Salattu viesti, saatko purettua?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Cabdi
Alokas

Salattu viesti, saatko purettua?

Viesti Kirjoittaja Cabdi »

Terve,

Pitkä tarina lyhyesti: Jostain syystä olen joutunut puhelinhäirikön kohteeksi. Tyyppi soittelee tuntemattomasta numerosta, erityisesti öisin. Kerran vastasin, ja haiskahti korvaani pillerimiehen puheelta.

Ilmeisesti sama tyyppi erehtyi laittamaan minulle tekstiviestin. Viestin sisällöstä päätellen, se oli tarkoitettu jollekin muulle. Viesti on salattu jollain helpon näköisellä avaimella (tupla vokaalit tai tuplakonsonatit) jossa yksi kirjain on korvattu toisella. Vertaa Jenna Lepomäen murhaajan salakirjoitettuun viestiin. Olen kokeillut Rot ja Ceasarin avaimia (googleta) mutta en ole vielä saanut viestiä auki.

Jos sinä saat, niin laitatko ensin minulle privana ennenkuin julkistat sen. Siellähän voi olla vaikka minusta tietoa (liian skeptinen ei voi olla).

Viesti kuului näin:" Vastaa CABDI HAYYE SHAKZ WEEYE"
Cassandra
Andy Sipowich NYPD

Re: Salattu viesti, saatko purettua?

Viesti Kirjoittaja Cassandra »

Musta tuo vaikuttaa arfikkalaisten tavalta puhua (kirjoittaa) englantia.
Johnny_B
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Johnny_B »

Ettei olisi vain jotain somaliaa tms. kieltä? Ei siis salakirjoitettua. "Cabdi" on ainakin Somaliassa ihan etunimi... tai nimi nyt kuitenkin.

http://so.wikipedia.org/wiki/Cabdi_Bashiir_Indhobuur
huikauhistus
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja huikauhistus »

Heitä sanoja Googleen..
Kokeilin ja ainakin tuolla somalirunosaitilla oli samantapaisia sanoja.
Google-kääntäjä ei näköjään tunne somalinkieltä.

http://www.doollo.com/index.htm <-- oikeassa ylälaidassa on meiliosoite, kysy, ehkä siellä joku ystävällinen runoilija osaisi vastata..?
Hopalong Cassidy
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Hopalong Cassidy »

Viesti ei ole salattu vaan se on Somaliaa. Aivojumpalla ja Googlettamalla sain viestin käännettyä seuraavaksi: "Abdi kertoo Shakzille valheen". Varmenna silti asia jolloin Somali-ystävälläsi.
Cassandra
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Cassandra »

Todennäköisesti joku on tallentanut aloittajan numeron kaverinsa nimeron sijaan.
Cabdi
Alokas

Viesti Kirjoittaja Cabdi »

Kiitos vinkeistä, somalinkieleltä kyllä vaikuttaa ja käännöspyyntökin lähetetty. Hyvin erikoista kaiken kaikkiaan. Hämää tuo "Vastaa" siinä viestin alussa. Salauksena toimii siis tuo somalinkieli.
Vastaa Viestiin