Petäjäveden niittokonesurma

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Geissimummo »

Kiitos Blues! Olisi tosiaan mukava nähdä niitä :wink:
Ystävä ei ole mitään muuta, kuin tuttu vihollinen.
A friend is nothing, but an known enemy.
Kampamaneetti
Poliisikoira Rex

Re: Petäjäveden niittokonesurma

Viesti Kirjoittaja Kampamaneetti »

Geissimummo kirjoitti:Osaan vain kuvitella miltä mun kissastani on tuntunut, kun se joutui tuollaiseen koneeseen :cry:

Ikävää kissasi puolesta, mutta enpä usko että on joutunu kitumaan..
Jag har talat :)
tattooed fucker
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja tattooed fucker »

eikös tommosesta ole jenkkileffaa :?: muistaakseni suhtkoht vanha ja ihan ookoo veripläjäys,kielletty monissa maissa,yllättäen
I am not a man I am a fucking beast-Torture Killer-
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD

Kampamaneetti kirjoitti:
Geissimummo kirjoitti:Osaan vain kuvitella miltä mun kissastani on tuntunut, kun se joutui tuollaiseen koneeseen :cry:

Ikävää kissasi puolesta, mutta enpä usko että on joutunu kitumaan..
No tuota, ikävä kyllä se kitui. Jalat muutamasta nahkan riekaleesta kiinni se koitti väkipakolla päästä vanhan riihen alle pakoon, kunnes pappani otti sen hengiltä.. :cry:
zartzan
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja zartzan »

Blues kirjoitti:Pahoittelen täydellistä unohdusta, lupaan kuvia heti kun löydän skannerin virtajohdon.
Toivottavasti ei mene toista puoltatoista vuotta :roll:
...Niin enään jäljellä vissiin tollaset 16 kk, kuvat kiinnostais minuakin joten jos vain Blues viittisit :?:
On hölmöä olla rakastamatta itseään
Geissimummo
Andy Sipowich NYPD

zartzan kirjoitti:
Blues kirjoitti:Pahoittelen täydellistä unohdusta, lupaan kuvia heti kun löydän skannerin virtajohdon.
Toivottavasti ei mene toista puoltatoista vuotta :roll:
...Niin enään jäljellä vissiin tollaset 16 kk, kuvat kiinnostais minuakin joten jos vain Blues viittisit :?:
Täälläkin edelleen odotellaan 8)
Blues
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Blues »

Skannerin virtajohto on valitettavasti kadonnut lopullisesti, enkä ole onnistunut uutta löytämään. Yritän muistaa huomenna ottaa kuvan jollain muulla konstilla. *sitoo punaistalankaa sormensa ympärille*
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Nulli
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Nulli »

Olisiko kellään tietoa missä päin Petäjävettä tämä tapahtui, lähinnä kylän nimi kiinnostaisi. Ihmettelen kun aika paljon noita Petäjäveden asioita jo tuohonkin aikaan seurannut, mutta tätä tapausta en muista ollenkaan.
Blues
Rico Tubbs

Eipä ollut mainintaa ainakaan tuossa Alibissa, mutta kaipa joku muistaa missä Silventoisen kyläkauppa on sijainnut?

Valitettavasti en ole niitä kuvia vieläkään tänne saanut. Skannerin piuha edelleen häviksissä eikä minul ole muuta kuvausvälinettä juur nyt kuin puhelin, jolla ei kyllä hyviä kuvia saa. Yritän keksiä jotain.
LeathaFace
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja LeathaFace »

Kuvat jäi minuakin kiinnostamaan. Skanneripiuhaa löytynyt?
I don't like mondays
Terno
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja Terno »

Nulli kirjoitti:Olisiko kellään tietoa missä päin Petäjävettä tämä tapahtui, lähinnä kylän nimi kiinnostaisi. Ihmettelen kun aika paljon noita Petäjäveden asioita jo tuohonkin aikaan seurannut, mutta tätä tapausta en muista ollenkaan.
Ainakin veljeksistä Martti hallinnoi 60-luvulta asti Pengerjoen sekatavara kauppaa. Eli Pengerjoen kylässä asuivat.

Tämä ihan 2min googletuksella...
kallesanteri
Harjunpää

Re:

Viesti Kirjoittaja kallesanteri »

Blues kirjoitti:Koneella työskennellessä seurataan sekä niittokoneen kulkua, että traktorin menosuuntaa.
Martin omistamasta VALMET 66-YY traktorista oli hyvä näkyvyys joka suuntaan.
Niittokoneen voimansiirto ei mene päälle traktorin liikkuessa eteenpäin. Lautasniittokoneen leikkaavia teriä pyörittävät kiilahihnat, terät tulevat ulos keskipakoisvoiman vuoksi, eikä näitä voida ihmisen painosta pysäyttää.
Jos siis niittokone törmää ihmiseen, kaatuu hän sen päälle, niittokone ei myöskään nouse ihmisen päälle jos ihminen sattumalta makaa maassa.
Terät kulkevat niin matalalla, että sänkeä jää pellolle noin 5cm, terien alla, maatamyöten, kulkee teräslevy. Jos kuvitellaan ihmisen jäävän teriin, pitäisi hänen mennä koneesta läpi, tai siirtyä sivuun.
Hieman tarkennusta edelliseen. Olen paljon niittänyt po tyyppisellä koneella. Joissakin traktoreissa on erillinen kytkin voiman ulosotolle ( = akseli traktorin takana johon kytketään koneita jotka tarvitsevat traktorin moottorin tuottamaa voimaa toimiakseen) ja jos on erillinen kytkin, voi sen kytkeä päälle traktorin ollessa liikkeellä tai paikallaan.

Sitten on ratkaisuja joissa itse traktorin liikkumiseen vaikuttava kytkin on samalla voiman ulosoton kytkin = kun nostaa kytkintä alkaa traktori liikkumaan (jos on vaihde päällä) ja traktorin nostolaitteisiin liitetty kone toimia. Jos vaihde ei ole päällä mutta voiman ulosotto kytketty päälle, alkaa se niittokone toimimaan. Siis traktori voi olla paikallaan ja niittokone toimia.

Kun niitetään heinää eikä ihmistä, koneen terät kulkee sen n. 50mm maan pinnan yläpuolella. Niittonetta voidaan myös nostaa. Jos niittokone on esim. nostettuna niin, että terät ovat n. 500mm maan pinnan yllä (mikä on mahdollista), on niittokoneen korkein kohta silloin n. 1000-1500mm, mallista riippuen, maan pinnan yläpuolella. Silloin voi ihminen kaatua sen alle. Ja sitten kun ihminen on kaatunut koneen alle pysäytetään traktori ja lasketaan niittokone alas. Sitten kun vähän ees-taas ajetaan terien pyäriessä, lienee tuloksena melkoista muusia.
Joo, oikeen tuntuu joo, kyllä, hjyvää on.
Blues
Rico Tubbs

Kallesanteri varmasti näin onkin. Olen kuitenkin antanut itseni ymmärtää, että tuossa kuvaelmassa oli kyse juuri ko.niittokoneesta, joten siihen eivät lie muut toimintatavat vaikuta :)

Valitettavasti kuvia en pysty edelleenkään tästä keissistä toimittamaan :?
Jane T
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Jane T »

Terno kirjoitti:
Nulli kirjoitti:Olisiko kellään tietoa missä päin Petäjävettä tämä tapahtui, lähinnä kylän nimi kiinnostaisi. Ihmettelen kun aika paljon noita Petäjäveden asioita jo tuohonkin aikaan seurannut, mutta tätä tapausta en muista ollenkaan.
Ainakin veljeksistä Martti hallinnoi 60-luvulta asti Pengerjoen sekatavara kauppaa. Eli Pengerjoen kylässä asuivat.

Tämä ihan 2min googletuksella...
Juu, Pengerjoella sijaitsi Silvennoisen Martin kauppa ja maatila. Vietin lapsuuteni ja nuoruuteni lomat Pengerjoella ja kävin lukuisia kertoja Martin kaupassa. Kaupalla oli sellaiset "liukuvat aukioloajat"; usein illakin Martti avasi puodin oven kun nuorisolla oli pientä juoma-asiaa (ihan lain puitteissa kuitenkin). Joskus Martti kuljetti tavaroita myös kotiin asti, varsinkin vanhemmille ja heikkokuntoisille asiakkaille. Kauppa oli sellainen perinteinen maaseudun kyläkauppa: tuotevalikoimaa puimureista purukumiin : )
Martti hoiti lehmiäänkin hieman liukuvasti eli aamulypsyt vasta aamupäivällä ja iltalypsyt vasta siinä 21:n maissa.
Martti oli mukava ja leppoisa mies, hän veljestään en muista juurikaan mitään, ei pahemmin näkynyt.
kallesanteri
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja kallesanteri »

Blues kirjoitti:Kallesanteri varmasti näin onkin. Olen kuitenkin antanut itseni ymmärtää, että tuossa kuvaelmassa oli kyse juuri ko.niittokoneesta, joten siihen eivät lie muut toimintatavat vaikuta :)
En ymmärrä mitä tarkoitat.
Joo, oikeen tuntuu joo, kyllä, hjyvää on.
Vastaa Viestiin