Joo, katsoin noita kuvia ja niinhan se on kuin Katsa sanoo.
Arvostelu ainakin yhdesta kirjasta, joka on omistettu Kleboldin vanhemmille:
http://www.reason.com/news/show/28301.html
(se kirja on noista kahdesta tuo Parents under siege ja sita arvostellaan vasta loppupaassa)
Arvostelu on muuten ERITTAIN kriittinen... JA arvostelija toteaa aivan oikein, etta suurimpia syypaita nuorten ongelmiin ovat sittenkin aikuiset.
Toisaalta ymmarran etta omankin mielenterveytensa vuoksi Sue ja Tom Klebold eivat voi syyllistaa itseaan tapahtuneesta. On varmasti totta, etta he eivat tehneet mitaan ILMEISTA virhetta, ja toisaalta suurin osa vanhempien arvostuksen puutteesta (jos siita oli kyse) karsivista lapsista ei koskaan tee mitaan kauheaa. Valitettavasti olen elamassani tavannut juuri tallaisia hirvean hyvien ja vahvojen vanhempien lapsia, jotka kuitenkin ovat karsineet siita, etta ovat aivan liian erilaisia kuin vanhempansa ja vanhemmilla on ollut rajoittunut kyky tajuta tata.
Ja vahan lisaa psykologisointia, heh. Miksi Dylan lahti Ericin kelkkaan? Olisi helppoa demonisoida eric ja vaittaa hanen kayttaneen suuria valehtelijan lahjojaan Dylaniin. Mina kuitenkin uskon, etta tahankin on aivan looginen syy: liian kiltti, mutta tukahdutettua vihaa taynna oleva DYlan koki aarimmaisen vapauttavana kaverin, jota eivat rajoittaneet syyllisyyden tai empatian kahleet (jotka Dylan luultavasti koki ahdistaviksi) vaan joka ilmaisi antipatioitaan ihmisia kohtaan avoimesti. Koska Dylan ei myoskaan taysin osannut analysoida sita mista hanen vihansa loppujen lopuksi kumpuaa, tallainen kaikkeen satunnaiseenkin kohdistuva aggressio tyydytti hanen tarpeitaan.
Tamakin analyysi kertoo luultavasti enemman minusta kuin Dylanista: olen ollut kovin laheinen kahden tyypin kanssa, jotka taatusti olivat jos eivat psykopaatteja niin ainakin niin aarimmaisen narsistisia ja empatiakyvyttomia, etta diagnoosi napsahtaisi heti, jos psykiatri paasisi heita tutkimaan. Erittain hauskaa seuraa, mutta loppujen lopuksi tuhoisaa (vakivaltaisia he eivat tosin paaosin olleet.)
OT kysymys aseita tuntemattomalta: miksi haulikot sahataan poikki? Lyhyt ase on helpompi piilottaa, mutta olen aina aprikoinut onko tahan myos joku "ballistinen" syy?