Katniss kirjoitti:Sinäkö sevän ohella todella tiedät kaikki tapauksen taustat?
Lukeeko tuossa viestissä oma nimimerkkini esimerkkinä?
Se on tapauskohtaista, mitä mieltä olen henkirikosten tekijöistä. Usein kyse on tunteettomista psykopaateista. Tässä tapauksessa niin ei ole, vaan tekijät näyttävät olevan tavallisia perusmiehiä, joilla on pitkien riitojen ja pitkään jatkuneen tahallisen ärsyttämisen ja provosoimisen seurauksena vain hermot mennyt.
Sekin, että Danin kynnys surmata ystävänsä on ollut aika matala, on tavallaan ymmärrettävissä siitä näkökulmasta käsin, ettei uhri itse vaikuta olleen kovin lojaali ystävä. Esim. uhri on itse
ensin antanut Danin käyttöön autonsa tämän ollessa humalassa ja istunut apukuskin paikalla ja kuitenkin sitten kolarin jälkeen hän on tehnyt Danista rikosilmoituksen (ja tämä apukuskin paikalla istuminen on Villen tuttavien täällä vahvistama fakta). Tilanne on verrattavissa siihen, että antaa autonsa tietoisesti humalaiselle kuskille ja sitten soittaa poliisit perään.
Mikäänhän ei herätä suurempaa vihaa ihmisessä kuin epälojaalit "ystävät" ja selkäänpuukottajat.
Kaikesta välittyy minulle mielikuva, että tämä uhri on ollut selkärangaton ja epälojaali ystäviään ja läheisiään kohtaan. Hän ei ole halunnut ottaa vastuuta itse tekemistään virheistä (auton luovuttaminen päihtyneelle) eikä selvittää välejään itse vaan jostakin syystä, kenties aiheuttaakseen harmia toisille tai uhotakseen, tehnyt useita rikosilmoituksia.