HÄKE 'nauha' (ketju 2)
-
Fela Shakara
- Harjunpää
Re: HÄKE 'nauha' (ketju 2)
Pääsen tänään kuuntelemaan näitä tallenteita äänitysstudioon. Ongelma tosin on se, että minfonkin tiedostoja on erilaisia. Jouduin taannoin formatoimaan pöytäkoneeni. Harrastusluonteiset jutut hävisivät tyhjentämisen myötä, kun en ollut vaivautunut tekemään niistä varmuuskopioita. Toisin sanoen: voi olla että en saa kaivettua mistään esiin alkuperäistä häketallennetta. Ammatti-ihminen on apunani, koska haluan varmistaa, miten hän kuulee tietyt kohdat. Samainen henkilö on kertonut, että nykyteknologia on mahdollistanut jo vuonna 2006 sellaisten sanelukoneiden ja puheentunnistusjärjestelmien käytön, joiden käyttöä ei erkkikään pysty jälkikäteen paikantamaan häketallenteelta. Toisaalta skypeäkin käytettiin lähipiirissä ainakin jo vuonna 2004. Samoilla langoilla on kanssani ollut maksimissaan kuusi ihmistä.
Live long and prosper!
Kiitos tästä suodatuksesta. Kuole sana kuuluu erittäin selvästi. Se ei ole Anneli, vaan mies.
Kuulokkeillani en pysty erottamaan ariko sanaa, mutta pystytkö ottamaan sen erilleen kuultavaksi ?
Kuulokkeillani en pysty erottamaan ariko sanaa, mutta pystytkö ottamaan sen erilleen kuultavaksi ?
-
alpo holisti
- Andy Sipowich NYPD
siirrä kursori oikeaan kohtaan. Originaalissa tuo kuuluu todella hiljaa, nyt se kuuluu suht koht selvästi. Tämähän on konversio, joka ikävä kyllä on hieman säröinen. Oma fileeni on isompi ja hieman puhtaampi.
Kiitos, nyt kuulin nopean a-ri. Ko päätettä en löytänyt.
Äkkiseltään kuulosti tytön ääneltä.
Tai nopealta jonkin esineen aiheuttamalta ääneltä.
Äkkiseltään kuulosti tytön ääneltä.
Tai nopealta jonkin esineen aiheuttamalta ääneltä.
-
alpo holisti
- Andy Sipowich NYPD
...nii-in, juuri nopeat konsonatit ovat haasteellisia. Iän myötähän niiden kuuleminen heikkenee entisestään... "ko" - "kki " kii" jne...
Kuulokokemus alentuneella kuulolla voi olla merkitystä myös. Kertoisitko sinä päätelmäsi kyseisestä kohdasta. Kuuletko sen ihmisen sanomalta, vai esineen aiheuttamalta ?
-
alpo holisti
- Andy Sipowich NYPD
(mielipide:)
Ihminen,
sanahan jäisi ilman konsonoivaa loppua kesken.
ja spektrikin tukee: Hemmin todistuksen lukeneet tai kuulleet muistavat kohdan, missä käydään läpi lasin kilahdus. Hemmin suodatteessa sitä ei ole.
1.
Tämä johtuu siitä, että hän suodatti 3500 hz ylittävät äänet. Originaalissa lasin? ääni kuuluu ja tietenkin myös näkyy.
2.
Toisinpäin ajatellen, jos "kki" tai "ko" kohdassa olisi kyse lasista, siitä jäis jälki ylätaajuuksille.
jäikö?
Ihminen,
sanahan jäisi ilman konsonoivaa loppua kesken.
ja spektrikin tukee: Hemmin todistuksen lukeneet tai kuulleet muistavat kohdan, missä käydään läpi lasin kilahdus. Hemmin suodatteessa sitä ei ole.
1.
Tämä johtuu siitä, että hän suodatti 3500 hz ylittävät äänet. Originaalissa lasin? ääni kuuluu ja tietenkin myös näkyy.
2.
Toisinpäin ajatellen, jos "kki" tai "ko" kohdassa olisi kyse lasista, siitä jäis jälki ylätaajuuksille.
jäikö?
-
The Uolevi
- Lauri Hanhivaara
"Vittikö"-huudahdus kuuluu alpon suodattaman erittäin selkeästi. Olen ollut aina sitä mieltä, että kysymys on lapsen äänestä, ei missään tapauksessa Annelin ääni.Suodatus varmistaa tämän näkemyksen.
Kävisikö kuitenkin "veittikö?" kuten toisella palstalla on ehdotettu? Tämä on siis yhdistetty siellä sanomiseen "se jäi".
Alethes doksa meta logu
Hieno löytö ja hyvä suodatus.alpo holisti kirjoitti:tässä vähän mietittävää:
windows
https://dl.dropboxusercontent.com/u/605 ... 5_demo.mp4
mac
https://dl.dropboxusercontent.com/u/605 ... 5_demo.mov
Kyseessä on suodatus:
Sen kopiointi ja tiedoston käyttäminen muilla nettisivuilla ilman lupaani on ehdottomasti kielletty. (huom. myös tekijänoikeusmerkintä tallenteessa!)
Hieman tästä voisi jäädä kuva, että sama henkilö on kahdessa paikassa yhtäaikaa?
ja...Hengitystaajuus on spketrissä ennen sanaa kuole matala.....
lapsen hengitys on aina korkea...eli kuka hengittää n. 2:00...ei kai sittenkin äiti!
Sitäpaitsi: Lapsi taitaa kysyä alla kuuluvan sanan "miksi", samaan aikaan kun itse puhelimessa.
Kuka huomaaa sanan "ARIKO?", jonka ilmeisesti JL ääni sanoo kesken juoksun...
summa summarum...taustanauhako?
Ehkä olen ymmärtänyt väärin tai suodatus on jotenkin epäonnistunut,
lähde on ainakin epävarma!
eli lukija ymmärtäköön, että tämä on vain amatöörin tekemä yritys ymmärtää nettikeskustelua...
Suodatuksessa on kuitenkin hävinnyt yksi outo ääni. Vittikö-kohdan jälkeen tulee tuo juoksutus, joka päätyy 500-3k alueella olevaan outoon vieteriääneen ("ä-hihi"). Sitä ei suodatuksessasi kuulu. Merkilliseksi juuri tuon Vittikö-ähihi-välin tekee, että tuon väliin asettuu koko juoksuääni, joka katkeaa kuin seinään. Tämän jälkeen sitä ei kuulu.
Itseasiassa nyt kun vertailin suodatustasi ja tuota (alkuperäisen?) nauhan kohtaa, kuuluu suodatuksessasi selvästi tuossa kohtaa tuollainen "hankaus"-ääni 2s Vittikö-äänen jälkeen. Se kuulostaa minusta siltä, kuin nostaisi luurin pöydältä tai muusta tasosta, jossa se on ollut auki! Se selittää tuon hienon löytösi hengitys-äänestä tuossa 2min (tarkemmin 2:02, noin 8s kohdalla suodatuksessasi) kohdalla. Tämä selittää myös miksi syytetty tuntuu sanovan puhelimeen tuon "TULEEKS SIELT KETTÄÄN" vaikka jostain syystä on väitetty, ettei hän tuossa kohtaa ole (voi olla) puhelimessa. Tyttö puhuu välittömästi tämän jälkeen myös puhelimeen.
Luureja on ollut kaksi tai mukana on ollut taustanauhoitus. Tai molemmat.
OFFTOPICcia tietyllä tapaa, mutta minusta tämä, että laitoit tuon mov-version, niin oli hienoa, sillä vaikka Mäkki avaa ihan natiivina nuo mp4:t (koska sen formaatin kotelointi perustuu Applen QuickTimeen alunperin), niin esim. iPad tai iPhone -tyylisillä pikkulaitteilla (sama kilpailijan eli Googlen Androidin kanssa myös) on rajoituksia esim. Microsoftin omien AVI, WMV ja WMA tiedostojen kanssa. Siksi onkin hienoa, että on olemassa versio, jonka voi reissun päällä lukea ja kuunnella myös tuollaisella kannettavalla pikkulaitteella.alpo holisti kirjoitti:tässä vähän mietittävää:
windows
https://dl.dropboxusercontent.com/u/605 ... 5_demo.mp4
mac
https://dl.dropboxusercontent.com/u/605 ... 5_demo.mov
Suosittelen tuota mp4-formaattia jatkoon kaikille muillekin, sillä myös Android-vekottimet kykenevät ne käsittääkseni lukemaan ilman lisäsoftaa ja täten tallenne on suoraan kuultavissa lähestulkoon kaikilla nykyisillä laitteilla puhelimista tietokoneisiin.
Mutta OK.. palataan aiheeseen kuunneltuani.
Jos olisin itse äänitysstudion omistaja, niin pitäisin kyllä tuon häkenauhan ihan helevetin kaukana mun studion monitoreista.Fela Shakara kirjoitti:Pääsen tänään kuuntelemaan näitä tallenteita äänitysstudioon.
En saa siihen yhdistetty mitään ylimääräistä vokaalia enää, muuten tuntuisi, että Anneli puhuu luonnottoman nopeasti. Sama on tuo "pitääkö".. en kuule tuplavokaalia. Minusta sana on liian nopea siihen, että siinä olisi tuplavokaali. Minun on pakko ottaa tässä vaiheessa takapakkia jo aiemmin myöntymästäni selityksestä ja pitäydyn sanassa "mitätön".Sirpa kirjoitti:Kävisikö kuitenkin "veittikö?" kuten toisella palstalla on ehdotettu? Tämä on siis yhdistetty siellä sanomiseen "se jäi".
Konteksti "mitätön"+"kuole"+"loppu / nyt loppuu" olisi looginen. "Pitääkö" tietysti sopisi "lähe auttaan" tai "tule auttaan" -huutoihin, mutta vaikka välitön kontekstisuhde olisi olemassa, niin jos avataan pakkaa laajemmaksi, niin miten hemmetissä jos joku murhamies hakkaa puolisoasi puukolla ja puoliso pyytää sinua auttamaan, niin sinulta itseltäsi pääsisi suusta "pitääkö?" - "ooks ny iha varma kans, että mun tartteis tulla hei ku eks sä voi yksin hoitaa sen huppumiehen ku mun pitäis just ny kaivaa jätskii amandalle pakkasest"...
Onko se todella Anneli joka puhuu - olen lukenut muunkinlaisia arvioita äänestä. Kuka todella pyytää ketä auttamaan missä - onko se varmaa? Lahden tunteneet eivät edes tunnista Lahden ääntä äänitteestä ja vastaavasti myös Valkama loppulausunnossaan sanoi samaa.
Minä en edelleenkään ymmärrä, että minkä uskon perusteella te valitsette näitä faktoja, joita käytätte tapauksen pohdinnan perusteina. Niin, totta - valittava niitä onkin uskoon perustuen, koska annetut faktat ovat ristiriidassa keskenään, eikä samaan palapeliin saa sopimaan ilman valikointia kaikkia annettuja faktoja. Siksi itse toteankin vain, että liian ristiriitaista ollakseen edes totta.
Minä en edelleenkään ymmärrä, että minkä uskon perusteella te valitsette näitä faktoja, joita käytätte tapauksen pohdinnan perusteina. Niin, totta - valittava niitä onkin uskoon perustuen, koska annetut faktat ovat ristiriidassa keskenään, eikä samaan palapeliin saa sopimaan ilman valikointia kaikkia annettuja faktoja. Siksi itse toteankin vain, että liian ristiriitaista ollakseen edes totta.
Alethes doksa meta logu
Eikö joku ehdottanut ”MITÄSÄ”?kuolema kirjoitti: En saa siihen yhdistetty mitään ylimääräistä vokaalia enää, muuten tuntuisi, että Anneli puhuu luonnottoman nopeasti. Sama on tuo "pitääkö".. en kuule tuplavokaalia. Minusta sana on liian nopea siihen, että siinä olisi tuplavokaali. Minun on pakko ottaa tässä vaiheessa takapakkia jo aiemmin myöntymästäni selityksestä ja pitäydyn sanassa "mitätön".
*snip*
Lyhyet konsonantit, lyhyet vokaalit...
Auerhan muisteli huutaneensa murhaajalle ”Mitä sä teet”, tms. Samoin kuin siis huusi ”lopeta” (selvästi kuultavissa) saadakseen huppumiehen lopettamaan telomisen.