurinpiirtein jo murhayönä alkoi tulevan bestsellerinsä markkinnoinin "ny ku mun miäs on täl kauhial taval hullun-huppixen toimesta päiviltä pois pant mää alkasi romaani kirjottamise jos härra Joutsenlahdella ei ol mul pal muut kysymistä" (kaikki tavut nieltynä länsrannikon puhetyyliin jottei kato suu kulu puhuessa....)
Onneksi meidän ei tarvitse Annelin syyllisyyksiä ratkoa hänen käyttäytymisen perusteella vaan meillä on Ihan Oikeaa Aitoa teknistä näyttöäkin siitä, ettei murhatalossa ollut paikalla muita aikuisia kuin Anneli. Lisäksi nyt tulossa olevassa oikeudenkäynnissä on tarjolla silmin"näkijä"todistajia itse pelipaikalta murhatalosta. On varmaan kauhia oikeusmurha mielestäsi Harppo, mutta murhaaja taitaa nyt joutua elinkautiselle tän prosessin päätteeksi.
Auer voi olla Aspergerin syndrooman omaava henkilö. Ainakin hänellä on pääosin kaikki tuon syndrooman klassiset piirteet. Ei ole kovin kiinnostunut sosiaalisesta elämästä. Haluaa olla kotonaan tapaamatta yhtään ketään. On täysin uppoutunut lasten maailmasta kertoviin valokuviin, kiiltokuviin ja muuhun lasten maailmaan kuuluvaan leike- ja askartelumateriaaliin. On siis ns. yhden asian nainen. On kiinnostunut työskentelystä tietokoneen kanssa. Ei ole kiinnostunut koulutustaan vastaavista tehtävistä. Pukeutunut poikkeavasti mm. yhden lapsensa ristiäisissä. Kotona pinoja pinojen vieressä on hyvin tyypillistä juuri Aspergerin oireyhtymän omaavilla henkilöillä. Ei näytä tunteita. On mimiikkaongelma. Olemukseltaan huoliteltu, kuten tyypillisesti useimmat Aspergerin oireyhtymän omaavat henkilöt ovat.

Tiedän pari tapausta, joissa toisessa Aspergerin syndroomaisen henkilön äiti kuoli, niin hautajaisista kertoi kuten olisi käynyt maitokaupassa. Lisäksi ei kyyneleen kyyneltä.
Toinen tapaus oli, että Aspergerin syndroomainen oli ollut hautajaisissa perushymy kasvoillaan ja onnitellut omaisia. Siis täysin pieleen mennyt sosiaalinen tilanne.
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

Juu, Anneli voi olla Asperger, psyko, Koti-Mamma, Omenaposki-Annu ja vaikka mitä. Minkään sortin aspergerismi tai kyynelkanavien kuivuus ei tuu häntä pelastamaan, kun on kumminkin tota Teknistä Näyttöä (tm). Lontoon kielellä CSI:tä häntä vastaan. Tulihan tuo tunnustaneeksikin ja nyt omat lapset todistaa vastaan.

Se mitä varmasti tiedän niin:

Anneli on kauppatieteiden maisteri.

Anneli on yleisarvosanalla laudatur ylioppilas Turkkusest anno 1984.

Anneli on murhaaja.

Ei minua oikeasti kiinnosta, vaikka Anneli olis noiden ohella vaikka astronauttikandidaatti NASA:n Marsin lennolle 2022. Koska ei hän sinne kumminkaan nyt enää pääse. Anneli lukee Kakolan Yliopistossa Vankilassaistumisen maisteriksi. Sen tiedän aikas varmasti.
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

CSI kirjoitti:Juu, Anneli voi olla Asperger, psyko, Koti-Mamma, Omenaposki-Annu ja vaikka mitä. Minkään sortin aspergerismi tai kyynelkanavien kuivuus ei tuu häntä pelastamaan, kun on kumminkin tota Teknistä Näyttöä (tm). Lontoon kielellä CSI:tä häntä vastaan. Tulihan tuo tunnustaneeksikin ja nyt omat lapset todistaa vastaan.

Se mitä varmasti tiedän niin:

Anneli on kauppatieteiden maisteri.

Anneli on yleisarvosanalla laudatur ylioppilas Turkkusest anno 1984.

Anneli on murhaaja.

Ei minua oikeasti kiinnosta, vaikka Anneli olis noiden ohella vaikka astronauttikandidaatti NASA:n Marsin lennolle 2022. Koska ei hän sinne kumminkaan nyt enää pääse. Anneli lukee Kakolan Yliopistossa Vankilassaistumisen maisteriksi. Sen tiedän aikas varmasti.
Niin mitäs sitä teknistä näyttöä nyt olikaan? En muista. Eikös se ollut nimenomaan niin, että mitään teknistä näyttöä ei ole, vaan mielipiteet perustuu kansan syvien rivien käsitykseen siitä, kuinka surraan oikein ja kuinka sankarillisesti tai epäsankarillisesti kuuluu toimia, jos joku hyökkää aviomiehen kimppuun?

Eikös nyt loppujen lopuksi ole aika lapsellinen käsitys semmoinen, että jos surmaa jonkun, ei itke, mutta jos ei surmaa, itkee? Tällä itkuasialla ei taida olla mitään tekemistä syyllisyyskysymyksen kanssa, se ei liity asiaan mitenkään. Vaikka AA heittelisi riemusta voltteja, ei se tee hänestä syyllistä, tai vaikka itkisi silmät päästään, ei tee hänestä syytöntä.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Vastaa Viestiin