Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Blues kirjoitti:Kallesanteri varmasti näin onkin. Olen kuitenkin antanut itseni ymmärtää, että tuossa kuvaelmassa oli kyse juuri ko.niittokoneesta, joten siihen eivät lie muut toimintatavat vaikuta
En ymmärrä mitä tarkoitat.
Eikun nyt täytyy pyytää anteeksi, luin tekstin, mutta ajattelin muuta, eli en ymmärtänyt lukemaani
Olette aivan oikeassa
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
Blues kirjoitti:Pahoittelen täydellistä unohdusta, lupaan kuvia heti kun löydän skannerin virtajohdon.
Toivottavasti ei mene toista puoltatoista vuotta
Niittokoneita on monenlaisia. On myös ns vanhanaikaisia koneita joita tuohon aikaan oli käytössä. Eli siinä on yksi terä.Terän pituus vaihtelee työleveydestä riippuen. Terä tekee edestakaista liikettä ns sormipalkkien välissä. Tällaisen koneen huono puoli on siinä että terä tukkeutuu helposti varsinkin keskenkasvuista heinää ajettaessa siis vihreää ruohoa. Kun taas kypsän heinän niitto onnistuu hyvin.
Jos tällaisella koneella olisi hyökätty toisen kimppuun olisi voinut olla mahdollista säilyä ehkä hengissä tosin pahasti loukkaantuneena.
Lautasniittokone on huomattavasti tehokkaampi heinän ja ruohon katkaisussa.
Terät sijaitsevat lautasten ulkokehällä ja ovat kiinni pultilla terän reiässä joka on hieman pulttia suurempi ja näin ollen terät pääsevät vapaasti liikkumaan lautasten ulkokehällä. Tämä sen takia että esteeseen esim kiveen osuessaan terä antaa periksi eikä mene poikki vaikka hieman iskun voimasta tylstyy.
Lautasten määrä riippuu työleveydestä. Karkean arvioni mukaa mallista riippuen pari lautasta työleveysmetri. Teriä lautasissa on noi kolme kpl.
Kun lautanen katkaisee ruohon se osaltaan ilmavirran vaikutuksesta sekä lautasen pyöriessä heittää sen taaksepäin jolloin terät eivät tukkeudu kuten perinteisessä edellämainitussa sormipalkkiniittokoneessa.
Jotakuta saataa vielä kiinnostaa joten jatkan vähän. Eli koneen käynnistäminen ja pysäyttäminen tapahtuu traktorin ohjaamosta. Mitään erillistä moottoria ja käynnistyslaitetta itse koneessa ei ole. Joten se ei mene vahingossa päälle ja jos sattuisi käynnistymään koneen vahingossa ajaja pystyisi samantien koneen sammuttamaan.
Haluan vain sanoa sitä että vahingossa ei käynnissä olevalla niittokoneella voi ajaa ihmisen ainakaan pellolla ellei uhri sitten makaa pitkän heinäkasvuston seassa. Tällöinkin ajaja suurella todennäköisyydellä havaitsee traktorin päältä makaavan henkilön.
Tämä tapaus on kyllä jäänyt hyvin mieleen. Se!-lehti julkaisi artikkelissaan ison mustavalkoisen kuvan jota oli toki sensuroitu suht. paljon, mutta hätkähdyttävä se silti oli.
No ei tuo ihan Zetoriltakaan vaikuta,vaikka sellaistakin joskus olen ohjaillut.Enkä aina niin hyvällä menestyksellä.
Olipa niittokone mitä mallia tahansa,niin ihan vahingossa ei kenenkään yli voi ajella.Kyllä siinä tarkoituksenmukaisuutta on ollut taustalla.Ja lisäksi traktoreissa on yleensä jarrut-tai ainakin ennen oli.
Maksalaatikko on helpompi käsittää, kuin rakkaus- Seppo Räty
Bluesin kirjoittamassa artikkelissa ykkössivulla on hyvin perusteellisesti selvitetty juuri tämän käytössä olleen niittokoneen toimintaperiaate.
Minulla on itsellänikin tuo Alibi olemassa, mutta en muista oliko siinä kuvia. Pitääpä tarkistaa.
Tuo traktori ei ihan uusinta mallia ole ollut enää tapahtumaaikaan. Lienee kyseessä Valmet- 565 merkkinen vuosimalli jotain seiskytluvun alkupuolta. Niittokone merkkiä ei ole tässä ketjussa mainittu. Todennäköisesti tämän kokoluokan traktorissa on ollut työleveydeltään 165cm tavallisemmin ehkä 180cm niittokone. En kuitenkaan usko että kahta metriä leveämmästä koneensta on ollut kyse.
Nyt täytyy tunnustaa, että olen täysin unohtanut lupaukseni, ja niitä lehtiä, joista vuosia sitten postauksen kirjoitin, minulla ei enää, sattuneesta syystä ole. Nyt olis kyllä toimiva skanneri.
Yritän muistaa katsoa löytyykö jotain.
Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan mä saan, mitä haluan mä voin.
19736 kirjoitti:Tuo traktori ei ihan uusinta mallia ole ollut enää tapahtumaaikaan. Lienee kyseessä Valmet- 565 merkkinen vuosimalli jotain seiskytluvun alkupuolta. Niittokone merkkiä ei ole tässä ketjussa mainittu. Todennäköisesti tämän kokoluokan traktorissa on ollut työleveydeltään 165cm tavallisemmin ehkä 180cm niittokone. En kuitenkaan usko että kahta metriä leveämmästä koneensta on ollut kyse.
Ei 565 vaan seuraajamalli 500. Ensinmainittuun ei vielä saanut turvahyttiä ja väri oli kaunis ja perinteinen ns. Valmetin punainen.
Kerroin tuossa aiemmin, että minulla on tuo Alibi (josta Blues on kirjoittanut) vielä. Ihmettelin, kun en sitä löytänyt ja muistin, että juurihan tästä jutusta luin jostakin. Sitten asia selvisi; Tuo juttu on kirjassa Kohutuimmat rikokset 7, jossa se on otsikolla "Tappo niittokoneella". Tässä kirjasessa ei kuvia ole muuta kuin pellon kuva ja siinäkin lukee, ettei kuva liity kerrottuun tapaukseen.
Pääosin kertomus on samanlainen kuin mitä Blues on kirjoittanut Alibista. Niittokoneen kuvauskin on samanlainen. Traktori oli mallia Valmet 66-YY.
Bluesin kirjoittamassa taisikin olla, että voimansiirto kytketään kuskin pukin vasemmalta puolelta. Se ei mene päälle liikuttaessa eteenpäin, mutta sen voi kytkeä liikkeessä pois päältä.
Toistoa varmaan tulee, mutta kopsaan pätkän:
"Leikkaavia teriä koneessa pyörittävät kiilahihnat. Näitä kovalla vauhdilla pyöriviä terälautasia ei ihmisen painosta voida pysäyttää. Keskipakoisvoimasta terät tulevat esille lautasista, joista kaksi pyörii vastapäivään ja kaksi myötäpäivään.
Mikäli ihminen seisaallaan jostakin syystä törmää niittokoneeseen, hän kaatuu sen päälle.
Suojus, joka on polven korkuudella, kulkee muutaman kymmenen senttiä terien edellä. Koneen päällä on suojakaaret.
Niittokone on niin painava, että se ei nouse ihmisen ylitse, jos tämä makaa maassa. Leikkaavat terät kulkevat niin matalalla, että heinän sänkeä jää vain viitisen senttiä.
Terien alla kulkee aivan maata myöten teräslevy.
Jos kuvitellaan pellolla makaavan ihmisen jäävän teriin, hänen pitäisi mennä joko koneesta lävitse tai siirtyä sivuun. Mikäli leikkuukonetta on nostettu hieman normaalista leikkuasennosta, se mahdollisesti kulkee makaajan ylitse."
Niittokonetta ajanut Jouko kertoo: -Kun olin niittämässä pellon eteläpäässä, huomasin äkkiä, että Martti putosi leikkuukoneesta mykkyrässä jalat edellä pellolle.
-En ollut huomannut hänen jäämistään koneeseen, koska olin katsonut juuri silloin luultavasti eteenpäin.
Kun Joukoa vietiin poliisiasemalle, hän oli maininnut, että Martti tuli kieltämään häneltä ajon. Tämän hän kuitenkin hetken päästä kiisti.
Heinäpellolla tehdyissä tutkimuksissa selvisi, että Jouko oli ajanut jostain syystä yhtä sivua, niin että terät eivät olleet leikanneet heinää, vaan kaataneet sen lakoon.
Vainajan pahoin silpoutunut ruumis oli noin 35 metrin päässä traktorista. Jäljistä päätellen törmäys oli tapahtunut ainakin 5 metriä ennen ruumiin löytöpaikkaa. Törmäyksen jälkeen traktorilla oli ajettu ainakin 10 metriä ennen pysähtymistä.
Joukon muista edesottamuksista:
Hänethän siis pidätettiin 12.7.1990 törkeästä rattijuopumuksesta ja kuolemantuottamuksesta.
Hänet vangittiin 4 päivän kuluttua ja vapautettiin 23.7. Tuolloin hänet määrättiin matkustuskieltoon 3.9. saakka.
13.8.1990 Jouko lähti Jyväskyläntien varressa sijaitsevalle bussipysäkille traktorilla. Korttia hänellä ei tosin ollut. Jälkeenpäin hän kertoi vielä tuolloin olleensa selvin päin. Hän haki Keuruulta viinaa ja nautti sitä sen jälkeen odotellessaan bussia.
Kun hän sitten jatkoi bussista noustuaan traktorilla matkaa kotiinpäin, hän huomasi 5 km ajettuaan, että poliisiauto seuraa häntä.
Jouko porhalsi pitkin metsää yli kivien ja kantojen poliiseja karkuun niin, että kävyt ja risut lentelivät. Kun poliisiautolla ei enää pystynyt miestä jahtaamaan, otti poliisi jalat alleen. Ei hän Joukoa pystynyt pysäyttämään, ei vaikka ampui traktorin renkaaseen.
Jouko päätyi pikkutielle ja ajoi sen päähän jättäen traktorin sinne. Kävellen hän lähti kotiinsa ja ryyppäsi siinä matkalla kossupullon tyhjäksi. Talon ulko-ovi oli lukossa, joten Jouko meni sisään ikkunasta ja kulki siitä samaisesta rööristä vielä navetta-askareisiinkin.
Jouko löydettiin poliisien toimesta vasta klo 22 piilosta navetan takaa. Hänet pidätettiin.
7.9.1990 poliisi sai tietää, että päihtynyt mies ajaa traktorilla maantiellä. He seurasivat mutkittelevia jälkiä. Valkealammen luona traktori oli törmännyt puuhun, paikalla oli lasinsiruja ja möyhintäjälkiä.
Itse ajopeli oli 400 metrin päässä ja siihen oli kytketty niittokone, jonka etuakseli oli poikki.
Jouko löytyi parinsadan metrin päästä hiekkakuopan takaa kyyristelemässä. Puhalluskoe osoitti paria promillea ja Jouko kertoi juoneensa pullon vodkaa ja törmänneensä puuhun.
Nämä känniajot käsiteltiin sitten samalla oikeudessa kuin niittokonesurmakin.
Oikeudessa todettiin myös, että jos uhri olisi ajautunut niittokoneen yli, hänen nenänsä olisi leikkautunut pois. Rekonstruktiota oli tehty niin sialla kuin nukellakin, jotka eivät pyörineet kovin nopeasti terien edessä. Ne työntyivät laitteen edellä ja silpoutuivat.
Lääkäri oli sitä mieltä, että matka, jonka uhri on ollut terien tuhovaikutuksen alaisena, on ollut pidempi kuin 5 metriä, toisaalta se on voinut olla jopa 35 metriä, minkä traktorinkuljettaja kuulusteluissa esitti.
Oikeudessa todettiin Joukon tahallaan ajaneen veljensä päälle, eikä uhri ole tällöin maannut pellolla.
Ailar kirjoitti:Itse ajopeli oli 400 metrin päässä ja siihen oli kytketty niittokone, jonka etuakseli oli poikki.
Minkäslainen tämä niittokone sitten on, jossa on etuakseli? Vaikka maatalon poikia olenkin ja paljon niittokoneitakin operoinut, niin en moiseen ole törmännyt (no en onneksi kirjaimellisesti törmännyt minkäänlaiseen niittokoneeseen).
Minähän en niittokoneista tiedä hönkäsen pöläystä. Ehkä siinä tarkoitetaan traktorin etuakselia. Mutta ehkä nyt en lausu mitään asiasta, josta en mitään tiedä.