Jokelan koulusurmat 7.11.2007

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

villivadelma kirjoitti:Vai että oli Auvisella ollut pitkä nahkatakki yllään ampuessa...kunnon "Lahtari-Ari" meininkiä...
Tietenkin sillä on ollut. Hulluahan se olisi ollut, ettei olisi. Jos tehdään kaikki kuten eräät toiset tekivät 8 vuotta sitten, niin eiköhän sama ole koskenut pukeutumistakin.

Ei nämä yhtäläisyydet jaksa enää hämmästyttää. Tympii pikemminkin.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

tre_1982
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja tre_1982 »

Mariacka kirjoitti:
Sara kirjoitti: En kyllä vieläkään tajua, miksi poika ampui itsensä vessaan. Luulisi, että olisi edes vähän kivempi paikka löytynyt.
Vessan ovessa on lukot. Liittyisikö siihen? Jos halusi maksimoida onnistumisen mahdollisuudet pakenemalla lukittuun vessaan, ettei heti löydettäisi/keskeytettäisi toimintaa.

Tai sitten meni vessaan paniikissa poliisia piiloon, ja ampui kuulan kalloonsa kun tajusi, että juttu oli nyt ohi. Poliisihan tuli paikalle tosi nopeasti.
Aivan hyvin saattoi olla vaan eka paikka mikä tuli vastaan kun huomasi että aika ei riitä enempään ammuskeluun. :?

I am a nobody,
nobody is perfect,
therefore I am perfect.

Ola
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Ola »

Onko muilla ollut ongelmia tuon videon katsomisessa? Aivan loppua lukuunottamatta teksti hukkui taustaan niin, etten saanut mitään selvää siitä.
Tattoo
Hetty Wainthropp

Viesti Kirjoittaja Tattoo »

EuroJR kirjoitti:En olisi halunnut edes postata tätä seuraavaa linkkiä, mutta jos kerran Katrinan ihan asiallisille kirjoituksille piti jeesustella niin tässä olisi sille kansalle ihan aiheesta pällisteltävää

http://spreekillers.org/forums/index.php

Katsokaas etusivun "viesti"

Huom! Varoitus. Kaikki te, joita tämä tapaus on oikeasti koskettanut, älkää menkö linkin sivuille, pahoitatte vain mielenne.
Lueskelin noita jo aiemmin päivällä... http://spreekillers.org/forums/viewtopi ... sc&start=0

kannattajia näyttää riittävän, suomalaiset on ylpeitä omasta pojastaan=/
tre_1982
Olivia Benson

Tattoo kirjoitti:
EuroJR kirjoitti:En olisi halunnut edes postata tätä seuraavaa linkkiä, mutta jos kerran Katrinan ihan asiallisille kirjoituksille piti jeesustella niin tässä olisi sille kansalle ihan aiheesta pällisteltävää

http://spreekillers.org/forums/index.php

Katsokaas etusivun "viesti"

Huom! Varoitus. Kaikki te, joita tämä tapaus on oikeasti koskettanut, älkää menkö linkin sivuille, pahoitatte vain mielenne.
Lueskelin noita jo aiemmin päivällä... http://spreekillers.org/forums/viewtopi ... sc&start=0

kannattajia näyttää riittävän, suomalaiset on ylpeitä omasta pojastaan=/
En taida mennä katsomaan... :x Niitä hulluja riittää, omastakin takaa... On tullut itsekin oltua joskus kakka housussa kun lähipiiriä on uhkailtu idioottimaisen ideologian takia sellaisen henkilön toimesta joka omistaa sekä laittomia että laillisia aseita. Sattuneesta syystä en halua kertoa asiasta enempää. :?

I am a nobody,
nobody is perfect,
therefore I am perfect.

Ola
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Ola »

Se mitä tuolta spreekillers-sivulta löytyy on sairasta!
ShipWreck
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja ShipWreck »

Ola kirjoitti:Se mitä tuolta spreekillers-sivulta löytyy on sairasta!
Ei kaikki sentään. Se lista (http://spreekillers.org) on ihan hyvä ja informatiivinen. Muu kaikki onkin ihan sitä itseään lähtien tietysti sivuston nimestä "Competitive Spree Killing Organization". Sairasta - jälleen kerran.

Alapalkissa pääsivulla on tosin teksti: "All of the content on this site is satirical in nature and should be considered an educational resource."
Viimeksi muokannut ShipWreck, Pe Marras 09, 2007 11:52 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Huhuja liikkuu, että jo useilla keskustelufoorumeilla joku täälläkin oleva nimimerkki ikään kuin kerskuu, että on epäiltyjen listalla ja/tai omaa yhteyksiä Auviseen.

En ole muilla (keskustelu)sivustoilla tänään käynyt, mutta se, joka tietää kiinnostukseni alaan ja tietää minun lukevan (ei kirjoittavan) m.infoon laittoi juuri e-mailia kysyen, että kukako lienee? Toki tieto on valtaa ja sitä hyväksi käyttäen on helppoa kyykyttää muita ja vähän kerrassaan tiputella tietoa johdattaen keskustelua omaan, haluamaansa suuntaan.
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
GinGurifin
Alokas

Viesti Kirjoittaja GinGurifin »

VoDKa kirjoitti:
Kuuhullu kirjoitti:
Mariacka kirjoitti: Sulkee pois myös yhtäkkisen "naksahduksen" mahdollisuuden. http://www.iltalehti.fi/nettitv/?27937808
On sitten aito tai ei, mutta harvinaisen ahdistava video. En ole saanut pois sitä ajatuksistani tämän päivän aikana.
Minusta tuo video oli huonosti toteutettu, mutta nuo lauseet oli yllättävän tutunkin kuuloisia. Ei ehkä tappamiskohdat, mutta muuten. (Ja terve vaan, Suomi24:n ja Muropaketin porukat, seuraavana lisää lainattavaa! Suorastaan hot stuff.)

Minä olen kokenut paljon samanlaisia ajatuksia kuin videon tekijä, oli se sitten Auvinen eli ei. (Hieman epäilytti, lähinnä sen vuoksi että kaikki tekstit mitkä olen nähnyt Auviselta, on aloitettu isolla kirjaimella ja kirjoitettu siististi.) Toisaalta myös uskon, että monikin nuori on niitä omina teiniaikoinaan kokenut, jos ei pitkäaikaisesti niin ainakin välillä, kun elämä on tuntunut menevän rankasti alamäkeä. En kokenut videota millään tavalla ahdistavaksi, ainoastaan surulliseksi, hätähuudoksi. Miksi kukaan ei välittänyt tuossa vaiheessa? Miksi ylipäätään kaverit(kin) jätetään pulaan, vaikka kuinka sanoisi että hei, nyt on paha olla, auttakaa, en jaksa? Jotkut jaksavat tietysti välittää lähimmäisistään ja muutamat saavat jopa apuakin, mutta liian moni jätetään yksin. Liian moni joutuu tappelemaan elämästään (joskus jopa sananmukaisesti) päivittäin, tappelemaan siitä, ettei astuisi sen ohuen rajan yli. Varmaan pidätte samanlaisena ns. kukkahattutätinä minua kuin monia muitakin, mutta minulla ei ole keinoa herättää ihmisiä horroksesta, jossa oma elämä tuntuu tärkeämmältä kuin se, että bussissa vieressä seisova ihminen miettii menisikö kotiin vai hyppäisikö junan alle, koulussa tunnetaan niin pahaa oloa että päädytään radikaaleihin ratkaisuihin ja yksinäisyys tappaa kaikki tunteet pikkuhiljaa nakertamalla.
Ne ihmiset, jotka ovat ottaneet jo ensimmäiset askeleet, ovat liian heikkoja kääntymään enää takaisin. Alamäki on alkanut, avunhuudoista tulee yhä enemmän kuuluvia, mutta yhteiskunta ei siltikään halua ottaa niitä tosissaan. Ymmärrän ahdistuksen ja tilanteen, jossa Pekka-Eric koki olevansa, ymmärrän miksi hän päätyi tuohon tekoon, niin kamalaa kuin se onkin.
Maailmassa on takuulla paljon Pekkaakin vahvempia ihmisiä, jotka kestävät kaiken pahan mitä maailmalla on tarjottavana, hymyilevät elämän ehtoolla ja katoavat elämästämme. Pekka-Eric koki elämisen liian raskaaksi, ihmiset ymmärtämättömiksi ja hämmennyksen muuttuessa vihaksi alkoi kasvamaan erilaisia suuntauksia vihan purkamiseksi, kunnes paineita oli vain liikaa ja jossain tuolla syvällä mielessä tuli hiljainen kehoitus tehdä tuo teko. Ääni kasvoi päivä päivältä ja jossain vaiheessa sitten hän päätti kulkea tuon äänen viitoittamaa tietä, kenties miettien samalla sitä, miten hienoa siitä tulisi. Ainakin maailma tietäisi hänen nimensä ja saisi tuntemaan syyllisyyttä siitä, ettei kukaan välittänyt, ei ajoissa.
Veit sanat suustani. Video kosketti minua, koska itse olen tuntenut samoin ja ajatellut samoja asioita (josku vieläkin, mutta harvoin).

Avun huutoja ei oteta tosissaan, kuten minullekin eräs nimeltä mainitsematon psykiatri: "Sulla on elämä kunnossa ja olet onnelline. Tuu tänne takas, jos tulee jotain puhuttavaa."

Olisin halunnut keskustella vanhoista tunnon tuskistani, mutta näköjään ei ammattiauttajaa kiinnostanut, joten asenteeni on nykyään: Kukaan ei pelasta sinua, sinun on pelastettava itse itsesi maailman pahuudelta!

Minusta on surullista, että Auvinen joutui nurkkaan, josta ei nähnyt ulospääsyä. Ehkä hänen päässään oleva pieni ääni kuiskasi: Tapa ne! Ne ovat vain alhaista sakkia! Tapa ne ja itsesi! Sen jälkeen olet onnellinen!

Anteeksi, jos menee mauttomaksi... Minua hiukan raivostuttaa, että Suomessa ei edes kannata hakea apua tai kertoa ajatuksistaan, koska leimataan hulluksi/oudoksi tai vähätellään asiaa (kaikk on sulla ihan hyvin. Turha tulla tänne enää toiste)->oman pään sisällä on parempi olla.

Toisaalta, jos ei edes itse yritä hake apua missään vaiheessa, on syy itsessä. Syyttävää sormea on vaikea osoittaa mihinkään suuntaan...

Viha sisällä syö ihmistä. Samoin yksinäisyys, puhumattomuus. Kun eläin ajetaan nurkkaan, se tekee epätoivoisia tekoja.
Tampereen Tyttö
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Tampereen Tyttö »

Enpä oikein tiedä, voimmeko sanoa, että P-E joutui nurkkaan josta ei ollut ulospääsyä. Entä hänen uhrinsa? Eikö heillä ollut oikeutta yksilöllisyytensä toteuttamiseen?
Voi voi, kun tulee joku aseen kanssa ja lopettaa oman elämäntuskansa vuoksi juuri sinun elämäsi.
Mikä oikeus hänellä on siihen?
Onko se ensimmäisenä hulluutensa näyttävän oikeus?

Yksilöllisyys ja itsensä toteuttaminenko on niin ihannoitavaa, että se ylittää elämänkin rajan.

Tuhannesti ja tuhannesti, kenelläkään ei ole oikeutta viedä toiselta elämää! Sellaista oikeutta ei saa, vaikka olisi kuinka yli-ihminen.
-Takuulla, sano Tampereenlikka!
tre_1982
Olivia Benson

GinGurifin kirjoitti:Anteeksi, jos menee mauttomaksi... Minua hiukan raivostuttaa, että Suomessa ei edes kannata hakea apua tai kertoa ajatuksistaan, koska leimataan hulluksi/oudoksi tai vähätellään asiaa (kaikk on sulla ihan hyvin. Turha tulla tänne enää toiste)
Tuon vastaanoton saa ainakin terveyskeskuksessa (josta pitää mennä pyytelemään pääsyä mielenterveyskeskukseen jos on ongelmia). Siellä on täti joka sanoo että 'no koitas nyt ottaa vaan itseäsi niskasta kiinni ja tehdä sellasia asioita jotka tuntuu susta mukavilta!' Sitten sellainen hieman säälivä hymy naamalle, ja ilmoitus että mä laitan sulle kyllä lähetteen, mutta mt-keskukseen on monen kuukauden jono. :?

Henkilökohtaista kokemusta on (masennus/uupumus)... Onneksi mun asiat on nykyään kondiksessa, olleet jo pitkän aikaa. Jaksoin taistella ja vaatia kunnollista palvelua ja hoitoa vaikka olin tosi nuorikin, mutta vähän heikompi olis saattanut mennä jossain vaiheessa junan alle. :(

I am a nobody,
nobody is perfect,
therefore I am perfect.

Mariacka
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Mariacka »

Paikkakuntakohtaista. Itse asun itäisessä Suomessa, ja käsitykseni mukaan täällä saa kohtalaisen hyvin mt-palveluja. Hiljattain olin järjestämässä eräälle ihmiselle mt-vastaanottoaikaa Helsingin YTHS:öön, minne oli kuukausien jono. Se tuntui uskomattomalta ja huolestuttavalta.

Mielenterveystyö ei taida olla kovin trendikästä. Asiakkailla on usein pahoja ja komplisoituneita vaikeuksia, hoito- ja lääkekielteisyyttä, "suuren yleisön" arvostelu jatkuvaa (hoidetaan väkisin/väärin/ei hoideta ollenkaan) jne. Harmin paikka, todella.
supernova
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja supernova »

Tampereen Tyttö kirjoitti:Enpä oikein tiedä, voimmeko sanoa, että P-E joutui nurkkaan josta ei ollut ulospääsyä. Entä hänen uhrinsa? Eikö heillä ollut oikeutta yksilöllisyytensä toteuttamiseen?
Voi voi, kun tulee joku aseen kanssa ja lopettaa oman elämäntuskansa vuoksi juuri sinun elämäsi.
Mikä oikeus hänellä on siihen?
Onko se ensimmäisenä hulluutensa näyttävän oikeus?

Yksilöllisyys ja itsensä toteuttaminenko on niin ihannoitavaa, että se ylittää elämänkin rajan.

Tuhannesti ja tuhannesti, kenelläkään ei ole oikeutta viedä toiselta elämää! Sellaista oikeutta ei saa, vaikka olisi kuinka yli-ihminen.
Tuskinpa P-E joutui sellaiseen nurkkaan että koki tilanteen sellaisena että siitä ei ollut mitään mielekkäämpiä ulospääsyteitä.

Se että oliko näin (ei ollut) on ihan paskan hailee sille joka näin oikeasti kokee. Hänelle joka näin kokee, se on täyttä todellisuutta.

Se että vie mukanaan muita on valitettava tragedia, mutta en minä kuolleita sääli. Niitä säälin jotka jäävät elämään tämä tragedia lähipiirissään. Myös P-E:n sukulaisia.

Olen samaa mieltä. Ei elämää saa viedä. Kuitenkin valtio voi pakottaa esim. minut rintamalle jos tilanne semmoiseksi menisi. Tappamaan tai tulemaan tapetuksi tai kenties molempia. Siitä huolimatta että juuri nyt tilanne näyttää epätodennäköiseltä mutta näin se kuitenkin on.

Ja tämä on todellisuutta - ei välttämättä suomessa ja nyt mutta monessa maailmankolkassa kylläkin. Onko niiden henki jotenkin vähempiarvoista kuin minun, sinun, P-E:n? koska en kuolemanrangaistusta kannata, en voi muuta kun todeta että minun mielestäni ei.

Joku Gert pamauttaa myyrmannissa, tai P-E ampuu koulussa, on traagista. Mutta kuinka paljon se esimerkiksi kiinnostaa jotakuta lapsena sotilaaksi napattua pikkulasta? Aivan oikein. ei lainkaan. Kyse on aina siitä mistä käsin katsotaan ja mitä.
Sara
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Sara »

Mariacka kirjoitti:Hiljattain olin järjestämässä eräälle ihmiselle mt-vastaanottoaikaa Helsingin YTHS:öön, minne oli kuukausien jono. Se tuntui uskomattomalta ja huolestuttavalta.
YTHS:n mt-aikoihin on tosiaan ihan alussa vaikea päästä mukaan, itselläkin meni tovi sitten useampi kuukausi ennen ensimmäistä käyntiä. Siitä eteenpäin palvelu olikin sitten ensiluokkaista, tutkittiin rauhassa ennen kuin hutkittiin mitään ja psykologille pääsi tarpeen vaatiessa kahdestikin viikossa.
Kotipoliisi
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja Kotipoliisi »

Huh huh :shock: että joku vielä ihannoi näin sairaiden ihmisten puuhia. Taitaa olla netti pullollaan näitä loosereita ja peräkammarin poikia...

Rohkaisen ihan suoraan kohdistamaan kaiken vihan ja raivon omaan itseensä ja jättämään täysin ulkopuoliset, viattomat ihmiset ja varsinkin lapset rauhaan.

:evil:
They copied all that they could follow but they could not copy my mind,
and I left ´em sweating and stealing and a year and half behind.

- Rudyard Kipling
Vastaa Viestiin