Yksityisetsivän työ Suomessa

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Kemper Boyd

Viesti Kirjoittaja Kemper Boyd »

Loka kirjoitti:^Elääkö tuolla työllä päätoimisesti?

Onko sulla ikuinen vaitiolovelvollisuus työtehtävistäsi?
Kyllä sillä elää, kun Suomessa on nykyään niin vähän dekkareita. Tosin olisi tässä tarkoitus muutakin yritystoimintaa harjoittaa, että pääsisi joskus eläkkeellekin.

Vaitiolovelvollisuus on määritelty Laissa yksityisistä turvallisuuspalveluista, ja se on elinikäinen koskien tiettyjä asioita, esimerkiksi henkilötietoja, yrityssalaisuuksia ja sen sellaista.
cicero kirjoitti:mihin työhön olet kouluttautunut? Oletko aiemmin toiminut alaan liittyvissä tehtävissä???
Olen suorittanut suurimman osaa turvallisuusvalvojan erikoisammattitutkintoa (päättyy nyt ennen joulua), sekä käynyt vartijakurssit, siviilipuolen koulutukseltani taas olen fil.yo. Olen ennen oman firman perustamista ollut renkinä eräällä toisella yksityisetsivällä, ja tehnyt vartijan töitä.
McAbre
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja McAbre »

Kuinka korkealle ammattikunnan sisällä arvostetaan SMP:n entinen kansanedustaja Marita Jurva? En tosin ole varma, onko Jurva enää vuosiin harjoittanut yksityisetsivän ammattia.
"Rahaa on tullut ja sitä on myös mennyt"
-Albert Järvinen-
Kemper Boyd

McAbre kirjoitti:Kuinka korkealle ammattikunnan sisällä arvostetaan SMP:n entinen kansanedustaja Marita Jurva? En tosin ole varma, onko Jurva enää vuosiin harjoittanut yksityisetsivän ammattia.
Vaikea sanoa, kun en ole kuullut koko henkilöstä koskaan ennen tätä. Olavi Mäenpäätä ei kyllä ainakaan arvosteta.
ABC
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja ABC »

Amerikkalaisissa elokuvissa aina petturipuolison käräytyskohtauksissa yksityisetsivä esittää valokuvia "rysän päältä" puolisolle. Luin kuitenkin jostain, että Suomessa kuvaaminen ei ole sallittua. Pitääkö tieto paikkansa?
Every ship must sail a world.
Kyllikki S
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

Niin mitenkäs se on? Suomessa saa kyllä kuvata vapaasti julkisilla paikoilla, mutta missä kulkee se raja julkisten ja yksityisten paikkojen??
Doctor Lecter
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Doctor Lecter »

Kemper Boyd kirjoitti: Vaikea sanoa, kun en ole kuullut koko henkilöstä koskaan ennen tätä. Olavi Mäenpäätä ei kyllä ainakaan arvosteta.
Ammatillisen osaamisen vai henkilökohtaisten ja/tai poliittisten mielipiteidensäkö vuoksi?
Aina kun kuulen sanan suvaitsevaisuus, poistan varmistimen!
Kemper Boyd

ABC kirjoitti:Amerikkalaisissa elokuvissa aina petturipuolison käräytyskohtauksissa yksityisetsivä esittää valokuvia "rysän päältä" puolisolle. Luin kuitenkin jostain, että Suomessa kuvaaminen ei ole sallittua. Pitääkö tieto paikkansa?
Valokuvauksessa on tärkeää se että kotirauhaa ei riko ja ettei syyllisty salakatseluun. En minä lähtisi muutenkaan ottamaan "rysän päältä" kuvia, kun helpommallakin selviää ja vielä laillisesti.

Julkisen ja yksityisen paikan eroista saa parhaiten selvää lukemalla ihan lakitekstiä, mutta maalaisjärjellä pärjää hyvin.

Ja Lecter: minä en voi oikein sanoa Mäenpäästä mitään ilman että se menee kunnianloukkauksen puolelle, joten en sano. :)
Varjosoturi
Alokas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Varjosoturi »

Kuinkas alalle yleensa edes paasee? Pitaa tuntea joku joka tuntee jonkun?
Mistas tietaa onko jossain tarpeeksi ainesta tahan hommaan?

Ei muuten se amerikkalainen 'Rysan paalta'-ohjelmakaan koskaan kuvaile sisatiloissa muuta kuin vasta sitten kun totuus on jo selva ja mennaan sitten asiakkaan kanssa jonnekkin. Kotirauha on todella tarkea asia ainakin taalla Suomessa. Monesti olen kuullut lakitekstia siita ja aina kun olen jarkkarina ollut niin muistutetaan niista asioista.
Kemper Boyd

Varjosoturi kirjoitti:Kuinkas alalle yleensa edes paasee? Pitaa tuntea joku joka tuntee jonkun?
Mistas tietaa onko jossain tarpeeksi ainesta tahan hommaan?
Kontakteja alalle pitää olla, itselläni kävi tuuri ja sain yhden vanhemman etsivän kouluttamaan itseni hommaan. Sitten pitää olla vartijakurssit käytynä ja jos omassa firmassa haluaa tehdä hommia, pitää olla vartioimisliikkeen vastaavan hoitajan pätevyys, jotta saa vartioimisliikeluvat.

Hommassa tarvitaan kärsivällisyyttä, kärsivällisyyttä, ja kärsivällisyyttä. Paksu nahka on plussaa, sillä aika usein joutuu tekemään asioita ja tapaamaan ihmisiä ei-niin-mukavissa merkeissä.
maija turjukka
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja maija turjukka »

Ehkä vähän OT, mutta kysynpä kuitenkin: Minkä ikäinen itse olet? (ei varmaan ihan nuorelle sopiva homma?) Minkä ikäinen on nuorin tuntemasi tyyppi alalla?
-Suru on hinta, jonka maksamme rakkaudesta.-
Kemper Boyd

maija turjukka kirjoitti:Ehkä vähän OT, mutta kysynpä kuitenkin: Minkä ikäinen itse olet? (ei varmaan ihan nuorelle sopiva homma?) Minkä ikäinen on nuorin tuntemasi tyyppi alalla?
Itse olen 25. Nuorin kaveri jonka tiedän tehneen hommia oli 18, tosin oli töissä isänsä firmassa tuolloin.
EuroJR
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja EuroJR »

Oliko se Marita Jurva joka aikanaan ehdotteli vaalilappujen täyttöä sormikkain, koska siitähän jäisi muuten sormenjäljet lipukkeisiin ja näinollen vaalisalaisuus vaarantuisi? Tälle ehdotukselle naureskeltiin aivan yleisesti, mutta oikeassahan tuo oli...

Oletko lukenut H.Nykäsen "Kilikalikeikka"-kirjaa? Mitä mieltä olet siinä olleista yksityisetsivätarinoista, kuten tuosta "lähetystökeikasta", tai "uskottomuuskeikasta Tallinnassa"?

edit: sähän oot aika nuori salapoliisiksi, tarvitset katu-uskottavuutta iän myötä, mutta aika auttaa tähän takuuvarmasti!
Kemper Boyd

EuroJR kirjoitti:Oletko lukenut H.Nykäsen "Kilikalikeikka"-kirjaa? Mitä mieltä olet siinä olleista yksityisetsivätarinoista, kuten tuosta "lähetystökeikasta", tai "uskottomuuskeikasta Tallinnassa"?

edit: sähän oot aika nuori salapoliisiksi, tarvitset katu-uskottavuutta iän myötä, mutta aika auttaa tähän takuuvarmasti!
Olen tuota kirjaa jonkin aikaa yrittänyt metsästää, pitänee käydä antikoissa taas kyselemässä.

Ja kyllähän sitä aika nuoreksi itsensä tuntee, kun melkein jokainen kollega on lähempänä kuuttakymppiä :)
cicero
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja cicero »

aikoinaan jos oikein muistan niin porissa oli keskustassa vanha puutalo jossa ´majaa näytti pitävän joku yksityisetsivä eli tsto taisi olla siinä ja nimikin taisi olla sanan yksityisetsivä jälkeen, se oli jotenkin huvittavaa ja useasti on tullut käveltyä täällä hgissä eirassa ja siellä on kanssa yksityisetsivän tsto, miten on, onko sinulla ihan näkyvä toimisto jonka ulko-ovesta saa bongattua puh.nron jos et ole vaikka paikalla vai miten sinuun saa yhteyttä?
"jos on pakko tehdä jotain epäsuosittua sen voi saman tien tehdä täydestä sydämestä"
Kemper Boyd

cicero kirjoitti:siellä on kanssa yksityisetsivän tsto, miten on, onko sinulla ihan näkyvä toimisto jonka ulko-ovesta saa bongattua puh.nron jos et ole vaikka paikalla vai miten sinuun saa yhteyttä?
Tällä alalla ei oikein kannata nykyisin toimistoa pitää, kun ei minulla ole tarvetta mennä aamulla mihinkään yhden huoneen keskustatoimistoon juomaan kahvia. Puhelimella saa kiinni, kuten myös sähköpostilla. Väliaikaiset kotisivut on, parista numeropalvelusta löytyy tiedot ja ensi vuoden puolella Keltaisilta sivuiltakin löytyy tiedot.

Sitten vähän historianopetusta ja perspektiiviä nykytilanteeseen:

Vielä 5 vuotta sitten Suomessa oli noin 200 yksityisetsivää. Aina vuoteen 2002 asti alaa sääteli vain valtioneuvoston asetus vuodelta 1944 (!) ja luvat haettiin lääninhallitukselta. Kun laki yksityisistä turvallisuuspalveluista säädettiin, yrittäjien määrä tippui radikaalisti ja nykyisin alalla toimii käytännössä enää vain kaksi-kolmekymmentä yrittäjää, joista aika iso osa on lähivuosina jäämässä eläkkeelle. Uuden lain myötä toiminta on ammattimaistumaan päin, koska nykyään touhuun vaaditaan edes jonkinmoinen koulutus. Lisäksi suuri osa noista touhusta sivuun jääneistä on sitä pahinta mutasarjaa, joiden soikin jäävän pois alalta.
Vastaa Viestiin