HÄKE 'nauha' (ketju 2)
-
harjoittelija
- Roger Murtaugh
Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)
Eikös se Anneli ollut ehtinytkin lähteä jo sairaalaan (ja lapset sossun mukana), kun koira tuli paikalle merkkailemaan tontin rajoja.
Juuri muuta et koirista tiedä. Sen huomaan.padlock kirjoitti: Tiedän kyllä milloin koira oli paikalla.
Koira hakee juuri sen tiedon mitä ohjaaja antaa - tämä tiedoksi niille jotka kuvittelevat koiran hakevan uhria.
Aika tyhmä ajatus tuo on, mutta meitä on moneksi. Tyhmiä ja vähemmän tyhmiä löytyy - mutta toivottavasti näillä tyhmillä ei ole koiria..
Jos väität että kuvittelen koiran etsineen uhria, niin et ole ymmärtänyt kirjoitustani ollenkaan. Minä nimenomaan sanoin jo pariinkin kertaan että koira ei etsinyt uhria, kun sinä ihmettelit miksei koira löytänyt maastosta Jukan veren hajua.awa kirjoitti: Juuri muuta et koirista tiedä. Sen huomaan.
Koira hekee juuri sen tiedon mitä ohjaaja antaa - tämä tiedoksi niille jotka kuvittelevat koiran hakevan uhria .
Aika tyhmä ajatus tuo on, mutta meitä on moneksi. Tyhmiä ja vähemmän tyhmiä löytyy - mutta toivottavasti heillä ei ole koiria..
Jokaisella on oikeus olla yhtä mieltä minun kanssani. - Madonna
No - ehkä minulla tai sinulla menee teidän nikit sekaisin, mutta joku teistä ilmoitti, että koira ei etsinyt verta, koska se oli uhrista ja uhria ei etsitty.
Kukas näin sanoi?
Kukas näin sanoi?
Minä ainakin sanoin noin ja sanon edelleen. Koira ei etsinyt Lahden verta koska uhri ei ollut kateissa. Koira etsi murhaajaa, uhrin verta oli kaikkien poliisien ja paikalla olleiden kengänpohjissa, murhaajan haju vain yhdessä esineessä.awa kirjoitti:No - ehkä minulla menee teidän nikit sekaisin, mutta joku teistä ilmoitti, että koira ei etsinyt verta, koska se oli uhrista ja uhria ei etsitty.
Kukas näin sanoi?
Murhaajan hajuahan oli ympäri kämppää lähes joka esineessä ja huonekalussa.padlock kirjoitti:Minä ainakin sanoin noin ja sanon edelleen. Koira ei etsinyt Lahden verta koska uhri ei ollut kateissa. Koira etsi murhaajaa, uhrin verta oli kaikkien poliisien ja paikalla olleiden kengänpohjissa, murhaajan haju vain yhdessä esineessä.awa kirjoitti:No - ehkä minulla menee teidän nikit sekaisin, mutta joku teistä ilmoitti, että koira ei etsinyt verta, koska se oli uhrista ja uhria ei etsitty.
Kukas näin sanoi?
sisotalo kirjoitti:Tässä on tapahtunut perheen sisäinen murha, niissä naisten osuus on 6%, HS julkaiseman tilaston mukaan.
Kuolemannaakka kirjoitti:Ehkä Anneli oli vaan taitava vatsastapuhuja.
Aivan, kuten myös kaikkien perheenjäsenten hajuja, joten mistä se koira olisi tiennyt kenen hajua sen pitää etsiä. Vain murhaajan haju löytyi vain yhdestä esineestä, eli siitä veitsestä.Edgein kirjoitti: Murhaajan hajuahan oli ympäri kämppää lähes joka esineessä ja huonekalussa.
Oletko käynyt tähtisentiellä, ja oletko käynyt tähtisentiellä yöllä?padlock kirjoitti: Koira oli paikalla heti samaan aikaan kuin muutkin tutkijat, eli kohta murhan jälkeen. Auto on voinut aiemmin olla jossain muualla, mutta murhan aikaan oli talon lähistöllä.
Oletko katsonut karttaa?
Olen varma, että auto ei ole ollut ihan lähellä, eikä missään nimessä tähtisentiellä.
Jos et usko, niin katso sitä karttaa.
Paras paikka sille autolle on....no se kaupungin risujenkaatopaikan ympäristö, ai miksikö, koska sieltä pääsee poistumaan niin ettei missään vaiheessa valot näy tähtisentielle, eikä sitä lähestyville poliisiautoille.
-
Armas Onni
- Nikke Knatterton
On totta, että murhaajan hajua ja DNA:t oli joka puolella taloa. Vaikka kuinka paljon. Häke-nauhallakin on runsaasti murhaajan puhetta.
Armas Onni kirjoitti:
"On totta, että murhaajan hajua ja DNA:t oli joka puolella taloa. Vaikka kuinka paljon. Häke-nauhallakin on runsaasti murhaajan puhetta."
Totta!
"On totta, että murhaajan hajua ja DNA:t oli joka puolella taloa. Vaikka kuinka paljon. Häke-nauhallakin on runsaasti murhaajan puhetta."
Totta!
"Paljon kun ampuu niin joskus osuukin"
Tämä häke keskustelu on niin mahdottoman pitkä, etten jaksa sitä lukea kokonaan läpi, mutta onko joku muu kuullut ajassa 2.00 sanottavan "tuu jo".
Mielestäni se kuuluu todella selvästi ja vaikka kuulostaa JL ääneltä, niin ei kuitenkaan kuulosta sopivalta hetkeä myöhemmin kuuluvan JL:n valituksen kanssa.
Mielestäni se kuuluu todella selvästi ja vaikka kuulostaa JL ääneltä, niin ei kuitenkaan kuulosta sopivalta hetkeä myöhemmin kuuluvan JL:n valituksen kanssa.
Nimimerkille "rekkari" ja miksei muillekin; lainaus omasta viestistä muutaman viikon takaa.Edwin kirjoitti:Laitetaanpa nyt tännekin ajatus, joka syntyi kuullun, noin kymmenen sekunnin pätkän perusteella nauhasta: Häkenauhalla ei ole lainkaan JSL:n ääntelyä! Ainakaan tuo lallattelu ennen "tuleeks sielt kettää" ei ole aikuisen miehen synnyttämää. Kyseessä on pienen lapsen jokeltelu, joka joko sellaisenaan tai hieman muokattuna tulee nauhalta. Kuunnelkaapa vaikkapa intonaatiota.
AA:lle on todennäköisesti vuosien varrella kertynyt äänitiedostoja lasten äänistä eri tilanteissa. On juuri sopivan makaaberia murhamammalle muokata niistä äänite, joka pyörii häkepuhelun taustalla.
Olen kuullut nauhasta vain muutaman lyhyen pätkän, ja niiden perusteella käsitykseni on, että
- taustaäänet eivät ole murhayöltä
- äänet koostuvat vuosien varrella kertyneistä äänistä, joista AA on muokannut taustanauhan
- taustanauhalla ei ole (ainakaan merkittävästi) JL:n ääntelyä
- äänet ovat keskeisiltä osin lasten muokattuja ääniä
- JL oli kuollut jo hyvän aikaa ennen hätäkeskukseen soittamista.
Joukossa on lapsen jokeltelua (ala alaallalala), ensi rääkäisy synnytyslaitokselta, lapsen itkuinen avunpyyntö (no vähä... auttaaki), lasten keskinäistä syyttelyä riidan jälkeen (sää aloitit), lapsen äänellä lausuttu "piaruu", jossa ärrä särähtää jne jne.
Mukana on myös mystisiä ääniä, jotka eivät tunnu sopivan äänimaailmaan ollenkaan, esimerkiksi vahvalla soinnikkaalla äänellä huudettu "tuijaaa" (tjsp). Itse tulkitsin sen itäkarjalaiseksi karjan kutsumahuudoksi mutta voihan se olla länsikarjalastakin!
"Pyyjääpää" on mitä tyypillisintä lapsen kieltä, paino vahvasti lopussa. "Tule tule apuun" on minulle vielä hieman mystinen, mutta siitä ei tule mieleen kuolevan miehen viimeiset avunhuudot.
Uskon vahvasti, että häkenauhan arvoitus aukeaa, kun sitä kuuntelee edellä mainituista lähtökohdista. (minulla ei ole nauhaa, mutta jos joku haluaa lähettää linkin niin, kiitos)
Juu toi edellinen mielipide on luettu jo aikaisemmin, eikä se enää anna mitään lisää tähän keskusteluun.
Itse olen sitä mieltä että häke nauhoitteen huonon laadun takia oikeastaan mikään mikä kuuluu paria metriä kauenpaa ei kuulosta normaalilta ja sen takia on todella hankala tunnistaa nauhoitteelta kuuluvia ääniä.
Asiaa voi verrata vaikkapa ensimmäisiin kännyköihin, varsinkin ensimmäisiin gsm puhelimiin, sillä nehän muuttivat puhujan ääntä niin, ettei äänestä tahtonut tunnistaa edes omaa vaimoaan....
Itse olen tosiaan sitä mieltä, että taustalta kuuluu JL:n valitus vielä silloin kun AA on jo palannut puhelimeen...eli AA ei ole voinut antaa tappavia iskuja.
Juu enkä usko mihinkään taustanauhoituksiin, koska se olisi vaatinut jonkinlaista ennakkosuunnittelua ja sitä en usko että kukaan suunnittelee tekevänsä murhan lasten ollessa paikalla.
Ja kyllä nauhaa on kuunneltava ilman mitään ennakko lähtökohtia, sieltä sitten kuuluu se mikä kuuluu.
Ja pitää kyllä ihmetellä krp:n äänitutkijaa, sillä niin paljon eroavaisuuksia on kuultavissa niihin litterointeihin....ja ihmetyttää sekin että kokenut äänitutkija joutuu poistamaan näytteestä osan koska "se on liian kammottavaa" kuultavaa.
Valitettavasti ei ko tutkija ainakaan saa minun arvostustani.
Kaikista paras olisi kun joku radioamatööri kuuntelisi nauhoitteen, sillä he ovat tottuneet kuuntelemaan puhetta lähes pelkästä taustakohinasta ja erilaisten häiriöiden keskeltä.
Itse olen sitä mieltä että häke nauhoitteen huonon laadun takia oikeastaan mikään mikä kuuluu paria metriä kauenpaa ei kuulosta normaalilta ja sen takia on todella hankala tunnistaa nauhoitteelta kuuluvia ääniä.
Asiaa voi verrata vaikkapa ensimmäisiin kännyköihin, varsinkin ensimmäisiin gsm puhelimiin, sillä nehän muuttivat puhujan ääntä niin, ettei äänestä tahtonut tunnistaa edes omaa vaimoaan....
Itse olen tosiaan sitä mieltä, että taustalta kuuluu JL:n valitus vielä silloin kun AA on jo palannut puhelimeen...eli AA ei ole voinut antaa tappavia iskuja.
Juu enkä usko mihinkään taustanauhoituksiin, koska se olisi vaatinut jonkinlaista ennakkosuunnittelua ja sitä en usko että kukaan suunnittelee tekevänsä murhan lasten ollessa paikalla.
Ja kyllä nauhaa on kuunneltava ilman mitään ennakko lähtökohtia, sieltä sitten kuuluu se mikä kuuluu.
Ja pitää kyllä ihmetellä krp:n äänitutkijaa, sillä niin paljon eroavaisuuksia on kuultavissa niihin litterointeihin....ja ihmetyttää sekin että kokenut äänitutkija joutuu poistamaan näytteestä osan koska "se on liian kammottavaa" kuultavaa.
Valitettavasti ei ko tutkija ainakaan saa minun arvostustani.
Kaikista paras olisi kun joku radioamatööri kuuntelisi nauhoitteen, sillä he ovat tottuneet kuuntelemaan puhetta lähes pelkästä taustakohinasta ja erilaisten häiriöiden keskeltä.
Ok, näyttää siltä, että nauhaa voi kuunnella monella tapaa. Minulle puolestaan oli yllätys, että häkenauha (kuulemani pätkät) on niinkin selkeä ja hyvänlaatuinen. Kuvittelin, että nauha on täyttä kaaosta, mutta se onkin kaikkea muuta; selkeät AA:n äänet ja taustalta kajahtelevat selkeät "tuijaa", "pyyjääpää" jne. Kaaoksesta ei ole tietoakaan!rekkari kirjoitti:Juu toi edellinen mielipide on luettu jo aikaisemmin, eikä se enää anna mitään lisää tähän keskusteluun.
Nauhakeskustelu ei mielestäni etene yleisellä keskustelun tasolla (ok, myönnän, että monet ovat syventyneet asiaan erittäin syvällisesti). Minusta olisi mukava kuulla kommentteja esim. seuraavaan tapaan:
- kuuletko nauhalla sanat "sää aloitit"
- onko ääni mielestäsi miehen ääni vai ehkä lapsen ääni
- jos kyseessä on mielestäsi miehen ääni, mihin se viittaa, miksi huppis olisi sanonut näin
- jos kyseessä on lapsen ääni, mitä johtopäätöksiä siitä on vedettävä
Omat kommenttini edellä oleviin kysymyksiin ovat: kyllä, joku sanoo nauhalla aivan selkeästi "sää aloitit". Ääni on selvästi lapsen - mielestäni poikalapsen ääni. Ja kun poikalapsen äänellä lausutut sanat eivät millään sovi yön tapahtumiin, koko nauhan ylle lankeaa epäilyksen varjo.
Samaan tapaan voidaan jatkaa esimerkiksi "alalalalala":n kanssa. Meille on kauan sitten kerrottu, että se olisi uhrin ääni (älä älä älä). Mutta jos kuulisit äänen ilman etukäteistietoa, mitä se toisi mieleesi? Vauvan jokeltelun, kuolevan miehen epätoivoiseen huudon vai ehkä jotakin muuta?
En ole tosiaankaan perehtynyt nauhaan paljoakaan, mutta minulle on jäänyt sellainen vaikutelma, että keskustelussa ei ole juurikaan (onko ollenkaan) kyseenalaistettu sitä, ovatko JL:n ääniksi litteroidut tekstit ylipäätään hänen ääntään. Oma lähtökohtani on, että eivät ole. Tähän astisen perusteella voisin väittää, että häkenauhalla ei ole lainkaan JL:n ääntelyä. Minusta tätä keskustelua ei ole vielä lainkaan käyty. Nimimerkki "akuankan veljenpoika" (tjsp) innostui hieman keskustelemaan mutta taisi vitsailla itselleen muutaman viikon bennaa.
-
alpo holisti
- Andy Sipowich NYPD
Minusta Niemen litteroiinti on hyvinkin oikea.
Oppiarvonsa ja kokemuksensa mukaan hänen päätelmänsä ovat hyvin objektiivisia ja
puolustukselle positiivisia. Moni kohta olisi voitu esittää syyttäjän näkemystä puoltaen.
Näin hän ei kuitenekaan ole tehnyt. HYVÄ!
Oppiarvonsa ja kokemuksensa mukaan hänen päätelmänsä ovat hyvin objektiivisia ja
puolustukselle positiivisia. Moni kohta olisi voitu esittää syyttäjän näkemystä puoltaen.
Näin hän ei kuitenekaan ole tehnyt. HYVÄ!