Panhead kirjoitti:Mitäpä tästä opimme..kyllä nyt olisi korkea aika miettiä tota aseenkanto/osto lupa menettelyä eli pitäs varmaankin joku palikkatesti pitää aseita hankkiville,enkä nyt tarkoita mollata tosi harrastajia vaan sekopäitä jotka pilaavat koko ampuma-alan.itsekkin joskus käsiaseen omistavana tiedän kuinka helppoa on saada kyseiset luvat,ei suuria rikoksia tilillä ja ampumakerhon ns.jäsenyys riittää.mutta näkyypä noita tykkejä riittävän ilman lupiakin suomen maalla.

Tässä ongelmaksi muodostuu se kenellle sitten voi ja kenelle ei (en haluaisi että palataan siihen että kommunistisia mielipiteitä omaava ei saa omistaa aseita)=)
Nuhteettoman kansalaisen on suomessa "aika helppo" saada lupa jos osoittaa tarkoituksen harrastaa, vaatii kuitenkin vähän edes vaivaa ja poliisi on aika tarkka nykyään millaiseen aseeseen saa luvan(paikkakuntakohtaisia eroja) esim. ensimmäiseksi pistooliksi, Auvisen tapauksessa oli toimittu esimerkillisemmin kuin monessa muussa, lupaa ei oltu myönnetty tarpeettoman järeälle aseelle aloittelijan ampumaharrastukseen.
Itse harrastan aseita/ammuntaa/metsästystä ja olen samaa mieltä kuin viranomainenkin, kaikki voitava on tehty kuitenkaan rajoittamatta liiaksi ihmisen oikeuksia.
Minultakin on joskus evätty ostolupa vaikka olen harrastanut ja omistanut aseita melkeen 20vuotta, että ihan mitä tahansa ei kuitenkaan saa.
Mitä tiedottamiseen tulee, niin parempi varmaan olla vahvistelematta tietoja ennen aikaisesti, ymmärrän toki esim. vanhemmat joiden lapsia oli sisällä yms. huoli oli kova, muuhun sensaation nälkäisten uutiskoprppikotkien ja täällä vastaaottimien ääressä olevien tiedonnälkä on toissijaista.