Oulun koulupuukotus: 4 loukkaantui 10.10.2013

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
muddis
Armas Tammelin

Re: Ammattiopiston tiloissa puukoitettu useita - Oulu

Viesti Kirjoittaja muddis »

irmuska kirjoitti:
muddis kirjoitti:Nyt on hieman epäselvää itselle, että tunsiko tekijä nämä uhrit vai ei??

PS. Kiitos sille henkilölle, joka on mun 1-9 kohdan listan kopioinut suoraan ilmoittamatta lähdettä. Tiedät kyllä kuka olet.
Pahoitteluni muddis, en tiennyt ettei tekstejäsi saa lainata. :|
Ei ollut sinusta kyse, vaan facebookkiin oli tämä lista pastetettu erään mieshenkilön toimesta.
irmuska
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja irmuska »

^ai no sitten, ehdin jo hetken ihmetellä että eikö sitä olisi saanut lainata vai olitko vain lukaissut pikana kommenttini kun et huomannut että nickisi siellä esiintyi :oops:

Se on tuo fb tätä nykyä sellainen paikka, että siellähän nämä keskustelut vellovat hyvinkin kuumina ja todnäk tätäkin tapahtumaa pelmataan ja ruoditaan siellä vielä tarkemmin kuin täällä.
"Sinä olet aivan liian tyhmä analysoimaan mitään, joten jätä se suosiolla älykkäämmille ihmisille."
Porin

Viesti Kirjoittaja Porin »

Gurney kirjoitti:
muddis kirjoitti:
Gurney kirjoitti:Pahiten loukkaantunut uhri ja tekijä molemmat haukiputaalta ja saman ikäisiä
Mistä tämä tieto?
Tämä tieto on tullut perheeni teineiltä, joiden kavereita on ko. koulussa. Alunperinkin tietona oli että pahiten loukkaantunut S.S on Haukiputaalta. Myöhemmin selvisi, että myös puukottaja on kyseiseltä paikkakunnalta ...
Eli sun teinien mukaan yksi uhri on kuollut, ja uhri on samanikäinen tekijän kanssa.
Mites nuo poliisin antamat tiedot? Ne on erilaisia. Valehteleeko poliisi?
Kyllikki S
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

Cartman kirjoitti:Tässä vähän vielä koontia viime vuosien koulupuukotuksista:

Lokakuu 2012: Keravalla seitsemäsluokkalainen tyttö uhkaili luokkakavereitaan puukolla kesken oppitunnin. Yksi tytöistä oli yrittänyt huitaista uhkailijan puukkoa syrjään, jolloin hän oli saanut käteensä viiltohaavan

Helmikuu 2012: Imatralla Kosken koulussa yhdeksäsluokkalainen poika puukotti luokkatoveriaan oppitunnin alussa. Puukotuksen uhri sai vammoja ylävartaloonsa, mutta kykeni pakenemaan luokasta.

Tammikuu 2012: Alahärmässä 18-vuotias lukion opiskelija puukotti Alahärmän koulukeskuksessa 18-vuotiasta naisopiskelijaa, pakeni paikalta ja kuoli henkilöauton ja rekan kolarissa. Uhri toimitettiin sairaalaan tehohoitoon.

Tässä nämä viimeaikaiset, alla vielä vanhempua tapauksia STT:n uutisesta.

2007: Tampereella 16-vuotias poika löi Steiner-koulussa saman ikäistä poikaa keskivartaloon terävällä piikillä. Puukotettu ei loukkaantunut hengenvaarallisesti.

2003: Porin lyseossa 15-vuotias yläasteen oppilas puukotti 13-vuotiasta koulutoveriaan hengenvaarallisesti keuhkoon fileerausveitsellä kesken oppitunnin. Puukotettu selvisi hengissä.

2001: Hollolassa 15-vuotias löi toista saman ikäistä poikaa linkkuveitsellä koulun pihalla. Haavoittunut vietiin sairaalaan, mutta hän ei joutunut hengenvaaraan.

1999: Eurojoen yläasteella 15-vuotias oppilas puukotti vuotta vanhempaa luokkatoveriaan käsivarteen koulun käytävällä. Puukotettu oli välittömässä hengenvaarassa.

Yhdistävänä tekijänä STT:n mukaan koulukiusaaminen.
Kun vielä lisätään muita koulusurmia, ainakin nyt Jokela, Kauhajoki, Raumanmeri ja opettajan lapiolla tappaminen Turussa, niin saadaan kohtuullisen suuri edustus Länsi-Suomeen. Satakunta ja Pohjanmaa kunnostautuneet erityisesti.
Varmaan vain sattumaa, mutta vähän kyllä pistää silmään.
Totuus
jjarvinen
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja jjarvinen »

Iltalehti.fi kirjoitti:Juttua korjattu klo 19.13: Poliisi täsmensi, että talvinen uhkaus oli nettikirjoittelua yleisellä tasolla, eikä uhkauksessa mainittu kohdetta.
Eli uhkaus on voinut kohdistua mitä koululaitosta kohtaan vaan. Selviäisikö nettikeskustelun asianyhteydestä? Onko jollakin tietoa missä tätä keskustelua on käyty? (Ylilauta, Facebook?)

Noh todennäköisesti tarkoitettu kuitenkin sen aikaista koulua. Mistä silloin on mahtanut hermostua siinä määrin, että näin uhkasi. Ja mikähän on laukaissut tämän puukotuksen?

Kuitenkin täälläkin on keskustelua ollut, että asiat ovat lähteneet epäillyllä parempaan suuntaan, kiusaaminen loppunut (tai ainakin vähentynyt?) ja puheiden perusteella kavereitakin on saanut.
Hovimestari on syyllinen!
Gurney
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Gurney »

Tämä tieto on tullut perheeni teineiltä, joiden kavereita on ko. koulussa. Alunperinkin tietona oli että pahiten loukkaantunut S.S on Haukiputaalta. Myöhemmin selvisi, että myös puukottaja on kyseiseltä paikkakunnalta ...[/quote]

Eli sun teinien mukaan yksi uhri on kuollut, ja uhri on samanikäinen tekijän kanssa.
Mites nuo poliisin antamat tiedot? Ne on erilaisia. Valehteleeko poliisi?[/quote]

Ihan lehdestäkin voi lukea, että tyttö uhrit olivat vuosina -94, -97 ja -96. Ja tekijä -97 eli millä perustelet, etteivät ole samanikäisiä ?

Ja sanoin eilen, että liikkuu tieto, että tyttö OLISI menestynyt.

Ja vastaus kysymykseen, valehteleeko poliisi : ainakin peittelee tietoja, ei vie eteenpäin, jättää kertomatta. Kuten esimerkiksi ei ole kertonut pojan nykyiselle eikä entiselle koululle, että poika on uhannut tappaa kaikki koulussa. Ei vaikka oulussa on opetusviraston perustam aryhmä, jonne kaikki tällaiset on sovittu ilmoitettavan. Ja poliisi kuulusteli myös Matti Saarta etukäteen ja muistaakseni myös P-E Auvista
Jos tosiasiat näyttävät olevan keskenään ristiriidassa, se tarkoittaa sitä, että joku niistä ei ole tosiasia
irmuska
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja irmuska »

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000667975.html
Poliisi: Kuulusteluja jatkettu - Oulun puukottaja ei osoita katumusta

Myllytullin koulu.jpg
Myllytullin koulu.jpg (103.3 KiB) Katsottu 2009 kertaa
Poliisi otti puukottajan kiinni tapahtumapaikalta torstaina.

Julkaistu: 11.10.2013 9:04

NELJÄ LOUKKAANTUI VAKAVASTI
Oulun puukottaja ei poliisin mukaan ole kuulusteluissa osoittanut katumuksen merkkejä eikä kertonut motiivia.
Oulun poliisi päättää iltapäivällä Myllytullin koulupuukottajan vangitsemisoikeudenkäynnistä. Poliisi on torstai-iltana kuulustellut 16-vuotiasta puukottajaa.

Puukottajan motiivi on edelleen epäselvä.

Rikoskomisario Petri Savelan mukaan puukottaja on käyttäytynyt kuulusteluissa rauhallisesti. Hän ei ole esiintynyt uhkailevasti eikä ole toisaalta osoittanut katumuksen merkkejä.

– Hän on vain vastannut lyhytsanaisesti kysymyksiin.

Kuulusteluissa 16-vuotias on kertonut, että hän valitsi uhrit sattumanvaraisesti. Hän ei luultavasti tuntenut uhreja.

– Puukottajan motiivi on edelleen epäselvä, Savela kertoo.

Uhrien tila on poliisin mukaan pysynyt vakaana.

Oulun seudun ammattiopiston Myllytullin yksikön 16-opiskelija puukotti torstaina kahta koulussa opiskelevaa tyttö ruokalassa. Lisäksi opiskelija puukotti kolmatta tyttöä ja siviilipalvelusta suorittanut vahtimestaria ruokalan lähellä olevassa aulassa.
Puukottaja iski Myllytullin ammattiopiston ruokalaan. Puukottaja iski Myllytullin ammattiopiston ruokalaan.

Puukottajan taltuttivat maahan koulun vahtimestari ja paikalla ollut kirvesmies. Kolme uhria vietiin tehohoitoon.

Poliisin on ottanut haltuunsa puukottajan käyttämän veitsen ja tämän hallussa olleet kolme veistä.
Linkki vaihdettu, kuva lisätty
-NILS-
"Sinä olet aivan liian tyhmä analysoimaan mitään, joten jätä se suosiolla älykkäämmille ihmisille."
saippuakauppias
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja saippuakauppias »

Tässä tulee nyt aitoa näkökantaa äitipuolenalistamasta sekä perus- & ammattikoulussa kiusatulta mieshenkilöltä.
Olen vakavasti & suunnitelmallisesti miettinyt sekä äitipuoleni että kiusattujen hävittämistä elävien kirjoilta.
Kun ihmistä kiusataan systemaattisesti koko nuoruus & teiniiän alkaa taakka olemaan sietämätön.
Sitä alkaa itsekin uskomaan että tää ei pääty ennenkuin nuo perkeleet tapetaan.
Olen syönyt & syön SSRI-lääkkeitä eikä loppua näy.
Olo on tasaantunut mutta en ole pystynyt antamaan tekijöille anteeksi.

Minulla olisi ollut eväät pärjätä elämässä, mutta jatkuva itsetunnon latistaminen, tai suorastaan raiskaaminen esti sen :(.

Ymmärrän täysin sekä kouluampujia että kiusattuja. Nautin aina kun kuulen näistä että kiusaajat ovat saaneet ansionsa mukaan ja minä saan lukea näitä sängyn pohjalla nauttien eläkettäni.

Koskaan en enään lupaa mitään. Jos vielä joudun kiusatuksi, saattaa seuraava kiusaaja katkoa niskani ja sitten alkaa teurastus.

Henkinen kiusaaminen on pahempaa kuin fyysinen pahoinpitely.
saippuakauppias
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja saippuakauppias »

Silti haluan aina että josko kohdistuu kiusaajiin eikä sattuman varaisesti vaan johonkin.
Se että kiusaajia pyyhitään maailman kartalta on suoranainen yhteiskunnan etu.

Lisäksi ärsyttää se että moni näistä minua kiusanneista menestyy nyt työelämässä.
Millä vitunvatun oikeudella ?

Tänne on turha postailla mitään että hakeudu hoitoon tai olet hullu. Tiedän sen mutta te ette syitä.
Jos eläkkeeni joskus katkotaan eikä yhteiskunta ota teoistaan vastuuta (nämä kiusaajat maksavat nyt palkoistaan veroina mun eläkkeen), niin sitten alkaa päitä putoilemaan.

Halvemmaksi yhteiskunnalle tulen makaamalla sängyllä kuin nauttimassa murhatuomiota kaltereiden takana.
Viimeksi muokannut saippuakauppias, Pe Loka 11, 2013 9:56 am. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
disposal
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja disposal »

Mietin vain että mitä koulu olisi voinnut tehdä vaikka tuo talvella tehty uhkaus olisi ollut tiedossa. Eihän koululla ole resursseja tai edes mahdollisuuksia laittaa yhtä oppilasta jatkuvaan valvontaan taikka eristää muista oppilaista. Ainoita mahdollisuuksia olisi ollut seurata oppilaan kirjoitteluita somessa, mutta ilmeisesti nyt ei mitään ennakoivaa kirjoittelua ollut. Vaikuttaa taas siltä että ko. oppilas ei ainakaan mielenterveyspalveluiden piiriin päässyt tai ei ainakaan tehokasta apua saannut. Aseharrastajana olen tyrmistynyt siitä että aseet on taas vedetty keskusteluihin esille ja kaikenlisäksi kommentit eri keskustelupalstoilla on luokkaa "jos olisi ollut ase niin kaikki olisi kuollut" taikka "nyt kun tekovälineeksi valikoitui puukko tuli vain neljä loukkaantunutta" Kun näitä asioita ei saisi tapahtua lainkaan.
adastra
Alokas

Viesti Kirjoittaja adastra »

saippuakauppias kirjoitti:Tässä tulee nyt aitoa näkökantaa äitipuolenalistamasta sekä perus- & ammattikoulussa kiusatulta mieshenkilöltä.
Olen vakavasti & suunnitelmallisesti miettinyt sekä äitipuoleni että kiusattujen hävittämistä elävien kirjoilta.
Kun ihmistä kiusataan systemaattisesti koko nuoruus & teiniiän alkaa taakka olemaan sietämätön.

Minulla olisi ollut eväät pärjätä elämässä, mutta jatkuva itsetunnon latistaminen, tai suorastaan raiskaaminen esti sen :(.

Ymmärrän täysin sekä kouluampujia että kiusattuja. Nautin aina kun kuulen näistä että kiusaajat ovat saaneet ansionsa mukaan ja minä saan lukea näitä sängyn pohjalla nauttien eläkettäni.

Koskaan en enään lupaa mitään. Jos vielä joudun kiusatuksi, saattaa seuraava kiusaaja katkoa niskani ja sitten alkaa teurastus.

Itse en ole ollut kiusaaja enkä oikeastaan kyllä kiusattukaan. En ainakaan systemaattisesti kiusattu.

Mutta itse pidän kyllä lukea uutisia jossa kiusaaja saa kerrankin nokkiinsa (mikäli kusaamisesta tässä edes olisi kysymys).
Itse kyllä pidän tällaisesta LaVey-tyylisestä ajattelusta, että jos joku tietentahtoen haluaisi minua lytätä ja tehdä minun elämäni hankalaksi niin minulla olisi "Oikeus" siihen puuttua raskaimmalla mahdollisella tavalla.

En halua, että minusta jää sellainen mielikuva , että olisin väkivaltainen hullu :D En ole koskaan ketään eläessäni satuttanut.
Ehkä en vain koe , että ihmiselämä olisi jotenkin "pyhempi" kuin vaikka muiden eläinten elämä.
Mutta hirveäähän se on, että niin monesti tulilinjalle joutuu sellaisia jotka eivät ole henkilöä millääntavalla kiusanneet.
Viimeksi muokannut adastra, Pe Loka 11, 2013 10:12 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kyllikki S
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

saippuakauppias kirjoitti: Olen vakavasti & suunnitelmallisesti miettinyt sekä äitipuoleni että kiusattujen hävittämistä elävien kirjoilta.

---

Siinäpä se onkin, kun tämä sinun mielipiteesi on täysin ymmärrettävä. Luultavasti jokainen on valmis ymmärtämään kostonhalun kiusaajille vaikkei itse tekoa hyväksyisikään. Mutta näiden massatapahtumien ongelmana on useimmissa ollut, että teko kohdistuu täysin ulkopuolisiin henkilöihin. Kiusaajat vaan jatkavat porskutusta.
Siksi en usko, että näissä tapauksissa lopulta on kyse kiusatun kostosta vaan ihan puhtaasta pahuudesta yhdistyneenä heikkoon luonteeseen ja mielisairauteen. Ja useinhan taustalta löytyy niitä aspergerpiirteitäkin.

Jos nämä teot olisi edes kohdistettu ns oikeaan kohteeseen, niin ymmärrystä voisi herua, mutta kun ei, niin on mielestäni turha spekuloida millään kiusatuksi tulemisilla.
Pahuudelle ei vaan ole selitystä.
Totuus
Watford
Alokas

Viesti Kirjoittaja Watford »

gunvald74 kirjoitti:Kaikille ampuma-ase kiimaisille:
Mikähän olisi ollut tulos, jos tekijällä olisi ollut saatavilla/käytössä luvaton taikka luvallinen ampuma-ase?
Tekniikoissakin on eroja. Aina ei tarvitse sitä hernepyssyä.

Alle 10 sekunttia.
HrZ
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja HrZ »

Amerikkalainen menetelmä metallinpaljastimen käytös siirtää tallaiset tapahtumat vain koulun ulkopuolle, se että jollekin hallituksen kokoamalle instanssille ei ole ilmoitettu aikaisemmasta uhkauksesta, ei välltämättä olisi vaikuttanut tähänkään tapaukseen, kyllä pääsääntöisesti henkilön itse pitäisi haluta apua, jotta tämäkin olisi voitu välttää.
Vaikka poliisi olisi ottanut puhutteluun, olisi kaveri halutessaan vakuuttanut olevansa ihan terve ja kertoneen sen olleen huonoa pilaa, näin tais itseasiassa käydäkin.. ? kuten joku mainitsi jokelat ja muut tapaukset, vaikka nuo tapahtumat pystyttäisikiin ennustamaan, niin miten toimia, voidaanko joku lukita säilöön ennaltaehkäisevänä toimenpiteenä, kyllä, mutta pitää olla oikeasti hullu... ;)
Milloin saamme sen (Minority Report) elokuvasta tutun laitteen käyttöön ?
Uskon että viha ja katkeruus patotutuu joillekin ihmiselle liian suureksi möykyksi sisälle ja purkautuu näin. Tod. näk. nämä ihmiset ovat olleet kilttejä, eivätkä osanneet puollustautua, antaa verbaalisesti takaisin, ehkä alistettuja sieluiltaan ja herkkiä luonteiltaan. Onneksi nykyinen eukkoni on koulinut minusta kovan vastuksen sanallisiin taistoihin ja mielipide näkemyksien kiivaan ulostuonnin säilyttäen samalla malttini ja kyvyn hahmoittaa se piste milloin pitää myöntää myös toisen osapuolen olleen oikeassa ;)
Hankkija
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja Hankkija »

Tutkinta Myllytullin puukotusvälikohtauksesta on edistynyt
11.10.2013

Poliisi on jatkanut OSAO:n Myllytullin yksikössä tapahtuneista puukotuksista pidätettynä olevan 16-vuotiaan pojan kuulusteluja. Hän on kuulusteluissa myöntänyt teon. Mitään erityistä syytä teolle hän ei ole osannut kertoa. Poliisi on kuulustellut myös tapauksen todistajia sekä muita asianosaisia.

Vangitsemisoikeudenkäynti pidetään Oulun käräjäoikeudessa perjantaina 11.10.2013 kello 14.

Puukotusten uhreista kolme on edelleen tehostetun hoidon tarpeessa, mutta he tulevat todennäköisesti tänään pääsemään pois tehohoidosta. Myös neljäs uhri on edelleen sairaalahoidossa.
Asiasta tiedotetaan lisää heti vangitsemisoikeudenkäynnin jälkeen.
http://www.poliisi.fi/poliisi/oulu/home ... 01002D84A0
Vastaa Viestiin