Suomen vankilat on kuin kivoja kesäleirejä

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Metal
Armas Tammelin

Vankilan ruoka

Viesti Kirjoittaja Metal »

Millaista sapuskaa vankilassa tarjotaan? Jännään tässä milloin tulee päätös että joudunko linnaan vai en, niin selvittelen vähän. Eroaako avo- ja suljetun vankilan sapuskatarjonta kuinka paljon? Eli nyt siis mieluiten omakohtaisia kokemuksia ja konkreettisia esimerkkejä, millaisilla mätöillä linnassa eletään. :P

Tällaisia linkkejä kehiin heti alkuun:

http://www.theseus.fi/bitstream/handle/ ... osaari.pdf
http://www.mtv.fi/uutiset/rikos/artikke ... a-/2052046
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/122303- ... a%E2%80%9D

Kanttiinista valitusta:
- Siellä ei ole muuta kuin palvikinkkua ja metwurstia ja sitten siellä on grillimakkaraa ja juustoa kahta laatua, joko emmentalia tai edamia.
Voi kyynel. :mrgreen:
Moderaattorit
Moderaattori

Re: Suomen vankilat on kuin kivoja kesäleirejä

Viesti Kirjoittaja Moderaattorit »

Yhdistettiin muutamakin saman aiheen ketju.

T. Modet
Ne tietää, jotka tietää...
kytkinlevy
Susikoski

Re: Vankilan ruoka

Viesti Kirjoittaja kytkinlevy »

Metal kirjoitti:Millaista sapuskaa vankilassa tarjotaan? Jännään tässä milloin tulee päätös että joudunko linnaan vai en, niin selvittelen vähän. Eroaako avo- ja suljetun vankilan sapuskatarjonta kuinka paljon? Eli nyt siis mieluiten omakohtaisia kokemuksia ja konkreettisia esimerkkejä, millaisilla mätöillä linnassa eletään. :P

Kanttiinista valitusta:
- Siellä ei ole muuta kuin palvikinkkua ja metwurstia ja sitten siellä on grillimakkaraa ja juustoa kahta laatua, joko emmentalia tai edamia.
Voi kyynel. :mrgreen:
Ruoka on kelvollista, tai sillä kyllä elää. Perunasta vankilan ruoka käytännössä koostuu.
Ainakin Jokelan ja Keravan avolla ruoka on samaa kivi- ja avotalossa. Se tehdään kivitalon keittiössä.

Tuosta kanttiinista, vanki ostaa sieltä ostot omilla rahoillaan. Joskus palvelu on kohtalaista, joskus todella huonoa. Esim, itse olin sörkassa kolme viikkoa ilman ostoja, koska talousmestari ei kuulemma nähnyt tililläni saldoa- paskapuhetta. Onneksi sattui reilu sellikaveri.

Mutta kanttiinilistat ovat yleensä hyvin kattavia, joskin esim kahvista(juhlamokka) kiskotaan kivitalossa jopa 6-7€/pkt.
Mutta listat ovat pääosin samat vuodesta toiseen, joten useamman vuoden kakulla alkaa taatusti yksi ja sama grillimakkara tökkimään. Mutta perimmäinen kysymys kai lieneekin, että mitä ihminen oikeasti tarvitsee?
Well, gentlemen, when the shit hits the fan, some guys run and some guys stay.
-Lt. Col. Frank Slade
Metal
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja Metal »

Minä syön vapaallakin yksiä ja samoja ruokia niin tuskinpa meno sitten muuttuu. :mrgreen:
Oho
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Oho »

Vedonlyöntihuijari salakuljetti Suomessa kännykän vankilaan - "olot kuin hotellissa"

Maailmankuulu vedonlyöntihuijari Wilson Raj Perumal on tänään maanantaina julkaissut omaelämänkerran, jonka hän on kirjoittanut kahden italialaisen tutkivan journalistin avustamana.
Singaporelainen Perumal, 48, kuvailee Kelong Kings -kirjassa vuosikymmeniä jatkunutta ja maailmanlaajuista jalkapallo-otteluiden manipulointiaan.

Perumal toimi myös Suomessa, jossa hän lahjoi mm. RoPSin, AC Oulun ja IFK Mariehamnin pelaajia ja yritti hankkia vaikutusvaltaa Hakassa, PoPassa ja Tampere Unitedissa.

Hän jäi kiinni Suomessa kevättalvella 2011, ja hänet tuomittiin kahden vuoden ehdottomaan vankeusrangaistukseen.

Kirjassaan Perumal kertoo yksityiskohtaisesti myös Suomessa tekemistään rikoksista, siitä kuinka rikoskumppanien petos johti hänen pidätykseensä ja vankeusajastaan Suomessa.

Perumal tunnusti krp:lle auliisti, koska halusi jäädä vankilaan Suomeen. Jos häntä ei olisi tuomittu täällä, hänet olisi palautettu kotimaahansa Singaporeen, jossa hänet oli etsintäkuulutettu.

- Edessäni oli viiden vuoden kakku yhdessä maailman kamalimmista vankilalaitoksista, Perumal kirjoittaa.

Suomessa olot olivat paljon Singaporea inhimillisemmät. Rovaniemen poliisivankilassa hän pääsi vaihtamaan selliä ja sai television.

- Telkkari sellissä? Tämähän on kuin kolmen tähden hotellissa Geylangissa (Singaporen kaupunginosa), Perumal kirjoittaa.

Varsinaisen vankeustuomionsa Perumal kärsi Oulussa. Hän onnistui salakuljettamaan selliinsä matkapuhelimen. Hän seurasi jalkapalloa teksti-tv:stä ja löi vetoa puhelimen välityksellä...
http://www.iltasanomat.fi/veikkausliiga ... nts-anchor
aaponiilo
Aloitteleva Besserwisser

Pelso

Viesti Kirjoittaja aaponiilo »

Kokemuksia Pelsosta? Tapaamiset, perhetapaamiset, lasten tapaamistilat?
Ensi kertaa linnaleskenä kyselen.
vempele
Martin Riggs

Re: Pelso

Viesti Kirjoittaja vempele »

oon sisältä kuollu ja risti mun naamassa merkkaa sitä
EntinenMies
Alokas

Vankila

Viesti Kirjoittaja EntinenMies »

Olen selannut Murha.infoa nyt vuoden päivät, enkä ole löytänyt ketjua koskien tarinoita vankiloista, omakohtaisia tai hyviä Suomenkielisiä dokumentteja. Eniten kiinnostaisi vankilaelämä ennen vuotta 2000.
aaponiilo
Aloitteleva Besserwisser

Re: Vankila

Viesti Kirjoittaja aaponiilo »

Mua kiinnostais myös vuodesta 2000 alkaen?
Lupu
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Lupu »

Kari Uoti on kirjoittanut vankilakokemuksestaan kirjan nimeltä Oikeudet ja vankilat 2003. Hän istui kolme vuotta Sörkassa ja kuvailee kirjassa olojaan siellä. Ihan mielenkiintoista oli lukea kyllä! Olin aika yllättynyt mm. siitä, että jotkut vangit joituivat tekemään tarpeensa paljuun, jonka itse joutuivat tyhjentämään, siis vielä 2000-luvulla! Aika outoa oli sekin, että vankien pyynnöistä huolimatta heille ei hankittu sadeasuja (vai oliko se talvivaatteita?), että olisivat voineet ulkoilla säällä kuin säällä.
mikaelk

Viesti Kirjoittaja mikaelk »

Lupu kirjoitti:Olin aika yllättynyt mm. siitä, että jotkut vangit joituivat tekemään tarpeensa paljuun, jonka itse joutuivat tyhjentämään, siis vielä 2000-luvulla! Aika outoa oli sekin, että vankien pyynnöistä huolimatta heille ei hankittu sadeasuja (vai oliko se talvivaatteita?), että olisivat voineet ulkoilla säällä kuin säällä.
Jos tämä on totta, niin mun puolesta aivan hyvä. Vankila saisikin olla vähän karumpi paikka, saattaisi ainakin osa rikollisista miettiä kahdesti ennenkuin alkaa rellestää.
Mitri
Jack Taylor

Viesti Kirjoittaja Mitri »

30.7 ilmottautuminen Vankilaan täällä :x
Tuttu paikka valitettavasti.
No vastuu teoista ja istumaan nätisti.
Deep
Alokas

Viesti Kirjoittaja Deep »

Olen ensiviikolla menossa suorittamaan jäljelle jääneen tuomioni (tuomio 2v ehdotonta). Tuomio on saatu nuorena henkilönä(20v). Eli siis 8kk olisi tuomion pituus ja tutkintavankeudessa istuin tuomiota pois tarkalleen 4kk ja 7pv eli kaiken järjen mukaan 3kk ja 23pv rangaistusta olisi vielä suoritettavana. Osaako joku kertoa että kuinka pikaisesti on mahdollista saada siirto avotaloon ja että onko mahdollisuutta koevapauteen ja milloin kun on noin lyhyt pätkä enään istumatta? Ja ransussa merkintä että olen välittömästi oikeutettu hakemaan siirtoa muuhun laitokseen kunhan seulat näyttävät negatiivista ja saavun määräaikana suorittamaan tuomiotani. Ja onko jossain vaiheessa mahdollisuus lomiin? Lähden ensiviikolla suorittamaan tuomiota, olisin kiitollinen jos joku vastaisi kysymyksiini! -D
kytkinlevy
Susikoski

Viesti Kirjoittaja kytkinlevy »

Tod.näk. pääset suoraan avolle.

Usein kivitalossa seulat ja siitä, jopa samana päivänä avolle.

Tosin itsellä yhdellä tuomiolla toiveet oli nämä. Kävelin sörkkaan, jossa sitten makasinkin 2kk sijoittelussa, ennen kuin pääsin avolle. Sanoivat syyksi heinäkuun ja henkilökunnan lomat.

Itsellä oli 4kk jäljellä, eivät lopputuomion lyhyyden takia ruvenneet touhuamaan koevapautta.

Sen verran lisään, että ota hyvissä ajoin yhteyttä ulosottomieheen ja mahdollisesti Riseen.
Well, gentlemen, when the shit hits the fan, some guys run and some guys stay.
-Lt. Col. Frank Slade
matlockb
Watson itse

Viesti Kirjoittaja matlockb »

Tosiaan pääset avotaloon joko samana päivänä kun menet tuomiota kivitaloon suorittamaan tai tilanteesta ja vankilasta riippuen joka tapauksessa noin viikon sisällä, kun avopaikkaahan Sinulle ei ole vielä järjestetty kun et ole vankilassa vielä ja näin ollen siellä seuloja antamassa eli muutama päivä voi mennä kivitalossa mutta eiköhän sen kestä.

Sitten se tärkein kysymys, mistä tuomion sait ja oletko ottanut siitä opiksi? Katunut tekoa ja/tai pyytänyt mahdollisilta rikoksen uhreilta anteeksi?
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)
Vastaa Viestiin