Jussi Helasvuon surma -Helsinki v. 1988

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Hellapoliisi
Olivia Benson

Re: Jussi Helasvuon surma -Helsinki v. 1988

Viesti Kirjoittaja Hellapoliisi »

Peräkylän Maigret kirjoitti:
Hellapoliisi kirjoitti:Tämä ihmetyttää minuakin. Luulisi isänkin ymmärtävän, että välillä nuoret miehet voivat olla yöjalassa. Jos olisin ollut isä, olisin suorastaan toivonut mieluummin sitä kuin huumeporukoissa pyörimistä. Ja kyllähän Jussi olisi puhelimeen vastannut jos olisi pystynyt. Ehkä isä tuli asunnolle sen vuoksi, että epäili pojan viettävän huonoa elämää?
Hei, ei millään pahalla mutta olisiko aihetta katsoa välillä että se velli ei kiehu yli siellä hellalla ?

Viikonlopun tapaamisesta mökillä oli sovittu etukäteen Jussin kanssa. Jussi oli lisäksi tunnettu säntillisenä kaverina, sanansa mittaisena miehenä (oli näet syntynyt UKK:n valtakaudella).Koska poikaa ei kuulunut mökille eikä vastannut puhelimeen niin isä huolestui. Entä vielä ?

P.S Tässä on aivan aikuisen oikeasti kohteena nuori mies jonka elämä päättyi ennen aikojaan jonkun pahan ihmisen takia. Ja jolle jäi ystäviä ja sukulaisia kaipaamaan. Ja jonka isä kuolemaansa asti suri poikansa kohtaloa ja piti yllä toivoa asian selviämisestä.

Vaikka en tuntenut Jussia niin olen moraalisesti velkaa hänelle että tutustun huolella kaikkiin faktoihin ennen kuin kommentoin asiaa ja juuri siksi että hän oli minulle tuiki tuntematon.
En yritä leipoa isästä murhaajaa. Veikkaan, että isä on voinut olla pahalla tuulella jos on sovittu istuttaa mökillä mansikantaimia ja laittaa Jussin ostamat muovit oikeaoppisesti päälle.

Tuohon kalmonpaketointiin kommentoin sen verran, että mitä merkitystä sillä on josko kalmolla ovat kengät jalassa paketoitaessa? En usko, että Jussilla on ollut kenkiä jalassa rytäkässä. Veri on roiskunut kenkiin ja murhaaja ei ole huomannut katsoa niitä. Kyllähän niitä sattuu kömmähdyksiä pedanteimmillekin ihmisille. Verisistä kengistä pääsee eroon helpoiten ottamalla ne mukaan.
Hys hys!
Atlanta
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Kiitos, bonsil!
Aikaa on kulunut paljon, se on totta. Tuo tyttökin on varmaan ollut järkyttynyt ja peloissaan.
Ehkä hän kuuli rapusta jotakin ja pelko antoi mielikuvitukselle siivet.

Eiköhän Jussin sisar sentään ole elossa. Jussi olisi 53-vuotias; sisar on joko hieman nuorempi tai vanhempi. Hänenkin takiaan toivon, että juttu selviäisi.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Ja muistetaan se että 1988 juuri kellään ei ollut matkapuhelimia. Joilla oli, olivat juppeja ja raahasivat 8 kilogramman laitetta mukanaan.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Jack the Ripper kirjoitti:Ja muistetaan se että 1988 juuri kellään ei ollut matkapuhelimia. Joilla oli, olivat juppeja ja raahasivat 8 kilogramman laitetta mukanaan.
Tarkoitin sitä kun isä ja porukat soittivat mökiltä. Jos ei poika ensimmäiseen lankapuhelinsoittoon vastaa voihan se olla Alepassa tai lähibaarissa. Toki sieltä möksältä on soiteltu pari tuntia sen jälkeen kun tunnollisena pidetty poika ei ilmesty. Olisihan liikenneonnettomuus voinut käydä. Tuohon aikaan lienee radiota kuunneltu eikä illan mittaan mitään onnettomuustietoja ole saatu. Missä poika?
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Peräkylän Maigret
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Peräkylän Maigret »

Hellapoliisi kirjoitti: Veikkaan, että isä on voinut olla pahalla tuulella jos on sovittu istuttaa mökillä mansikantaimia ja laittaa Jussin ostamat muovit oikeaoppisesti päälle.
Ei oltu sovittu mistään mansikanistutuksesta. Jos näin olisi niin poliisi ei olisi kuumeisesti yrittänyt jäljittää ko. kelmua ostanutta mieshenkilöä eri liikkeistä ja lehti-ilmoituksella etsinyt tuollaisten kelmujen kantajaa.
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Jos en ole ihan sekaisin: Mies meni Helasvuon kämppään. Muassaan mansikkamuovia ja teippiä. Paikat olivat todella siivossa kunnossa. J.H. pötkötti verettömänä olohuoneen lattialla. Ruumista pyöriteltäessä pistohaavat sattuivat silmään. Itse surmaaja oli tässä vaiheessa apuri: puhumaton, reagoimaton apuri. Kuitenkin osasi antaa pyydettäessä esim. teippiä.

Apumies alkoi pelkäämään kun ruumis oli paketissa. Oli puhetta paketinviemisestä kauas maastoon. Appari sai surmaajan puhuttua yli että myöhemmin vievät ruumiin, ehkä vuorokauden sisällä. Apumies pakoili (syystäkin) tekijää ja homma jäi.
Perry
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Perry »

Onkohan poliisilla tekijän sormenjälkeä?

Jos ei ole, niin onkohan yritetty saada sormenjälki teipin tahmealta puolelta? Nykytekniikoilla lienee semmoinenkin mahdollista, ainakin jonkinlaisella laadulla. Vuonna 1988 oli tuskin tuommoisia tekniikoita. Sitä en tiedä onnistuuko noin vanhaan teippiin... (ja onko sitä muovia/teippiä edes jossain enää tallessa)

Teippiin jää usein sormenjälkiä, sitä kun on niin vaikea laittaa käsineet kädessä. Samoin voi olla vaikea ajatella että liimapuoleen jäisi käyttökelpoista jälkeä, eli joku "paketti" pyyhitään jälkeenpäin rätillä, mutta sormenjälki on tallessa teipin ja muovin välissä...

edit: tekniikkapuolesta löytyi juttuakin... http://books.google.fi/books?id=tbvAjIt ... ge&f=false
Maruna
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Maruna »

poepporoo kirjoitti:Jarmo: Nuo "säkitystapaukset". Mitäs muita syitä on "säkittää", kuin sotkun estäminen? Esim. kuljetuksen aikana autossa, portaissa yms.?

Lisäys: eikö vapaana roikkuvista raajoista (kädet ja jalat) kantaminenkin olisi helpompaa, vai eikö?
Kuten "Poliisi kertoo" - kirjasarjan artikkeleistakin käy ilmi, jopa ryyppyporukoissa tehdyissä surmissa tutun kaverin ruumis pyritään joko kokonaan siirtämään (esim. sohvan taakse) pois näkyvistä tai edes peittämään jollakin (esim. huovalla). Muistan jostakin lukeneeni, että juopottelijat peittivät kuoliaaksi puukottamansa kaverinsa huovalla, koska "vainajan eloton tuijotus kiusasi" elossa olevia.

Jos surmaaja on tuntenut Jussin, hänen olisi varmasti ollut ahdistavaa ja erittäin vaikeaa lähteä kuljettamaan tämän ruumista, epäkunnioittavasti ja tunteettoman ronskisti, käsistä ja/tai jaloista roikottamalla.

Ruumis, konkreettinen ja kipeä todiste Jussin kuolemasta, on varmasti haluttu häivyttää teon jälkeen näkyvistä, siististi pakkaamalla. (Totean, että kyllä normaaliinkin vainajien käsittelyyn kuuluu heidän "pakkaamisensa", leuka paikoilleen ja jalat yhteen sitomalla, sairaaloissa. Lisäksi vainajat peitetään valkoisella paperilakanalla sairaaloiden vuodeosastoilla, ennen ruumishuoneelle vientiä. En työskentele sairaalassa, mutta kolmasti olen nähnyt omaiseni laitettuna.)

Ehkä Jussin ruumiin huolellisessa paketoinnissa on jo ollut mukana tekijän katumustakin, ja halu jäljitellä normaalia vainajan käsittelyä eikä pelkästään halu valmistella ruumis asunnosta poiskuljetettavaksi(?)

Minulle syntyy väkisinkin sellainen intuitio, että tekijä tunsi Jussin, muttei kuitenkaan ollut tälle kovin läheinen(?)

Olisiko joku voinut pyytää Jussia antamaan perintörahansa Ior Bockin "työn hyväksi", esim. temppelikaivauksiin ja suuttua, kun Jussi kieltäytyi? Eikös tässä ketjussa todettu aiemmin, että Jussi aikoi käyttää perintörahansa/-rahojaan kaivon rakentamiseen perheen kesämökille? Siksi minusta ei olekaan ihme, että isä kaipasi poikaansa sovitusti mökille, kun oli yhteinen kaivoprojektikin suunnitteilla.
En esiinny nimimerkillä "Marja" tai muilla M-kirjaimen sisältävillä nimimerkeillä. Toisin kuin minuna netissä esiintymään, pyrkivä, jo vuosia vainonnut ja mustamaalannut TimoP-mies.
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Perry kirjoitti:Onkohan poliisilla tekijän sormenjälkeä?

Jos ei ole, niin onkohan yritetty saada sormenjälki teipin tahmealta puolelta? Nykytekniikoilla lienee semmoinenkin mahdollista, ainakin jonkinlaisella laadulla. Vuonna 1988 oli tuskin tuommoisia tekniikoita. Sitä en tiedä onnistuuko noin vanhaan teippiin... (ja onko sitä muovia/teippiä edes jossain enää tallessa)

Teippiin jää usein sormenjälkiä, sitä kun on niin vaikea laittaa käsineet kädessä. Samoin voi olla vaikea ajatella että liimapuoleen jäisi käyttökelpoista jälkeä, eli joku "paketti" pyyhitään jälkeenpäin rätillä, mutta sormenjälki on tallessa teipin ja muovin välissä...

edit: tekniikkapuolesta löytyi juttuakin... http://books.google.fi/books?id=tbvAjIt ... ge&f=false
Tosi hyvä pointti. Ei ollut dna-tunnistetta käytössä. Ihan varmasti poliisi on ottanut sormenjäljen. Tosin tuollainen himo-siivooja varmaan käytti hanskoja paketointihommissakin.
bonsil
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja bonsil »

Jack the Ripper kirjoitti:Eikö kukaan muista aamuöistä pakettimiestä? 01-05 oli minfossa miehen viesti, aika veretön ruumis pantiin pakettiin. Oliko tuo sitenkin joku copy-cat etc. Missä veri?
Siis 01-05?? pvm? kelloaika? Mihin se viesti hävisi?
Modus operandi
Alokas

Viesti Kirjoittaja Modus operandi »

LAWoman kirjoitti:Paljon uusia juttuja tullut täällä esiin. Paljon enemmän kuin ohjelma antoi ymmärtää ensimmäisessä jaksossa, toivottavasti toisessa osassa otetaan iso harppaus eteenpäin. Kovasti kuitenkin ihmettelen mitä poliisilla voisi olla, joka tekisi tapauksen lähes selvenneeksi jos vain näyttö puuttuu? Eihän julkisuudessa tunnuta tietävän yhtään mitään siitä mitä Jussin elämä Helsingissä oli, saatika viime päivistä juuri mitään!
Kerroit ihmetteleväsi kovasti miten poliisi on voinut aikoinaan sanoa, että he tietävät tekijän, mutta vain näyttö puuttuu? Sopii ihmetellä. Se on kuitenkin tosiasia. Voihan olla ollut kyseessä, myös poliisin "taktinen" vedätys, mutta itse siihen en juuri nyt usko. Poliisi saattoi olla aika "hukassa" tämän jutun tutkinnan kanssa, koska mitään konkreettisempaa näyttöä ei saatu ja juttu ei auennut. Tänne forumille tulee paljon tarinaa ja osa niistä on varmastikin aika kaukana todellisista tapahtumista Jussin elämässä. Poliisia kiinnostaa tietenkin eniten se, kuka oli Jussin kanssa tuona yönä, jolloin surma tapahtui. Toki tähän päädytään erilaisten tutkimusten kautta. Itse muistan, että sinä yönä, jolloin Jussi on kuollut satoi stadissa kaatamalla aika pitkään. Sen voi joku tsekata, vaikkapa jostakin sääpalveluiden arkistosta. Kyselin joskus huumepuolen tutkijalta tästä jutusta. Hän itse otti asian esille. Pyysin konstaapelia kertomaan minulle jotakin, mitä poliisi tietää. Hän sanoi,, ettei voi kertoa, mutta on nähnyt kuvat tekopaikalta. Kysyin sitten, että jos juttu on sairausluokassa tekotapana asteikolla 1-5, niin mihin mittari heilahtaa. Poliisimies vastasi lähes huutaen, että se on 5!. Tämän teon takana voi todellakin olla mielipuoli, psykoottinen henkilö, joka on jostakin syystä "kilahtanut" ja se on sitten johtanut tämänkaltaiseen rikokseen. Motiivia poliisikin etsii. Sitä spelkuloidaan täälläkin. Voisiko kysymyksessä olla häpeäraivo?
Odotellaan miten juttu etenee. Usein rikostutkinnassa tarvitaan hieman onneakin. Tässä tapauksessa asia ei varmaankaan selviä, ellei tekijä itse sitä lopulta tunnusta. Viimeisessä rosiksessa se kuitenkaan nostetaan pöydälle. Mutta hyvä olisi puhdistaa pöytä ja ennen sitä, vai mitä?
Atlanta
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Joo, ei ollut kännyköitä tuohon aikaan. Mökillä oli varmaan puhelin, millä yritettiin Jussia tavoitella. Kun ei yhteyeeä saatu, ei auttanut isän kuin hypätä autoon ja tulla katsomaan, mikä hätänä.
Hän oli ehkä aiheestakin huolissaan; pojalla oli huumetausta, joten syytäkin oli. Varsinkin, kun poika oli saanut tai oli saamassa rahaa. Saattoi pelätä onnettomuuttakin, mutta tuskin mitään tällaista.
Kaivoprojektiin tarkoitetut rahat saattoivat olla asunnossa. Ei tuohon aikaan automaateilta niin vaan viikonloppuna rahaa nosteltu, eikä laskuja maksettu intetnetissä. Mutta voi olla, ettei rahoja vielä ollut saatu tai nostettu.
Se olisi hyvä motiivi.

Tuli minullekin mieleen, että tekijä on tuttu, ehkä läheinen. Hän ei lopultakaan halunut hävittää Jussin ruumista, vaan halusi. että se muka löydetään. Saattoi ajatella kaverin omaisiakin. Siksi oli vain piilotettu. Tuo surmaaja saattoi olla jopa hautajaisissa.

Tekijä on voinut viedä kaikki veriset tekstiilit pois ja tuoda vaikka kotoaan tilalle puhtaat. Tuskin Jussin isä muisti tai tutkijat tiesivät, millaisia tekstiilejä asunnossa oli.

Eikä surman ole tarvinnut teräaseella tapahtua, on voitu hakkaakin kuoliaaksi. Ehkä vähän viimeistelty teräaseella.
Poliisi ei ole tarkemmin kertonut.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
poepporoo
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja poepporoo »

Modus operandi kirjoitti:
Kerroit ihmetteleväsi kovasti miten poliisi on voinut aikoinaan sanoa, että he tietävät tekijän, mutta vain näyttö puuttuu? Sopii ihmetellä. Se on kuitenkin tosiasia. Voihan olla ollut kyseessä, myös poliisin "taktinen" vedätys, mutta itse siihen en juuri nyt usko. Poliisi saattoi olla aika "hukassa" tämän jutun tutkinnan kanssa, koska mitään konkreettisempaa näyttöä ei saatu ja juttu ei auennut. Tänne forumille tulee paljon tarinaa ja osa niistä on varmastikin aika kaukana todellisista tapahtumista Jussin elämässä. Poliisia kiinnostaa tietenkin eniten se, kuka oli Jussin kanssa tuona yönä, jolloin surma tapahtui. Toki tähän päädytään erilaisten tutkimusten kautta. Itse muistan, että sinä yönä, jolloin Jussi on kuollut satoi stadissa kaatamalla aika pitkään. Sen voi joku tsekata, vaikkapa jostakin sääpalveluiden arkistosta. Kyselin joskus huumepuolen tutkijalta tästä jutusta. Hän itse otti asian esille. Pyysin konstaapelia kertomaan minulle jotakin, mitä poliisi tietää. Hän sanoi,, ettei voi kertoa, mutta on nähnyt kuvat tekopaikalta. Kysyin sitten, että jos juttu on sairausluokassa tekotapana asteikolla 1-5, niin mihin mittari heilahtaa. Poliisimies vastasi lähes huutaen, että se on 5!. Tämän teon takana voi todellakin olla mielipuoli, psykoottinen henkilö, joka on jostakin syystä "kilahtanut" ja se on sitten johtanut tämänkaltaiseen rikokseen. Motiivia poliisikin etsii. Sitä spelkuloidaan täälläkin. Voisiko kysymyksessä olla häpeäraivo?
Odotellaan miten juttu etenee. Usein rikostutkinnassa tarvitaan hieman onneakin. Tässä tapauksessa asia ei varmaankaan selviä, ellei tekijä itse sitä lopulta tunnusta. Viimeisessä rosiksessa se kuitenkaan nostetaan pöydälle. Mutta hyvä olisi puhdistaa pöytä ja ennen sitä, vai mitä?
Niinpä. Joku lökäpöksy nisti tai paatunut pikkurikollinen olisi jo jäänyt kiinni tyyliin ekassa mutkassa, hoippuessaan asunnolta pois. Häpeä on kyllä aikamoinen sytyke raivolle..toisaalta tuollainen hullu ei välttämättä ole edes raivostunut tai ainakaan mistään aiheesta. Motiiviksi saattaisi riittää pelkkä se, että näkee uhrin heikkona, puolustuskyvyttömänä, ehkä jotenkin "alempi kastilaisena" verrattuna itseensä. Ehkä tilanne on ollut tekijälle "juhlallinen" ja taustalla on voinut soida vaikka jokin klassisen operetti. Ja tällainen henkilö käyttäytyy muuten moitteettomasti mutta hänessä on "jotain pieniä sosiaalisia outouksia", mihin ei sen enempää ole kiinnitetty huomiota.
How do you hold a moonbeam in your hand?

-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-
Perry
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Perry »

Jack the Ripper kirjoitti:Tosin tuollainen himo-siivooja varmaan käytti hanskoja paketointihommissakin.
Kannattaa kokeilla käsitellä teippiä erilaisilla hanskoila, on meinaan erittäin hankalaa puuhaa.
Ellei sitten ollut semmoista teippaushärveliä.
poepporoo
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja poepporoo »

Maruna kirjoitti:
poepporoo kirjoitti:Jarmo: Nuo "säkitystapaukset". Mitäs muita syitä on "säkittää", kuin sotkun estäminen? Esim. kuljetuksen aikana autossa, portaissa yms.?

Lisäys: eikö vapaana roikkuvista raajoista (kädet ja jalat) kantaminenkin olisi helpompaa, vai eikö?
Kuten "Poliisi kertoo" - kirjasarjan artikkeleistakin käy ilmi, jopa ryyppyporukoissa tehdyissä surmissa tutun kaverin ruumis pyritään joko kokonaan siirtämään (esim. sohvan taakse) pois näkyvistä tai edes peittämään jollakin (esim. huovalla). Muistan jostakin lukeneeni, että juopottelijat peittivät kuoliaaksi puukottamansa kaverinsa huovalla, koska "vainajan eloton tuijotus kiusasi" elossa olevia.

Jos surmaaja on tuntenut Jussin, hänen olisi varmasti ollut ahdistavaa ja erittäin vaikeaa lähteä kuljettamaan tämän ruumista, epäkunnioittavasti ja tunteettoman ronskisti, käsistä ja/tai jaloista roikottamalla.

Ruumis, konkreettinen ja kipeä todiste Jussin kuolemasta, on varmasti haluttu häivyttää teon jälkeen näkyvistä, siististi pakkaamalla. (Totean, että kyllä normaaliinkin vainajien käsittelyyn kuuluu heidän "pakkaamisensa", leuka paikoilleen ja jalat yhteen sitomalla, sairaaloissa. Lisäksi vainajat peitetään valkoisella paperilakanalla sairaaloiden vuodeosastoilla, ennen ruumishuoneelle vientiä. En työskentele sairaalassa, mutta kolmasti olen nähnyt omaiseni laitettuna.)

Ehkä Jussin ruumiin huolellisessa paketoinnissa on jo ollut mukana tekijän katumustakin, ja halu jäljitellä normaalia vainajan käsittelyä eikä pelkästään halu valmistella ruumis asunnosta poiskuljetettavaksi(?)

Minulle syntyy väkisinkin sellainen intuitio, että tekijä tunsi Jussin, muttei kuitenkaan ollut tälle kovin läheinen(?)

Olisiko joku voinut pyytää Jussia antamaan perintörahansa Ior Bockin "työn hyväksi", esim. temppelikaivauksiin ja suuttua, kun Jussi kieltäytyi? Eikös tässä ketjussa todettu aiemmin, että Jussi aikoi käyttää perintörahansa/-rahojaan kaivon rakentamiseen perheen kesämökille? Siksi minusta ei olekaan ihme, että isä kaipasi poikaansa sovitusti mökille, kun oli yhteinen kaivoprojektikin suunnitteilla.
Hyviä pointteja, jos uhri ollaan valmisteltu pois kannettavaksi. Mutta jos se ei ole ollut aie, niin silloin olisi riittänyt nosto/raahaaminen raajoista piilopaikkaan asunnon sisällä? Tuo paketoiminen on "älytöntä" sinällään, mielestäni, ellei siihen liity jotain tekijälle ehkä vertauskuvallista tai juurikin sitä, että yrittää sitä tekoaan saada tekemättömäksi. Tai ei ainakaan itsensä tekemäksi. Tunnesiteeseen en tässä tapauksessa oikein usko, ja sen mukanaan tuomaan "kunnioitukseen".
How do you hold a moonbeam in your hand?

-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-
Vastaa Viestiin