Yle: Moni tappaja kasvoi paperitehtaan varjossa

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
fränkkä
Neuvoja-Jack

Re: Yle: Moni tappaja kasvoi paperitehtaan varjossa

Viesti Kirjoittaja fränkkä »

Kuinkahan suuri vaikutus tulee olemaan näillä armeija paikkakunnilla. Kapiaiset ne vasta osaakin olla pöljiä ihan töiskin ja joka jannulla on kaapit täynnä aseita. :wink:
mordfabrik
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja mordfabrik »

Täysi Purenta kirjoitti:ei pidä unohtaa myöskään tehtaan tyyppisen pienen yhteisön vaikutusta henkiseen kehitykseen. Lähinnä puhun nyt siitä, miten kaikki tietävät toistensa asiat, kaikki käyvät töissä samassa paikassa ja kaikkea erilaisuutta katsotaan kieroon ja siitä kuittaillaan. Paperimiehillä on hyvät liksat, mutta valitettavasti rahalla ei saa sivistystä eikä avarakatseisuutta. ja kun on menty kyllin pitkään suoraan koulun penkiltä töihin isän, setien, enojen ja naapurien kanssa samaan firmaan, vaaditaan todella vahva luonne edes miettimään jotakin muuta uraa. Sellainen yhteisö on hyvin ummehtunut lammikko, vaikka sitä harvemmin siellä elävä huomaa. Sivullinen puolestaan näkee selvästi. Tehtaan lopetettua, on monelle kriisi suurempi kuin pelkkä ansion ja työpaikan menetys. siinä voi kadota koko yhteisö ja tukiverkko.
Tässä on tiivistetty kyllä hyvin,olen täysin samaa mieltä.Itsekkin tämän kokeneena näin myöhemmin on huomannut vaikutukset ja sen mistä ongelmat loppujenlopuksi ovat lähtöisin.
Ernesti Säkävaara
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Ernesti Säkävaara »

Täysi Purenta kirjoitti:ei pidä unohtaa myöskään tehtaan tyyppisen pienen yhteisön vaikutusta henkiseen kehitykseen. Lähinnä puhun nyt siitä, miten kaikki tietävät toistensa asiat, kaikki käyvät töissä samassa paikassa ja kaikkea erilaisuutta katsotaan kieroon ja siitä kuittaillaan. Paperimiehillä on hyvät liksat, mutta valitettavasti rahalla ei saa sivistystä eikä avarakatseisuutta. ja kun on menty kyllin pitkään suoraan koulun penkiltä töihin isän, setien, enojen ja naapurien kanssa samaan firmaan, vaaditaan todella vahva luonne edes miettimään jotakin muuta uraa. Sellainen yhteisö on hyvin ummehtunut lammikko, vaikka sitä harvemmin siellä elävä huomaa. Sivullinen puolestaan näkee selvästi. Tehtaan lopetettua, on monelle kriisi suurempi kuin pelkkä ansion ja työpaikan menetys. siinä voi kadota koko yhteisö ja tukiverkko.
Enpä ole tällaista kuraa pitkään aikaan lukenutkaan :lol: Minkähänlaisella kompetenssilla herra/rouva Täysi Purenta aiheesta päästelee? Itse olen paperiduunariperheeseen syntynyt ja paperitehtaan kupeessa lapsuuteni ja nuoruuteni viettänyt ja sen jälkeen sitä elämää sivusta, mutta kohtuulliselta etäisyydeltä seurannut ja en kyllä voi allekirjoittaa jutustasi edes ään pisteitä :P

Tuo Ylen juttu, tai siis sen otsikko oli jo itsessään niin naurettava, että ei olisi enää jatkoksi tuollaista kuraa kaivannut. Pienet paikkakunnat on aina pieniä paikkakuntia ja mitä pienempi yhteisö on, sen paremmin väki tuntee toisensa. Yleensä pienillä paikkakunnilla on myös yksi tai kaksi isompaa työnantajaa, joten on luonnollista, että aika moni tuntee toisensa myös työn kautta. Toisaalta esimerkiksi isossa paperitehtaassa on monta osastoa ja monta eri vuoroa, joten välttämättä et opi tuntemaan sen useampaa firmasi työntekijää, kuin marketin myyjäkään. Marketin myyjä vaan oppii tuntemaan (ainakin jollain lailla) useita satoja asiakkaita työkaveriensa lisäksi, kun taas tehtaan seinien sisällä töitä paiskiva paperimies lähinnä vaan ne samassa vuorossa työskentelevät duunikaverit.

Olisi mielenkiintoista tietää, minkälaisessa työyhteisössä Täysi Purenta työskentelee, kun se mitä ilmeisimmin ei ole hänen henkiseen kehitykseensä vaikuttanut, ainakaan negatiivisesti. Itse olin aikanaan paperitehtaalla hommissa reilut pari vuotta ennen kuin maailmalle läksin. Olen sen jälkeen ollut monenlaisissa työyhteisöissä, niin pienissä kuin vähän isommissakin ja paperitehdas ei näiden työpaikkojen vertailussa työyhteisönä pärjää ollenkaan huonosti. Jokaisessa työpaikassa on omat erikoiset ja ehkä hieman vittumaisetkin tapauksensa (tosin omalle kohdalleni niitä ei ole montaa sattunut), mutta esimerkiksi paperitehtaalta ei tule yhtäkään todella vastemielistä persoonaa mieleen, vaan tuolta ajalta on jäänyt lähes pelkästään hyviä muistoja. En muista, että erilaisuutta paperitehtaalla olisi katsottu milläänmuotoa kieroon, tai että jotain negatiivishenkistä kuittailua olisi tapahtunut. Kun sitä aikaa 80-luvulla vertaa näihin päiviin, niin tuntuu, että päinvastoin tänä päivänä erilaisuutta kammoksutaan huomattavasti enemmän kuin silloin ja ne nykypäivän kammoksujat taitaa olla ihan eri jengiä, kuin paperimiehet.

Itse vaikka paperiperheeseen synnyin ja kaveripiirissäkin paperityöläisten (herrojen toki myös) lapsia oli, niin ei minulla ollut minkäänlaisia paineita paperitehtaan suuntaan. Ei ollut minkään sortin paineita mistään suunnasta, vaan ihan itse sain ammattini valita ja niin toki teinkin. Toki muutama kaverini paperitehtaaseen hommiin meni, osa duunariksi, osa johtohommiin, mutta moni valitsi myös minun tavoin jotain aivan muuta ja vaihtoi maisemaa. En kyllä havainnut muillakaan kavereillani paineita tehtaan suuntaan. Ainoat joilla saattoi etenkin vanhempien suunnalta paineita olla, oli herrojen penskat, mutta heilläkin se kaiketi oli enempi akateemisiin opintoihin, kuin itse tehtaaseen kohdistuvaa.

Paperimiesten sivistymättömyydestä nyt en sano muuta kuin, että itse kyllä aika vahvasti kyseenalaistan tuollaisia stereotypioita laukovan oman sivistyneisyyden. Sivistystä on monenlaista ja ainakaan sydämen sivistyksestä tuollainen komentti ei anna minkäänlaisia viitteitä. Minä vietin ihan normaalin, omasta mielestäni sangen onnellisen ja tasapainoisen lapsuuden ja nuoruuden paperiteollisuuspaikkakunnalla. Minkäänlaisia ummehtuneita lammikoita en ympärilläni havainnut silloin ja kun nykyään sitä seuraan sivummalta, niin en näe niitä vieläkään. Tehtaan lopettaminen on toki aina sen työntekijöille kriisin paikka, mutta paperitehdas tuskin eroaa kovin paljoa muista tehtaista tuossa suhteessa. Työttömyyden kasvu varmasti lisää rikollisuutta, mutta varmasti se tekee sitä yhtälailla niin paperi- kuin metalliteollisuuspaikkakunnillakin.

Mitä sitten taas tulee tuohon Ylen juttuun, niin melkoinen floppihan se oli erityisesti otsikon osalta. Mitenkä juuri paperimiehet olisi sen maskuliinisempia kuin muutkaan, se työ kun ei ole vuosikymmeniin kummoista fysiikkaa vaatinut. Kyllähän joku raksamies, metallimies, tai etenkin satamatyöläinen tahi merimies on jo lähtökohtaisesti huomattavasti maskuliinisempi, kuin tietokonepäätteiden takana istuva paperimies. Jos joku on rikollisuuteen Kymenlaaksossa vaikuttanut, niin varmasti se paperitehtaita enemmän on ollut Kotkan satama, tosin en minä sen piikkiinkään kaikkia alueen henkirikoksia pistäisi. Oman mausteensa on varmasti viimeisinä vuosikymmeninä tuonut myös itärajan läheisyys. Kuten jutussakin mainitaan, niin huumeitten käyttäjiä Kymenlaaksossa on paljon. Paperiteollisuudella tuskin on kovin paljon huumeiden levinneisyyden kanssa tekemistä. Jos tolta pohjalta lähdetään, että paperitehtaiden piikkiin henkirikokset laitetaan, niin eikö silloin myös muut paperimaakunnat olisi yhtälailla rikostilastojen kärjessä?
Man
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Man »

skoone kirjoitti:
Ariel kirjoitti: Entisenä kemistinä uskon kemiallisten saasteiden vaikutuksiin. Tiedetään, että syöpää esiintyy tietyistä ympäristömyrkyistä. On myös näyttöä eräitten kemiallisten aineitten vaikutuksista skitsofrenian syntyyn. Mistä sen tietää mitkä aineet paperinvalmistusprosesseissa pääsee ilmaan ja vaikuttaa nuorten miesten kroppaan niin, että esimerkiksi testosteonipitoisuudet nousee (ne on niitä agressiivihormoneita).
Eikös paperiteollisuuden päästöt ole pääasiassa estrogeenijohdannaisia? Kalatkin paperitehtaan alajuoksulla ovat siksi pääosin naaraita.
fränkkä
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja fränkkä »

Man kirjoitti:
skoone kirjoitti:
Ariel kirjoitti: Entisenä kemistinä uskon kemiallisten saasteiden vaikutuksiin. Tiedetään, että syöpää esiintyy tietyistä ympäristömyrkyistä. On myös näyttöä eräitten kemiallisten aineitten vaikutuksista skitsofrenian syntyyn. Mistä sen tietää mitkä aineet paperinvalmistusprosesseissa pääsee ilmaan ja vaikuttaa nuorten miesten kroppaan niin, että esimerkiksi testosteonipitoisuudet nousee (ne on niitä agressiivihormoneita).
Eikös paperiteollisuuden päästöt ole pääasiassa estrogeenijohdannaisia? Kalatkin paperitehtaan alajuoksulla ovat siksi pääosin naaraita.
Mutta muuten on pieni paikkakunta on melko karvapalli viritteinen. Onko parhaat naaraat lähtenyt sitten etsimään fiksumpia urhoja muualta. Se tuommonen pitkä paperitehtaan uran vaikutukset voi olla niin monenlaisia, ettei sitä itsekään huomaa. Sitä mielellän heti jutunalkuun päästyään esitteli työpaikkansa, että tuli selväksi paikkakunnan sosiaalinen asema. Nämähän rakensi perinteisesti omat asuinalueensakin. Köyhät asu vuokralla.
mordfabrik
Armas Tammelin

[/quote]
Enpä ole tällaista kuraa pitkään aikaan lukenutkaan :lol: Minkähänlaisella kompetenssilla herra/rouva Täysi Purenta aiheesta päästelee? Itse olen paperiduunariperheeseen syntynyt ja paperitehtaan kupeessa lapsuuteni ja nuoruuteni viettänyt ja sen jälkeen sitä elämää sivusta, mutta kohtuulliselta etäisyydeltä seurannut ja en kyllä voi allekirjoittaa jutustasi edes ään pisteitä :P[/quote]

Mutta kuten tuossa yllä mainitsin niin minä ja useammat tuttavani taas voivat allekirjoittaa tämän että vaikutusta on ollut,ei minusta nyt tappajaa tullut (ei varmasti kaukana sekään) mutta paljon muita ongelmia kyllä.Syy ja seuraus ei ole aina niin yksioikoisesti vedettävä viiva vaan todella mutkikas labyrintti,toki kolikolla on aina kaksi puolta sitä ei pidä unohtaa :P
Ernesti Säkävaara
Armas Tammelin

mordfabrik kirjoitti:Mutta kuten tuossa yllä mainitsin niin minä ja useammat tuttavani taas voivat allekirjoittaa tämän että vaikutusta on ollut,ei minusta nyt tappajaa tullut (ei varmasti kaukana sekään) mutta paljon muita ongelmia kyllä.
Eli siis sinusta ja tuttavistasi tuli viittä vaille tappajia ja moniongelmaisia, koska asuitte yhteisössä johon kuului paperimiehiä. Paperimiehiä, jotka katsoivat kaikkea erilaisuutta kieroon ja joilla ei ollut sivistystä eikä avarakatseisuutta ja jotka elivät ummehtuneessa lammikossa ja jotka olivat niin isien, setien, enojen ja naapurien vietävissä, että eivät uskaltaneet edes muuta uraa harkita, kuin sitä yhteiskunnan kannalta kaikkein vaarallisinta, eli supermaskuliinista ja murhaajia innostavaa paperiduunarin ammattia, niinkö :)

mordfabrik kirjoitti:Syy ja seuraus ei ole aina niin yksioikoisesti vedettävä viiva vaan todella mutkikas labyrintti,toki kolikolla on aina kaksi puolta sitä ei pidä unohtaa :P
Siksipä ihmettelinkin, kuinka jollakin on pokkaa vetää mutkat niin suoriks, että löytää tappamisen syyt jostain sellunpilaajista :P
mordfabrik
Armas Tammelin

Ernesti Säkävaara kirjoitti:Eli siis sinusta ja tuttavistasi tuli viittä vaille tappajia ja moniongelmaisia, koska asuitte yhteisössä johon kuului paperimiehiä. Paperimiehiä, jotka katsoivat kaikkea erilaisuutta kieroon ja joilla ei ollut sivistystä eikä avarakatseisuutta ja jotka elivät ummehtuneessa lammikossa ja jotka olivat niin isien, setien, enojen ja naapurien vietävissä, että eivät uskaltaneet edes muuta uraa harkita, kuin sitä yhteiskunnan kannalta kaikkein vaarallisinta, eli supermaskuliinista ja murhaajia innostavaa paperiduunarin ammattia, niinkö :)
Ei pontti ollut tuo paperitehdas niinkään vaan ylipäänsä sisäsiittoisuus,pienet piirit ja yksi ylivoimaisesti hallitseva työ pienessä yhteisössä,se että mikä tehdas on kyseessä on aivan yhdentekevää siinä labyrintissa mistä sikiää viittä vaille tappajia :)
Ernesti Säkävaara
Armas Tammelin

mordfabrik kirjoitti:Ei pontti ollut tuo paperitehdas niinkään vaan ylipäänsä sisäsiittoisuus,pienet piirit ja yksi ylivoimaisesti hallitseva työ pienessä yhteisössä,se että mikä tehdas on kyseessä on aivan yhdentekevää siinä labyrintissa mistä sikiää viittä vaille tappajia :)
No nyt tulee jo hieman ymmärryskykyni rajoille ulottuvampaa tekstiä. Silloin kun piirit on pienet, on toki meno aina hieman sisäsiittoista, mutta edelleen vähän ihmettelen, että mitä osaa tämä tehdas tässä viitävaille tappajien elämässä näytteli.

Tottakai on niin, että voimakkaasti kasvavat teollisuuskeskittymät vetävät puoleensa monenlaista väkeä. Toiset tulevat oikeasti paiskimaan töitä ja hankkimaan perheelleen elannon, mutta pienellä osalla ei ole juurikaan aikomusta hankkiutua tehtaalle töihin, vaan ovat tulleet lähinnä vain hengailemaan ja nauttimaan yöelämän riennoista.. Ne muutamat moniongelmaiset, joita paikkakunnallani tiesin, eivät juurikaan työelämässä olleet ja heidän isienkään työhistoria ei kummoinen ollut, eli joitakin hanttihommia, kunnes viinan takia potkut.
disposal
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja disposal »

Itse olen ikäni asunut paperitehtaan vieressä ja leipäni sieltä olen saanut. Suvussa ja lähipiirissä suurin osa työnsä tehtaalla on tehnyt aina duunarista työnjohtoon asti. En pysty sanomaan etteikö muualla olisi samat ongelmat, mutta lähipiirissä on ollut paljon itsemurhia, mielenterveysongelmia ja vakavia päihderiippuvuuksia. Edellämainitut ongelmat on tullut ilmi kun "normaalin" työntekijän takana on tehtaanportti viimeistä kertaa sulkeutunut, oli taskussa sitten eläke tai irtisanomislappu.

Itse olen huomannut että ennen ja vieläkin nykyäänkin tuntuu siltä että paperitehtaalla olevan pitää näyttää että rahaa tulee, on oltava se uusin auto ja hieno tiiliverhoiltu talo. En ihmettele lainkaan jos alkaa vanne kiristään päätä kun on velkaa ja menoja niin että rahat menee samaa vauhtia kuin tulee.

Myös sisäsiittoisuus tuo ongelmia, ollaan serkkuja, veljiä, siskoja, poikia, isiä ja äitejä työkavereiden kanssa. Omalla tehtaalla on vitsi että kun pieraiset vaatekaapilla, portille mentäessä juttujen mukaan olet jo p*askantanut housuun. Luo kovaa sosiaalista painetta kun menet minne vain, niin aina joku tuttu on vastassa ja tottakai tieto liikkeistä/teoista leviää kahvihuoneen kautta koko tehtaalle. Tietenkin nykyinen työnantajan puolelta tuleva toiminta lisää stressiä ja jännitteitä lisää, no 85 vuotias entinen paperimies kertoi että oli sitä sterssiä ennenkin. Ehkä paperimiehet ja naiset joutuvat enemmän pitämään kulisseja pystyssä kuin joku lokomon rasvahaalarin perhe ja sitten jossain vaiheessa vain ei enää jaksa.
Ernesti Säkävaara
Armas Tammelin

disposal kirjoitti:Itse olen ikäni asunut paperitehtaan vieressä ja leipäni sieltä olen saanut. Suvussa ja lähipiirissä suurin osa työnsä tehtaalla on tehnyt aina duunarista työnjohtoon asti. En pysty sanomaan etteikö muualla olisi samat ongelmat, mutta lähipiirissä on ollut paljon itsemurhia, mielenterveysongelmia ja vakavia päihderiippuvuuksia. Edellämainitut ongelmat on tullut ilmi kun "normaalin" työntekijän takana on tehtaanportti viimeistä kertaa sulkeutunut, oli taskussa sitten eläke tai irtisanomislappu.
Omassa suvussani ja lähipiirissäni, sekä niissä joita lapsuudessani tunsin, ei alkoholiongelmia saati mielenterveysongelmia juurikaan ollut. Suvussani kahdella nyt jo edesmenneellä miehellä (serkku isän puolelta ja äidin veli, siis eno) oli alkoholiongelma. Kumpikaan ei ollut koskaan paperiteollisuuden kanssa missään tekemisissä. Eivät edes asuneet paperipaikkakunnilla.

Varmasti on niin, että kun työt loppuu, niin patoutuneet ongelmat hiipii esiin. Työ on kuitenkin se koossa pitävä voima ja aika tehokas alkoholinkäyttöä rajoittava tekijä. En usko, että sillä on niinkään merkitystä, mitä se työ on ollut. Oma isäni jäi eläkkeelle jo toistakymmentä vuotta sitten ja hänen sangen vähäinen alkoholin käyttönsä väheni entisestään, kun eläkepäivät koittivat. Myöskään lapsuuden/nuoruudenaikaisen asuinyhteisön nyt jo eläkkeellä olevista en tiedä yhtäkään alkoholistia.

disposal kirjoitti:Itse olen huomannut että ennen ja vieläkin nykyäänkin tuntuu siltä että paperitehtaalla olevan pitää näyttää että rahaa tulee, on oltava se uusin auto ja hieno tiiliverhoiltu talo. En ihmettele lainkaan jos alkaa vanne kiristään päätä kun on velkaa ja menoja niin että rahat menee samaa vauhtia kuin tulee.
Tällaista en tunnista laisinkaan, en ennen enkä nyt. Asuin pienellä omakotitaloalueella, jossa kaikki oli saman konsernin hommissa, koska ko konserni myi ne tontit työntekijöilleen. Talot toki oli tiilitaloja (pääosin rapattuja), kuten siihen aikaan oli, mutta sangen vaatimattomia asuinpinta-alaltaan pääosin alle sataneliöisiä yksikerroksisia taloja. Autot oli sitä peruskauraa, mitä autot nyt silloin oli, eli sellasta datsun-toyota osastoo. Nykyisistä tuntemistani paperimiehistä en myöskään tunnista kyseistä näyttämisen tarvetta, vaan hyvin maanläheisiä jamppoja ovat kaikki. Osa asuu omakotitalossa, osa kerrostalossa. Jollakin voi bemari olla, mutta monella myös normi kia/tojo/volkkari.
disposal kirjoitti:Myös sisäsiittoisuus tuo ongelmia, ollaan serkkuja, veljiä, siskoja, poikia, isiä ja äitejä työkavereiden kanssa. Omalla tehtaalla on vitsi että kun pieraiset vaatekaapilla, portille mentäessä juttujen mukaan olet jo p*askantanut housuun. Luo kovaa sosiaalista painetta kun menet minne vain, niin aina joku tuttu on vastassa ja tottakai tieto liikkeistä/teoista leviää kahvihuoneen kautta koko tehtaalle. Tietenkin nykyinen työnantajan puolelta tuleva toiminta lisää stressiä ja jännitteitä lisää, no 85 vuotias entinen paperimies kertoi että oli sitä sterssiä ennenkin. Ehkä paperimiehet ja naiset joutuvat enemmän pitämään kulisseja pystyssä kuin joku lokomon rasvahaalarin perhe ja sitten jossain vaiheessa vain ei enää jaksa.
Omassa suvussani ainoastaa yksi serkku on paperitehtaalla töissä, mutta hänkin on perheensä ainoa. Isänsä, eikä äitinsä olleet koskaan missään paperifirmassa töissä. Isäni veljistä kaksi oli, toinen kuollut ja toinen eläkkeellä. Muita sitten ei suvustani paperialalla ollutkaan, vaikka osa myös samalla paperipaikkakunnalla asuikin. Pienissä ja tiiviissä yhteisöissä aina aina tiedetään (tai luullaan tietävän) toisten asioita ja niistä juoruillaan. Ei paperitehdas siinä asiassa poikkea millään muotoa muista vastaavista yhteisöistä.
disposal kirjoitti:Ehkä paperimiehet ja naiset joutuvat enemmän pitämään kulisseja pystyssä kuin joku lokomon rasvahaalarin perhe ja sitten jossain vaiheessa vain ei enää jaksa
Tää oli jo niin huvittavan korni heitto, että herää epäilys, onko kirjoittaja paperimiehiä ensinkään :lol:

Paperiduunarin poikana ja jonkun aikaa itsekin paperitehtaalla töitä paiskineena en ymmärrä miten joku voi moisessa ammatissa nähdä sellaista glamouria, että sen takia jotain kulisseja pitäisi pystyssä pitää :P . En usko, että yksikään tuntemistani paperiduunareista pitää itseään jotenkin metallimiestä ylempiarvoisena. Henkilökohtaisesti ainakin olen arvostanut hitsarin ja metallimiehen ammattia paperiduunia enemmän, ne kun vaativat kädentaitoja, kun taas paperimies on lähinnä liukuhihnaduunari.

Viimeiset 10 vuotta ja erityisesti viime vuodet on olleet paperialalla raskasta aikaa. Alasta, joka vielä 90-luvulla eli kukoistuskauttaan, on tullut melko pienessä ajassa auringonlaskun ala. Kukaan ei tiedä milloin lyödään lopputili kouraan. Tällä on varmasti erittäin paljon vaikutusta henkisiin ongelmiin ja varmasti itsemurhia ja jopa perhesurmiakin, tullaan jatkossakin valitettavasti näkemään. Sama tilanne on toki muillakin perinteisillä aloilla, joilla työt vähenee ja tehtaita suljetaan, eli ei se paperitehdas poikkeus ole tässäkään asiassa.
mordfabrik
Armas Tammelin

Ernesti Säkävaara kirjoitti:No nyt tulee jo hieman ymmärryskykyni rajoille ulottuvampaa tekstiä. Silloin kun piirit on pienet, on toki meno aina hieman sisäsiittoista, mutta edelleen vähän ihmettelen, että mitä osaa tämä tehdas tässä viitävaille tappajien elämässä näytteli.

Juuri sitä että kun on pienet piirit tunnelma on valmiiksi ahdasmielinen ja koko elämä pyörii sen yhden tehtaan ympärillä ja ihmisarvo yhteisössä määräytyy työpanoksen sekä tehtaan sisäisen hierarkian toimesta joka on pahimmillaan todella lapsellinen nokkimisjärjestys,paikkakunnalta josta itse olen tämä tuli todella voimakkaasti esille.
Vastaa Viestiin