TAUSTANAUHA ... Syyttäjän uusi näyttö

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Re: TAUSTANAUHA ... Syyttäjän uusi näyttö

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Evil Lindros kirjoitti: Taustanauhaan en sano muuta kuin että mun järkeen sen käyttö ei mene ollenkaan ellei sinne taustalle ole saanut nauhoitettua kunnon ääniä. Miksi hitossa AA olisi nauhoittanut livemurhan videolla, että olisi ollut oikein häntä vastaan raskauttavia todisteita? :wink:
Varsinkaan, kun sieltä ei syyttäjän mukaan kuulu edes kamppailun ääniä=)
Eikä Auer ole jäljistä päätellen kenenkään kanssa kamppailut, toisin kun Jukka. Mystistä.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja kuolema »

Evil Lindros kirjoitti:Jos minun kämppääni joku tunkeutuisi keskellä yötä ja vaihtoehtoisesti minun olisi käytettävä lankapuhelinta tai jonkun toisen kännykkää, niin valitsisin lankapuhelimen. Olen käyttänyt kännykkää yli kymmenen vuotta ja huomannut, että on aivan toivotonta toimia nopeasti toisen ihmisen kännykällä. Ja kyllä läheisenkin kännykkä voi jäädä täysin vieraaksi. En osaa käyttää kenenkään kaverini kännykkää enkä myöskään vanhempieni kännykkää, vaikka olen viettänyt aikaa vanhempieni luona todella paljon.

*snip*
Eli sinulle on aivan ylivoimaista näpytellä mihin tahansa aidolla näppäimistöllä varustettuun puhelimeen hätänumero 1-1-2 ja painaa sen jälkeen vihreää luurin kuvaa? (oli kännykkä lukossa tai ei, niin tämä toimii AINA). Tai laitteessa, missä ei ole fyysistä näppäimistöä, niin liu'utat sormea näytöllä, kunnes esiin tulee avausnäyttö, jossa on yksi nappi, nimeltä "emerency call"? Aivan helevatin vaikeaa, toden totta!

Eli ei. Jokaisella kännykällä aivan ammoisista ajoista lähtien hätäpuhelun soittaminen on ollut todella helppoa. Jos on fyysiset näppäimet, niin hommassa ei edes ole mitään ihmeellistä, mutta pelkkä korketusnäyttöpuhelin pitää saada ensin "hereille" hieman hiplaamalla näyttöä, jotta sillä voi tosiaan tehdä se hätäpuhelu.

Ja nyt jokainen, joka ei osaa hätäpuhelua soittaa yleisimmillä puhelinmalleilla, niin mars kauppaan hiplaamaan niitä tuotteita, sillä tämä on yleissivistystä ja JOKAISEN kansalaisen VELVOLLISUUS on, että osaa soittaa hätäkeskukseen!
Evil Lindros
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Evil Lindros »

Ensimmäinen vaikeus tulee jo siinä että saa sen suojaläpän auki, toinen sitten siinä että saa näppäimistön esiin ja ylipäänsä ymmärtää, mitä edessään näkee. Kun vielä kädet tärisee, niin väitän että on vaikea homma, vaikket sinä sitä käsittäisikään. Yritä hätätilanteessa niin ehkä tajuat, tai sitten et. Hyvä kun omalla tutulla puhelimellakaan osuu hätätilanteessa niihin oikeisiin numeroihin. Sen verran olen hädässä ollut, että on tullut huomattua kuinka kädet vapisee eikä normaaleistakaan toiminnoista mitään meinaa tulla. Siksi minä pitäytyisin todellakin tuttuun, jos pitäisi valita.
Edgein
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Edgein »

Evil Lindros kirjoitti:Ensimmäinen vaikeus tulee jo siinä että saa sen suojaläpän auki, toinen sitten siinä että saa näppäimistön esiin ja ylipäänsä ymmärtää, mitä edessään näkee. Kun vielä kädet tärisee, niin väitän että on vaikea homma, vaikket sinä sitä käsittäisikään. Yritä hätätilanteessa niin ehkä tajuat, tai sitten et. Hyvä kun omalla tutulla puhelimellakaan osuu hätätilanteessa niihin oikeisiin numeroihin. Sen verran olen hädässä ollut, että on tullut huomattua kuinka kädet vapisee eikä normaaleistakaan toiminnoista mitään meinaa tulla. Siksi minä pitäytyisin todellakin tuttuun, jos pitäisi valita.
Eli jos 112:een soittaminen on sinulle vaikeaa, siitä voidaan vetää johtopäätös miksi AA 1.12.2006 soitti hätänumeroon lankapuhelimella kännykän sijasta? Pettämätöntä logiikkaa...

Sinänsä tuo hätänumeroon soittaminen ei ole rakettitiedettä: "Yleisimpiin maailmassa käytössä oleviin hätänumeroihin voidaan soittaa GSM-puhelimella, vaikka näppäinlukitus olisi päällä, puhelimessa on ylitetty saldoraja, puhelimessa ei olisi SIM-korttia taikka puhelin on lukittunut esimerkiksi liian monen väärän PIN-koodin tai PUK-koodin syötöstä.

Suosittelen tutustamaan jatkoa varten tähän: (kopioi linkki selaimeen suora linkkaus ei toimi):
http://fi.wikipedia.org/wiki/Hätänumero
sisotalo kirjoitti:Tässä on tapahtunut perheen sisäinen murha, niissä naisten osuus on 6%, HS julkaiseman tilaston mukaan.
Kuolemannaakka kirjoitti:Ehkä Anneli oli vaan taitava vatsastapuhuja.
Kuolemannaakka

Evil Lindros kirjoitti:Ensimmäinen vaikeus tulee jo siinä että saa sen suojaläpän auki, toinen sitten siinä että saa näppäimistön esiin ja ylipäänsä ymmärtää, mitä edessään näkee. Kun vielä kädet tärisee, niin väitän että on vaikea homma, vaikket sinä sitä käsittäisikään. Yritä hätätilanteessa niin ehkä tajuat, tai sitten et. Hyvä kun omalla tutulla puhelimellakaan osuu hätätilanteessa niihin oikeisiin numeroihin. Sen verran olen hädässä ollut, että on tullut huomattua kuinka kädet vapisee eikä normaaleistakaan toiminnoista mitään meinaa tulla. Siksi minä pitäytyisin todellakin tuttuun, jos pitäisi valita.
Ja eiköhän ensimmäinen vaikeus ole löytää toisen henkilön kännykkä pimeässä talossa. Vai onko jokin velvollisuus tietää tarkkaan, missä aviopuoliso kännykkäänsä säilyttää, jos itse ei sellaista käytä?
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Kuolemannaakka kirjoitti: Ja eiköhän ensimmäinen vaikeus ole löytää toisen henkilön kännykkä pimeässä talossa. Vai onko jokin velvollisuus tietää tarkkaan, missä aviopuoliso kännykkäänsä säilyttää, jos itse ei sellaista käytä?
No valtaosa säilyttää niitä samassa paikassa aina. Esim. jollain eteispöydällä tai vaikka makkarissa yöpöydällä. Lisäksi miellät tuon Ulvilan kämpän niin säkkipimeäksi, että siellä ei näe edes eteensä? Vaikka katulampun valossa Anneli on nähnyt jopa tanakan huppumiehen ihohuokosetkin. :D

Siinä toki minun logiikkani saattaa pettää, että asunnon siivosta päätellen Annelia tuskin on kiinnostanut, missä "se mies" kännykkäänsä kaikki nämä vuodet on säilyttänyt. Jos on yks hailee kun vaan yks mies on murhattu ja tuli iso kohu, niin välttis ei kyllä siihen suhteutettuna kovin tarkkaan asunnossakaan tiedä missä mikäkin asia on. :)

Evil: Olet toisaalta oikeassa. Moni voi myös mennä tilanteessa täysin kipsiin, kuten kuvailit. Toisaalta Annelihan on omien sanojensa mukaan kylmähermoinen nainen ja sitä tukee hänen käytöksensä jopa niin pitkälle, että moni hoitajakin piti häntä epäilyttävän/oudon rauhallisena. Itselläni voi olla löyhiä kytköksiä häkejuttuihin x ja y kautta (eli minun hätääni ei kai voi sitten sen takia verrata sinun hätääsi), mutta sanonpa kuitenkin etten ole jumittanut puheluissa, vaan numero on ollut mielessä ja olen kyennyt kuvaamaan asiat kuten pitää, vaikka tilanne on näyttänyt äärimmäisen pahalta ja itsellänikin yhä muistot "kuin filminauhaa olisi katsonut kun kaikki lipuu silmien edestä täysin epätodellisena".
Kuolemannaakka

kuolema kirjoitti:
Kuolemannaakka kirjoitti: Ja eiköhän ensimmäinen vaikeus ole löytää toisen henkilön kännykkä pimeässä talossa. Vai onko jokin velvollisuus tietää tarkkaan, missä aviopuoliso kännykkäänsä säilyttää, jos itse ei sellaista käytä?
No valtaosa säilyttää niitä samassa paikassa aina. Esim. jollain eteispöydällä tai vaikka makkarissa yöpöydällä. Lisäksi miellät tuon Ulvilan kämpän niin säkkipimeäksi, että siellä ei näe edes eteensä? Vaikka katulampun valossa Anneli on nähnyt jopa tanakan huppumiehen ihohuokosetkin. :D
.
hehheh.
Takkahuoneessa oli valo, keittiössä ei. Pikkutyttökin näki ihan turhan tarkasti kuolleen isänsä puhelun aikana.
www.shorturl.at/agoNS

Edgein
Nikke Knatterton

Kuolemannaakka kirjoitti:hehheh.
Takkahuoneessa oli valo, keittiössä ei. Pikkutyttökin näki ihan turhan tarkasti kuolleen isänsä puhelun aikana.
Ai, siellä olikin valo. Hätäpuhelussa tosin AA kertoili näin:

Häke: Kuka siel hakkaa puukolla, tunneksä sitä?
AA: Ei se o pimeetä. Mä juoksi puhelimee ku mä pääsin. Löi muaki, tulee näköjää verta.

Mutta jos kerran tiedät faktana takkahuoneessa olleen valon niin Annelilla oli tuossa hätäpuhelun aikana ehtinyt kehittymään valemuisto tuosta valoasiasta.
sisotalo kirjoitti:Tässä on tapahtunut perheen sisäinen murha, niissä naisten osuus on 6%, HS julkaiseman tilaston mukaan.
Kuolemannaakka

Edgein kirjoitti:

AA: Ei se o pimeetä. Mä juoksi puhelimee ku mä pääsin. Löi muaki, tulee näköjää verta.

Mutta jos kerran tiedät faktana takkahuoneessa olleen valon niin Annelilla oli tuossa hätäpuhelun aikana ehtinyt kehittymään valemuisto tuosta valoasiasta.
Muistatko, missä Anneli puhui hätäpuheluaan?
Miksiköhän tyttö näki isänsä takkahuoneen nurkassa, jos huoneessa oli pimeää?
www.shorturl.at/agoNS

kuolema
Andy Sipowich NYPD

^ Juuri tätämä hätäpuhelun kohta oli minullakin mielessä, kun äsken kirjoittelin...

Toisaalta vaikka omasta kämpästä hyvin kaukana ensimmäinen katulamppu, niin "kaupungin kajo" kuitenkin antaa sen verran valoa, että vartin kuluttua valojen sammuttamisesta näen kyllä suunnistaa kämpässä vallan hyvin ja tunnistan myös esim. avainnipun ja kännykän etäältä eteisen pöydältä. (joskus tullut tunne, että olihan se känny nyt varmasti siellä).
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Kuolemannaakka kirjoitti:
Edgein kirjoitti:

Ilmeisesti huppis laittanut valot päälle? Koska Anneli kertoo perheen olleen jo nukkumassa, niin miksi siellä oli mitään valoja päällä tuona ajankohtana? Tai kuka ne sytytti pystypainin aikana? Nojoo, naapuri toisaalta todisti, että valot paloi myöhään yöhön. Oliko pariskunnalla sitten(kin) riita päällä vai odotivatko huppumiestä yhdessä valot päällä vällyissään? :)
Edgein
Nikke Knatterton

Kuolemannaakka kirjoitti:
Edgein kirjoitti:

Ok, eli takkahuoneessa oli valot päällä. Minkäs vuoksi AA sitten valehteli hätäpuhelussa että takkahuone on pimeänä?
Veristi
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Veristi »

Mitä tapahtui taustanauhakasetille?

Jäikö se kasettinauhuriin keittiön pöydälle? Äänittikö Anneli sen päälle tyhjää jo ennen poliisien saapumista? Vai jäikö se kutkuttavasti odottamaan muuttomiehiä?

Mihin se päätyi Turussa? Suoraan roskiin ja kaatopaikalle? Vai pakastepussissa metsään kaivettuun kuoppaan? Jukan tuhkauurnaan ja sitä kautta mereen? Vai oliko se muistoesine, joka piti mitä ilmeisimmin säilyttää, jos ei muutoin niin edes Jukan kuolinkamppailu hukutettuna vuoden 2007 hittien alle? Pankin tallelokeroon?

Kerro, Anneli. Kumminkin haluaisit paljastaa.
kerroush
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja kerroush »

Bou kirjoitti:Ja sama tunnelma siitäkin, että arvioi nauhan pituuden väärin ja piti lähteä menemään, kun nauhalta alkoi kuulua tilanteeseen sopimattomat omat huutelut. Sitä ennen oli varmistanut, että häken henkilö kuulee Jukan äänet ja siksi luulee tämän olevan hengissä.
Näin olen itsekin aanaillut. AA ei minusta lähtenyt pois puhelimesta katselemaan ja kuikuilemaan, vaan lähti siksi, että oli pakko. Kohta olisi alkaneet äänet nauhalta, jossa AA oli pääosassa. Kun AA oli ollut hetken poissa nauhalta kuului
1:54 Epäilty: (Sanoo joko "mitäkö" tai "pitääkö") (huutaa raivokkaasti)
Raivokkaasti, kyllä, mutta vaimeasti, joka minusta on tärkeämpää. Jos noin pienessä tilassa (puhelin - olohuone - takkahuone) huutaa noin raivokkaasti, niin puhelimeen kantauttuva ääni ei voi olla noin vaimea!

Tässä on toinen ihmettelyn paikka
0:17 Häke. Mitä siellä nyt tapahtuu?
0:19 Epäilty: Joku tuli ikkunast sisää ja hakkaa puukol mun miestäni. Muaki on hakattu.
0:23 Häke: Joku hakkaa puukolla.
Muaki on hakattu.

AA sai haavansa (kertomansa mukaan) ihan tilanteen alussa. Oliko veri AA:n haaavassa kuivunutta vai tuoretta. Jos se oli tuoretta, niin miten JL:n ympärillä ja vuoteessa oli kuivunutta verta?

Ja tämä seuraavana, taas minusta pakkotilanne AA:lla
3:06 Häke: Joo, missä se sun mies, mimmoses tilas se sun mies siel nyt on?
3:10 Epäilty: Makaa siel lattial ja huus äske apua, nyt hiljeni.
3:14 Häke: Sun mies hiljeni vai?
AA huutaa tuon nyt hiljeni raivokkaasti ja liian kovaa puhelimeen. Miksi. Siksi, että AA tiesi nauhalla siinä kohdassa olevan vielä oma äänensä. Se piti peittää huudolla!
zem
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja zem »

kerroush kirjoitti:
Bou kirjoitti:Ja sama tunnelma siitäkin, että arvioi nauhan pituuden väärin ja piti lähteä menemään, kun nauhalta alkoi kuulua tilanteeseen sopimattomat omat huutelut. Sitä ennen oli varmistanut, että häken henkilö kuulee Jukan äänet ja siksi luulee tämän olevan hengissä.
Näin olen itsekin aanaillut. AA ei minusta lähtenyt pois puhelimesta katselemaan ja kuikuilemaan, vaan lähti siksi, että oli pakko.
Ohessa joitakin vastauksia K:n ounasteluihin:
1:54 Epäilty: (Sanoo joko "mitäkö" tai "pitääkö") (huutaa raivokkaasti)
Raivokkaasti, kyllä, mutta vaimeasti, joka minusta on tärkeämpää. Jos noin pienessä tilassa (puhelin - olohuone - takkahuone) huutaa noin raivokkaasti, niin puhelimeen kantauttuva ääni ei voi olla noin vaimea!
Kuten oheinen tilapiirrustus osoittaa puhelimen ja takkahuoneen rajan välillä
on iso olohuone ja osa aulasta. Ääni ei tule suoraan puhelimeen. Lisäksi: Auer huutaa takkahuoneeseen päin. Siis voi olla koht. vaimea.
Kuva

K:n toinen kohta:
Muaki on hakattu.

AA sai haavansa (kertomansa mukaan) ihan tilanteen alussa. Oliko veri AA:n haaavassa kuivunutta vai tuoretta. Jos se oli tuoretta, niin miten JL:n ympärillä ja vuoteessa oli kuivunutta verta?
Käsitys "kuivuneesta verestä" juontunee syyttäjän Valituslupakirjelmän seuraavaasta kohdasta:
Teema 8 (s. 374 - 376 ja 391 - 392, kuvat 23 - 28, 54 - 56): Verijälkien syntyaika.
Kuvista puuttuu sellaisia tekijän jalanjälkiä, joita olisi pakko olla, jos tekijä olisi seisonut
ja ottanut askeleita välittömästi Jukka Lahden vieressä lyödessään tätä päähän.
1 - 2 minuuttia aikaisemmin vuotamaan alkanut ja edelleen vuotava veri ei kuivu
niin nopeasti, etteikö siihen olisi jäänyt jalan tai kengän jälkiä, Tämä todentaa
sitä, että lattialla näkyvä kaikki muu kuin päästä valuva veri on "vanhaa", puolisoiden
ensimmäisen
, jopa tuntia aikaisemmin tapahtuneen yhteenoton aikana syntynyttä. (Ital. Zem.)
Oletetaan siis "puolisoiden toinen yhteenotto" Häke-puhelun aikana. Tämä yhteenotto on kuitenkin hypoteettinen. Samoin se, että veri olisi ollut kuivaa (taitaa olla todisteita päinvastaisesta... ehkä ei ollutkaan ketsuppia ambunaisen kengänpohjissa...)

Häke-tallenteen äänet eivät puolla sitä, että Auer olisi puhelimesta poistuttuaan astaloinut uhrin. Astalointia kyllä tapahtuu, muuta Auer on ihan toisaalla (ulkona, tuulikaapissa):
22:58 Anneli Mä olen tääl, mä juoksin äske ulos - -
Askeleiden kuullaan ohittavan puhelimen. Tyttö on kertonut Auerin juosseen ohi.
Kuullaan (takaa-ajajan?) "ähkäisy", jota litteroija ei litteroi, nähdään "liukastumisjälki"...
Teoriassa voivat tulla tallenteelta. Teoriassa.

K:n kolmas kohta:
Ja tämä seuraavana, taas minusta pakkotilanne AA:lla
3:06 Häke: Joo, missä se sun mies, mimmoses tilas se sun mies siel nyt on?
3:10 Epäilty: Makaa siel lattial ja huus äske apua, nyt hiljeni.
3:14 Häke: Sun mies hiljeni vai?
AA huutaa tuon nyt hiljeni raivokkaasti ja liian kovaa puhelimeen. Miksi. Siksi, että AA tiesi nauhalla siinä kohdassa olevan vielä oma äänensä. Se piti peittää huudolla!
Ääni kyllä hieman voimistuu - kuin havahtuminen tilanteeseen. Koska päivystäjä kysyy senhetkistä tilannetta: "Häke: Joo, missä se sun mies, mimmoses tilas se sun mies siel nyt on? 3:10 Epäilty: Makaa siel lattial ja huus äske apua, nyt hiljeni. (Ital. Zem.)"
Kohta kuullaan tytön kauhunkirkaisu (03:14).

Mutta: kohdassa ei minkäänlaista ”taustaääntä”, joka pitäisi peittää – eli "taustaääni" täysin hypoteettinen.

Auer puhelimen suhteen tuntuu olevan hädissään vain siitä että ”Tuleeksielt kettää?” (ajassa 2:08) sekä myöhemmin palatessaan puhelimeen ”Onksielt tulos joku?” (ajassa 2:42). Miksi ei vaikuta olevan kauhuissaan, että ilmeisesti puhelinta lähellä olevassa laitteessa pyörivä tallenne on edennyt paljastavan pitkälle?

Ks. myös
http://www.nbl.fi/~nbl3145/litteraatiosta.htm

Se, ettei FBI kuullut merkkejä taustanauhoituksesta, on vankka todiste sen puolesta,
että sellaista ei ole käytetty. Syyttäjä totesi, että "ei ole pois suljettu" - eli "teoriassa mahdollista".

Aika moni asia "teoriassa mahdollista" - esim. aikamatkailu mustien aukkojen kautta....

No, saahan oletuksia esittää.
Vastaa Viestiin