Jussi Helasvuon surma -Helsinki v. 1988

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
jarmo.janis
Vic Mackey

Re: Jussi Helasvuon surma -Helsinki v. 1988

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

Täällä on tuotu esiin sitäkin että tekijä saattaisi olla nainen. Mielestäni kuitenkin se mitä asunnossa arvellaan tapahtuneen varsinaisen murhan jälkeen on liian vaikeaa yhden naisen tehtäväksi. Kun huomioidaan viimeaikoina toisinaan esiintuyneet tapaukset, joissa naiskaksikot on milloin milläkin tekosyyllä muiluttaneet itsensä uhrin asuntoon ja tehneet pääsääntöisesti murhaa pienempää pahuutta, en voi olla ajattelematta seuraavaa.
Asuntoon on uhrin suostumuksella (nainen tekijänä versiossa) tullut kaksi naista ja huomattuaan uhrin asunossa jotain uutta hienoa, josta kukaan muu kuin uhri ja tekijät ei tiedä koska se on ostettu ehkä vasta samana päivänä. Tällöin he ovat päättäneet ryöstää Jussilta vain sen uuden tavaran jota kukaan muu kuin Jussi tai tekijät ei tiedä. Ryöstö vaan on mennyt tappamisen asteelle koska uhri on pannut tiukasti kampoihion ja ryöstäminen ei ole huomaamatta onnistunut. Vähän isompaakin uhria pystyy naisetkin kaksin käsittelemään nyt nähdyllä tavalla.

Onkohan lähialueen kyseistä muovia myyneet liikeet tarkastettu poliisin toimesta hävikin tai ohimyynnin selvittämiseksi. Varmasti helsingissä on ollut, kaiken maailman muiden kauppojen lisäksi, myös sellaisia kauppoja joissa myydään puutarhureille sopivaa tarviketta. Eikös siellä ole (tai ainakin silloin oli) niitä siirtolapuutarhoja, joiden tonteilla mökkien omistajat sai harrastaa pienimuotoista viljelyä. Mielestäni sitä muovia ei siis pakosta ole ollut tarve lähteä hakemaan sipoosta asti kuten joku täällä esitti.
Salander
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Salander »

Atlanta kirjoitti: Jos Jussi ei saavu työpaikalleen, soitetaan siskolle tai isälle. Sisko ponkaisee asunnolle. Hän kävi yksin. Niin kävikö sisällä, oliko avain, vai soittiko vain ovikelloa? Ja miksi? Jussi oli 28-v. Kun minä olin tuon ikäinen kymmenisen vuotta aikaisemmin ja olin omillani, niin ei ainakaan minun äidilleni olisi soitettu, vaikken olisi töihin ilmestynytkään.

Olikovatko omaiset kuitenkin huolissaan? Osasivatko pelätä jotain tällaista? Kuinka työnantalla edes oli isän/siskon numero?
Monissa työpaikoissa pyydetään lähiomaisten tiedot esimerkiksi tapaturman varalta. Kun Jussilla ei mitään puolisoa ollut, niin onhan sisko ja/tai isä aika luonnollinen valinta siihen. Jos ovat sitten näitä tietoja katsoneet aiheelliseksi käyttää kun ei Jussia töissä näkynyt. On ihan mahdollista että siellä työpaikalla on ollut ihan inhimillistä väkeä töissä, jotka ovat aidosti huolestuneet siitä että Jussille on ehkä tapahtunut jotain, mutta tieto vain ei ole kulkeutunut sinne asti.
"The darkest place is under the candlestick"
bonsil
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja bonsil »

Belker kirjoitti:Laitoin 3 kysymystä, en huomannut tietämystä.
??????... Mistä on tullut puhe, että siellä asunnolla olisi käynyt joku goisimassa? Joku jolla ei ollut omaa asuntoa? jospa on tullut hakemaan yösijaa ja Helasvuo on passittanut ulos sateeseen? Sitten on päässä kilahtanut, muovia tetysti löytää vaikka puistotyöntekijältä pöllittäväksi ja teippiä, jos on sitten tullutkin siivoamaan. arvauksia, arvauksia....
Atlanta
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Minä heitin sellaisenkin vaihtoehdon, että joku Jussin asunnoton kaveri, jonka ehkä muutkin tuntevat tai eivät tunne, yöpyy ja viettää aikaansa Jussin asunnossa silloin tällöin. Voi olla juuri tällainen liikkuvaa elämää viettävä hippi tai työnsä puolesta liikkuva. Tai muuten ilman asuntoa. On milloin missäkin.
On juuri käynyt, kuten bonsil sanoi. Ei Jussi sillä kertaa halunut ottaa.
Mutta tämä on vain arvaus. Kun mitään motiivia en keksi.

Samoin kuin Jarmon veikkaus voi olla oikea. Mutta tekijänä/tekijöinä miehet. Jussi on ostanut vaikka uuden kameran sinä päivänä. Valokuvaustahan hän harrasti. Kukaan muu kuin uhri ja tekijät tiesivät siitä. Tuolloin vielä maksettiin käteisellä.Kuitti ja takuulappukin on viety.

Niin, kyllä minä sen tiedän, että työnantajalle annettiin jonkun sukulaisen tiedot. Se, että sisko käy katsomassa, on vielä OK. Onhan mahdollisuus, ettei itse kykene ilmoittamaan mitään.
Mutta varmasti isä on huolissaan, koska tulee myös paikalle. Varmasti pelkää Jussin unohtuneen johonkin hörhösakkiin. Ja sen ymmärrän.

Mutta muuten tässä on jotain mätää. Aina kun poliisi on vaitonainen, niin tietää, että kyse on paljosta muustakin, mitä meille kerrotaan.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
LAWoman
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja LAWoman »

Itse peräänkuulutin aiemmin ihmisiä Jussin Helsingin ajoilta. Heistä ei ole paljoa kuulunut. Yhdessä kommentissa oli maininta, että Jussi oli kaverin kaveri ja hänellä oli ilmeisen pieni piiri läheisiä Helsingissä eikä päästänyt välttämättä ihmisiä helposti lähelleen. Tämä vahvisti käsityksiäni Jussista. Toisen Murharyhmän jakson jälkeen käsitin myös sen miksi kyselimiäni Helsingin tuttavia ei ole niinkään löytynyt... Lähiipiiri on pieni ja tekijä löytyy kaikkien merkkien mukaan lähipiiristä. Osa aavistaa ja epäilee, mutta kuka uskaltaa puhua. Joku on vielä antanut tekijälle valheellisen alibinkin. Kaikki on selvää, mutta ei silti riitä, kun tekijä ei myönnä mitään.

Perhana. Nyt peräänkuulutan vielä lisää näitä Helsingin läheisiä. Puhukaa nyt joku, myöntäkää se valheellinen alibi.
There's a killer on the road
His brain is squirmin' like a toad
Take a long holiday
Let your children play
If ya give this man a ride
Sweet memory will die
Killer on the road, yeah.
poepporoo
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja poepporoo »

Hyviä kysymyksiä monella täällä. Puolesta ja vastaan :) tuo, ikkunan mahdollinen auki olo..olikohan verhot olleet alhaalla kuitenkin ikkunoissa? Kyllähän myös sisäpihan puoleisiin ikkunoihin voi olla hyvä näkyvyys, ahtaasti asutussa pääkaupungissamme. Aika riskaapeliä olisi verhot auki "touhuta"? Ehkä ikkuna oli auki tuuletuksen vuoksi? Tai mistä sitä tietää, kuka sen on avannut. Ehkä joku asuntoa tarkistamaan tulleista, "ummehtuneen hajun" vuoksi? Joka ei silloin vielä niin pistävä. Ei vain pitänyt merkitysellisenä siitä mainita..ja sitten nuo sukulaisten vierailut asunnolla. Soittaahan olisi myös voinut eri päivinä? Tai ehkä tehtiin myös niin..mietin vain, olisiko mahdollista, että joku heistä on siivonnut kämppää(myös tekijän lisäksi)? Ja sitten tajunnut myöhemmin mahdollisesti hävittäneensä toditusaineistoa tahattomasti? Kun kerta siivousjälki on niin priimaluokkaa..
How do you hold a moonbeam in your hand?

-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-
turhaa vaivaa?
Alokas

Viesti Kirjoittaja turhaa vaivaa? »

dear L.A.WOMAN,,,Jusan lähipiirin puolesta haluaisin esiintuoda seuraavaa:ensinnäkin käsittääkseni kaikki mitä tiedämme on laulettu aikoinaan poliisille ja vielä moneen kertaan,,,
toisekseen silloisen pääepäilyn alibi menee hänen kotipiiriinsä...sieltä ainakin minä nyt ensimmäiseksi hakisin sen todistajan esim. valheenpaljastuskoneeseen mikäli sellainenkin tekniikka otettaisiin jutun tutkinnassa käyttöön (toivottavasti!)...eikä meillä lähipiiriläisilläkään ole mitään tunnustusta saati sitten teknistä näyttöä vaan ainoastaan lähinnä psykologista profilointia silloisesta pääepäilystä emmekä voi aivan sataprosenttisen saletteja tietenkään olla,,,jos poliisi nyt syystä tai toisesta haluaisi meitä lisäpuhutella niin se sopii vallan mainiosti mutta kuten sanottu se näyttö se näyttö! se meiltäkin uupuu,,,
fränkkä
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja fränkkä »

Tälläistä tämä on. Nykypäivänä me harrastelijatkin tiedetää yhtäsuntoista asioista. Kirjoista ne on muutkin tutkijatkin oppineet tai opettajat. Tutkimus tietoa vaikka miten. Täytyy kunnioittaa noita poliisin 7 mappia, kovin ihmeelinen ihminen ei tarvitse olla pystyäkseen päättelemään miten pitäviä todisteita siellä nyt voisi olla. Sillä niitä täytyisi saada hiukan rautettua.

Ajatelkaa nyt. Alibi tekee jutun, jossa kerrotaan jo sarjassa nähty, vanha tieto. Höystetään sitä jussin hesa kavereilla ja lapsuuden kavereilla. Tietty jussin kuvat ja pohjapiirros, siihen muutama muu. Kuva mursu viiksistä. Hurraa. Tuon tyyppisen satuilun voisi julkaista vaikka seiskassa. Pakko tutustua ennenkö tulee kaupat... :shock: ellei lahtonen ole niin kehveli, että pakkaa tuon "mansikkamuoviin".

Meikä saattaisi olla niin ahne paska, että miettisin (kannattas teidänkin)voisinko itte saada hiukan hilloa. Toivottavasti lahtonen on niin sydämmelinen, että muistaa rosentit murharyhmälle. Jos tuo juttu jää torsoksi niin laittakaa tilinumero, saan ohjata alibin hinnan sinne+bonus hyvästä uuden tyyppisestä ohjelmasta. Meikäläiselle aiheuttanut jännitystä, tuo kalusto. Pelko, että ohjelman mahd. Jatko kuihtuisi siihen, ettei tuo teitin konttori/kahvihuone mene katsastuksesta läpi :wink:

kyllä noita epäilyjä riittää, paljon ei tarttis kun vois heittää puolet menemään. Minua kun kiinnostaa omat juttuni. Niin olisi se kuitenkin pieni pettymys jos poliisin suurin epäily on bock ja huumeet. Mursuviiksi kuihtuu jo siihen, ettei sitä ole löytynyt, niin vaikea sitä on sinne jussin asunnolle saada, sitä pysty todistaan millään.

siskohan ei välttämättä tiedä mistään mitään, osaa aavistaakaan tässä isä yhteydessä. Tuskin isä niin olisi halunnutkaan. Näissä isä/poika ja toisinpäin riidoissa kyllä helposti perutaan kaivo sunmuutki, niin kuin tiedätte. Äiteen ja siskon kanssa pärjätään paremmin. Helposti se tämäkin kuihtuisi. Mistä hemmetistä näitä voi tietää, ennen kuin poliisi raottaa mappeja.

Hetkonen muuten, joku kertoi jutelleen jussin isän kanssa koulun 50 vuotis juhlissa. Isä oli maininut jotain uutta tulleen esille ja että voisi selvitäkkin.... :shock: eikö tuo ole paska puhetta, en minä usko, kun juttu on kesken, niin poliisi menisi tuollaisia höpöttään ja veikkaileen jussin isälle. Kyllä varmaan joo. Tämä olisi kyllä kiva saada tietää, onko poliisi noin todella infonnut.
Viimeksi muokannut fränkkä, Su Joulu 08, 2013 7:40 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
NiskaLenkki
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja NiskaLenkki »

Saattaa olla, että tässäkin tapauksessa voisi vielä nykytekniikalla löytyä uusia todisteita, mikäli uudelleen tutkittaisiin Jussin päällä olleet vaatteet, pakkausteipit, muovit, surma-ase ja kaikki konkreettinen mitä poliisilla on.

Jukka Karleniuksen tapauksessa ilmeisesti löydettiin uutta näyttöä lähes 20 vuoden jälkeen surmatyöstä, mutta päätekijä oli menehtynyt jo aiemmin.
Jussin surmatapa oli kuitenkin sen verran fyysinen ja tekijä on ollut hyvin lähellä, ihme jos ei mitään jälkiä ole itsestään jättänyt.

On hyvin todennäköistä, että tekijäkin on aikoinaan tästä kuulusteltu.. Onko niin ettei hän ole mitenkään erottunut vai onko poliisilla epäilys tekijästä, mutta näyttö puuttui.

Itse surmatekohan on ollut sellainen, joihin syyllistyneet ovat usein jossain "tiloissa" (päihteet, psyykkiset häiriöt). Teon jälkeen tappaja on kuitenkin siivonnut huolellisesti ja kätkenyt Jussin ruumiin, joka ei ole ihan tavallista vastaavien väkivallantekojen yhteydessä. Kun tuota tekijän syyntakeisuutta ja mielentilaa jossakin viestissä mietittiin.. Onpahan tuo ainakin ymmärtänyt syyllistyneensä rikokseen ja ilmeisen järjestelmällisesti pyrkinyt hävittämään todisteita ja välttämään kiinni jäämistä.

Kaatosade kyseisenä yönä on saattanut suojata tekijää.. vähätkin kulkijat kiirehtivät ja kävelevät pää kumarassa jne. Tekijä voi poistuessaan suojata kasvojaan takin alle, kun on välttävinään kastumista.
jarmo.janis
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

Tämä tekohan tapahtui aikana jolloin dna menetelmää, sen vaatimaa näytteenottotarkkuutta tai varovaisuutta uhrin käsittelyssä ei vielä tunnettu. Aika moni kuitenkin uhria käsitteli sen jälkeen kun hänet löydettiin. Joten dna jälkiselvittelyn kannalta ekana pitäisi tehdä listat niistä joilla oli luvallinen tehtäviinsä liittyvä syy käsitellä uhria löytmisen jälkeen, hankkia heidän näytteensä (joka saattaa olla vaikeaakin jos porukkaa on ehtinyt kuolla) ja siten vertailla näytteet. Tällöinkin jää varmaan jonkinmoinen määrä ihmisiä, joiden dna löytö saattaa olla viaton mutta jota ei pystytä selvittämään.
fränkkä
Neuvoja-Jack

Juu, ei tunnettu, eikä tiedetty mitä tänäpäivänä, mutta monet muut keinot tunnettiin ja ainakin osan näistä tunsi tekijäkin. Tuo muoviin pakkaaminen minuakin kiinnostaa, mitä sieltä sisältä löytyy jussin lisäksi tai päältä. Päätös, että paketoin sitten kätkempä tuon tuonne ja siivous, kun itse murhakin piti suorittaa ja poistua paikalta, niin siinä onkin suoritus. Kertakaikkiaan kova hermoinen, se oli siinä ja ovi kiinni. Miettikääpä mitä tuollainen hyvin siivoaminen pitää sisällään.

Olikohan kämpässä tai muualla mitään merkkiä siitä jussin reissuun lähdöstä. Jos piti jotakin rojektia tehdä, niin miten sitä siihen aikaan. Tulet töistä, pakkaat, käyt kaupassa, ajat autolla hommaat tarvikkeet jaapa jaa. Näin on varmasti silloin tehty, mutta pikkasen on eritavalla asioita suunniteltu ja järjestelty. Olen minäkin silloin eläny, mutta ihan huomiona kuitenkin, että esim, kaikki tavara ei ollu prismassa, eikä siwa ollu auki yhtä myöhään,,, niin ja tiedättehän nuo rautakauppiaat :wink: ja silloin oli vielä tilikirjatkin kaupoissa.
WalkingDisaster
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja WalkingDisaster »

fränkkä kirjoitti:
Olikohan kämpässä tai muualla mitään merkkiä siitä jussin reissuun lähdöstä. Jos piti jotakin rojektia tehdä, niin miten sitä siihen aikaan. Tulet töistä, pakkaat, käyt kaupassa, ajat autolla hommaat tarvikkeet jaapa jaa. Näin on varmasti silloin tehty, mutta pikkasen on eritavalla asioita suunniteltu ja järjestelty. Olen minäkin silloin eläny, mutta ihan huomiona kuitenkin, että esim, kaikki tavara ei ollu prismassa, eikä siwa ollu auki yhtä myöhään,,, niin ja tiedättehän nuo rautakauppiaat :wink: ja silloin oli vielä tilikirjatkin kaupoissa.
Mistä reissusta oikein puhut? Ja mitkä tilikirjat? Ei toi nyt sentään 50 -luvulla tapahtunut.
Modus operandi
Alokas

Viesti Kirjoittaja Modus operandi »

LAWoman kirjoitti:Itse peräänkuulutin aiemmin ihmisiä Jussin Helsingin ajoilta. Heistä ei ole paljoa kuulunut. Yhdessä kommentissa oli maininta, että Jussi oli kaverin kaveri ja hänellä oli ilmeisen pieni piiri läheisiä Helsingissä eikä päästänyt välttämättä ihmisiä helposti lähelleen. Tämä vahvisti käsityksiäni Jussista. Toisen Murharyhmän jakson jälkeen käsitin myös sen miksi kyselimiäni Helsingin tuttavia ei ole niinkään löytynyt... Lähiipiiri on pieni ja tekijä löytyy kaikkien merkkien mukaan lähipiiristä. Osa aavistaa ja epäilee, mutta kuka uskaltaa puhua. Joku on vielä antanut tekijälle valheellisen alibinkin. Kaikki on selvää, mutta ei silti riitä, kun tekijä ei myönnä mitään.

Perhana. Nyt peräänkuulutan vielä lisää näitä Helsingin läheisiä. Puhukaa nyt joku, myöntäkää se valheellinen alibi.

Tarina Jussista elää täällä edelleen ja se lienee tarkoituskin. Jussi itse tosin on kuollut 25 vuotta sitten omaan kotiinsa ja hänen viimeistä vierastaan jahdataan yhä. Poliiseilla oli mahdollisesti pääepäilty tutkinnan ollessa aktiivisessa vaiheessa. Tämä pääepäilty saattoi hyvinkin olla se sama henkilö, jota meistä muutama myös ajatteli mahdolliseksi tekijäksi. Hänelle antoi alibin eräs toinen henkilö. Ja suuresti epäilen, ettei tämä alibin antaja ainakaan nyt lue näitä foorumeita. Itse tekijä tosin sen voi tehdä. En voi olla varma onko tämä tuon ajan tuttumme todellakin syyllistynyt tähän tekoon. Uskon itse, että tekijä on ollut mies. Hän on Jussin, niin hyvä tuttu, että on päässyt Jussille kylään. Tekijä on toiminut yksin. Tapahtumat asunnolla ovat hämärän peitossa. Henkirikoksen on laukaissut joku tapahtumaketju Jussin asunnolla tai muhimassa ollut "ristiriita" Jusan ja tekijän välillä. Tekijä on ollut mielipuolisessa tilassa, koska vain psykoottinen henkilö kykenee tekemään tämänkaltaisen rikoksen. Jussihan on voinut aluksi kuolla vaikkapapa "vahingossa" esim. tukehtumalla. Tämän jälkeen tekijä on siirtynyt primitiivireaktioon purkaen jonkun syvän itsessään olevan angstin Jussiin. Teon erityinen raakuus kertoo tekijästä muunkin kuin sen, että tekijällä on ollut läheinen tunneside Jussiin. Teon raakuudesta en tiedä muuta kuin mitä muistan lehdissä tuolloin olleen ja poliisien kertomukset meille. Koska poliisi kyseli Jussin sukupuolisesta suuntautumisesta ainakin tutkinnan alussa on rikoksen täytynyt olla myös todennäköisesti seksuaaliväritteinen. Tosin noina vuosina Helsingissä surmattiin koteihinsa useita homomiehiä, ns. viinurisurmat. Nämäkin rikokset ovat edelleen selvittämättä. Poliisin mukaan teoilla ei olisi yhteistä tekijää. Jos Pasilan murharyhmä avaa uudelleen jutun tutkintaa, niin se on hyvä. Tosin edelleen epäilen riittääko edes tekijän tunnustus tuomioon asti. Ainakin tekijä voisi saada mielenrauhan tästä jos hän valitsee tunnustamisen. Mutta jos tekijä sittenkin olisi joku muu kuin meistä jotkut saattavat ajatella hänen olevan, niin silloin minulla ei ainakaan ole mitään todellista tietoa tähän juttuun. On vain omat kokemukset tuolloin ja ihmettely siitä miten lähelle juttu tuli minuakin, vaikken ollut itse edes Jusan frendi, kuten läheiseni oli. Sen selvittäminen ei kuitenkaan mielestäni kuulu nyt tänne. Olin itse vähän tapahtuman jälkeen tuolloin Asematunnelissa sijaineessa ravintola Sheriffissä. Siellä oli "iltaa viettämässä" myös muutama väkivallan tutkija ja ellen väärin muista toinen oli tämä Jansson. Poliisit sanoivat tuolloin, että jos meillä on oma epäilymme tekijästä, niin koittakaa saada hänet tunnustamaan. Ihan saletiksi en tätä keskustelua muista jota tuolloin käytiin. Siitä on pitkä aika ja ne olivat vielä vuosia, jolloin itsekin olin elämäni kanssa vähän tuuliajolla. Onneksi en enään ole. Olihan se niin, että Jussi löydettiin tiistaina asunnoltaan? Satuin ajamaan fillarilla tuolloin sen aikaisen tyttöystäväni kanssa Vuorimiehenkadulla. Se oli aamupäivää tai vähän sen jälkeen muistaakseni. Näin Vuorimiehenkadun mäessä viinakauppaa vastapäätä olevan teknisen toimiston auton jonka etupenkillä istui kolme vakavailmeistä poliisia tutkien jotakin papereita. Yksi heistä oli muistaakseni nainen. Alempana Vuorimiehenkadulla oli RP:n lada keskellä katukäytävää tyhjillään. Sanoin naisystävälleni, että tässä on täytynyt tapahtua henkirikos. Naisystäväni ihmetteli, että miten sellaista voin ajatella? Tein johtopäätökseni, siitä että paikalla olivat nämä rikospoliisin autot, tutkijoiden ilmeet autossa, sekä käsitin heti, ettei Vuorimiehenkadulla sijaitsevaa pankkia ollut ryöstetty, eikä muutakaan liikettä. Olin heti sitä mieltä,että nyt on tapahtunut tuon ajan poliisitehtävä numero 3 ja osuin tässä valitettavasti oikeaan. Mutta oliko se tiistai, näin muistaisin?
Jussin löydyttyä poliisit lähtivät melko pian yhteen osoitteeseen ja vähän sen jälkeen poliisit tulivat meillekin. Hyvin nopeasti poliisi selvitti kuitenkin sen, ettei meillä ollut tämän itse rikoksen kanssa mitään tekemistä. Me auttaisimme rikoksen selvittämisessä jos suinkin voisimme. En salaa mitään, mutta en voi tänne kuitenkaan kirjoittaa mitään omasta epäilystäni enempää. Se ei olisi viisasta. En voi henkilöidä häntä täällä. Odotan niitä lehtileikkeleitä jutusta tänne saitille, odotan Alibin mahdollista juttua Jussista. Ja eniten odotan sitä, että tämä henkirikos, joka on saanut mielestäni jopa demonisia muotoja vihdoinkin selviäisi. Jussin isä ei surmannut poikaansa, tähän näkemykseen en usko. Mikään palkkamurhaaja ei surmannut Jussia huumemaailman kostona. Jussin perintörahojen perässä ei juossut surmaajaa. Kukaan naispuolinen henkilö ei surmannut Jussia ja kätkenyt häntä vuodesohvaan, tähänkään en usko. Ior Bockin porukoissa liikkui kaikenmaailman hippejä ja guruja. Iorin saunasolmujengissä oli kyllä monenlaista fakiiria, mutta oliko siellä Jussin surmaaja, tuskin? Edelleen pidän erittäin uskottavana, että Jussin surmaaja oli hänelle läheinen monien tuntema henkilö. Ei mikään yöllinen salanukkuja Jussilla tai muu haihattelija jostakin tuulesta temmattu murhamies. On suuri ihme jos tämä rikos ratkeaa, se voisi olla helpotus todella monelle, joita asia on painanut enemmän tai vähemmän vuosikymmeniä. Ja se olisi myös ratketessaan näiden vuosien jälkeen harvinaisen poikkeuksellinen koko suomalaista rikoshistoriaa ajatellen.
fränkkä
Neuvoja-Jack

Modus operandi toikin nyt esiin sen mitä tässä ihmetelty. Tuo juoni on ollut pääteltävissä. Ilkeetä tämä on kun joutuu heitellä tänne eriepäilyjä, ennen kuin joku tulee ja sanoo tämän näin. Mikä hemmetti siinä nyt sitten niin vaikeaa oli, ettei voinut sarjassa kurre sanoa, on selkeä epäily olemassa. Herranjestas kun epäily on muillakin ja vielä nuin lähellä tai jospa sano, mutta leikattu pois, että saadaan juttua älibiiin. Tämä humppa kääntyy tuolla tarinalla, sitten kokolailla siihen suuntaan, että poliisin on tultava tukemaan tarinaa, muuten menee ns. Kavereiden satuiluksi ja se on vaarallista tuoda ylipäänsä uudestaan esille.
Modus operandi
Alokas

Viesti Kirjoittaja Modus operandi »

Modus operandi kirjoitti:
LAWoman kirjoitti:Itse peräänkuulutin aiemmin ihmisiä Jussin Helsingin ajoilta. Heistä ei ole paljoa kuulunut. Yhdessä kommentissa oli maininta, että Jussi oli kaverin kaveri ja hänellä oli ilmeisen pieni piiri läheisiä Helsingissä eikä päästänyt välttämättä ihmisiä helposti lähelleen. Tämä vahvisti käsityksiäni Jussista. Toisen Murharyhmän jakson jälkeen käsitin myös sen miksi kyselimiäni Helsingin tuttavia ei ole niinkään löytynyt... Lähiipiiri on pieni ja tekijä löytyy kaikkien merkkien mukaan lähipiiristä. Osa aavistaa ja epäilee, mutta kuka uskaltaa puhua. Joku on vielä antanut tekijälle valheellisen alibinkin. Kaikki on selvää, mutta ei silti riitä, kun tekijä ei myönnä mitään.

Vastaa Viestiin