HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
MissHolmes
Ben Matlock

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Henkilökohtaisesti olen kuunnellut häkeä aika pitkän aikaa. Siitä, kun se ensikertaa jo aikoja sitten pulpahti kuultavaksi.
Sitä ennen olen lukenut litterointia tuhansia kertoja miettien jokaista sanaa, taukoa ja tavua.

Olen pitänyt välillä merkittäviäkin taukoja kuuntelussa. Unohtaen entiset mielikuvani, syntyneen äänikuvamaailmani.

Olen kuunnellut sitä erityyppisillä laitteilla. Mikä tarkoittaa eri koneilla, erityyppisillä kaiuttimilla, erityyppisillä kuullokkeilla ja kaikkea tätä ilman.

Niemen litterointi ei poikkea omasta kuulemastani paljoakaan.

Merkittävin poikkeus on tyttären puhelimeen tulemisen kohdalla olevat sanat. Minusta Anneli sanoo selkeästi: Mä soitan poliisil, sielt pyydettiin et mei pitää pysyy linjoil

Tuo loppuosa on vain sanottu luurin jo irrottua kädestä.
1:43 Epäilty: Mä soitan poliisil, siel pyydettii et...
1:46 Uhri: (pyyjääpää)
1:46 Tuntematon: (Mite mä pääse linjoi) (Tämä repliikki ei kuulosta naisen eikä lapsen sanomalta, kuuluuko Häkestä?)
Minusta tuo on ainoa järkevä selitys ja sopii minusta niin ''anti kuin pro'' versioon.

Minusta nauhalta ei kuulu ulkopuolisen ääniä. Ainostaan uhrin avunhuutoja omaan hätäänsä ja sängyn raahausääntä, kun uhri yrittää siirtyä/nousta.

En saa hyvällä mielikuvituksellanikaan tuohon tilanteeseen mahtumaan ulkopuolista. Ja sitä puoltaa minusta lapsen rauhallisuus puhelun alussa, kuin myös Annelin ''urheiluselostajamainen'' tarina tappajasta. Lapsenkin hätä (2:10 Lapsi: Hei, onksiel joku, tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti. Tulkaa äkkii. (taustalla uhrin valitusta) Lapsi: Nii tulkaa äkkii, mun iskä voi huonosti, jooko.) alkaa vasta, kun äiti menee takkahuoneeseen.

Minä kuulen häke kokonaisuudessaan Annelin osalta näyttelynä.
Ainoa aito kohta on ''yökötys'' Annelin palatessa puhelimeen; häntä korviin kuullen puistattaa se mitä hetkeä ennen teki; potkaisu tai isku puolikuolleeseen aviomieheen.
Nuotio & Äreät Tiput
Lumienkeli
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Lumienkeli »

Mun mielestä Zemin litterointi on todella mielenkiintoinen. Mainitsin tästä sisotalolle jo hyvän aikaa sitten. Minusta on erinomaista, että on pompsahtanut esiin muitakin versioita kuin se julkisuudessa ollut. Se, mitä omin korvin olen onnistunut kuulemaan, ei kyllä täsmää täysin kumpaankaan. Olen myös maininnut, että mulla on paskat vehkeet... :mrgreen:

Mä haluaisin jotenkin saada KAIKKI äänet korostettuina, sillä ihan perussetillä kuunneltuna jää näemmä Zemin litterointiin viitaten to-del-la paljon kuulematta.

Sisotalon kanssa en jaksa enää vääntää mistään, koska ihan kaikki sanomani on panettelua. Jopa se, jos esitän suoraa hänelle jonkun kysymyksen. Esim se, että mistä sisotalo on varma, että kirkaisu on Amandan ja hän pitää tätä häkepuhelun aitouden takeena. Tai oikeastaan kuka tahansa jonka mielestä näin on, saa toki vastata. Mitä panettelua tuokin kysymys on? Aivan täysin puhtaasta mielenkiinnosta sen esitän. Jos vastaus jossain jo on, se on mennyt multa ohi.. En myöskään tässä ala sanomaan mitä mieltä itse olen ko. kirkaisusta.
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

MissHolmes kirjoitti: Minä kuulen häke kokonaisuudessaan Annelin osalta näyttelynä.
Ainoa aito kohta on ''yökötys'' Annelin palatessa puhelimeen; häntä korviin kuullen puistattaa se mitä hetkeä ennen teki; potkaisu tai isku puolikuolleeseen aviomieheen.

Voisitko kuvata siihen häke-litterointiin Auerin liikkeet puhelun aikana? En ymmärrä miten hän palaa puhelimeen potkaistuaan tai iskettyään puolikuollettu miestään hetki sitten? Siis miten hän ehti sinne puhelimeen "hetkessä"? Puhelinhan oli 10 metrin päässä, ihan toisessa huoneessa.

Saisin tämän taakan harteiltani, kun joku edes yrittäisi tehdä oman selvityksen asiasta. Minun järjelläni tuo ei onnistu mitenkään.

En voi ottaa vakavasti yhtäkään keskustelijaa, joka esittelee teorioitaan edes yrittämättä todistaa niitä mitenkään.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
ulkosuomalainen
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ulkosuomalainen »

Ma en taas voi ottaa vakavasti keskustelijaa, joka naulaa puhelimessa olijan siihen sen normipaikan eteen keittioon, seinaa tuijottamaan. Tai lisailee muutamia metreja sinne tanne tarvitessaan. Miksi Anneli olisi ollut viela 10 metrin paassa Jukkaa potkimassa juuri ennen palaamistaan? Miksi tytto olisi toisaalta luureineen tiukasti keittiossa, kun Hake kysyy, onko siella joku aikuinen, joka voisi puhua? Mulla on itsellani vielakin lankapuhelin(kin) kahdessa maassa enka ole IKINA joutunut sen vangiksi silla lailla kuin seka Naakka etta Turre olettavat. Paitsi kierrejohtoa, lankapuhelimissa on yleensa pitka seinajohto. Turren vaite, ettei edes puhelimen kierrejohtoa voinut venyttaa, koska se olisi tiputtanyt tasolta tavaraa, on minusta nauerttava: kuka ajattelisi moista jos talossa on tappaja?

Huom myos, etta paljasjalkatati juoksi takkahuoneesta ulko-ovelle/ulos rekossa vahan alle kolmessa sekunnissa.

Edelleen huomautan, etta Annelin/Jukan tyohuoneeseen menee eteisesta selvasti puhelimen johto myos. Taman seinapiuhan pitaa ilmselvasti olla pitkan. Johdon irrotus tietsikasta ja kytkeminen puhelimeen tapahtuu sekunneissa. Mista kukaan tietaa minka johdon paassa se Ulvilan puhelin oli Haken aikana? Sen tietaa siita, etta Anneli kertoo olevansa keittiossa?
Nothing sways the stupid more than arguments they can't understand.
Cardinal de Retz, Memoires (1781)

When a wise man points at the moon, the imbecile examines the finger.
Confucius
TiiaStiina
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja TiiaStiina »

Ottaen huomioon että Jukka Lahdella oli jalkaproteesi asunnossa on varmasti ollut käytössä joko rinnakkaispuhelin tai pitkä jatkojohto. Itse olin kerran tilapäisesti liikuntarajoitteinen ja heti tuli hankittua pitkä jatkojohto puhelimeen, kun niihin aikoihin oli vielä lankapuhelin käytössä. Kännyköistä huolimatta lankapuhelinta tuli kuitenkin käytettyä kotioloissa aika paljon niin kauan kuin sellaisia omistimme. Lankaliittymä ei reistaillut, siinä selitys.
Caldera
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Caldera »

Jos on ilmiselvää että Anneli ehti tappaa Jukan häkepuhelun tuoksinassa niin miksi syyttäjä ei ole esittänyt tästä oikeussalissa videota tai animaatiota? Nyt kun ollaan jo kolmannessa oikeusasteessa ja asiaa jauhetaan seitsemättä vuotta? Sen sijaan todistellaan että on käytetty taustanauhoitusta. Olen Naakan kanssa samoilla linjoilla että tämä on niin no-brainer, oikeasti.
Nätti_Jussi
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Nätti_Jussi »

Tuo taustanauhoitus on kyllä ihme fabulointia. Olen kuunnellut puhelun moneen kertaan kuulokkeilla todella tarkasti, ja aivan selvästi sieltä kuuluu tuntemattoman miehen ääni. Tuija Niemen litterointi ja väite siitä, ettei ulkopuolisen ääniä kuulu ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa.
- Kyllä se on sitä, aina se on sanonu sitä, et se on Ulvilassakin niin se on tullu sinne, avannu oven ja sitten huutanu sinne että "millä lyödään päähän, no vasaralla tietenkin".
ulkosuomalainen
Michael Knight

^Missa kohtaa sina kuulet tuntemattoman miehen aanen? Ma olen sen myos kuunnellut kuulokkeilla monasti, enka kuule paikalla olevaa tuntematonta puhujaa. Eika kuullut muuten Hemmi. Tai FBI. Eika kumpikaan paikalla olijoista -- Anneli tai lapsi.

Jotain tunnistamattomia taustaaania kuuluu mutta se on eri asia. Hemmikin loysi vain jonkun kumean huun , joka olisi voinut olla ihmisen aikaansaama. Mutta minfolaiset tietenkin kuulevat kotilaitteillaan paremmin.

Ceterum censeo tama keissi on no-brainer vain ihmislle, jotka eivat jaksa miettia yksityiskohtia. Tai joilla ei ole milla miettia.

Edits-- tarkensin.
Viimeksi muokannut ulkosuomalainen, Ma Loka 07, 2013 10:51 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Confucius
Nätti_Jussi
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Nätti_Jussi »

US:lle.

Esim kohdassa 01:07 miehen ääni sanoo "häivy". Kyseessä ei ole Jukan ääni. Miehen ääni on karhea, täysin erilainen kuin Jukalla.
- Kyllä se on sitä, aina se on sanonu sitä, et se on Ulvilassakin niin se on tullu sinne, avannu oven ja sitten huutanu sinne että "millä lyödään päähän, no vasaralla tietenkin".
Caldera
Axel Foley

Nätti_Jussi kirjoitti:US:lle.

Esim kohdassa 01:07 miehen ääni sanoo "häivy". Kyseessä ei ole Jukan ääni. Miehen ääni on karhea, täysin erilainen kuin Jukalla.
Niemi on litteroinut sen Jukan ääneksi ja Jukkahan se nyt ei selvästi ole. Jukka huutaa sekä edellä että jäljessä ja koko häkenauhan ajan hätääntyneellä ja korkealla äänellä. Ja sitten se möreä ja matala ärähdys siellä keskellä.
ulkosuomalainen
Michael Knight

^Huppu kaskee Jukkaa haipymaan?

No, sina joka tapauksessa kuulet ja tunnistat aania paremmin kuin Hemmi, FBI ja Tuija. Lisaksi kuulet sellaista, mita paikallaolijat (Anneli ja lapsi) eivat kuulleet. Kumpikaan kun ei kuullut hupun sanovan mitaan.

Mutta mitapa se mikaan asiantuntija huippulaitteineen tietaisi Minfon kotikuuntelijoihin verrattuna.
Viimeksi muokannut ulkosuomalainen, Ma Loka 07, 2013 10:59 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Confucius
Caldera
Axel Foley

Ottiko Hemmi oikeudessa kantaa yksittäisiin ääniin? Mistä löytyisi kunnon selostus hemmin todistuksesta?

Edit: Ja olisiko mahdollista että tytär käy katsomassa isäänsä juuri tuossa kohdassa?
ulkosuomalainen
Michael Knight

^Hemmin todistusta kokonaisuudessaan ei ole varmaan missaan. Tama on todistanut nyt kolmessa eri oikeusasteessa. Jokaisesta on sivukaupalla juttua taalla. Minfon ikioma annaanna oli hovissa kuulolla --voisit loytaa nimihaulla.

Ma olen yleisten selostusten/toimittajien varassa.

(Joku) lapsi on toki voinut kayda katsomassa isaansa tuossa haivy/aayyh-kohdassa mutta ei nahda huppua. Ainakaan jos naiden todistuksiin uskotaan. Tytto ei ikina nahnyt huppua lattialla/isansa kimpussa.

Confucius
turumurre
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja turumurre »

Siirretty osiosta. http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... start=1260 .Siirretty koska aihe käsittelee HÄKE -puhelua:

ulkosuomalainen kirjoitti:Naakka-- ma olen kolmen vuoden aikana kehittanyt miljoona teoriaa miten livemurha onnistuu. Olen toistuvasti todistanut uskostani livemurhan mahdollisuuteen. Silti vaitat minun tietavan, ettei se onnistu. Viitsitko lakata tietamasta mun ajatuksista enemman kuin mina?

Pardon on tasmalleen oikeassa--kumpikaan edellinen oikeusaste ei ostanut sun ja Turren tuulikaappiteoriaa. Kukaan nauhaa kuullut ammattilainen (Hemmi, FBI, Tuija) ei nayta pystyvan sen perusteella varmasti paikantamaan silla liikuvia ihmisia. FBI ei edes osaa sanoa missa kirkaisija on puhelimeen nahden. Aanen tuntijat taalla eivat tunnu uskovan teitin teoriota. Zemia en laske asiaa ymmartavaksi. Enka Suskua.

Epavarmuus Annelin liikkeista on puolustuksen etu, kun epavarmuudet luetaan syytetyn hyvaksi.

Kumpikin edellinen oikeusaste kuitenkin katsoi, etta Anneli olisi voinut surmata Jukan nauhan aikana. ...

Tämähän on nyt jo käsittämätöntä. Tarkoitatko us että asetat kyseenalaiseksi jo jopa Niemen tekemät (2009) havainnot askelista ja niiden lähenemisestä puhelinta, oven avaamisineen. Eihän tälläistä ole kukaan / mikään instanssi koskaan kiistänyt.

Niemi lausunnossaan 2009:
1:55 Anneli Vittikö/
[juoksuaskelia] [oven aukaisu]
*
Puhelun (näyte 26) taustalta kuuluu kahteen eri otteeseen juoksuaskeleita, mutta vain yhdet askeleet. Askeleet kuulostavat siltä, että ne on tuotettu lähellä puhelinta niin, että ne tulevat ensin lähemmäs ja loittonevat sitten.
(lähde: et-ptk)
Nykyään tuon eo saman voivat kuulla useat epävirallisetkin kuuntelijat. Tuo eo. on murtamaton fakta: Puhelinta lähestyvät, yhden ja saman henkilön aiheuttamat kahteen otteeseen tapahtuneet juoksuaskeleet; ovat ajassa 1:55 > ja toisen kerran 2:25 >.
Ihmettelen että sellaisia henkilöitä vielä löytyy (mm. hätäpuhelun kuulleet), jotka esittävät asioiden olleen toisin...

Tämä oli jo Käräjillä 2010 merkittävästi esillä, seuraavassa mm. erimieltä olleen tuomarin kirjaamana tämä sama:
Totean vielä, että Anneli Auerin kertomus siitä, että hän oli käynyt kaksi
kertaa takkahuoneessa katsomassa, jolloin hän oli molemmilla kerroilla
lähtenyt tekijää pakoon olohuoneen kautta, sopii sinänsä hätäpuhelun
ääniin. Kun puhelun alusta on kulunut minuutti 51 sekuntia Auer sanoo:
"Lähtikse jo" jonka jälkeen (1:52) Lahti sanoo: "Tu(I)e auttaa". Tämän
jälkeen (1:54) Auer huutaa ralvokkaasti jotain, josta ei saa täysin selvää,
mutta on puhelun litteroinnissa tulkittu: (Mitäkö)(pitääkö). Tämän jälkeen
(1:55) Auer sanoo: "Vittikö" ja samalla kuuluu juoksuaskelia ja oven
aukaisu. Ajassa 2:23 Auer huutaa todella raivokkaasti: "Hei lopeta",
jonka jälkeen kuuluu taas askelien ääniä.
(lähde: Käräjät 2010)
Auer itse kertoi juoksuistaan jo ihan tuoreeltaan siinä hätäpuhelussa, ja sitten täsmällisemmin ensimmäisissä kuulusteluissaan sairaalassa: Kaksi kertaa pakoonjuoksua huuteluineen ja että juoksi ulos...

Hemmi on antanut lausunnon hätäpuhelua tutkittuaan että mikään kyseisessä tallenteessa ei sodi Auerin kertomusta vastaan.
Näitä Hemmin todisteluita käsiteltiin ensimmäisen kerran Hovissa 2011, olivat merkittävässä asemassa Hovin päätösperusteluissa. Kirjattavaksi tuli mm. eräs tärkeä yksityiskohta jossa käsiteltiin Auerin sanomaa puhelimen lähellä ajassa 2:08: "Tuleeksielt kettää...".
Hovioikeuden tekemien kuulohavaintojen perusteella on todennäköisempää, että Anneli Auer on ollut lähellä puhelinta kuin että hän olisi ollut kaukana siitä.
(lähde Hovi. oikeus.fi)
Lisäksi:
ZE on lausunut....Tallenteelta oli lisäksi kuulunut oven avaamista muistuttavia ääniä.
Hovissa tuli siis, noiden juoksu-seikka-asioiden lisäksi, tämä seikka: eli että oltiin puhelimen lähellä ajassa 2:08.

Syyttäjien alkuperäinen skenaario oli että Auer surmasi miehensä silloin kun kuuluu se (u)ole -sana, eli ajassa 2:03 >. Tämän ajan Hovikin mitätöi mm. siksi että oikeuslääkärin mukaan uhri ei kykene enää puhumaan sen jälkeen kun kuvaillut vammat on aiheutettu:
Todistaja, oikeuslääkäri ZG on lausunut, että Jukka Lahti oli tuskin kyennyt enää ääntelemään sen jälkeen, kun hänen päähänsä oli kohdistunut kallon luut murskannut isku.
...
Esitetyn selvityksen sekä tekemiensä kuulohavaintojen perusteella hovioikeus toteaa jääneen epäselväksi, mitä Anneli Auer on mainittuna ajankohtana sanonut. Vielä vähemmän voidaan tehdä päätelmiä siitä, mitä Anneli Auer on sanomallaan tarkoittanut. Kun otetaan lisäksi huomioon, että mainitun ajankohdan jälkeen Jukka Lahti on äännellyt ja ollut elossa ainakin noin 30 sekunnin ajan, Anneli Auerin sanoman sanan ei voida katsoa viittaavan hänen tahtoonsa tappaa Jukka Lahti tai todentavan sitä, että hän olisi tappanut tämän.
(lähde: Hovi, oikeus.fi)
Koska näin selkeästi (edellä oleva selvitys) tuli toteen näytetyksi ettei Auer ole voinut surmata miestään ajassa 2:03 >, syyttäjien piti kehittää jokin toinen aika jolloin Auer on surmannut miehensä. Syyttäjillä tämä aika on nyt n10s ennen kuin Auer palasi puhelimeen. Mutta tämä on mahdottomuudessaan ihan samaa luokkaa kuin aikaisempikin yritys osoittaa että Auer astaloi puhelimesta poissa olleessaan: Tällöin toisellakin kertaa kuuluu ne Auerin juoksuaskeleet jotka lähenevät puhelinta (2:25 >).

*
Kaiken kaikkiaan näen että on, ihan turha 'lämmittää' tätä vanhaa alkuperäistä surma-aikaa, mitään mahdollisuutta ei tule olemaan sen 'läpimenoon' oikeusasteissa, kuten ei myöskään yleisessä keskustelussa jossa faktat otetaan huomioon.

Syyttäjien uutta surma-aikaa 'rekisteröimättä' (jonka siis valituslupahakemukseenkin kirjasivat), tein seuraavan yhteenvedon siitä ajasta joka koski sitä ensimmäistä juoksua. Tämä käsittää jo puolet siitä ajasta jona Auer oli poissa puhelimesta. Nimitettäköön tätä nyt sitten 'tehty varmemman vakuudeksi- esitykseksi'.
Katson että kolmen vuoden vääntö tältä osin kääntyi juuri sellaiseksi joista täällä kerroin jo 2010 pelkän litteroinnin pohjalta, eli mahdoton oli mahdotonta:

Kuva

ps.
"Talon lankapuhelin, josta Anneli Auer oli soittanut hätäkeskuspuhelun ja vastannut ZA:n soittamaan puheluun, oli ollut keittiössä. Puhelimessa oli ollut verta". lähde Hovi 2011

Kukaan ei ole koskaan pystynyt osoittamaan että puhelimessa olijat olisivat olleet jossain muualla kuin keittiössä. Puhelinjohto äärimmilleen venytettynä tuulikaapin nurkalle on käytännössä luonnoton. Hätäpuhelun kunteleminen ei anna viitettä että esim tytär olisi siirtynyt paikasta paikkaan ollessaan puhelimessa (paikan vaihdosta johtuva äänimaisema ei muutu, pään käännön jossa luuri hetkeksi pois suun edestä, sen havaitsee). Puhelun kuunteleminen myös täsmää siihen paikkaan (tytär keittiön puolella), jossa tytär oli Auerin juostessa pakoon ((kuvaselvitys edellä).

Molemmat ovat kertoneet olleensa siinä keittiössä. Auer on kertonut ettei heillä ollut rinnakasipuhelinta, eikä tästä myöskään ole mitään tutkinnan mainintaa...

Aina voi toki spekuloida ja etsiä äärimmäisyys-asioita, mutta kun lämmitellään jo perusteltuja asioita, niin voi kysyä että minkä takia?

Ja yleensä kun puhutaan noinkin lyhyestä ajasta, jona Auer oli poissa pitelemästä luuria (alle minuutti), niin siinä samalla kannattaisi miettiä kuinka pitkä aika on esim sekunti. Tehkää nyt se kotireko: suorittakaa yksinkertainen, keskimääräinen rintamasuunnan käännös samalla kun sekkarilla mittaatte siihen kuluneen ajan. Tästä jokaisen pitäisi pystyä hahmoittamaan kuluvaa aikaa... ja tämän tiedon saatuanne voitte 'kopioida' tuloksen miettiessänne tapahtumia surmatalossa.

Olen kyllä havainnut että muutamat tosi terävät hätäpuhelun analysoijatkin ovat sortuneet aliarviomaan kulunutta aikaa, eivät siis mieti todellisuutta ja sitä pystyykö jonkin liikkeen/tapahtuman suorittamaan väittämässään ajassa.
ulkosuomalainen
Michael Knight

turumurre kirjoitti
Tämähän on nyt jo käsittämätöntä. Tarkoitatko us että asetat kyseenalaiseksi jo jopa Niemen tekemät (2009) havainnot askelista ja niiden lähenemisestä puhelinta, oven avaamisineen. Eihän tälläistä ole kukaan / mikään instanssi koskaan kiistänyt.
Yritatko hamata uusia? Mikaan "instanssi" ei ikina ottanut kantaa siihen missa puhelin on silloin kun Anneli lahestyy tai loittonee siita. Eika siihen mika ovi avautuu.

Jos on toisin todistettu, laita linkki.

Annelin kertomukset? Mika niista? Niitahan on nyt jo tusina. Ainahan niista jonkun jutun saa johonkin sopimaan kun han on itsekin ehtinyt jo seitseman vuotta niita hioa.

Ainoat luotettavat ovat se sairaalakuulustelu ja tyton eka kuulustelu 2006. Ja ne eivat mene yhteen sitten yhtaan. Viimeisimmassa iteraatiossaan Anneli onkin nyt kaynyt laittamassa takkahuoneeseen valot siita ikkunan vieresta. Tai mahdollisesti ulos. Kumpi kertomus sopii askeleisiin? EI kumpikaan? Harmi.

Enempaa en jaksa.

Confucius
Vastaa Viestiin