Jos jotakin on kuitenkin nimissäni kirjoitettu, se en ainakaan TIETOISESTI ole ollut minä....
Doc Lecter
-
Tampereen Tyttö
- Alibin Kestotilaaja
murhavaari kirjoitti:Muistaakseni tässä foorumisoftassa phpbb2, nuo yv:t ovat tietokannasta luettavissa suoraan, eli ovat siellä ihan selväkielisenä ja tuonne on toki ylläpidolla mahdollisuus päästä.Tampereen Tyttö kirjoitti:Vähän Ot, mutta onko niin, että ylläpito voi -halutessaan- nähdä palstalaisten toisilleen lähettämät yv:t?
Itse foorumilta niitä ei kait suoraan voi nähdä.
Kiitos tiedosta, murhavaari...
Toisaalta hyvä tuollainen järjestely, toisaalta taasen eiiii...
Ja joka tapauksessa:
Every ship must sail a world.
^^^Yksityisiä viestejä ne ovat, joilla on lähettäjä ja vastaanottaja. Ei postineiti saa lukea niitä, eikä keskusneiti kuunnella.
Tietokannan konversiot ovat hankalia tilanteita, koska tietokanta on auki järjestelmästä ulospäin, siinä olevia virheitä korjataan erillisillä ohjelmilla ja inhimillinen uteliaisuus saattaa herätä tilaisuuden mukana. Väärin on silti lukea, ja luottamuksen pettämistä, jos sellaista tapahtuu.
Itse olen ýrittänyt kirjoittaa netin kautta vain sellaista, minkä takana voin seistä julkisuudessakin, jos sinne joskus on pakko mennä.
Tietokannan konversiot ovat hankalia tilanteita, koska tietokanta on auki järjestelmästä ulospäin, siinä olevia virheitä korjataan erillisillä ohjelmilla ja inhimillinen uteliaisuus saattaa herätä tilaisuuden mukana. Väärin on silti lukea, ja luottamuksen pettämistä, jos sellaista tapahtuu.
Itse olen ýrittänyt kirjoittaa netin kautta vain sellaista, minkä takana voin seistä julkisuudessakin, jos sinne joskus on pakko mennä.
-
Loka
- Alibin Kestotilaaja
Käräjiä odotellessa. No, kiistin jo julkisesti kaiken, tosin seison itsekin kaiken sanomani takana.teemu kirjoitti: Itse olen ýrittänyt kirjoittaa netin kautta vain sellaista, minkä takana voin seistä julkisuudessakin, jos sinne joskus on pakko mennä.
-
Raid
Jaahas... eikohan kaikki tieto mika on tietokannassa ole luettavissamurhavaari kirjoitti: Muistaakseni tässä foorumisoftassa phpbb2, nuo yv:t ovat tietokannasta luettavissa suoraan, eli ovat siellä ihan selväkielisenä ja tuonne on toki ylläpidolla mahdollisuus päästä.
Itse foorumilta niitä ei kait suoraan voi nähdä.
Lisaksi tarvitsisi rikkoa lakia jne.
Voi olla etta tekniikkaa hoitavat pystyisivat sen tehda mutta ilman oikeuden paatosta ei tietokantaan kylla kannata kajota.
Murhavaari kaikella kunnialla tietokannasta lukeminen tarkottaisi sita, etta postinkantaja hoyryttaisi kirjeet auki ja lukisi niita. Talla palstalla yllapito ja tekniikka on eriytetty kirjottajista, eika heilla ole kiinnostusta yksityisviesteihin. Mina ainakin uskallan kirjottaa yksityisviesteissa yksityisia asioita.
RAID
-
murhavaari
- Harjunpää
Kaikki tieto mikä on tietokannassa on toki luettavissa, ja tietojen lukemiseen ei tarvita mitään tietokannan rikkomista.Raid kirjoitti:Jaahas... eikohan kaikki tieto mika on tietokannassa ole luettavissaEli tarkoittaa sita etta tarvitsisi rikkoa tietokanta ja kasitella sita jollakin ohjelmalla joka sita lukee ja sitten voisi lukea siita kirjoitukset. En tieda miten se kaytannossa.
Lisaksi tarvitsisi rikkoa lakia jne.
Käytännössä tietokannan hallintaa varten ylläpitäjillä on erilaisia työkaluja, esim. ihan perus MySQL-client ohjelma tai vaikkapa phpMyAdmin jonka hosting firma tarjoaa usein asiakkaiden käyttöön, täälläkin näyttäisi phpMyAdmin olevan tarjolla.
Ei siis tarvita mitään eksoottista välineistöä.
Esim. salasanat eivät ole tietokannassa selväkielisessä muodossa, mutta kuten sanottua kaikki viestit ovat.
Käytännössä ylläpidolle ei varmasti ole aikaa eikä kiinnostusta kenenkään yksityisviestejä lukea, mutta tarvittaessa siihen on heillä helposti mahdollisuus.
Sama koskee myös Netpoint Systems OU:n työntekijöitä, jotka voivat esim. poliisin pyytäessä kaivaa nuo tiedot esiin.
Tarkoitukseni ei ollut siis mitenkään hyökätä/syyllistää murha.infon ylläpitoa, tuo sama asia koskee lähes kaikkia foorumeja. Itse kirjoittaisin yv viesteihin kuten postikortteihin, eli en mitään kauhean henkilökohtaista. Tuota postikortti vertaustahan käytettiin joskus sähköpostinkin osalta, koska valtaosa postista kulkee salaamattomana pitkin internettiä.
Lain kannalta yksityisviestit ovat varmaan kirjesalaisuuden piirissä, en tosin tiedä minkä maan lainsäädäntöä täällä noudatetaan kun serveri on Virossa ja domaini on rekisteröity Espanjaan.
Laista puheenollen jotkut foorumithan ovat julkaisseet itsestään ns.
rekisteriselosteen(esim.http://www.phpbbplanet.com/forum/viewtopic.php?t=1244) , josta selviää kuka foorumista on vastuussa ja mitä tietoja ihmisistä kerätään jne. Perustuu käsittääkseni Suomessa henkilötietolaki (523/99) 10 § pykälään. Täällä sellaista ei varmaan haluta julkaista koska ymmärrettävistä syistä halutaan pitää henkilötietoja hiukan piilossa.
-
villivadelma
- Jane Marple