Uskallan siis väittää tietäväni jotain siitä, miten rikollinen mieli toimii.
Ensinnäkin, konnista on aina mukava naureskella poliisien tyhmyydelle ja päihittää kyttien logiikka. Aina pitää toimia niin, että poliisin mielestä "eihän kukaan voi tehdä noin".
Keikoilla käytetään vääränkokoisia jalkineita, (esim. nainen käyttää liian isoja miehen kenkiä) koska poliisi tästä kivasti hämääntyy. Käytetään epätavallisia sisään- ja ulosmenoreittejä rakennuksiin yms.
Yleisin tapa tehdä rikos on olla mahdollisimman röyhkeä.
Jos ulkopuolinen surmaaja on ollut yhtään sellainen kuin itse voisin kuvitella hänen olleen, niin hän on juossut suoraan kadulle Tähtisentieltä eikä jäänyt lymyämään puskiin. Tämä on paras tapa olla jäämättä kiinni, ironisesti juuri siksi, koska poliisit eivät usko, että kukaan tekisi näin.
Oletetaan, että ulkopuolinen surmaaja olisi juossut kadulle tekonsa jälkeen ja poliisiauto ja ambulanssi olisivat tulleet häntä vastaan. Pimeydessä häntä tuskin olisi edes huomattu. Mitä poliisi olisi tehnyt, jos auton ajovaloissa kuitenkin olisi häivähtänyt juokseva miehen varjo?
Olisivatko pysäyttäneet auton ja lähteneet juosten hänen peräänsä? Olisivatko edes yhdistäneet juoksevaa äijää siihen, että "hetkinen, mehän ollaan menossa puukotuskeikalle tähän taloon ja juu, leski väittää, että kyseessä ei ole talon oma asukas". Olisivat saattaneet vasta seuraavana päivänä tajuta, että sieltähän juoksi joku äijä sillon pois. Vai olisivatko menneet silti ensin talolle ja soittaneet perässä tulevalle partiolle, että mahdollinen tekijä muuten lähti jalan tältä talolta tonne päin, hoitakaa te se, me mennään ekaksi tänne talolle. Hahmottivatko he edes tilanteen vakavuutta kuin vasta taloon tultuaan?
Toinenkin tuoreempi kokemus rikollisesta minulla on. Minut ryöstettiin ulkomailla puukon kanssa keskellä kirkasta päivää eräässä puistossa kymmenen vuotta sitten. Puisto oli ihan täynnä porukkaa mutta kukaan ei auttanut minua. Joku mies meni hakemaan paikalle jonkun partiopoliisin joka oli ilmeisesti pällistellyt siinä muutaman kymmenen metrin päässä mutta katsonut pahimmoilleen tuolloin eri suuntaan. Olin ihan paniikissa ja osoittelin poliisille, että tuossa se menee, lähde perään. Rosvosta näkyi vielä selkä, mutta kyttä siihen totesi, ettei hän enää tuota kiinni saa, mene tekemään asemalle rikosilmoitus. Jotenkin tässä Ulvilan keississäkin pistää silmään tuo asenne, että rikollinen napataan sitten joskus myöhemmin, nyt me mennään tonne mistä hälytys tuli. Eihän kukaan lähtenyt sen hupun perään silloin yöllä, järjestänyt ratsioita tms. mitään sen suuntaistakaan.
Niin, että kyllä se täysin mahdollista on, että tekijä on poistunut juuri sieltä mistä poliisisedät- ja tädit eivät hänen olettaneet poistuvan.