No niin, Jane on sanansa sanonut. Ja poepporoo. Jokainen vastaa viesteistään ja ne ovat aika asiallisia olleet, minun monitulkintaisia viestejäni lukuun ottamatta (ja sitä yhtä itsekritiikitöntä).
Joskus on tuo spekulointi (itsekullakin) joissakin ketjuissa lähtenyt niin sanotusti lapasesta, mutta ei tässä ketjussa

. Keskitytään jatkossakin porinpoliisin toimien tarkkailuun!
(itse olen ainakin valmis aivan avoimesti tiedottamaan havainnoista toimiensa suhteen)
Hienoa Jane T, että omalla tavallasi yrität keskusteluun osallistua. Kerrot meille mikä on faktaa. Entä päätelmät, miten suhtaudumme johtopäätelmien tekoon. Vaikkapa faktoista.
Kirjoitit faktoja olevan:
Ystävällisenä ja puheliaana tunnettu 61-vuotias Jarmo Forsten oli uudenvuodenaattoa edeltävänä iltana kyläilemässä lähiomaisensa luona. Yhden aikaan yöllä viime vuoden viimeisenä päivänä Forsten poistui Meri-Porissa Kiiskintiellä sijaitsevasta asunnosta ja lähti ilmeisesti kotimatkalle. Tämän jälkeen hänestä ei ole havaintoja.
Jarmo Forsten on 190 senttimetriä pitkä ja hänellä on harmaa siilitukka. Hän oli pukeutunut vaaleisiin farkkuihin, vaaleaan fleece-puseroon, jossa on ruutukuviointia ja lenkkikenkiin. Päässään hänellä oli katoamishetkellä sininen pipo ja suurikokoiset silmälasit, joissa on tummat kehykset.
Minä päättelisin, ettei nuo välttämättä ole faktaa eli tosiasioita, vaan poliisille annettuja tietoja.
Joku on kertonut olevan
ystävällinen ja puhelias (tai sitten on poliisin entinen partiokaveri),
joku perhepiiristä on kertonut kyläilemisestä ja kellonajoista;
kadonnut kello yksi yöllä (lähtenyt/lakannut vastaamasta puhelimeen/nähty viimeksi),
joku on kertonut illan sujuneen niin ja näin, paikalla olleista, puheenaiheista, pukeutumisesta, kännykästä, kulkuneuvosta ja kadonneen historiasta.
Lähteneen sellaisessa tai tällaisessa mielentilassa tai kenenkään poistumista huomaamatta (poliisi voi kertoa kadonneen mielentilasta).
Ainakin nuo tuntomerkit ovat tarkentuneet vasta mielestäni jonkun toisen henkilön antamien tietojen perusteella, omaa arveluani siis. Joku on kertonut vaaleista farkuista, tummakehyksistä laseista, ruutukuvioisesta takista.
Jonkun antamien tietojen mukaan on tuntunut järkevältä kurkkia ihmisten kellareihin, eikä esimerkiksi kysellä lehdistön kautta tietoja kävellen yöllä vastaantulleesta autoilijoilta.
Syystä tai toisesta valokuvaa ei ole julkaistu, siitä ollaankin spekuloitu ja minfofaktaa saatu. Omaiset haluttomia. Mielestäni likipitäen varmaa on, ettei poliisilla ole ollut etukäteen kuvaa tästä Forstenista (tai sitten sen saisi kuka vaan netistä, jos ei ole Jarmo vaan ...... Forsten), vaan ovat omaisten ja tuttujen kännyköitten ja albumien varassa. Jos ovat pyytäneet, niin eivät ole saaneet. Enää siitä tuskin olisi hyötyä.
Tutkinnan lopettamisesta ei ole uutisoitu, etsinnän kylläkin. Muutaman muistamani tapauksen perusteella ajattelisin kohtapuoliin olevan paikallaan kuitenkin vesistöihin katseet luoda, kun eivät vielä ole jäätyneet. Mutta kukapa näin pimeään vuodenaikaan rannoilla liikkuisi. Joko etsitään, tai sitten ei. Lounais-Suomen poliisin sivuilta
ei satakuntaa ja sen poliisivoimia enää löydä suurennuslasillakaan, tiedotteista puhumattakaan.
Iltalehden esiinkaivamasta tutkinnanjohtajasta olen saanut ihan vain uutisointia seuraamalla kuvan varsinaisesta työmyyrästä, Auer -tapauksessakin kehittänyt yli 3000-sivuisia tutkintoja. Olenkin miettinyt, erään henkilön ajatusten innoittamana, että kyseeseen voi tulla aktiivisesti passiivisena olo. Siis silloin kun laihanlaiset lopputulokset ovat seurausta ahkeruudesta.