Piia Ristikankare 15v katosi pe 7.10.1988 Piikkiössä (ketju 2)

Suomessa kadoksissa olevat henkilöt
Kyllikki S
Adrian Monk

Re: Piia Ristikankare, katosi kotoaan -Piikkiö 1988

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

WalkingDisaster kirjoitti: Mua alkaa ahdistaa jo kovastikin nämä sun kirjoitukset. Vaihdat kanavaa aina sen mukaan, mitä joku muu kirjoittaja sanoo. Sulla ei tunnu olevan mitään oma mielipidettä, senkus peesaat vaan muita.
Atlanta kirjoitti: Minä pohdin asiaa monelta eri kantilta. OLen aina epäillyt myös perhettä. JOs olet lukenut kaikki viestini, niin tiedät. OLen myös jättänyt auki sen vaihtoehdon, että tekijä on ulkopuolinen. Tai joku seurakunnasta.
Ei mitään varmaa kukaan voi sanoa, koska ei viranomaisetkaan tiedä.
Just niin.
Jos ei tiedä totuutta niin on ehkä vaan parempi pitää KAIKKI kanavat auki, kuin itsepintaisesti takertua yhteen ainoaan, johonkin omasta mielestään nerokkaaseen oivallukseen :)
Eiks niin?
Totuus
Atlanta
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Atlanta »

Ja minä heitin ajatuksen kukkapenkistä siksi, että jos Piia ei lähtenyt kotoaan. Onhan ennenkin omaisen surmaama vainaja löytynyt kukkapenkistä. Myös pihapiiristä etsimisen liitin viestiini.
Se ei olisi mikään ihme, jos siis Piia olisi saanut surmansa kotonaan. Ja siksi:
jehovantodistajat eivät siunaa vainajiaan. Heidät vain haudataan. Niin miksei silloin kotipihaankin.
Muistotilaisuus toki pidetään, joko heti tylyn hautaanheiton jälkeen tai myöhemmin.
En tiedä, miksi täällä kuvitellaan, ettei uskovaiset pystyisi henkirikoksiin. ON niitä uskovaiset tehneet ennenkin.
"Kaiken viisauden alku on tosiasioitten tunnustaminen". J.K.Paasikivi.
hannu hanhi
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja hannu hanhi »

Atlanta kirjoitti:Ja minä heitin ajatuksen kukkapenkistä siksi, että jos Piia ei lähtenyt kotoaan. Onhan ennenkin omaisen surmaama vainaja löytynyt kukkapenkistä. Myös pihapiiristä etsimisen liitin viestiini.
Se ei olisi mikään ihme, jos siis Piia olisi saanut surmansa kotonaan. Ja siksi:
jehovantodistajat eivät siunaa vainajiaan. Heidät vain haudataan. Niin miksei silloin kotipihaankin.
Muistotilaisuus toki pidetään, joko heti tylyn hautaanheiton jälkeen tai myöhemmin.
En tiedä, miksi täällä kuvitellaan, ettei uskovaiset pystyisi henkirikoksiin. ON niitä uskovaiset tehneet ennenkin.
Kyllä, uskovaisia surmaajia löytyy, mutta juttusi ovat jo aika kummallisia. Vai että Piia on haudattu kukkapenkkiin ja siihen päälle sitten muistotilaisuus.
Atlanta
Adrian Monk

Ja höpsis. Kukkapenkki oli vain teoria. Jos niin olsi käynyt, ei toki heti olisi mitään muistotilaisuutta pidetty. Silloinhan surma olisi tullut ilmi. Tietenkin. Puhuin yleensä jehovantodistajien hautajaisista. Eli koska vainajia ei siunata, on sama, missä he ovat.
Jospa lukisit oikein.
jarmo.janis
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja jarmo.janis »

Nyt mä luultavasti saan taas lukea kovaa ryöpytystä, mutta siihen alan jo olemaan tottunut. Luovuttiinko äiti syyllisehdokkaana teorian tutkimisesta poliisin toimesta liian helposti ? Äidillähän teoreettisesti ajatellen oli "vallan kelvollinen motiivi". Tytär oli mennyt isän puolelle jolloin kostoksi kelpaisi se, että tyttärelle tapahtuisi jotain ja se saataisiin viranomaisten silmissä näyttämään isä syyllisenä tilanteelta (isähän olikin pitkään epäiltynä). Äiti siis olisi pahoittanut mielensä siitä, kun tytär valitsee isän. En osaa kuvitella tehokkaampaa tapaa vahingoittaa erotilanteesa toista kuin se, että toisen luokse jäänelle lapselle tapahtuu jotain pahaa. Tapaushan on alunperin voinut olla jopa täysi vahinko (kännissä rattiin tjsp), jota sitten on alettu peitellä.
Atlanta
Adrian Monk

Et ainakaan minulta saa ryöpytystä, Jarmo, vaikken äidin syyllisyyteen uskokaan.
Ei kai siinä ole kysytty, mille puolelle lapset jäävät, kun asiasta on sovittu. VARMASTI TÄLLÄ KERTAAKIN ON LASTENSUOJELUVIRANOMAISET OLLEET ASIALLA JA PÄÄTTÄNEET, ETTÄ NÄIN TEHDÄÄN.
Tai sitten äiti on pakotettu ihan joko vain isän tai seurakunnan toimesta luopumaan. Jos lapset ovat vaikka vähänkin epäröineet, niin hyvällä aivopesulla, äidin mustamaalamisella ja manipuloinnilla on saatu lasten päät kääntymään. Emme tosin tiedä, että tapasivatko lapset äitiään ja kuinka usein. Nuorin nyt oli niin pieni, ettei tajunnut vielä mitään.
Äitihän kuulemma syytti isää tapahtuneesta, siis isän sanojen mukaan. Ja luulenpa, että Piian katoaminen nopeutti äidin kuolemaa; jos kerran oli alkoholisti, kuten väitetään, niin sairaus tytön katoamisen myötä paheni.
Olen heittänyt täällä joskus ilmaan semmoisenkin ajatuksen, että kotona riidan yhteydessä Piia on uhannut lähteä äidin luo ja se on riittänyt. Ei ole ollut surmaamisaikomusta, mutta vahinkoja sattuu.
Minäkin saan ryöpytystä, mutta en välitä. Tämä äidin luo lähtö oli taas vain teoria. En tiedä, mitä on tapahtunut.
Ja se kukkapenkki oli teoria, yhtä hyvin koko pihapiiri voisi tulla kyseeseen.
Ja jälleen kerran, tekijä voi olla ulkopuolinenkin.
poepporoo
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja poepporoo »

Minäkin työnnän lusikkani soppaan vaikka minulla ei ole mitään todellista ja varmaa sanottavaa :) Tapojahan on monenlaisia, mutta minusta on miellyttävää lukea "peesaavaa" tekstiä, mieluummin kuin tiukasti omaa mielipidettään puolustavaa. Että asian voi nähdä myös toiselta kantilta vaikkei sitä mieltä nyt vahvasti itse olisikaan. Eikä niitä toisten ajatuksia tarvitse niin tykillä ampua alas, ne ovat vain ajatuksia, eivät mitään totuuksia. Tässä tapauksessa varmaan yhden jos toisenkin ajatukset ovat vaihdelleet useasti. Ei kait siitä nyt haittaakaan ole...
How do you hold a moonbeam in your hand?

-The Sound Of Music - Maria (The Nuns)-
Katjaliini
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Katjaliini »

En jaksanu selata sen enenpää läpi yms. mutta kattelinpahan vaihteeks Piian jakson elävästä arkistosta. Mulla hälytys kellot alkaa soida siinä kohtaa kun isä alkaa etsimään tytärtä vasta SUNNUNTAINA. En tiedä, millaisia tapoja ihmisillä on mutta luulis nytte että isä edes koittaisi ottaa yhteyttä sinne Paimioon ja kysyä onko tytär sielä. Ikäähän oli se 15v. Itselläki tuli villi ajatus mieleen (voi olla että tää on jonku mielessä ollu kerran jos toisen :lol: ) mutta että Piia olis loukkaantunu kun siitä kaukosäätimestä tappelivat ja isä olis huomannu hänet kuolleeksi, hädässä alkanu peittämään apin kanssa asioita. Kukaanhan ei tiedä mitä talossa tapahtu, poistuiko Piia ulos? Mitä tapahtu lauantaina ja sunnuntaina?
tyyppi85
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja tyyppi85 »

katjaliini: kieltämättä se kuulostaa omaankin korvaan todella oudolta että vasta sunnuntaina aletaan kaivata...mutta voisiko olla syynä se että tuohon maailman aikaan oli ns."normaalia" olla teillä tietymättömillä ja aina luotettu että kyllä kotiin palaa aikanaan?silloin ei kännyköitä pahemmin ollut nimittäin eikä näin ollen ihmistä helpolla kiinni saanut kuten nykypäivänä kun porukka huolestuu heti jollei textiviestiin vastaa 5 minuutissa :lol: kertokaa joku tuohon aikaan elänyt silloin nuori ja /tai aikuinen että oltiinko siihen aikaan reisun päällä päivän pari ennen kuin tosissaan alettiin kaivata?itse olin 3vuotias tuon katoamisen aikaan niin ei kauheasti ole käsitystä :lol: 8)
pienikin hetki on arvokas
Atlanta
Adrian Monk

Koska kyse on jehovantodistajaperheestä, ei tuollainen olisi tullut kysymykseenkään. Vaikka lapsiin luotettiin, niin kyllä olisi perään soiteltu, tai kyselty kavereilta.
Ehkä tuon taas liikaa vihaa ja kaunaani esille tuota uskonnollista yhteisöä kohtaan, mutta kun he pitävät kaikkia muita ihmisiä murhaajina, raiskaajina ja ties minä, niin he varmistaisivat, ovatko lapset turvassa.
Minulle ei ole koskaan mennyt tuo yleisölle annettu teoria läpi.
Tämä ei ollut vastaus edellisen kysymykseen, mutta sainpa tuulettaa kaunojani jehovantodistajia kohtaan.
Katjaliini
Nikke Knatterton

Mulla itseasiassa on jehovan todistaja taustaa.. siksi ihmettelen ettei tytöstä huolehdittu. Oletan että isä olisi vähintään lauantaina soittanut Paimioon kysyäkseen Piiasta. Heillä tosiaan on aika tiukat rajat ja säännöt, "maallisten" kanssa ei mielellään saisi kaveerata ja ystävät koostuivat lähinnä muista jehovan todistajista. Mies on perheen pää. En tiedä tietenkään kuinka Piia suhtautu uskontoonsa, koska esim. jos sieltä erotaan jopa oma perhe voi alkaa karttaa sua koska jätit he. Jos Piialla on ollu aikomuksia erota tai muuten kapina vaihe, niin raa'alta kun se kuulostaa niin en pidä mitenkää huono vaihtoehtona että kotona tapahtui onnettomuus ja perhe siitä ei sitten halunnut kertoa. Paimiosta Piikkiöön on joku 15km joten loppujen lopuksi ei kauheen pitkä matka ja tuohon aikaan uskon, että oli aika normaalia kävellä tommosia matkoja. Jos Piia olis matkan varrella loukannu itsensä niin hän olis kyllä löytyny. Tai Piia pummimassa kyytiä en pidä sitä kauheen todennäkösenä nuoren jehovan todistajan kohdalla, toivottavasti Piia löytyy. Asuuko isä jos vielä hän hengissä on niin samassa talossa? Kun jopu puhui, että jos olisi haudattu pihalle..
Atlanta
Adrian Monk

Minä puhuin pihaan hautaamisesta. Mutta se oli vain yksi ajatus. Se ei välttämättä pidä paikkaansa.
Minulla on myös jehovantodistajatausta. Lähdin porukasta 17-vuotiaana.Siis kymmeniä vuosia sitten. Sen aikaiset kaverini todistajissa eivät moikkaa minua vieläkään. Heidät pystyttiin aivopesemään lapsena niin tarkkaan, etteivät osaa ajatella kuin yhdellä suoraviivaisella tavalla.
Lähdin senjälkeen, kun yhden seurakunnan vanhimman pojat jäivät kiinni haureudesta "maailmallisten" tyttöjen kanssa. Olen kirjoittanut sen tapauksen tässä ketjussa. Silloin valkeni tekopyhyys kaikessa laajuudessaan.

Mutta, olen ihmetellyt sitä, että kuulusteltiinko koskaan seurakunnan miehiä?
Pidettiinkö heitä niin puhtaina pulmusina, ettei voitu kuvitellakaan mitään sellaista?

Seurakunnassa on paljon seksuaalisesti uteliaita teinipoikia. Seksuaalisuus on kielletty, tabu. Se kuuluu vain avioliittoon jehovantodistajilla. Ehkä joku ylitti rajan ja seurausten pelossa surmasi Piian? Pidän tätä hyvin mahdollisena.

Käsitin, että Piia oli vähän erilainen nuori, kävi muittenkin nuorten riennoissa. Ehkä oli lähdossä tai halusi lähteä seurakunnasta. Sekin riittää riidan aiheeksi kotona. Joten sekin teoria, ettei koskaan lähtenytkään kotoaan minnekään, voi olla muutakin kuin teoria.

En usko, että tämä koskaan selviää.
Katjaliini
Nikke Knatterton

Mäkin veikkaan ettei tää Piian tapaus koskaan selviä.

Todennäköisintä on se, että Piian ruumis on poltettu. Katoaminen tapahtui ilmeisesti talvella ja vuonna -88 talvet todellakin olivat talvia. Maa jäässä, järvet jäässä.. jos joku olisi Piia yrittäny haudata se olisi ollut todella pinnalla ja löytynyt, järvessä tietenkin noussut pintaan. Kuinka kaukana muusta asutuksesta tai syrjässä koti oli? Onko mahdollista, että pihalla olisi esim. voitu polttaa niin ettei naapurit nää? Olisi iha mielenkiintosta tietää viikonlopun tapahtumia ja mitkä ovat perheestä tehdyt varmat havainnot. Jos ymmärsin oikein poliisi on myös tutkinut perheen mahdollisuuden.. mutta onhan sitä poliisit ennenkin erehtynyt. Ja millä perustein poliisi on luonut sen teorian että Piia on lähtenyt auton kyytiin? Eikö poliisille tullut joitakin kirjeitä? Oliko ne kuinka totuusperäisiä?

// onko koskaan muuten selvitetty Paimion kaverin taustoja? Jos isä epäili Piian menneen sinne, onko pois suljettu että sielä olisikin tapahtunut jotain?
Atlanta
Adrian Monk

Joo, poliisi sai kirjeen vuonna 2003. Oli ollut kuulemma vaalea auto. Ei kerrottu kyllä kenen autoon oli noussut. Ei johtanut mihinkään se johtolanka.

Jos on autoon noussut vapaaehtoisesti, niin kuljettaja oli tuttu. Ehkä joku seurakunnasta, naapurikin tai sitten joku poikaystävä, josta ei tiedetty.

Onhan Piia voinut nahistella veljensä kanssa ja lähteä ulos. Tarkoitus oli tietty hieman vaan jäähdytellä ja palata takaisin. Se on normaalia sisarrusjuttua.

Mutta yksi aihe kummittelee: se Piian päiväkirja!
Olikohan isä saanut sen käsiinsä ja lukenut? Siitä on tullut riita.

Koska siinä kerrotut asiat sotii vakavasti todistajien periaatteita vastaan. Varsinkin, jos tuo poika ei ollut heikäläisiä.

Seurustelu toisen sukupuolen kanssa on sallittu vain, jos päämääränä on avioliitto. Seurustelukin pitää tapahtua todistajan kanssa.

Ja jos isän kanssa on tullut riita, ei veli välttämättä ole sitä nähnyt tai kuullut. Siksi hän ei osannut siitä kertoa.

Piia katosi lokakuussa.

Aivan kaikille todistajille laki ei ole sama. Esim. tennisammattilaiset Williamsin sisarukset ovat jehovantodistajia. Kumma kyllä, heille ammattilaisurheilu on sallittu, vaikka järjestö katsoo kieroon yleensä kaikkea kilpaurheilua.

No, se oli jo OT.

Ai, poltettu? hävitetty ainakin on kunnolla.
Katjaliini
Nikke Knatterton

Poltto oli yksi mahdollisuus sille miksei ruumista koskaan ole löytynyt, toki mahdollista jossakin keskellä korpea missä kukaan ei liiku..

Piiasta ei varmaan ole tullut uusia vihjeitä, aikaa on kuitenkin mennyt jo 26v.. mutta mä taidan vilasta ihan kunnolla ajatuksen kanssa sen Piian jakson, jos olisin enemmän perillä.
Vastaa Viestiin