No mutta Harpo, silloinhan se sana todella kuuluu siella eika Tuija ole ollut eparehellinen. Mun mielesta alpo oli ainakin aiemmin sita mielta, etta sanoja on Anneli. Ja etta aani kuuluu samasta tilasta kuin missa Jukka on. Nain mun mielesta tulkitsi myos ainakin kuolema ja pari muuta aanesta ymmartavaa.
Nyt kuitenkin vaitetaan, etta Annelin suuhun "istutettiin" sana
uole -- ja viela aanitutkijan toimesta.???
Toistetaan nyt mita Tuija itse asiassa siis sanoi oikeudessa (iltapulun mukaan):
Niemi-Laitinen kertoi kuunnelleensa nauhaa kaikkiaan satoja kertoja tutkinnan kuluessa. Hänen mukaansa Anneli Auerin sanoma "-uole" on epäselvä kohta Ulvilan hätäpuhelussa. Hän ei ole sataprosenttisen varma, että äänteet ovat juuri nuo.
Niemi-Laitisen mukaan kohta on vaikea analysoida, koska siinä on päällekkäistä puhetta. Uhri Jukka S. Lahti valittaa samaan aikaan.
- Olen laittanut kohdan sulkuihin, koska aivan varma en ole. Mielestäni kaksi viimeistä äännettä ovat l ja e, sitä ennen u ja o, Niemi-Laitinen sanoi.
Hän ei lähtenyt spekuloimaan, mitä Auer on mahdollisesti tarkoittanut sanoa: "kuole" vai "älä kuole". Hän tyytyi toteamaan, ettei kuule nauhalla älä-sanaa. Hän ei arvaillut, onko se sanottu niin hiljaa, ettei se kuulu, vai onko sitä sanottu lainkaan.
Tuija ei ota kantaa siihen missa sana on sanottu ja on alusta lahtien pannut sen epaselvaksi lausunnossaan.
Tuija on aina merkinnyt sanat
aja ja
nui vaan tuntemattoman (ulkopuolisen) sanomiksi litteroinneissaan. Ei ne sielta ole ikina mihinkaan havinneet. Ja sen lisaksi viela sen repliikin linjoille paasysta, jonka minakin nyt kuulen Annelin sanomaksi.
Miten tasta voi vaittaa hanta eparehelliseksi?
Kolinat tulkitsi eri lailla kun oli kuullut poliisin rekon paikalta talosta. Ymmarrettavaa? Ei sitten varmaan.
Nauhalla olevista aanen vaihteluiden omituisuuksista on valittanut alusta saakka.
Turhan sina sanatuojaa ammut. Tai teet tutkijasta eparehellista sen perusteella mita toimittajat ovat ymmartaneet ja lehdet kirjoittavat. Odotan edelleen ensimmaistakin todistetta Tuijan eparehellisyydesta -- siita etta tama on ensin paattanyt poliisin kanssa mita kuullaan ja sen jalkeen loytanyt todisteet. Jollei perati tehtaillut.
Siis kai se nyt on ihmisille selvaa, ett tutkija saa poliisilta tutkintapyynnon, johon han parhaansa mukaan vastaa. Jos poliisi pyytaa tutkimaan tiettya kohtaa nauhasta, mita sun rehellinen tutkija tekee? Kieltaytyy koska on jo nauhan aiemmin kuullut eika ole syyta palata asiaan?
Jos Tuija on epapateva tai eparehellinen, tuottakaa nyt ainakin yksi patevampi litteroija ja litterointi. Ollaanko me kaikki aanitutkijaaa parempia? Milla vaikka Harpo voi vaittaa, etta juuri hanen kuulokokemuksensa on jotenkin rehellisempi kuin kenenkaan muun? Kun tuntee itsensa?