HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

Veristi kirjoitti:^^ Aargh ja öh, Naksu! Tekis kyllä mieli löylyttää sut oikein kunnolla, kun jo sadatta kertaa jängkytät aina tuota samaa... Olen vastannut monen monesti, miten tytön paikalle saapuminen pakotti Annelin menemään takkahuoneeseen ja juoksemaan sieltä olevinaan poispäin, koska myös silminnäkijäkertomus piti saada mätsäämään nauhalta kuultaviin ääniin. Muutoin Anneli olisi voinut tehdä aivan jotain muuta, jopa lyödä luurin kokonaan kiinni ja väittää huppiksen juosseen häntä kohden keittiöön ja ovesta ulos.

On toki mahdollista, että Anneli oli jo ennen puhelua huolehtinut siitä, että tyttö oli lähettyvillä, mutta eihän hän voinut tietää etukäteen, että häkevirkailija pyytäisi häntä pysyttelemään linjoilla niin pitkään...

Yrität, Naksu, vain saada huomioni pois siitä, etteivät valaistusolosuhteet, pariskunnan replikointi ja askeljäljet sovi siihen, mitä häketallenteelta kuullaan. Olen vasta "ensimmäisellä oikeuskierroksellani", joten en ole tajunnut pohtia valaistusta takkahuoneessa tuonkaltaisena kuin Anneli väittää. Jos takkahuoneessa on alkuvaiheessa ollut niin pimeää kuin Anneli väittää ja mitä poliisin rekot osoittavat, ei Anneli ole todellakaan voinut paitsi nähdä tummaa hahmoa oviaukossa myöskään lasisirpaleiden lentelyä!

Myöskään Jukan ääntelyistä ei synny vaikutelmaa, että hän kamppailisi nimenomaan pimeässä. Kummallista sekin, että Anneli menisi pimeään kyselemään, joko mies on lähtenyt, ja sitten kun huomannut jonkun olevankin paikalla, kysynyt, mitä sä teet tms. Yhtä kummallista sitten vielä se, että laittaisi valot päälle mennäkseen katsomaan, miltä vieras mies näyttää, ja huutaisi "Hei lopeta" siinä vaiheessa, kun huppiksen astaloinnista on kulunut jo lähes parikymmentä sekuntia... Eihän huppiksella enää mitään tekemistä silloin olisi, ei ainakaan sellaista, joka muistuttaisi "koneen" toimintaa, kuten Anneli JJ:lle kertoi.

Jotta kyllä minäkin kelloa katselen... Näen senkin, että Anneli on aivan hyvin ehtinyt puhelimesta takkahuoneeseen ennen ensimmäisiä juoksuaskelia. Tytölle hän puhuu vielä ajassa 1:43 ja juoksuaskeleet kuullaan ajassa 1:55. Siinä välissä oleva Lähtisekse jo? -repliikki kuuluu hiljempana kuin uhrin ääni, joten Anneli on voinut varsin hyvin lausua sen takkahuoneessa olohuoneen sijaan.

Ja iskosta nyt vihoviimein kalloosi sekin, että näkemykseni mukaan osa verisistä jalanjäljistä on "aitoja", osa lavastettuja. Kengillä juoksuista taustanauhalla tai livenä minulla on vielä ne kaksi vaihtoehtoista teoriaa, joita eilen kutsuin 1) kylmä-nenä-teoriaksi ja 2) alibin-varmistus-teoriaksi. Jälkimmäinen viittaisi kyllä siihen, että Anneli oli varautunut puhelun pitkittymiseen ja oli valmis joko juoksemaan itse kengänpohjat puhtaina tuulikaappiin tai kastamaan kengänpohjan jälleen vereen ja tekemään kengällä huppiksen jalanjälkiä kohti puhelinta ja pääovea (vrt. tytön läsnäolo).

Lisäys: Kakkosteoriassa kengät jätettiin sitten tuulikaappiin ja kuskattiin ennen poliisin soittoa piiloon. Rintaansa Anneli pisti itse siinä puhelimen kieppeillä, kun tyttö käväisi ulkona. Tipat tippuivat siihen lattialle ja jalalle.
Parahin Versku: jos AA olisi lavastanut huppiksen puhelun aikana juoksemaan etuovesta ulos, miten hän olisi mahtanut selittää juuri aikaisemmin tekemänsä veriset poistumisjäljet ikkunasta 8) Kaksi huppista oli paikalla? Kyllä ne lavastukset, jotka AA väitetysti ennen puhelua teki, aika pitkälti määräsivät asiat, missä huppumies voi liikuskella... Ja koska "huppumies" juoksee muka olohuoneessa jo ennen astalointia, niin eihän hänellä edes olisi voinut olla kengänpohjat kokonaan veressä. Annelin suunnitelma olisi mennyt pahasti mönkään, jos hän tuossa vaiheessa olisi kastanut kengän Jukan vereen ja juossut olohuoneessa.

Ja tuo tytön yllättävän ihmeellinen yllättäminen on kyllä minua yllättänyt ihan kauheasti sikäli, ettei Anneli sitä osannut huomioon ottaa. Oli kuitenkin mekastanut talossa liki puoli tuntia, ehkä enemmänkin. Onneksi sitte kuitenkin oli tyttö tullut paikalle juuri sopivasti, eikä esim vartti sitten. Tai puhelun jälkeen. Ja olihan tyttö myöskin kadottanut täysin ajantajunsa, kun ei huomannut, että huutelujen välillä menikin puoli tuntia ja ikkunaakin rikottiin joskus jo aikaa sitten, mutta äiti meni puhelimeen vasta suihkussa käytyään... Tyttöhän nyt kuitenkin kuulemma seilasi omansa ja olohuoneen väliä monta kertaa.

"Menisi pimeään kyselemään"? Hän huusi olohuoneesta Jukalle takkahuoneeseen.

Huppiksen astalointi tapahtui syyttäjän nykyteorian mukaan 2:29, eli siinä kohtaa, kun Jukka hiljenee. Kahden minuutin kohta on jo mahdottomana hylätty (miksi ette uskoneet?=) ). Mikä onkin siinä mielessä hyvä ratkaisu, että semmoinen reikä päässä ei Jukka päästä kyllä enää ääntäkään. Pelkästään tuon Jukan vamman olisi pitänyt kaataa syyttäjän esitys viime kerralla.

Tytölle Auer puhuu vielä puhelimen annettuaan "Siel pyydettiin et... pitää jäädä linjoil". Jälkimmäinen repliikki alkaa 1:46, jolloin Auer on siis vielä puhelimen läheisyydessä. "Lähtisekse jo", sanotaan kohdassa 1:51. Auer ei voi olla takkahuoneessa tuolloin, koska ei ehtisi juoksemallakaan sinne, eikä hän myöskään juokse.

Ei ehdi, eikä ole mitään järkeä TAKKAHUONEESSA alkaa keneltäkään mitään kysymään, hyvänen aika. Eihän siellä voi mitään kysyä, kun siellä on huppis. On ainakin tarkoitus olla. Repliikki ei varsinaisesti kuulu hiljempaa, vaan uhrin ääni kuuluu kovempaa. Se ei siis ole mikään hiljainen kysymys, niinkuin itsekin hämäännyin Niemen litteroinnista luulemaan silloin, kun en ollut nauhaa kuullut. Jukan huuto vain yhtäkkiä kuuluu kovempaa, koska tyttö suuntaa puhelimen eri tavalla. Jukka toki huutaakin melkein täyttä kurkkua. Anneli on puhelimeen nähden selkä päin, mikä hiljentää hänen ääntään. Myös Jukan asento vaikuttaa äänen kuulumiseen: kun hän on jossain huppiksen alla nurkkaan päin, tai mahallaan, ei tietenkään ääni kuulu niin hyvin, kuin vaikka silloin, kun hän pääsee huutamaan suoraan olohuoneen suuntaan. Kummaa, ettei tämäkään asia tullut Niemelle edes harkintaan...
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
Veristi
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Veristi »

^Pöh, Naksu, en minä nyt sentään kirjoittanut tuossa edellä, että Anneli olisi laittanut huppiksen poistumaan pääovesta. Tarkoitin sanoa, että Anneli olisi voinut lavastaa verisiä kengänjälkiä olohuoneen puolelle enemmän niin, että hän olisi voinut selittää huppiksen hyökkäyksellä sen, miksi olisi voinut lyödä luurin kiinni kesken puhelun. Tämä siis siinä tilanteessa, jos tyttöä ei olisi ollut paikalla.

Tytär on kuitenkin ennen tätä häkepuhelua käynyt jo peräti kolme kertaa joko takkahuoneen ja olohuoneen rajalla sekä maton kohdalla takkahuoneen tienoilla, jolloin hän on tehnyt vanhemmistaan ja isästään näköhavaintoja. (Sitäpaitsi hän on kertonut valojen olleen kaikilla näillä käyntikerroilla päällä. Puhelun aikana hän kertoi käyneensä vielä neljännen kerran th ja oh rajalla, jolloin puolestaan pesuhuoneessa, jonne hänellä oli ollut suora näkyvyys, oli ollut pimeää...)

Laitat nyt, Naksu, Annelin suuhun sen 1:46 repliikin, joka oman tulkintani mukaan tulee häken suunnasta, aivan kuten Niemikin arvelee. Ja miksei Anneli muka voi livenä lausua Lähtisekse jo? -kysymystä vasta takkahuoneessa? Eihän siellä oikeasti ole ketään huppista, joten mikä häntä siellä estää puhumasta? Hänhän on tekemässä kuunnelmaa, ei lavaesitystä...
kuolema
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja kuolema »

rekkari kirjoitti:
Onko joku teistä, jotka olette sitä mieltä että noi JL äänet eivät ole todellisia, vaan esimerkiksi lasten jokeltelua, kuulleet livenä kun jotakuta pahoinpidellään hengiltä?

Jos olette, oliko se jotenkin eri kuuloista?
En oikein jaksaisi uskoa Jukan äänten lavastamisiin. Olen kuitenkin kuullut monen monta hätäkeskuspuhelua kun asuntoon ollaan murtautumassa tai ihmiselle on tehty fyysistä väkivaltaa. Kaikkia yhdistää yhteinen asia: pelonsekainen hätä. Sitä ei ole kuultavissa Annelin hätäpuhelusta. Mm se jättää puhelusta omituisen vaikutelman.

Toki ihmiset reagoivat eri tavalla. Anneli on itse kuvannut itseään analyyttiseksi persoonaksi. Ehkä se oli syynä, miksi Anneli ei vaikuttanut aidosti hätääntyneeltä. Lapsikin oli rauhallinen, vaikka itkuinen. Ei pelkoa ulkopuolisesta uhasta kummallakaan.
Oppenheimer
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Oppenheimer »

kuolema kirjoitti:
rekkari kirjoitti:
Onko joku teistä, jotka olette sitä mieltä että noi JL äänet eivät ole todellisia, vaan esimerkiksi lasten jokeltelua, kuulleet livenä kun jotakuta pahoinpidellään hengiltä?

Jos olette, oliko se jotenkin eri kuuloista?
En oikein jaksaisi uskoa Jukan äänten lavastamisiin. Olen kuitenkin kuullut monen monta hätäkeskuspuhelua kun asuntoon ollaan murtautumassa tai ihmiselle on tehty fyysistä väkivaltaa. Kaikkia yhdistää yhteinen asia: pelonsekainen hätä. Sitä ei ole kuultavissa Annelin hätäpuhelusta. Mm se jättää puhelusta omituisen vaikutelman.

Toki ihmiset reagoivat eri tavalla. Anneli on itse kuvannut itseään analyyttiseksi persoonaksi. Ehkä se oli syynä, miksi Anneli ei vaikuttanut aidosti hätääntyneeltä. Lapsikin oli rauhallinen, vaikka itkuinen. Ei pelkoa ulkopuolisesta uhasta kummallakaan.

Itse edustan sitä kantaa, että taustanauhalla on sekä nauhoitettua Jukan kidutusääntelyä, että AA:n äänitiedostoista tilanteeseen sämplättyjä äänähdyksiä. Tällä palstalla nimimerkki Edwin (lieneeko sukua Edwin Laineelle?) on edustanut sitä kantaa, että kaikki äänet on muunnteltu esimerkiksi lasten jokeltelusta. Itse kuulen, että sellaiset huudahdukset kuin "kuole" ja "sää aloitit" ovat varmuudella lasten suusta. Niiden muokkaamisastekin on hyvin vaatimaton. Ne eivät kuullosta lainkaan aikuisen ääneltä, vaan selvältä alle kymmenvuotiaan poikalapsen puheelta.

Sen sijaan eräät "apuun" huudahdukset tulevat Jukan suusta. Huulet ovat saanet koivuklapista kunnon pusun ja hammassilta on lentänyt kaaressa takkahuoneen lattialle. Huudot kuullostavat ikäänkuin "afyyn" tyyppisiltä huudahduksilta. Nämä on äänitetty siinä vaiheessa, kun AA pahoinpiteli Jukan henkihieveriin.

Täysin irrallinen ja hassu on "elä lyö" repliikki. Samalla äänellä, tai edes sinne päin olevalla äänellä, ei ole mitään koko nauhalla. Ääninäyte on AA:n tiedostoista.

Oman juttunsa on nauhalla kuuluva laukkakomppi tai rytmikone, miten sitä kukin luonnehtiikin. On outoa, ettei se ole ollut juurikaan keskustelun fokuksessa.

Nauhalla muutamat äänet toistuvat täydellisenä kaikuna. Kuka osaa selitää, miksi. Luonnossa tällaista äänten kertautumista ei tapahdu, ei ainakaan meidän perheessä ja asunnossa.

Astalointikohtaus on selvääkin selvemmin teatteria. Iskut eivät vaikuta uhrin jollotukseen mitenkään.

Siis summa summarun: Osittain aitoja ennalta äänitettyjä kidutusääniä ja osa äänitiedostoista tuotuja äänia. Niistä osa on lasten ääniä.
maazaai
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja maazaai »

aivan selvä tapaus kun AA poistuu puhelimesta hän menee viimeistelemään murhanhttp://www.murha.info/phpbb2/posting.php?mode= ... 24&t=12419#
Tara
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Tara »

^Mihinkähän tuon linkin pitäisi mennä?
tara, tää oo sulle viimeinen varoitus. Jollet lopeta jo, haemme sinut ja tulet kärsimään todella paljon .
Miten oravatädille saisi rasteroinnilla haavaumia ja mustelmia naamaan?
Kepittelyiloa tässä tulevaisuudessa odottelen...
peltirumpu
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja peltirumpu »

Oppenheimer kirjoitti:Astalointikohtaus on selvääkin selvemmin teatteria. Iskut eivät vaikuta uhrin jollotukseen mitenkään.
Jätän suosiolla muut kohdat omaan arvoonsa, mutta tuo boldattu kiinnostaa. Onko siis niin, että kuitenkin kuulet ne iskujen äänet vai mistä päättelit, että astalointikohtaus on menossa?

Tämä kiinnostaa siksi, kun täällä niin monet väittävät, ettei sitä mäiskintää nauhalta kuulu laisinkaan. Itse en ole nauhaa kuullut ja olen muiden kirjoittamien "faktojen" varassa.
annijatta
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja annijatta »

Täällä kun nyt on pohdittu olisiko nauhalla ollenkaan JL:N ääniä ja jotkut ovat epäilleet niitä manipuloiduiksi /muunnelluiksi lasten ääniksi, niin tulipa mieleeni sellainen asia että:
Miksi Anneli Auer sanoo sanasta UOLE, jos ääni on minun ääneni niin tuntuu pelottavalta, jos ääni on minun ääneni niin olen sanonut älä kuole.
Jäikö älä pois nauhalta. Olisiko sen pitänyt olla siellä? Miksi ensimmäinen kirjain sanasta uole ei kuulu?
Fool me once, shame on you, fool me twice, shame on me.
Oppenheimer
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja Oppenheimer »

annijatta kirjoitti:Täällä kun nyt on pohdittu olisiko nauhalla ollenkaan JL:N ääniä ja jotkut ovat epäilleet niitä manipuloiduiksi /muunnelluiksi lasten ääniksi, niin tulipa mieleeni sellainen asia että:
Miksi Anneli Auer sanoo sanasta UOLE, jos ääni on minun ääneni niin tuntuu pelottavalta, jos ääni on minun ääneni niin olen sanonut älä kuole.
Jäikö älä pois nauhalta. Olisiko sen pitänyt olla siellä? Miksi ensimmäinen kirjain sanasta uole ei kuulu?
Muistaakseni pelottavalta tuntuminen liittyi siihen vaiheeseen, kun AA oli tunnustanut tekonsa poliisikuulusteluissa. Tästä (k)uole -sanasta hän ei ottanut kuitenkaan suoraan vastuuta.

Väittäisin, että nauhalla ei ole ollut "älä kuole" ilmaisua missään vaiheessa. Jos huudetaan " älä kuole", niin intonaatio sanassa "kuole" on jo hiukan laskeva. Joka tapauksessa "kuole" sanan alku ei olisi niin voimakas kuin nauhan huudahduksessa jos sitä edeltäisi älä-sana. K-kirjain siitä on saattanut leikkautua pois, vaikka itse olen sitä mieltä, että sekin kuuluu. Nauhan kuole-sana on mielestäni poikalapsen ääntä hiukan muunneltuna. Klippi on lasten leikeistä leikattu.

Toinen lasten leikeistä leikattu repliikki on "sää aloitit". Siinä lapsen ääni on vieläkin selvempi. Jos ikkunasta olisi tullut raivopäinen murhaaja, niin oltaisiinko murhaajan ja uhrin välillä käyty "sää aloitit" tyyppistä kissanhännän vetoa. Se, että tutkijat eivät ole tajunneet kiinnittää huomiota tähänkään typeryyteen, osoittaa aika paljon heidän päättelykyvystään.
aku ankan kummisetä
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja aku ankan kummisetä »

Kuolemannaakka kirjoitti:
aku ankan kummisetä kirjoitti:Todettakoon tässä vielä, että Annelilta takavarikoitiin kotietsinnässä äänitiedostoja, jotka sisälsivät lasten puhetta, mikä oli muunneltu matalaksi miesääneksi. Lisäksi joihinkin lausahduksiin oli lisätty kaikua. Kaikki nämä elementit löytyvät myös häkenauhalta. Jossakin kohtaa "Elä lyö" -kommentti tupsahtaa ikäänkuin talviuniltaan herätetyn karhun kidasta vailla yhteyttä mihinkään.
Tämä väitetty taustanauhahan tehtiin mankalla. Digitoiko Anneli sen jossain välissä ja siirsi sitten editoituaan takaisin c-kasetille? Lapsihan todisti verisestä c-kasetista. Vai mitä ne koneella olevat äänitiedostot auttoivat?

Vai oletko sitä mieltä, ettei taustalta kuulu mitään Jukan huutoja ensinkään, vaan kaikki on tehty valmiiksi tietokoneella muitten äänistä ja sitten jotenkin soitettu mankalla ulos?
Sitä en pysty sanomaan, millä alkuperäiset nauhoitukset on tehty. Joka tapauksessa ne ovat olleet välillä digitaalisessa muodossa ja siirretty sitten c-kasetille. Taustanauhalla kuuluu myös Lahden huutoja. Ne on äänitetty kuitenkin ennen häkepuhelua siinä vaiheessa, kun AA oli saattanut hänet henkihieveriin. Puhelun aikana Lahti on kuollut kuin kivi, eikä päästä enää pihaustakaan.
Kuolemannaakka
James Bond (George Lazenby)

Viesti Kirjoittaja Kuolemannaakka »

aku ankan kummisetä kirjoitti: Sitä en pysty sanomaan, millä alkuperäiset nauhoitukset on tehty. Joka tapauksessa ne ovat olleet välillä digitaalisessa muodossa ja siirretty sitten c-kasetille. Taustanauhalla kuuluu myös Lahden huutoja. Ne on äänitetty kuitenkin ennen häkepuhelua siinä vaiheessa, kun AA oli saattanut hänet henkihieveriin. Puhelun aikana Lahti on kuollut kuin kivi, eikä päästä enää pihaustakaan.

Mitäs mieltä olet lautumista, jotka muodostuvat vainajaan 15-20 minuutin päästä kuolemasta? Entäs mahtoiko joku seurata kuolonkankeuden ilmaantumista? Eikö olisi ihmetelty, jos se olisi tullut tunnin tai puoli tuntia liian aikaisin?
Ohut veritippa/pyyhkäisy kuivuu noin 8 minuutissa, isommilta lammikoilta otti hyytymiseen alle puoli tuntia. Kukaan ei maininnut hyytyneistä, saatikka kuivuneista lammikoista paikan päällä.
Lataa ilmainen 340-sivuinen nettikirja Ulvilan surmasta alla olevasta linkistä! Paras ja alkuperäinen! Salasana on "ulvila".
www.shorturl.at/agoNS

”En mää oo vääryyttä vastaan, mutten oikeuttakaan pualla” – Lavialainen sananparsi
kaljaloota
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja kaljaloota »

http://www.satakunnankansa.fi/Kotimaa/1 ... aessa.html

Yllättävä ja ilmeisesti täysin uusi johtopäätös syyttäjän todistajana kuullulta Niemeltä oli mahdollisuus, että surmatalossa oli käytössä rinnakkaispuhelin. Tällainen ei ole tullut esiin tiettävästi aiemmissa oikeudenkäynneissä.

Tähän todistajan mukaan kuitenkin viittaa se, että perheen vanhimman lapsen ollessa puhelimessa taustalla kuuluu myös toisen henkilön uloshengitysääntä samaan aikaan hätäkeskuspäivystäjän äänen kanssa.

Tähän trimmaa niin hyvin lausunto,"kun ME soitettiin häkeen".
Caldera
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Caldera »

Oppenheimer kirjoitti: Väittäisin, että nauhalla ei ole ollut "älä kuole" ilmaisua missään vaiheessa. Jos huudetaan " älä kuole", niin intonaatio sanassa "kuole" on jo hiukan laskeva. Joka tapauksessa "kuole" sanan alku ei olisi niin voimakas kuin nauhan huudahduksessa jos sitä edeltäisi älä-sana. K-kirjain siitä on saattanut leikkautua pois, vaikka itse olen sitä mieltä, että sekin kuuluu. Nauhan kuole-sana on mielestäni poikalapsen ääntä hiukan muunneltuna. Klippi on lasten leikeistä leikattu.

Toinen lasten leikeistä leikattu repliikki on "sää aloitit". Siinä lapsen ääni on vieläkin selvempi. Jos ikkunasta olisi tullut raivopäinen murhaaja, niin oltaisiinko murhaajan ja uhrin välillä käyty "sää aloitit" tyyppistä kissanhännän vetoa. Se, että tutkijat eivät ole tajunneet kiinnittää huomiota tähänkään typeryyteen, osoittaa aika paljon heidän päättelykyvystään.
Mielestäni Älä kuole voidaan sanoa vaikka kuinka monenlaisella intonaatiolla. Ja entä jos Anneli ajatteli sanan "älä" tai "ei kai se vaan" ja sanoi ääneen vain uole. Ja aika hassulta tuntuu ajatus että hän olisi sämplännyt nauhalleen sanan kuole niin että siitä voi epäillä hänen itsensä sanoneen sen :D.
tiinaliina
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja tiinaliina »

Alkaa olla ihmeellisiä noi häketulkinnat, totta kai ne pistää ajattelemaan eli nämä "sää aloit" -jutut. No katellaan. Itse en saanut mitään zemin sivuilla olleista häkenäytteistä mitään irti (huonot kajari yms.)
awa
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja awa »

Caldera kirjoitti:Mielestäni Älä kuole voidaan sanoa vaikka kuinka monenlaisella intonaatiolla. Ja entä jos Anneli ajatteli sanan "älä" tai "ei kai se vaan" ja sanoi ääneen vain uole. Ja aika hassulta tuntuu ajatus että hän olisi sämplännyt nauhalleen sanan kuole niin että siitä voi epäillä hänen itsensä sanoneen sen :D.
Jos ajatellaan nauhoitustilannetta, niin "kuole" on huono sana, "älä kuole", parempi.

Nauhoittaja on ehkä nauhoittanut "älä kuole" -huudahduksen, koska se on siihen kohtaan juuri sillä hetkellä "käsikirjoitettu" - oli saatava lisää aikaa. Lyhyellä nauhalla ei pitkälle pötkitä!
Vastaa Viestiin