Oikeudenkäyntipäivien seurantaketju - syksy 2013

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Tara
Horatio Caine

Re: Oikeudenkäyntipäivien seurantaketju - syksy 2013

Viesti Kirjoittaja Tara »

Caldera kirjoitti:
Veristi kirjoitti:^Yhteisillä linjoilla Pardonin ja Calderan kanssa.
Minä olen kylläkin puolustuksen todistajan kanssa samaa mieltä ettei lapsi sano epäröimättä "Joo se lähti" jos ei tosiaan ole nähnyt mitään.
Se sanan joka on litteroitu 'joo' ei välttämättä ole joo, se kuulostaa tytön muuallakin käyttämältä äännähdykseltä 'yyy' (litteroitu jotenkin noin muualla) Sitä paitsi mitään helpotusta ei hupun lähtö aiheuta kummassakaan. Tytön vastaus on omituisen vaimea, laimea, kuin tukahtuneella äänellä 'sanotaan nyt sitte': yyyselähti, kuin sovitusta käskystä. Auerilla ei ole mitään kiirettä katsomaan Jukan kuntoa.

Ja vielä: Anneli kysyi asiaa ainakin kolme kertaa,
0:59 Epäilty: Meni, lähtikse mies jo?

1:51 Epäilty: Lähtisekse jo? (kuuluu hiljempana kuin uhrin ääni)
Epäilty: (kysyy lapselta) Oliks se viel siel?
3:41 Lapsi: Joo, se lähti.
.. ennen kuin sai vastauksen.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
kerroush
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja kerroush »

Olen monessa yhteydessä luvannut palata HäKe -nauhan kummallisuuksiin. Tämä on yksi niistä.

AA:n täytyy kysyä lapselta: "Lähtikse jo?"

Normaali lapsi olisi** lähdön nähdessään parkaissut kovalla äänellä: "Kato äiti, nysse läks. "*

Tätä ei nauhalta kuultu. Nauhaa pitääkin kuunnella ilman yksityiskohtia, klikkejä ja kolinoita.

Ne joilla nauha on, kuunnelkaapa, mitä siitä nauhalta puuttuu!

Edit. *Sanamuotoa fiksasin ja pilkun lisäsin.
Edit2. **-si lisätty.
Viimeksi muokannut kerroush, Ke Loka 02, 2013 2:06 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Caldera
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Caldera »

kerroush kirjoitti:Olen monessa yhteydessä luvannut palata HäKe -nauhan kummallisuuksiin. Tämä on yksi niistä.

Normaali lapsi oli lähdön nähdessään parkaissut kovalla äänellä: "Katso äiti nyt se lähti. "
Tämä on ihan hyvä pointti, ja pitäisi tietää milloin lapsi näkee huppiksen. Käsittäkseni siitä ei ole yksimielisyyttä? Reagoimattomuus voi selittyä sillä että tapahtuu jotain muuta mikä vie huomion heti perään.
Caldera
Axel Foley

Mun mielestä Auerin lähtemisestä hokeminen kertoo lähinnä sen toiveajattelusta. Että lähtikö se, pliis sanokaa että se lähti.
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

turumurre kirjoitti: ps. Voisikohan tästäkin, syyttäjän haalimasta yllätystodistajasta, päätellä että syyttäjä kokee jääneensä alakynteen mitä tulee lasten lausuntojen luotettavuusarviointeihin.
Ei voisi. Syyttäjän tehtävänä on esitellä oikeudelle kaikki tiedossa oleva oleellinen näyttö ja asiantuntijoiden mielipiteet, jottei jää saumaa oikeudenkäynnin jälkeiselle jossittelulle.
Pieni Liekki annelistisen rikostutkinnan perusteellisista menetelmistä:
"Minä en ole nähnyt tuomiota, mutta aiheeseen perinpohjaisesti perehtymällä..."
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

kerroush kirjoitti:Olen monessa yhteydessä luvannut palata HäKe -nauhan kummallisuuksiin. Tämä on yksi niistä.

Normaali lapsi olisi** lähdön nähdessään parkaissut kovalla äänellä: "Kato äiti, nysse läks. "*

Tätä ei nauhalta kuultu. Nauhaa pitääkin kuunnella ilman yksityiskohtia, klikkejä ja kolinoita.

Ne joilla nauha on, kuunnelkaapa, mitä siitä nauhalta puuttuu!

Edit. *Sanamuotoa fiksasin ja pilkun lisäsin.
Edit2. **-si lisätty.
Eikä olisi.

Normaali lapsi ei olisi mennyt lähimaillekaan takkahuone-makuuhuonetta, jos olisi ollut vähänkään vakuuttunut että siellä on joku ulkopuolinen, joka tekee pahaa.

Auerin vanhemman lapsen käytös tilanteessa viestii vahvasti siitä, ettei mistään ulkopuolisesta ole tietokaan. Tai sitten meillä on joko täysin mielenvikainen, vailla itsesuojeluvaistoa ja pelkoa oleva 9-vuotias tyttölapsi kyseessä - tai oikeaa sankaritar-ainesta, Lara Croftiakin teräshermoisempi tapaus.
Viimeksi muokannut CSI, Ke Loka 02, 2013 2:15 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
kerroush
Agentti Scully

Caldera kirjoitti:Mun mielestä Auerin lähtemisestä hokeminen kertoo lähinnä sen toiveajattelusta. Että lähtikö se, pliis sanokaa että se lähti.
Juurikin näin.

Kysymyksessä ei ole kyse siitä tiedosta, että AA haluaisi tietää, että lähtiks se jo.

Kyse on nimenomaan AA:n halusta, että lapsi kertoo nähneensä oletetun huppiksen menevän ikkunasta pihalle.

Näköhavaintoa haettiin!
annijatta
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja annijatta »

Kun tilanne alkaa ja mitä tapahtui ennen häkenauhaa on myöskin tärkeää. Se milloin huppu tuli ja mistä tiedettiin että ylipäätään huppu tuli.
Kumpikaan lapsista ei ole itse nähnyt eikä kuullut muuta kuin iskän ja äidin äänet sekä meteliä. Lasinsärkymistä mitä on kuviteltu ukkoseksi ja pakkaseksi sekä kattiloiden että astioiden heittelyksi. Tytär ei myöskään ole koko aikana nähnyt vierasta henkilöä (eikä kuullut).
Ainut kerta epäillyn kertomuksen vahvistukseksi tulee häkenauhan todistamalla sanonnalla " yy se lähti." Tämä juuri kolmannen kyselykerran jälkeen.
Sitten on näitä kertomuksia kuinka äiti on kertonut että se lähti äidin perään ja että se oli pistänyt äitiä ja että se hajoitti ikkunan ja tuli sieltä.
Olennaista on: Näkikö lapsi todellisuudessa vieraan poistuvan???
Miten joku jonka ei ole kuultu saapuvan eikä tappavan tai mäiskivän nähdään poistuvan???
Fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me.
kerroush
Agentti Scully

CSI kirjoitti: Eikä olisi.

Normaali lapsi ei olisi mennyt lähimaillekaan takkahuone-makuuhuonetta, jos olisi ollut vähänkään vakuuttunut että siellä on joku ulkopuolinen, joka tekee pahaa.

Auerin vanhemman lapsen käytös tilanteessa viestii vahvasti siitä, ettei mistään ulkopuolisesta ole tietokaan.
Juurikin näin. Tästä olen täsmälleen samaa mieltä. Ja tuo on yksi niistä asioista, jotka siltä nauhalta puuttuvat. Hieno havainto CSI.
Veristi
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Veristi »

Jos ei lapsi vaikuta puhuvan tilanteessa kuten "aidossa" tilanteessa voisi kuvitella puhuttavan, niin itse olen kaivannut Anneliltakin lisärepliikkejä häkenauhalle. Varsinkin sellainen huppiksen yllätyshyökkäyseleen aiheuttama pelästyshuudahdus olis ollut kiva juttu, ainakin mulle. yksikin kerta olisi riittänyt, ei olisi kahdesti tarvinnut.

CSI:n tavoin katson, ettei lapsi olisi uskaltanut mennä mitään katsomaan, ellei tilanteessa olisi ollut jotain kummallisen rauhallista. Olihan hän jo yhden kerran ennen häkepuhelua nähnyt isän jo kuolleena lattialla.
Viimeksi muokannut Veristi, Ke Loka 02, 2013 2:22 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
CSI
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja CSI »

Rauhoitetaanko hiukka menoa tässä säikeessä?

Tää kun on otsikon mukaan "oikeudenkäyntipäivien seuranta". Häkenauhan kuulo- ja luulo-analyysiä varten on oma, hyvinkin pulskea ketjunsa. Sinne vaan ne kootut eepokset laracroftin manttelinperijättären uroteoista.
Caldera
Axel Foley

En minä ainakaan katso olevani tarpeeksi asiantuntija määrittämään mikä on normaalin lapsen käytös hyvin epänormaalissa tilanteessa. Toisilla ihmisillä shokkitila lisää toimintakykyä ja toisilla vähentää. Luonnon keinohan se on lisätä selviytymisen mahdollisuuksia, kun pelko ja kauhu ja suru jne. poistetaan kuvioista häiritsemästä.
Tarantula
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Tarantula »

^ Ei kukaan pysty siihen. On ihan spekua että miten yhdeksänvuotiaan pitäisi käyttäytyä jos äiti tai ventovieras huppumies murhailee isää. Ei tällaisesta ole juurikaan tutkimustietoa eikä edes kliinisiä havaintoja olemassa.

Muutenkin perheen kaikki lapset ovat niin ainutlaatuisessa elämäntilanteessa etten kyllä uskalla sanoa juuta tai jaata siihen miten heidän pitäisi käyttäytyä tai mitkä kaikki seikat käyttäytymiseen vaikuttavat.
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

Finnilä ei muista ollenkaan, että Auer oli sanonut jo puhelimeen, kun partio oli soittanut häkepuhelun jälkeen, että 'tekijä on poistunut samaa tietä kuin tulikin' (Näin kertoivat partiopoliisit 2006). - Tyttö siinä paikalla. Samoin Auer oli toistanut tätä sairaalassa vieraille aina uudestaan, kun uudet vieraat saapuivat. Tyttö paikalla. Jukan sisar tämän kertonut, mm, että Anneli sanoi, että mies hyppäsi lasista. Sisar ihmetellyt miten Anneli voi puhua tappajasta sillä tavalla lasten kuullen, että miten talossa voi mennä piiloon minnekään (tyttö sanonut saman oli varmaa piilossa jo ennen ekaa puhuttelua).

- Tyttö oli kuullut äidiltä moneen kertaan kuinka kaikki tapahtui vain muutamaa tuntia ennen omaa ensimmäistä puhutteluaan. Ei vaikuttanut mitään???..

äiti kerto iskä halus ensimmäisenä kattoo sinne ove vieree, varmaa suojellaksee meitä,
et 180 senttiä,
äiti näytti
(haavaa rinnassa, mä en nähny sitä, se oli verta jalassa ym),
me ei katottu kylppärii, se oli ehkä siellä,
meille ei tullu mitää mielee (kättä pidempää. 'meille'???)
sit se tuli sieltä( kylppäristä, mutta tyttö sanookin kohta ettei nähnyt hupusta kuin selän, kun tämä oli kiipeämässä ikkunasta...)

Että 'äiti ei ollut voinut vaikuttaa'! Ei saamari, Finnilä vetää vaan täysillä.. :lol:

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013100 ... 8_uu.shtml
Johdatteliko poliisi lasta?

Kulmala myös tivasi, kuinka Finnilä voi kertoa lausunnossaan, että poliisi johdatteli lasta kertomaan, että murhaaja mahdollisesti piileskeli kylpyhuoneessa. Vanhin tytär kun ottaa sen ensin itse esiin, ennen kuin poliisi mainitsee mitään asiasta.

-Myöhemmässä kohdassa poliisi tarttuu tähän, vaikka lapsi on epävarma asiasta. Näin ei saisi tehdä, se on johdattelua, Finnilä kertoo.

Finnilä ei kuitenkaan pidä johdatteluna sitä, että poliisi kysyy kuulustelussa tytöltä, näkikö hän miehen poistuvan ikkunasta, vaikka tyttö on aikaisemmin kertonut vain huppupäisestä henkilöstä. Tyttö välittömästi vastaa poliisille nähneensä miehen poistuvan ikkunasta.

Finnilä perustelee vastaustaan sillä, että johdattelu ei vaikuta näin nopeasti vastauksiin, vaan johdattelevien kysymysten tulokset ovat havaittavissa esimerkiksi vasta myöhemmissä kuulusteluissa. Samalla perusteella Finnilä ei usko Auerin surmayön sanomisten johdatelleen tytärtä.
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
Veristi
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Veristi »

Finnilän mukaan vanhimman lapsen kertomuksen luotettavuuden puolesta puhuu se, että hän pysyi kertomuksessaan myös myöhemmin vuonna 2009 voimakkaasta johdattelusta huolimatta. Mannerin kysyttyä, antavatko muiden lasten uudet kertomukset aihetta päätellä toisin vanhimman kertomusten luotettavuudesta, Finnilä vastaa kieltävästi.

Perusteluinaan tähän Finnilä sanoo pienimpien lasten kertomusten olevan "siinä määrin epäluotettavia". Mitä hän tällä täsmällisemmin tarkoittaa, ei käynyt minulle ilmi. Onko Finnilän suljettujen ovien takana myöhemmin käytävässä osiossa tarkoitus sitten perustella tätä tarkemmin, mene ja tiedä. Ainakaan vielä nyt hän ei kuitenkaan edes pohtinut sitä, voisivatko äidin uhkailut ja muu toiminta olla syynä siihen, että tytär 2009 itkien pyrki pysymään kannassaan, jopa uusia vielä epätodennäköisempiä aineksia kertomukseen lisäten.
Vastaa Viestiin