Olli Salo, löytyi kotoaan Treelta surmattuna 1991
Re: Olli Salo, löytyi kotoaan Treelta surmattuna 1991
Mitenkä tarkkaan tuo koti tutkittiin Ollin kuoleman jälkeen? Meinaan yksi, vaikkakin todella harvinainen mahdollisuus on se, että Olli on itse humalapäissään kaatunut ja lyönyt päänsä johonkin terävään. Tästä ei ole välittömästi seurannut kuolema, vaan on mennyt jossain vaiheessa maate, alkanut esim. päätä särkemään. Ja sitten kuollut tuohon vammaan.
Katsoin nimittäin tässä keväällä yhden rikosohjelman, joka siis oli tositarina ja siinä oli hieman samankaltainen tapaus. Siinä naishenkilö oli kompastunut omalla pihallaan ja lyönyt päänsä maasta törröttävään metallitappiin (samantyyppinen, kun rappuralleissa). Oli itse puhdistanut haavan ja jatkanut touhujaan. Oli sitten myöhemmin kuollut omaan sänkyynsä, siitä tällistä oli aiheutunut jotain verenvuotoa. Asiaa tutkittiin ensin henkirikoksena, mutta totuus lopulta selvisi.
Mikäli tämä on henkirikos, aika erikoinen tosiaan ja mielenkiintoinen. Aiemmin olen miettinyt jotain teurastajaa tms. En pidä sitäkään mahdollisuutta poissuljettuna. Mutta humalassa kompurointikin on mahdollista.
Katsoin nimittäin tässä keväällä yhden rikosohjelman, joka siis oli tositarina ja siinä oli hieman samankaltainen tapaus. Siinä naishenkilö oli kompastunut omalla pihallaan ja lyönyt päänsä maasta törröttävään metallitappiin (samantyyppinen, kun rappuralleissa). Oli itse puhdistanut haavan ja jatkanut touhujaan. Oli sitten myöhemmin kuollut omaan sänkyynsä, siitä tällistä oli aiheutunut jotain verenvuotoa. Asiaa tutkittiin ensin henkirikoksena, mutta totuus lopulta selvisi.
Mikäli tämä on henkirikos, aika erikoinen tosiaan ja mielenkiintoinen. Aiemmin olen miettinyt jotain teurastajaa tms. En pidä sitäkään mahdollisuutta poissuljettuna. Mutta humalassa kompurointikin on mahdollista.
-
jarmo.janis
- Vic Mackey
Pidän esittämääsi varsin realistisena. Varsinkin kun humalaisilla toisin kuin selvänä olevilla arvostelukyky sen suhteen, mikä on vakavaa ja mikä ei, ontuu melko mittavasti. Tällöin tyyppi, varsinkin jos kipu humalan turruttamana ei ole ollut merkittävä, on voinut nyppäistä piikin itse veke ymmärtämättä, että se on parempi tehdä sairaalassa ammattilaisten toimesta. Sikälis kun olen joitakin tapauksia lukemalla selvittänyt, pitää elimistään sisälle tunkeutuneiden esineiden poistossa olla suht varovainen jos nyt ei puhuta pelkästään tikusta varpaassa tai sormessa. Tee se itse puoskarointi esim jossain "sinänsä harmittomaan paikkaan" osuneen puukon poistossa voi olla se joka tappaa ei itse isku jos oikein hoidettu puukon poisto.mamma71 kirjoitti:Mitenkä tarkkaan tuo koti tutkittiin Ollin kuoleman jälkeen? Meinaan yksi, vaikkakin todella harvinainen mahdollisuus on se, että Olli on itse humalapäissään kaatunut ja lyönyt päänsä johonkin terävään. Tästä ei ole välittömästi seurannut kuolema, vaan on mennyt jossain vaiheessa maate, alkanut esim. päätä särkemään. Ja sitten kuollut tuohon vammaan.
Sivulla 6 tässä ketjussa ehdotin samantapaista skenaariota kuin mamma71. Siru83 tiesi kuitenkin kertoa, että Olli Salo oli kuollut välittömästi piikin pistoon, joten ei tämä silloin ole mahdollista.
-
jarmo.janis
- Vic Mackey
Eli teko on vähintään tappo tai sitten jopa murha. Tuo auki jätetty ovi on jotenkin kummallinen seikka murha tai tappo skenaariossa. Ellei sitten ole niin että tekijä onkin halunnut nopeuttaa uhrin löytymistä. Se, että tekijä on ehkä ollut huolimaton tai jopa halunnut nopeuttaa uhrin löytymistä saattaa mielestäni tarkoittaa sitä, että tekijän ja uhrin välinen yhteys on sellainen, ettei sitä ole mahdollista saada selville uhrin sukulaisia, ystäviä ja muita uhriin luonnollisesti yhteyksissä olleita puhuttamalla ja tutkimalla. No se nyt on aika selvää että tekijällä on käynyt aika uskomaton onni, suunnitelmallisuuteen en usko.Ailar kirjoitti:Sivulla 6 tässä ketjussa ehdotin samantapaista skenaariota kuin mamma71. Siru83 tiesi kuitenkin kertoa, että Olli Salo oli kuollut välittömästi piikin pistoon, joten ei tämä silloin ole mahdollista.
Itse uskon tässä tapauksessa, että Olli Salon surmasi joku joka tiesi mitä tekee. Siis yksi pisto riitti. Kuka tavis tietää mihin pistät ohuella piikillä, niin että kuolee varmasti ja huomaamattomasti? Tuskin kukaan.
Eli tekijän on täytynyt tietää tuo asia ja sitä myöten tutut ja puolitut uudelleen syyniin, kiitos.
Luin tuossa eräänä päivänä keskustelua hevosen lopettamisesta. Yksi kivuton ja nopea keino on "niittaaminen". Eli painetaan jokin terävä tappi suoraan aivoihin ja kuolema tulee nopeasti. Kuulemma nopea ja tehokas keino, kun tietää mitä tekee ja tietää oikean kohdan.
Eli tekijän on täytynyt tietää tuo asia ja sitä myöten tutut ja puolitut uudelleen syyniin, kiitos.
Luin tuossa eräänä päivänä keskustelua hevosen lopettamisesta. Yksi kivuton ja nopea keino on "niittaaminen". Eli painetaan jokin terävä tappi suoraan aivoihin ja kuolema tulee nopeasti. Kuulemma nopea ja tehokas keino, kun tietää mitä tekee ja tietää oikean kohdan.
-
jarmo.janis
- Vic Mackey
Ellei uhrilla ollut jotain sairautta, joka vaati kotisairaanhoitajan kotikäyntejä tietyin väliajoin ja sitä varten "perustarvikevarastoa" kotona säilytettäväksi, pidän äärettömän epäuskottavana sitä, että piiki olisi peräisin uhrin omasta omaisuudesta. Kyllä tekijä on sen piikin sekä tuonut ja vienyt, eli hänellä on joko alusta alkaen olut murhaamistarkoitus tai siten hän on omien tarpeisiinsa varten mukana olevaa piikkiä käyttäen tappanut.mamma71 kirjoitti:Itse uskon tässä tapauksessa, että Olli Salon surmasi joku joka tiesi mitä tekee. Siis yksi pisto riitti. Kuka tavis tietää mihin pistät ohuella piikillä, niin että kuolee varmasti ja huomaamattomasti? Tuskin kukaan.
Ja vielä siitä miten piikin jälkeä/sen aiheuttamaa vammaa osattiin etsiä.
Kun tietyissä kohdissa oli näkyvää verta, johti se pättelyyn siitä, mistä sen on täytynyt tulla voidakseen joutua kerrottuun paikkaan. Ja jo vuonna 1972 pystyttiin noinkin pieniä juttuja selvittämään, jos joku muu merkki (esim tässä tapauksessa veri) antoi vihjeen etsiä oikeasta paikasta. Aivot on joka tapauksessa se osa, joka tutkitaan eriksensanotula huolellisuudella ellei vamma muualla ole niin selkeä että se antaa aiheen olettaa ettei aivot ole olleet merkittävässä osassa kuolinsyyketjun alkupäässä.
Minun veikkaus: on tapahtunut kännisten soheltamisen perusteella onnettomuus/lievä pahoinpitely, jonka seurauksena Olli on saanut piikin päähänsä jollain ihan kummallisella tavalla (kännissä ihmisille tapahtuu mitä uskomattomampia asioita). Osalliset ovat kantaneet Ollin sänkyynsä ja jättäneet sinne kuvitellen tämän olevan sammunut. Seuraavana päivänä vasta saavat tietää Ollin kuolleen, mutta päättävät vaieta asiasta.
Minua kiinnostaisi tämä vuokralainen. Mitä kaikkea hänen asuntoonsa oletettavasti kuuluisi? Jos Ollilla on seuraa pihalla, niin kantautuvatko äänet vuokralaisen asuntoon. Entä Ollin asunnosta vuokralaisen asuntoon? Jos Olli kannetaanomaan sänkyynsä esim. kahden känniläisen toimesta, kuuluisiko äänet? Miksi vuokralainen meni koputtelemaan Ollin ovelle? Miksi hän ei mennyt katsomaan mikä Ollilla oli hätänä vaan epäloogisesti soitti tämän isälle?
Minua kiinnostaisi tämä vuokralainen. Mitä kaikkea hänen asuntoonsa oletettavasti kuuluisi? Jos Ollilla on seuraa pihalla, niin kantautuvatko äänet vuokralaisen asuntoon. Entä Ollin asunnosta vuokralaisen asuntoon? Jos Olli kannetaanomaan sänkyynsä esim. kahden känniläisen toimesta, kuuluisiko äänet? Miksi vuokralainen meni koputtelemaan Ollin ovelle? Miksi hän ei mennyt katsomaan mikä Ollilla oli hätänä vaan epäloogisesti soitti tämän isälle?
-
jarmo.janis
- Vic Mackey
Olisiko kämppä kännisoheltajien jäljiltä ollut niin siistissä kunnossa kuin mitä sen on kerrottu ollen ? En muista lukeneeni yhdestäkään kännitaposta, jossa teko olisi jäänyt huomaamatta niiltä, joilla sijaintinsa puolesta olisi ollut mahdollisuus kuulla. Kun kaksi kännistä kantaa yhtä, tulee sitä pakostakin liikaa hälyä jotta se jäisi huomaamatta.Teleksi kirjoitti:Minun veikkaus: on tapahtunut kännisten soheltamisen perusteella onnettomuus/lievä pahoinpitely, jonka seurauksena Olli on saanut piikin päähänsä jollain ihan kummallisella tavalla (kännissä ihmisille tapahtuu mitä uskomattomampia asioita). Osalliset ovat kantaneet Ollin sänkyynsä ja jättäneet sinne kuvitellen tämän olevan sammunut. Seuraavana päivänä vasta saavat tietää Ollin kuolleen, mutta päättävät vaieta asiasta.
^Sinä et muista lukeneesi? No voin valaista asiaa oman käsitykseni perusteella, hyvin usein tekijälle saattaa tulla mieleen siivota asunto henkirikoksen jälkeen, jopa mahdollisen dna-tunnisteen määrittämiseksi saattaa tekijän kannalta olla melko viisasta ottaa tyhjät olutpullot yms. mukaan ja palauttaa ne muina miehinä kauppaan.
Tämä rikos kuitenkin vaikuttaisi aika taitavasti tehdyltä ja jopa suunnitellulta, ainakin joltain osin, onko tuo rikosnimike muuten edelleen tappo (tapponahan rikos olisi jo vanhentunut vuonna 2011), lehdet voisivat tästä jonkun verran kirjoitella nyt koko rikos on hautautunut unholaan ns. "suurelta yleisöltä" esimerkiksi rikoslehdissä tai Poliisi tv:ssä ei ole vuosikausiin ollut tapauksesta mitään.
Tämä rikos kuitenkin vaikuttaisi aika taitavasti tehdyltä ja jopa suunnitellulta, ainakin joltain osin, onko tuo rikosnimike muuten edelleen tappo (tapponahan rikos olisi jo vanhentunut vuonna 2011), lehdet voisivat tästä jonkun verran kirjoitella nyt koko rikos on hautautunut unholaan ns. "suurelta yleisöltä" esimerkiksi rikoslehdissä tai Poliisi tv:ssä ei ole vuosikausiin ollut tapauksesta mitään.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Re:
En tiedä Alibi-lehden jutusta, mutta Suomen Rikoslehti julkaisi vuonna 1998 pitkän jutun, jossa selvänäkijä kertoo Olli Salon tapauksesta. Tuo SR:n artikkeli on äskettäin julkaistu ASEMA- verkkojulkaisussa kokonaisuudessaan. Osoite on: http://www.asema.terasto.fi/index.php?id=1378Tampereen Tyttö kirjoitti:Vähän varovaisesti huhua yms. tähän...
Ihan yhdestä suunnasta vähäsen sanotiin, että O. olisi saattanut olla bi-henkinen.![]()
Mutta sellaista on huhuttu niin monista, Ulvilan juttu, Nokian Mallat...
Jos joku löytäisi sellaisen Alibi-lehden, jossa tätä tapausta spekuloitiin kunnolla. Oli mm. sellainen selvänäkijä, joka kertoi tästä jutusta pitkän tarinan. mm. pienikokoisesta, kateellisesta ja housunsa kastelevasta(?) miehestä. Joka siis olisi surman takana. Ja olisi tehnyt muitakin väkivallantekoja, pyromaani jne.![]()
Uskomaton tarina, kun on kuitenkin kyse selvänäkijän kertomuksesta, mutta hyvin seikkaperäinen se oli. Monta sivua pitkäkin juttu.
^Tuossa linkissä olikin sävyjä lisää tunnettuihin taustoihin.
Yläkerran vuokralainen olikin tsekannut isän pyynnöstä illalla Ollin tilan.
Luultavasti Olli jätti humalapäissään ulko-oven auki itse, siitä sopi murhaajan tulla ja mennä.
Talo on isohko 1½-kerroksinen, varmaan kuistilta lähtee ulko-ovi alakerran asuintiloihin ja toinen yläkerran rappuun. Lähinaapureita on vain kaksi samalla puolen Härmälänkatua. Isommat ikkunat pihaan (ja siitä kuistinpuoleisen naapuritalon pihamaan perälle) ja Härmälänkadulle (josta sisääntulo pihaan ja vastapäätä puistoaluetta). Tekijä on voinut poistua helposti kenenkään huomaamatta pihamaan ja naapuritalon pihamaan poikki vilkkaalle Nuolialantielle (Sebastian baarin viereiseen kortteliin) tai ensin hiljaiselle Härmälänkadulle, siitä lähiristeysten kautta samaiselle Nuolialantien bussilinjoille.
Alakerran nujakointi olisi kuulunut taatusti yläkertaan. Edelleenkin lasken yhteen : epäily bi-taipumuksesta + kateissa (henkilökohtaiset/lahjaesineet) sormus ja kello + käsien asettelu rinnalle => läheinen vaikkakin lähipiirille tuntematon tekijä ja tarkoin suunniteltu, nopea ja äänetön teko.
Yläkerran vuokralainen olikin tsekannut isän pyynnöstä illalla Ollin tilan.
Luultavasti Olli jätti humalapäissään ulko-oven auki itse, siitä sopi murhaajan tulla ja mennä.
Talo on isohko 1½-kerroksinen, varmaan kuistilta lähtee ulko-ovi alakerran asuintiloihin ja toinen yläkerran rappuun. Lähinaapureita on vain kaksi samalla puolen Härmälänkatua. Isommat ikkunat pihaan (ja siitä kuistinpuoleisen naapuritalon pihamaan perälle) ja Härmälänkadulle (josta sisääntulo pihaan ja vastapäätä puistoaluetta). Tekijä on voinut poistua helposti kenenkään huomaamatta pihamaan ja naapuritalon pihamaan poikki vilkkaalle Nuolialantielle (Sebastian baarin viereiseen kortteliin) tai ensin hiljaiselle Härmälänkadulle, siitä lähiristeysten kautta samaiselle Nuolialantien bussilinjoille.
Alakerran nujakointi olisi kuulunut taatusti yläkertaan. Edelleenkin lasken yhteen : epäily bi-taipumuksesta + kateissa (henkilökohtaiset/lahjaesineet) sormus ja kello + käsien asettelu rinnalle => läheinen vaikkakin lähipiirille tuntematon tekijä ja tarkoin suunniteltu, nopea ja äänetön teko.
Olli Salon surma/murha on edelleen selvittämättä. Ainoa varma asia on se, että kyseessä on henkirikos ja Suomen oloissa hyvin erikoinen sellainen. Ilman asiansa osaavaa ja tunnollisesti työhönsä suhtautuvaa oikeuslääkäriä henkirikos olisi jäänyt kokonaan paljastumatta.
Tapauksen tiimoilta on yhä mahdollista koko henkirikosnimikkeen skaala vahingossa aiheutetusta kuolemantuottamuksesta aina kylmäveriseen murhaan. Tutkinta on kesken. Aktiivista se ei kuitenkaan tällä hetkellä ole, vaan tarvittaisiin uusia vihjeitä tutkinnan aktivoimiseksi.
Jäljet ovat kylmenneet, mutta erään varteenotettavan ja loogisen kuvauksen Olli Salon kuolemasta kertoi tunnettu selvänäkija Ekku Mattila Suomen Rikolehdelle vuonna 1998. Se on nyt julkaistu ASEMA-verkkojulkaisussa. Tapausta puidaan artikkelissa laajemminkin. Lue artikkeli osoitteesta: http://www.asema.terasto.fi/index.php?id=1378&page=
Tapauksen tiimoilta on yhä mahdollista koko henkirikosnimikkeen skaala vahingossa aiheutetusta kuolemantuottamuksesta aina kylmäveriseen murhaan. Tutkinta on kesken. Aktiivista se ei kuitenkaan tällä hetkellä ole, vaan tarvittaisiin uusia vihjeitä tutkinnan aktivoimiseksi.
Jäljet ovat kylmenneet, mutta erään varteenotettavan ja loogisen kuvauksen Olli Salon kuolemasta kertoi tunnettu selvänäkija Ekku Mattila Suomen Rikolehdelle vuonna 1998. Se on nyt julkaistu ASEMA-verkkojulkaisussa. Tapausta puidaan artikkelissa laajemminkin. Lue artikkeli osoitteesta: http://www.asema.terasto.fi/index.php?id=1378&page=
Hieman kaukaa haettu teoria, mutta mietin, että Pasi Aaltosen surmaanhan liitettiin nämä turvakengät, joita esim. rakennuksilla työskentelevät käyttävät. Tosin niitä käyttäjiä on muissakin ammateissa, kuten ketjussakin on esille tuotu.
Olli Salohan oli ammatiltaan ilmastointiasentaja. Hänen kuolinsyynsä oli siis ohimoon isketty piikki, jonka alkuperästä ei ole tarkempaa tietoa.
Voisiko olla, että Olli olisi surmattu jonkinlaisella naulaimella? Mutta jos ohimoon olisi ammuttu naula, saisiko sellaisen rassattua pois miten helposti?
Itse olen käyttänyt paineilmanaulainta, mutta kait niitä on sähkökäyttöisiäkin, sellaisia helposti mukana kannettavia?
Eli laskin yhteen Aaltosen ja Salon surmat ja tulokseksi sain rakennusmiehen, joka surmasi molemmat miehet.
Aaltosenhan kerrottiin olleen homo, mutta samoja epäilyksiähän oli Salonkin kohdalla.
Olli Salohan oli ammatiltaan ilmastointiasentaja. Hänen kuolinsyynsä oli siis ohimoon isketty piikki, jonka alkuperästä ei ole tarkempaa tietoa.
Voisiko olla, että Olli olisi surmattu jonkinlaisella naulaimella? Mutta jos ohimoon olisi ammuttu naula, saisiko sellaisen rassattua pois miten helposti?
Itse olen käyttänyt paineilmanaulainta, mutta kait niitä on sähkökäyttöisiäkin, sellaisia helposti mukana kannettavia?
Eli laskin yhteen Aaltosen ja Salon surmat ja tulokseksi sain rakennusmiehen, joka surmasi molemmat miehet.
Aaltosenhan kerrottiin olleen homo, mutta samoja epäilyksiähän oli Salonkin kohdalla.
TERASTO/Asema/Mattila -triangelissa ei nyt vaan ole mitään uutta annettavaa, linkitykseen riittää hyvin yksi kerta.
30.7. klo 10-12 > vaalea amerikkalaismallin auto + 3 miestä pihalla, Olli auton vieressä
30.7. klo 23.30 > näköhavainto Ollista Härmälänkadun ja Kuuselankujan risteyksessä (200m kotiin)
31.7. klo 10-12 > arvioitu surmaamis/kuolinhetki
31.7. klo 16 > epävarma näköhavainto Ollista ja vaaleasta miehestä Sebastianin edestä, mahdollisesti myös K-kaupan (Mesikämmen) lähellä (=Nuolialantie, 300m etäisyyydellä)
31.7. klo 21.30 > vuokralainen löytää surmatun Ollin
Jos 31.7. näköhavainto K-kaupan pihasta pitää paikkansa, Olli oli varmaan hakemassa kaupasta lisää juotavaa, ja mahdollisesti rahaa. K-kauppa Mesikämmenen seinässä oli tuolloin lähin pankkiautomaatti. Tämä olisi varmaan näkynyt tilitiedoissa.
Ollin loma/lomautus oli loppumassa, ja työnteko häämötti. Voip olla, että lomanloppumisangstin takia Olli arvioi riskin väärin, joi - ja toi väärän kaverin kämpilleen.
30.7. klo 10-12 > vaalea amerikkalaismallin auto + 3 miestä pihalla, Olli auton vieressä
30.7. klo 23.30 > näköhavainto Ollista Härmälänkadun ja Kuuselankujan risteyksessä (200m kotiin)
31.7. klo 10-12 > arvioitu surmaamis/kuolinhetki
31.7. klo 16 > epävarma näköhavainto Ollista ja vaaleasta miehestä Sebastianin edestä, mahdollisesti myös K-kaupan (Mesikämmen) lähellä (=Nuolialantie, 300m etäisyyydellä)
31.7. klo 21.30 > vuokralainen löytää surmatun Ollin
Jos 31.7. näköhavainto K-kaupan pihasta pitää paikkansa, Olli oli varmaan hakemassa kaupasta lisää juotavaa, ja mahdollisesti rahaa. K-kauppa Mesikämmenen seinässä oli tuolloin lähin pankkiautomaatti. Tämä olisi varmaan näkynyt tilitiedoissa.
Ollin loma/lomautus oli loppumassa, ja työnteko häämötti. Voip olla, että lomanloppumisangstin takia Olli arvioi riskin väärin, joi - ja toi väärän kaverin kämpilleen.
Naulaimella kyllä hengen saa helposti, mutta oliko tuohon aikaan, ja onko vieläkään, akkukäyttöisiä naulaimia? Paineilmalla ja piuhan päässä toimivat naulaimet voidaan mielestäni unohtaa liian epäkäytännöllisinä.
Ryöstöä en myöskään pidä todennäköisenä. Sellainen viittaisi taparikolliseen, joka olisi luultavasti jäänyt kiinni muiden rötösten yhteydessä ja sitä kautta tullut yhdistettyä Salon tapaukseen. Sitä paitsi saalishan (kello ja sormus) oli varsin vaatimaton.
Selvänäkijän esittämä kuvaus on realistinen vaihtoehto, mutta ne todisteet...
Itse kallistun sarjamurhaajan kannalle. Heitä on muuallakin kuin tv-dekkareissa. Suomessa on jo ollut joukkomurhaajia, mutta myös murhaajia, joiden motiivit ovat olleet sadistisia ja fantasiasävytteisiä.
Sarjamurhaajia on karkeasti ajateltuna kahta sorttia: impulsiivisia sähläreitä ja kärsivällisiä vaanijoita. Olli Salon tapaukseen käy jälkimmäinen. Kadonnut kello sopisi tämän tyypin ottamaksi voitonmerkiksi.
Tekijä voisi olla ulkomaalainen tai sitten kotimainen, joka on onnistunut olemaan paljastumatta. Useampia vastaavalla tavalla tehtyjä piikkisurmia saattaa olla mennyt rikostutkijoiden seulan läpi, koska niitä on erittäin vaikea havaita.
Ryöstöä en myöskään pidä todennäköisenä. Sellainen viittaisi taparikolliseen, joka olisi luultavasti jäänyt kiinni muiden rötösten yhteydessä ja sitä kautta tullut yhdistettyä Salon tapaukseen. Sitä paitsi saalishan (kello ja sormus) oli varsin vaatimaton.
Selvänäkijän esittämä kuvaus on realistinen vaihtoehto, mutta ne todisteet...
Itse kallistun sarjamurhaajan kannalle. Heitä on muuallakin kuin tv-dekkareissa. Suomessa on jo ollut joukkomurhaajia, mutta myös murhaajia, joiden motiivit ovat olleet sadistisia ja fantasiasävytteisiä.
Sarjamurhaajia on karkeasti ajateltuna kahta sorttia: impulsiivisia sähläreitä ja kärsivällisiä vaanijoita. Olli Salon tapaukseen käy jälkimmäinen. Kadonnut kello sopisi tämän tyypin ottamaksi voitonmerkiksi.
Tekijä voisi olla ulkomaalainen tai sitten kotimainen, joka on onnistunut olemaan paljastumatta. Useampia vastaavalla tavalla tehtyjä piikkisurmia saattaa olla mennyt rikostutkijoiden seulan läpi, koska niitä on erittäin vaikea havaita.